Dessa täcken

T

TheBlackOne

Ja, jag vet att det redan finns en massa trådar rörande täcken, men efter att ha läst runt lite här och var har jag ändå inte fått svar på mina frågor.

Jag har ingen större erfarenhet av täckning. Där jag tidigare bott har jag aldrig haft någon riktig ridbana och ridvägarna har varit begränsade vintertid, så att hästen sett ut som en mammut har inte varit något större problem då ridningen varit "skonsam". I fall hon blivit svettig har jag lagt på henne ett ulltäcke tills hon torkat upp. Hon har gått ute under dagarna utan täcke såvida det inte varit riktigt kallt (20- el. kallare).

Nu ska hon flytta ner till Östgötaslätten (bodde tidigare i Västerbotten) där jag också kommer ha tillgång till en ridbana och därför kommer hon jobba mycket mer denna vinter än vad hon annars gjort. Vad ska jag göra nu?
Min plan var att låta pälsen växa men att täcka henne bra mycket tidigare än vid 20- gränsen och på så vis hålla vinterpälsen i schack. Det täcke jag tänkt använda som vintertäcke är ett flecefodrat regntäcke. Tror ni detta kommer fungera. Borde jag hellre klippa och skaffa tjockare täcke även då hon i vanliga fall inte är särskilt frusen av sig?

Hästen är en 18 år gammal Nordsvensk bruks med gott hull. Jag rider mest dressyr med henne 45 min/pass mest skritt och trav.

Mycket tacksam för svar! :bow:

Sv: Dessa täcken

Låter som ne bra plan, inte alla hästar det funkar på, en del får ju mammutpäls ändå men isånnafall kan man ju spårklippa lite bara.
Jag brukar faktiskt föredra att inte täcka och sen göra minimal spårklippning, dom brukar kalra sig bra utan täcke då för det mesta och då slipper man allt med det, skav och byten etc.
Då täckar jag bara när det är riktigt kallt eller om det finns nån annan anledning, men som sagt, för det mesta klarar dom sig bra utan äevn med lite spårklippning.

Jag kan lägga in bilder att jämföra mellan. Vinterbilden visar hennes normala vinterpäls.

27195542.jpg

28364730.jpg

Någon fler som har några tankat kring detta? Har läst tidigare att täckning inte alls motverkar mammutpäls. Har hästen anlag så sätter den päls med eller utan täcke. Det låter dock lite konstigt tycker jag. Varför skulle den göra det om den inte kontinuerligt utsätts för kyla? :confused:

Det är ljuset som styr hästens pälssättning, inte kylan.

Kylan däremot styr hur mycket och när pälsen ska resa sig för att ge ett värmande luftlager runt kroppen.

Med täcke på hålls pälsen konstant nedtryckt och uppfattas som blankare, tunnare och mer lättskött än om den tillåts "leva sitt eget liv". Personligen tror jag faktiskt inte att man kan hindra pälsen från att växa genom att lägga på täcke... ;)

Men jag VET egentligen inte, så någon kanske kan svara på om det finns någon vetenskap i detta?

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 347
Senast: Emine
·
Övr. Hund Hej på er alla, vet att det finns miljontals trådar om detta ämne men kände att jag ville göra en egen ändå! :) Det är så att jag...
Svar
11
· Visningar
2 103
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar