Det är en intelligent häst!

Balahé

Trådstartare
Detta är en påstående man hör och läser lite då och då, både här och på andra ställen. Först - tycker du att man kan "dela upp" hästar efter intelligensnivå? Vad definierar en intelligent häst enligt dig? Bemöter du intelligenta hästar annorlunda än övriga? På vilket sätt i så fall? Behöver intelligenta hästar tränas annorlunda? Föredrar du en intelligent, "normal" eller kanske en lite småkorkad häst? Varför?

Hoppas på intressanta diskussioner och moderator får såklart gärna flytta tråden vid behov:)
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Intelligent hast for mig = snabblard. Vilket kommer med bonusen, och minuset, att den funderar ut saker och ting pa egen hand. T.ex. oppna grindar. Tanda/slacka lampor, oppna dorrar osv.

"Smakorkad", dar man far upprepa, upprepa och upprepa saker och ting innan hasten lar sig. Tar sallan egna initiativ till att lara sig saker, t.ex. fipplar Inte pa boxlas eller dorrhandtag pa eget bevag.

"Smakorkade" hastar ar lattare sa till vida att man inte behover vara "ett steg framfor" hela tiden. "Intelligenta" hastar ar roligare att jobba med i mina ogon.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Ja, jag tycker att hästar har olika fallenhet för att tex lära sig.
Om det är det som man definierar med intelligens hos en häst,
så föredrar jag en intelligent häst just därför att det är lättare att lära dem.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Oja..det är bara att titta i stallet så är det milsvidd skillnad tycker jag.

Eller intelligens och intelligens..men de har helt klart olika sätt att tänka och uttrycka sig på.

En intelligent häst för mig är en sån som ja, reder ut väldigt mycket på egen hand och lär sig saker/samband i rekordfart.

Min egen brukar jag säga är alldeles för smart för sitt eget bästa..Han är en sån som tänker oerhört mycket, hela tiden och hittar därmed på lite allt möjligt. Har han bestämt sig för en sak så utför hand det..tex senast genom att totaldemolera sin hölåda gång på gång bara för nöjets skull och det finns fler såna situationer.
Han ska undersöka, pilla och hålla på..med allt.
Han har oerhört starka åsikter och många idéer om hur saker och ting ska vara..bara det att maten inte får vara hur som helst, för då äter han inte.
Duktig också på att visa hur det ska vara..pekar var man ska klia, kan peka ut föremål och berättar därigenom vad han vill..


Han kan dock bli ganska jobbig och jag upplever dessa typer som hästar som du måste underhålla konstant annars blir de uttråkade väldigt fort och hittar på egna saker i stället. Den konstanta 3 sekunders regeln gäller..han glömmer väldigt lätt av sig också..så man får påminna hela tiden om vad det var man ville.

Däremot kan jag inte ge svar på om jag behandlar hästar så olika utefter den frågan..hm, en del behöver bara lite mer instruktioner än andra och mer uppgifter att utföra/mer stimulans.
 
Senast ändrad:
Sv: Det är en intelligent häst!

Jag vill bara ha intelligenta och känsliga hästar, tycker inte det är kul att arbeta med dumma djur (även om såna oftast är väldigt lydiga och snälla).

Klart det är skillnad på djurs intelligens på samma sätt som hos människor. :)

En intelligent häst är sällan den mest oproblematiska eftersom den tänker massa själv och drar egna slutsatser och tar egna initiativ. De lär sig mkt snabbt och förekommer ofta ryttaren när de lär sig olika övningar. De kan hitta på hyss om de inte får tillräcklig mental stimulans.

Hög känslighet går ofta hand i hand med hög intelligens hos hästar. En intelligent häst samarbetar och diskuterar man saker med, de vill ofta veta varför vi vill att de skall göra en bestämd sak. Det kan göra dem väldigt svårhanterade för människor med maktbegär som lever i villfarelsen att hästar måste domineras och härskas över.

De hästar jag har nu är betydligt intelligentare än genomsnittet, men inte så intelligent som min gamla häst. Han var otroligt klok (en Pegasus). Hästar som honom finns det en på miljonen av.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Jag har fått höra av ett par oberoende uppfödare att man medvetet avlat på de "intelligenta" hästarna då de visar större kapacitet på tävlingsbanan, men att man kan ha otur och få en individ som även inser att man kan bete sig som en rodeohäst inne på tävlingsbanan eller i största allmänhet när man ska prestera för att slippa undan. Men det är smällar man får ta, de vassaste hästarna är många gånger de mest svårridna och tyvärr har gemene ryttare inte tillräcklig kunskap eller kapacitet för att svara upp mot hästens krav.

Så det är lite olika vad som är attraktivt, en GP häst kanske ska vara intelligent men svårriden medan det bästa för alla parter när det handlar om hobbyridning är att hästen inte är fullt lika intelligent.

Egentligen spelar det ingen roll för den ryttare och den häst som passar för varandra kommer att gå långt oavsett begåvningsnivå hos både ryttare och häst. ;)
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Svarar flera.

Flera av er nämner att intelligenta hästar behöver mer mental stimulans för att inte hitta på egna grejer. Tror ni att det är vanligt att intelligenta hästar som hamnar hos fel ryttare är de som ställer till med besvär? Sk problemhästar är kanske intelligentare än sina ägaren (lite skoj och lite allvar så halshugg mig inte;)).

Några av er jämställer ju lättlärd med intelligent, men om det är som Zephira säger att hästen räknar ut att man inte måste uppföra sig kan den ju uppfattas som korkad när den inte "lär sig" att den skall göra som den blir ombedd.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

I manga fall ar det en "smart" hast som kommit pa satt att "out smart" sin ryttare.

En hast som raknat ut hur man kommer undan ar inte en dum hast. En hast med problem ar inte en dum hast. Det finns manga fler faktorer an sa - men som grundregel utgar jag oftast ifran att en hast med "bekymmer" antingen ar en hast som "raknat ut" hur den ska slippa gora nagot den ogillar av en eller annan anledning, eller har nagon form av mer eller mindre gravt trauma, med mer eller mindre negativ stress.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Ja det tror jag, de tar inte vilken skit som helst och kräver en intelligent och ödmjuk ryttare.

En intelligent häst i fel händer blir antigen farlig och ohanterlig eller apatisk, beroende på om den är tuff eller mild i sitt temperament och vilken sorts behandling den får.

Som Zephira skriver så passar inte en sån häst hos en nybörjare eller ridskola, även om det finns undantag (hästar som är så snälla och milda att de endast använder sin höga intelligens till att samarbeta, förutsatt att de blir rättvist behandlade).
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Jag skulle vilja inflika att det finns smartare individer som är oerhört förarveka eller milda i sättet också..det är min.
Visst att han har mycket idéer, åsikter och hyss för sig..men höj rösten åt honom och han kryper ihop till en liten ynklig tuss - men han blir inte heller traumatiserad av att få skäll..för det är högst nödvändigt ibland, utan att man är för hård men man behöver då och då påminna samt bli lite skarpare i korrigeringen där man visar tydligt vad man vill..för annars flamsar han lätt iväg

Så intelligent behöver inte betyda ett hårt psyke eller att den blir ohanterlig/farlig i fel händer.

I övrigt så är han otroligt okomplicerad och kan handhas av alla..hans ultimata hem egentligen hade nog vart ridskola eller turridning = massor av stimulans och konstant uppmärksamhet.

Men det finns båda sorter, de som är intelligenta men otroligt tuffa i psyket..vi har en sån i stallet, och gud nåde ifall man korrigerar den hästen fel för det glömmer han inte i första taget.
 
Senast ändrad:
Sv: Det är en intelligent häst!

Tror definitivt att det finns "smartare" djur, samt mer korkade djur. Precis på samma sätt som det finns människor.

Som flera ovan säger så är det vad jag uppfattat också dom mest lättlärda och smarta hästarna som kräver mest stimulans och som lär sig snabbast. Har en långbening som egentligen är rätt smart, han är alltid aktiv och med, men kan samtidigt kan gå rakt in i dörrposten bara för att han tittar åt ett annat håll..
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Har privilegiet att ha två intelligenta hästar, fast så klart med olika personligheter!

Fjordingen är så jäkla smart, lär sig omedelbums både bra och dåliga grejer ;)
Härlig gammal tant som verkar ha en viss tanke bakom allt hon gör på något häst-vis.

