Dessa lösa hundar utan kontroll!

Sv: Dessa lösa hundar utan kontroll!

min bror och min mamma är skiträdd för hundar! när min mamma var liten så bet en hund henne så att hon började blöda, då är det ju ganka vanligt att man blir rädd! Min brorsa blev jagad av en lös hung in till våran port en gång, hunden morrade och skällde, ägaren satt bara på en bänk och tittade på:mad: man blir ju så j*vla sur!!! sen när hunden hade slutat skälla och går där i från så säger ägaren : "hit" och sen hundens namn. min bror vågar inte gå förbi den där hunden och det var flera år sen det hände! jag är yngre är han!

OK.....??? förstår inte vad det har med mina inlägg att göra...:confused:

jätte lätt att alltid spy galla på oss me stora "farliga" hundar jätte trist om din lilla valp blev rädd men som vissa andra sagt är de även ditt ansvar att att ha hunden kopplad, väldigt sällan dom hamnar i rejäla slagsmål jag har alltid min vovve kopplad pga att folk är livrädda för hans storlek å tror han ska mörda någon, har hänt många gånger att lösa hundar har kommit i 190 å skällt å velat busa eller bråka men man har ju bättre koll om man har sin hund kopplad, å i ditt fall skulle du ju kunnat ta in hunden intill dig...

Fast min ena hund ligger inte på platsliggning tex för att hon har blivit överfallen, så visst har jag också varit med om det.

Så jag kan visst då förlika mig med situationen och att det är illa att folk inte har koll på sina hundar, men jag har inte i dagsläget hundar som inte lyder i en sådan här situation och hade de sprungit för livet om sånt här hade hänt så hade jag tränat dem.

//E

Jag har inte spytt galla över er med "stora farliga" hundar! Tycker tvärtom att många ägare av stora raser gör dem farligare än de är...:smirk: Nu var det heller inte min valp det rörde sig om, så jag fattar inte om svaret verkligen var riktat till mig???
Mina hundar är inte direkt små, siberian husky och storpudel, och jag älskar rottisar(ska ha en nån gång), så du hackar på fel person här!!:p
Men du kan ändå inte komma ifrån att en stor hund kan vara mycket skrämmande för en liten ras eller valp.
Självklart är det alla hundägares ansvar att inte ha hundar lösa om de inte har full koll, oavsett ras eller storlek. MEN jag kan ha överseénde med en hund som flyr i vild panik för att en annan större hund kommer sättandes efter den.
Fler inlägg här antyder att "skyll dig själv att din hund blev påsprungen när du hade den lös" och det tycker iaf inte jag är rätt.

Än en gång så är det skillnad på stor och liten hund

//E

Måste kommentera din kommentar...(gu va fyndig jag är...:D )

Du kanske inte menade det så men jag läser det som att jag med fler tycker det skulle vara värre att en stor hund är lös med noll koll än en liten, och det tycker jag bestämt inte! Blir lika förbannad om det kommer en lös liten "golvmopp" bjäbbandes som ifall det kommer en grand danois (stavning?)

Fast det är ju ett faktum att en stor hund gör mer skada än en liten, tror tom att du skrev det nånstans (men jag är absolut inte säker:D).

Men jag själv tycker också att det är lika illa vad som är löst och utan kontroll. Därav funderade jag på om vi hade tyckt lika synd om TSs hund om det var en rottis..? Jag tror inte det eftersom kravet på henne att ha en väluppfostrad, hundvan hund hade varit mycket högre.
Därmed inte sagt att TS hund är ouppfostrad.

//E

Oj, vad lång tråden blivit...;)
Nåja, ja jag kanske inte har 100% lydnad på min hund när det kommer en annan större hund rusande rakt mot henne, speciellt inte när hon inte är beredd, det är det vi tränar på och det går (gick?) framåt i allafall...

Det jag stör och irriterar mig på är inte att folk har sina hundar lösa (stora som små) utan det är att de inte klarar av att kalla in dem när de får syn på en annan hund alt. inte bryr sig om att hunden rusar fram till den andre hunden.
Är väldigt svårt som hundägare och hund att veta vad den andre hunden har för avsikter och jag skulle själv aldrig låta min hund rusa fram till en annan hund utan att fråga den andre hundens ägare ifall det var OK först. Min hund sprang "hem" i rädsla men hon kunde ju lika gärna ha flygit på den andre hunden likväl som den andre hunden hade kunnat flyga på henne och det hade den i såfall kunnat göra oavsett om hon hade varit lös eller kopplad. Därav tycker jag inte det går att jämföra "skuld i det hela" mellan oss två. Min hund hade aldrig rusat hem i panik om inte den andre hunden hade kommit framrusande vilket jag inte tycker att den borde ha gjort.
Hade jag haft min hund kopplad så hade det varit lika mycket den andre hundägarens fel tycker jag.

Det jag också störde mig på i det här fallet var att den andre hundägaren tycktes tycka att det hennes hund hade gjort var bra eftersom "småhundar" måste vänja sig vid stora hundar. På henne lät det som att "vi kan göra om det här flera gånger" eftersom hon berättade att hon "bara bodde där nere" och lät glad och trevlig.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 207
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 503
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar