dessa tappskor..

T

Tussilagon

Lite tankspridd här.. Min häst gick och tappade en sko idag, givetvis när vi red, så det är omöjligt att hitta den igen. Hade jag gjort det så hade jag kunnat slå på den själv, har tappsko-kompetens, men nu är det ändå dags för hovis att komma ut och sko henne runt om, så då får han lika gärna göra det på en gång. Nu är då frågan, hon har tappat höger fram, ska jag dra av den andra fram också? Hovis kan nämligen inte komma ut förrän på Måndag. :crazy: Så en vecka utan sko på ena fram känns lite länge.. Vad hade ni gjort?

Sv: dessa tappskor..

Är skon borta eller om hoven är trasig så brukar jag dra av den andra skon också och raspa till kanterna lite om hoven har gått sönder så att den inte trasas upp mer. Sen får min häst vila tills hovslagare kommer då min häst inte är ridbar utan skor.

Det beror kanske lite på.
när min pålle tappade sula och skulle få stå utan tills han kom, va ett par dagar iaf, så skulle vi låta den sitta på enl hovslagaren. Men det var på det sättet vi gjorde.
Det beror väl kanske på hur hållbara hovar din häst har, tänker du låta hästen vila tills den fått nya skor eller rida under tiden o.s.v. Kolla vad din hovslagare tycker? :) det är ju ändå han som brukar sko din häst och han är dessutom kunnig på området.

tack för era svar! det blir ingen ridning innan hon fått nya skor i alla fall.. och ang. rådgöra med hovslagaren så har han aldrig skott henne tidigare då jag köpte henne för en och en halv månad sedan och i och med det bytt hovslagare.. men kan ju ringa och höra med honom i alla fall :)

Nästa gång hovslagare lägger på nya skor kan du spara dom gamla och ha i reserv eftersom du har tappskokompetens. Mina hästars skor brukar inte vara så slitna utan skulle kunna gå att använda i en vecka eller två till i nödfall.
Då är dom riktade och färdiga. Även om man hittar tappskon kan den ju vara rejält sned.

Nästa gång hovslagare lägger på nya skor kan du spara dom gamla och ha i reserv eftersom du har tappskokompetens. Mina hästars skor brukar inte vara så slitna utan skulle kunna gå att använda i en vecka eller två till i nödfall.
Då är dom riktade och färdiga. Även om man hittar tappskon kan den ju vara rejält sned.

jo, den tanken har jag också tänkt :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 594
Senast: Ceta
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London