Shettisen är otroligt lättlärd fast kanske en aning mer "korkad" än fjorden, tricks och olika grejer man gör lär han sig omedelbart och är en mycket arbetsam liten herre. Han kan däremot virra bort sig i hagen och inte hitta grindhålet till exempel ;) Han är mer tankspridd på något sätt.. Eller hastig. Vimsar runt lite och så jahaa, så var det ja.. ;)

Nordsvensken jag hade var den smartaste av alla, otroliga lilla häst :love: Han var en av dessa "förarveka", milda hästar men samtidigt smart som en räv! Han blev som Centaur skriver apatisk om man hanterade honom fel.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Ja det tror jag, de tar inte vilken skit som helst och kräver en intelligent och ödmjuk ryttare.

En intelligent häst i fel händer blir antigen farlig och ohanterlig eller apatisk, beroende på om den är tuff eller mild i sitt temperament och vilken sorts behandling den får.

Halvt kl

Ungefär det här är också min uppfattning och erfarenhet av intelligenta hästar. Känsliga, bestämda (inte att förväxla med bufflig, som tvärtom är = korkad i mina ögon) och kvicka i reaktionerna, och som behöver stimuleras. Däremot har jag aldrig stött på en mild häst som jag uppfattat som intelligent. Dumsnälla och medgörliga, absolut, men inte smarta i den meningen. Men med det sagt behöver det sistnämnda inte innebär något negativt, ett par av mina älsklingspasshästar har varit riktigt dumsnälla mähän medan den jag hatade mest nog också var den mest intelligenta häst jag träffat.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Jag tycker det finns olika sorters intelligens. Det finns såna som är totalt oförmögna att tänka själv. Men som däremot är mycket lättlärda.

Sen finns det lättlärda OCH smarta på så sätt att de själva kan fundera ut saker.

Jag upplever att det är fler lättlärda hästar som är "problemhästar". Jag jobbar ju som tränare och gör en hel del problemlösningar, det är en del av min nisch.
Och sällan är de hästarna okänsliga eller svårlärda. Snarare är de mycket responsiva OCH lättlärda.

Jag anser det är ett problem med dagens avel. Man avlar på mer än vad gemene man behöver eller kan hantera.

Sen finns det intelligenta och responsiva hästar som är en mildare mentalitet och kan trubba av och stänga av sin responsivitet, vanligare bland gamla tidens halvblod av militärstam tex än bland modernare halvblod som har mycket mer fullblod i sig.
De tål felridning och att ryttaren klantar sig, inte är så konsekvent i hantering etc bättre än de modernare.
Dock upplever jag att om en sån häst fått ett problem är det mer svårlöst än i de högblodigare.

Jag föredrar de intelligenta i den form att de är rörliga i skallen, reaktionssnabba och där det händer något. Idag har jag väl lite mer gått över till att jag förstår tjusningen med lättmotiverade hästar, de som vill arbeta och vill göra "rätt" a la människans önskan.
Men fortfarande tycker jag ju att de där som klassas som bängbulor och omöjliga är intressantast. Dock är ju de som sagt oftast de lättlärda.
Men vissa av dem har av olika skäl en motvilja till arbete, en del inlärt och en del pga smärta.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Jag har nog en av varje ;)
Nordisen är den smartaste hästen jag har träffat. Han är otroligt lättlärd, med både bra och dåliga saker... Och så är han så sjukt envis! Tex jag öppnar dörren som är bredvid hans box, som han når när man öppnar den, han stänger den, jag öppnar, han stänger, osv osv.. Han ger aldrig upp! Haha
Dessutom är han hård som sten om det är något han inte vill eller om man försöker tvinga honom. Nu har jag haft honom så länge så jag ser på honom direkt när det inte är lönt att försöka..
Är man snäll mot honom så är han snäll tillbaka.. Är man dum, ja då är han dum, alla gånger!
Kommer jag ut en dag och ska rida och jag är lite halv krasslig, då bråkar han extra mycket.. Typ om jag släpper ena tygeln och ska klia mig, då vänder han på en femöring, börjar bocka och slutar (oftast) inte fören jag ligger på backen och han går hem.. Han springer inte hem, han går.. Mycket hyss har det blivit från honom! Mitt hjärtegull

Min andra treåring hbl är nog lite korkad.. Hon gör aldrig några hyss, hon gör det hon ska liksom. Men sen kan hon stå i stallgången och försöka klia sig mot dörren med rumpan, och det går aldrig, likförbannat försöker hon varje gång.. Hon har alltid bråttom, och kan inte gå någonstans själv utan måste hela tiden driva med sig den andra. (Som helst bara vill vara ifred) när de ska in på kvällen brukar hon virra bort sig och inte hitta grindhålet, sen tar hon en sväng runt stallplanen innan hon går in.. Knäppis!

Jag har varit hästskötare i Tyskland, och alla de hästarna som var där upplevde jag som lite halv korkade faktiskt.. Det fanns en och annan som försökte med lite hyss och var lite mer egna liksom, men de var också dem som var lite mer svårridna.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Jag håller med de som säger att en intelligent häst är en häst som är känslig och lättlärd. Jag har just nu en häst som är klart smartast i stallet ( hon är ledarstoet) och den intelligentaste häst jag haft ...
Hon lär sig saker på nolltid - både sådant man vill att hon ska lärar sig och sådant som hon har lärt sig själv - t ex att plocka av grindhantagen när inte strömmen är på, ta av lindor genom att dra upp kardborren och stå på lindan med ena benet medan hon vevar loss lindan med det andra, plocka loss vattenhinken från kroken osv ...
Hon är egentligen inte svårriden, men testar vem som bestämmer ....Låter inte främmande fånga sig i hagen .... osv ....
Jag älskar henne, men tror att hon skulle kunna bli en problemhäst med fel hantering - man kan varken dominera henne eller låta henne bestämma utan man måste hitta en bra balans ...

Hon tycks dessutom ärva ner sin intelligens - dottern på ett år har oxå lärt sig öppna grindar, plocka ner hinkar samt ta av sig täcket genom att knäppa upp spännena fram och krypa ur ....
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Jag har själv haft en av varje.

Min gamla ponny var alltid mycket intelligent, redan som yngre. Han var lättlärd och hade förmåga att tänka själv. Han var handlingskraftig och testade sina teorier.
Dock var han envisare än synden, hård som flinta och hade tyvärr lärt sig gå i kamp och slåss tidigare i sitt liv. Han var också rädd och totalt ointresserad av människor, hade en stor personlig sfär. Han var reaktionssnabb. Men inte så intresserad av att se upp för människor och inte så reaktionssnabb då i att akta människor om han blev skrämd.
Han hade lätt att stressa upp och om han gick i baklås för att någon gjorde fel slogs han för sin sak i timmar. Han gav inte upp.
Dock var det ingen tvekan om att han var smart, intelligent.
Han blev också klok med åldern. Och han lärde sig så småning om lite intresse för människor. Men gjorde de fel kunde han triggas och balla ur.
Dock funkade han med mig.
Men han var inte normal. Han var faktiskt utdömd för lynnesfel. Jag har inte mött någon som den där gamle dåren förr, det står för mina tränare med.

Min nuvarande är halvblod a la högblodig sportmodell. Han är väldigt känslig, reaktionssnabb och explosiv. Men han var dummare än tåget som ung. Betydligt mer korkad än de andra jämnåriga. Det säger alla som mött honom.
Han är dock lättlärd och har alltid varit det!
Nu först som 7-åring efter att ha gått på lösdrift flera år i storflock(30 hästar), fått vara extrapappa till föl och umgåtts med slipade äldre hästar har han börjat visa tecken på egna tankar och slutsatsförmåga.
Han har mognat sent både fysiskt och psykiskt. Han kommer aldrig bli i närheten av så slug som min ponny. Men han kan överraska och nå normal-stadiet för halvblod idag. ;)
Han blir dock inte lika envis, är känsligare fysiskt etc och därmed också enklare att bryta problembeteende i. Däremot blir det så klart fler små skutt, kast och tjolahopp än med en stadigare ras. Men det ser jag inte som dumheter om de har för mycket energi pga man inte rastat dem nog eller inte aktiverat dem mentalt nog.
Och min kan man inte slänga upp en nybörjare på. Den hade slagit ihjäl sig.
Det inte för att han är dum. Utan för att han är känslig och snabb i reaktionerna. Och rörlig som attan. ;)

I aveln tycker jag lite man får tänka på vad man har avlat på inom den rasen.
Kollar man en Islandshäst så måste den vara tuff för att överleva i den karga miljön, hitta föda, klimatet, underlaget är inte enbart planmark etc. Den måste ha lite kämpaglöd. Kan man få dem med sig har man en kämpe som anstränger sig mer än många äldre stammen halvblod. Men får man dem mot sig av ngt skäl så får man kämpa helvetes med att omvända dem.

Har man ett halvblod av gammal militärstam så skulle de ju vara stabila allroundare iom att de skulle transportera en trupp relativt gröna ryttare och deras pryttlar(i vagnar) till slagfält där de skulle skjuta(dvs ej slåss uppsuttet).
De är därför rätt tåliga för felridning etc. Men lite bökiga kanske för en kvinna om en sån prom väl fick spel iom att de då blev lite opåverkbara. Men det löstes ju av att mest män red. ;)

De spanska hästarna hade man först till krig. De behövde vara reaktionssnabba, känsliga, rörliga och modiga. Tuffa och lättfödda, sunda.
Idag finns ju tjurfäktningen.. Allt det utfördes av skolade ryttare. De var känsliga och balanserade.
Men den här reaktionssnabbheten har vi försökt avla in i halvbloden. Och den rörligheten.

De hästar som man ska få att gå fort eller kvicka vändningar måste för att prestera på hög nivå vara reaktionssnabba. Just för att man i det tempot/de snabba övergångarna/vändningarna ska kunna påverka dem.

Så man har avlat in fullblod eller spanskt blod i många raser inom många grenar nu.
Tyvärr går fler hästar sönder nu. De kräver bättre ryttare.
Nog om det fysiska.

Men många blir idag rädda för sina hästar. Då får såna som jag åka ut.
Ofta är det inget as till häst. Det är mest bara en pressad och oförstådd sak.
Men som tyvärr kanske inte är lämpad för amatörer på så sätt att den är för känslig. Tyvärr har de inte gång nog åt proffsen. Eller så har någon förstört dem så pass att proffsen inte ens vill ta dem mer.
Så man står där med en häst man är livrädd för som man inte kan sälja annat än för pisspengar.

Jag röstar för mer trögishästar! :p
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Som flera ovan säger så är det vad jag uppfattat också dom mest lättlärda och smarta hästarna som kräver mest stimulans och som lär sig snabbast.

Tror jag läste någonstans (eller om det var på djurskötarutbildningen??) att i sämre stallmiljöer (alltså inte bara häststall) är det de smartare djuren som lägger sig till med stereotypier, då den dåliga stallmiljön ger djuren stress/frustration och de intelligenta individerna finner då en utväg för stressen.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Jag hade tidigare intelligent häst av den gamla modellen som du beskriver, dvs lättlärd och lyhörd men tämligen mjuk i sättet, iaf på gamla dar. Där hade en skada i unga år gjort att hästen under en tid hade smärta vid en viss typ av belastning. Att reagera med aggressivitet på det som en gång hade gjort ont satt kvar till hästens död många år efter att skadan var opererad och utläkt (hästen fungerade i många år efter skadan så kvarstående smärta var det inte tal om, var samma på smärtstillande).

HotrodKitten, intressant, kanske kan ligga något i det.
 
Sv: Det är en intelligent häst!

Jag har en av varje. Den smartare (häst men mkt ponnyblod i) är väldigt kontaktsökande och gillar att lära sig nya saker. Kan många trick; apportera och agility t.ex. Han kan också tänka i flera steg, som jag uppfattar det. Han försöker ofta komma undan jobbiga saker och tar ofta ett nej som ett "inte nu men kanske om en stund". Han blir en ängel om man sätter upp ett barn på ryggen och är väldigt försiktig. Sätter man någon som "kan rida" på ryggen testar han gärna.

Den andra är på många sätt enklare att ha att göra med. Ett ja är ja och nej är nej. Hon har svårt för inkonsekvens. Hon verkar inte ha förmågan alt. viljan att tänka i flera steg. Hon känns mindre "personlig" än den andre. Däremot är hon mycket lättare att rida då hon alltid försöker göra det man vill och inte ifrågasätter någonting. Vem som helst som är en hyfsat god och konsekvent ryttare kan rida henne. Däremot tar hon ingen hänsyn till barn utan ser dom som inkonsekventa konstiga varelser som bara förvirrar henne
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 276
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 796
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp