Dessa lösa hundar utan kontroll!

Saybia

Trådstartare
I morse tidigt som attan var jag ute med min lilla hund eftersom hon mådde dåligt. Hade henne okopplad eftersom vi inte skulle gå någon längre sväng.
På väg mot "skogen" så måste man klättra över en stenhage och på andra sidan ser jag att det kommer en kvinna gående med en lös stor vit hund av schäfertyp. Eftersom jag inte litar på andras lösa hundar och för att min hund ännu så länge är lite osäker på andra, stora, hundar så väljer jag att stanna på min sida av stenhagen tills jag ser att ägaren går nedåt bostadsområdet med sin hund vid sidan (fotgående).
Börjar klättra över stenhagen och min vovve är som vanligt först över...när hon landar på stigen så lämnar den vita hunden på en nanosekund positionen bredvid sin matte och sätter fart mot min hund som skriker som en stucken gris, kastar sig över stenhagen och springer hemåt (inte så långt - jag ser hem), ägaren försöker kalla in sin hund men den hoppar över stenhagen i ett språng och sätter av hack i häl efter min hund (som fortfarande skriker av rädsla). Ägaren fortsätter att försöka kalla in hunden men den lyssnar inte för 5 öre.
Ägaren kommer upp jämsides med mig och ursäktar sig med att "hon vill bara leka, hon är van att leka med små hundar".
Jag får fram att "Ja, min hund är bara valp och inte van vid så stora hundar". :mad:
Vid det här laget så har min hund hunnit fram till balkongdörren till lägenheten och skrikskäller förtvivlat för att komma in. Den andra hunden står nån meter därifrån.
Efter några sekunder så inser min hund att hon inte kommer att komma in så hon springer (flyr) iväg skrikandes och den andra hunden jagar efter. Den andre hundens ägare frågar om det är en tik och jag svarar "ja" varpå hon säger "tur det i allafall..." (:crazy: )
Nu är i allafall jag så nära att jag skriker allt vad jag kan "HIIIILDAAA!" och då verkar panikrädslan släppa för min hund och hon tar sikte på mig och flyger upp i min famn. Den andra hunden kommer ju såklart efter och dennes ägare kopplar den och säger att "Ja, nu kan dom ju få nosa på varandra, det är ju bra om såna här småhundar lär sig att stora hundar inte är så farliga, förövrigt bor jag bara här nere *pekar nedåt villaområdet*"
Sen tar hon sin hund och går och jag fortsätter promenaden med min fast åt ett annat håll...
Kan säga att min vovva var rejält uppskakad en bra stund efter det där och hoppade till för minsta lilla som prasslade till inne bland träden.

Så HIMLA trist att folk inte kan ha sina hundar kopplade om de inte har "pli" på dem och vad hade hänt om min hund hade varit en hane, eller om den andre hunden inte bara hade "velat leka"?
då hade nog inte min hund levt nu...
Dessutom har jag sakta men säkert försökt arbeta bort min hunds rädsla för stora hundar och vi var nästan framme vid målet...och så händer nåt sånt här, nu känns det som om flera "steg" är förstörda och vi måste backa och börja om :(
Så onödigt...

Ursäkta långt inlägg, var bara tvungen att ventilera det lite... känner att jag blir mer och mer upprörd desto mer jag tänker på det.
Visst kunde jag ha haft min hund kopplad men det ursäktar inte att den andre hunden kom framrusande, den kunde ju ha flygit på henne ändå om den nu inte bara hade varit "leksugen".

Sv: Dessa lösa hundar utan kontroll!

Självklart helfel av den andra hundägaren och jag hade skämts ögonen ur mig om jag hade haft en sån hund.

MEN, varför lyder då inte din hund när den blir jagad av den andra hunden? Varför skriker den? Vad har hänt?

Ta inte illa upp, men det förvånar mig lite att kraven enbart ligger på den andra hundägaren (som självklart gjorde fel, inget snack om det).

//E

Tråkigt när sånt händer. Har en granne med ngn form av jämtevalp som alltdi har den lös utan att ha någon somhelst koll på den.
Jag brukar ge hundar som blir för närgågna en vänlig men bestämd fot och om de verkar hotfulla är jag det tillbaka, det brukar få de flesta att backa undan. Turligt nog är min hund av den typen att han egentligen skiter i andra hundar och visar aldrig aggression..men ändå.

MEN, varför lyder då inte din hund när den blir jagad av den andra hunden? Varför skriker den? Vad har hänt?

Det har aldrig hänt nåt, hon är bara osäker på andra (främmande) hundar som är mycket större än henne själv och som rusar fram, hon är inte så gammal och har inte träffat så många andra större hundar i sitt liv. Varför hon skriker? tja, hon har alltid skrikit rakt ut då hon blivit skrämd/riktigt rädd, vet inte om det är typiskt valpar att göra på det sättet...?
Hon har träffat andra större (främmande) hundar som varit kopplade och då har hon inte tagit till flykten utan det har gått bra när allt har gått "lugnt till". Även på promenader då jag haft henne lös och vi mött större hundar som hon träffat förut som även de har varit lösa så har det gått bra och hon har t.om sprungit dem till mötes.
Men just främmande lösa större hundar som kommer sättandes i 190 skrämmer henne...
Varför hon inte lyssnade? det vet jag inte själv faktiskt, antagligen så trodde hon att altandörren skulle vara öppen (vilket den alltid är annars) så hon hade bara sikte på den, sen när hon insåg att den inte var det så kom hon ju rusande till mig när jag ropade.

Jamen suck!!!:smirk: Det är en valp det handlar om!! Och en liten ras dessutom. Inte konstigt alls att den blir jätterädd om en bamse kommer jagandes efter.... När en hund är skräckslagen så lyder den inte blint hur bra pli man än har på den!

Varför är så många hundägare så "tama"!? Herregud, det är ju ägarens ansvar att bli fly förbannad på sådana hundägare som den vita hundens. Säg för jösse namn vad du tycker och tänker när något sådant händer!!

Stackars liten vovva! Själv blev jag igår kväll vittne till en mindre trevlig händelse.

I vårt område, precis mitt i mot vårt hus :crazy: har det nu flyttat in en kvinna i 50-55 års åldern som har två tibetanska terriertikar. Det är staket runt huset, dock ej framsidan som består av en häck. I går kväll stog jag på vår alltan på framsidan, då kommer granntanten som bor längre ner i gatan och promenerar förbi med sin lilla svarta Toypudel.

Då blev det ett jäkla väsen på terrierna, de skälla & morra som bara den, det lät riktigt läskigt! Innan någon hann reagera hade de sprängt sig igenom häcken och gick direkt till attack mot den lilla hjälplösa pudeln. Tanten skrek och försökte dra upp pudeln i famnen med hjälp av kopplet, men de hade den fast i käftarna.

När jag sprang ner mot gata för att hjälpa tanten ser jag ägaren stå i sin alltandörr och bara TITTAR PÅ :eek: Skriker åt henne "ta dina hundar för helvete" Ropar hon med klen röst "wilma, Betty - kom"
Inga hundar kom och kärringen står kvar i dörröppningen!

Vi fick sparka hundarna så de gav sig och flydde tillbaka hem, den fega kärringen tog in hundarna när allas blickar var riktade mot pudeln, tack & lov överlevde hon, men hade bitskador på huvud, hals & rygg samt mycket päls hade slitits bort.

Tog vår bil och körde tant Lydia & Molly, pudeln till smådjurssjukhuset som hade kvällsjour. All undersökning, behandling, röntgen & smärtstillande gick på 7.855 kr, ingen försäkring tyvärr. Tyckte så synd om Lydia och erbjöd mig att betala kalset. Pengarna får jag tillbaka under nästa vecka, då den andra kärringen har en vecka på sig ersätta Lydia. Självklart gjordes också en polisanmälan. Lovat att hjälpa Lydia med medicineringen då hon ser lite dåligt, så det blir rätt dos. Var där vid 7-tiden i morse och gav smärtstillande, Molly var förvånansvärt pigg men hade så klart ont.

Några nya vänner lär nog inte den här kärringen få efter gårdagen.

Jag bugar och skickar pris och lov till dig, Linda!:bow: :bow: Du är en pärla!!! Bra gjort!! Hur tanten skulle klarat denna situation utan din hjälp (och hur pudeln skulle klarat sig!!) vågar jag inte ens tänka på. Du borde få pris!

En stor eloge till dig som kunde hjälpa damen och Molly:love: Det är inte många som skulle ha ställt upp så mycket som du nu gjort:bow:

Tack för det!

Blev verkligen fly förbannad när skräpkärringen bara stog i dörröppningen utan att göra någonting.

När jag gick förbi hennes häck såg jag att hon ställt för ugnsgallret och ett antal bakplåtar på insidan :confused: tveksamt att det håller tillbaka hundarna.

Möter jag henne i skogen när jag är ute med våra rottishanar ska jag skrämma skiten ur både henne & hundarna - Så känner jag nu!

Men stöter jag på henne ska hon att få sig en duvning, det finns faktiskt småbarn som springer fram & tillbaka mellan husen och vi har en dotter själva, visserligen är hon bara 1,5 månad men hon brukar sitta i babysittern på alltan och efter gårdagen fick man en massa galna ideèr hur hundarna tar sig ut och kanske kommer in till oss och börjar tugga på bebisen.

Så arg som jag var igår - så arg var jag inte ens på sambon under förlossningen - som såklart var hans fel! :D

/Linda

Så HIMLA trist att folk inte kan ha sina hundar kopplade om de inte har "pli" på dem och vad hade hänt om min hund hade varit en hane, eller om den andre hunden inte bara hade "velat leka"?
då hade nog inte min hund levt nu...
Dessutom har jag sakta men säkert försökt arbeta bort min hunds rädsla för stora hundar och vi var nästan framme vid målet...och så händer nåt sånt här, nu känns det som om flera "steg" är förstörda och vi måste backa och börja om :(
Så onödigt...
Men varför hade inte du din hund kopplad??
Du är ju lika skyldig som den andra hundägaren är. Ditt jobb som ledare är att skydda hunden, vilket du inte gjorde i denna situationen. Hade du haft din hund kopplad hade du kunnat skydda henne bättre mot situationen. Du verkade ju heller inte ha speciellt bra pli på din hund när hon sprang iväg sådär utan att lyssna på dej.

Jamen suck!!!:smirk: Det är en valp det handlar om!! Och en liten ras dessutom. Inte konstigt alls att den blir jätterädd om en bamse kommer jagandes efter.... När en hund är skräckslagen så lyder den inte blint hur bra pli man än har på den!

Men om man själv har sin hund lös så kanske man inte ska spy galla över andra som också har det... ?? :confused:

I mina ögon hade hon lika lite koll som storhundsägaren. Än en gång så är det skillnad på stor och liten hund- om hon hade haft pli på sin hund/haft den kopplad så hade den inte behövt bli jagad.

//E

Jag fortsätter att sucka.... Tex om en hund kommer sättandes mot mig och min lösa hund som blir livrädd, då ska alltså hunden snällt sätta sig vid mattes ben och vänta på att bli uppäten av den andra hunden???? Vilken hundpsykologi...:smirk:
Tycker inte alls att hon själv brustit i tillsyn av sin hund, den flydde ju för att den blev så rädd. Visst, hade den haft koppel så hade hon ju kanske hunnit lyfta upp den.
Men nu vet vi alla vad som gäller, har man sin hund lös så ska man inte klaga om den blir attackerad!!:cool:

:bow: :bow: :bow:
Tänk om alla handlade som dig!

min granne har alltid sin lilla dvärgschnauzerhane lös på gården, visst vore de väl okej om den skulle hållas där men den sticker ju hela tiden!

en dag kommer jag och min lilla schnauzer gåendes förbi deras hus, och hanen tycker om min, så givetvis kommer han som alla andra gånger fram till oss och vill leka.

jag står där och väntar på att dom ska koppla hunden, för går jag iväg följer den med (den har tendens att smita till oss), men dottern i familjen (högst 7 år gammal) får aldrig fast den. så springer den förbi mitt ben och pissar!!! först märker jag inte något, men ser hur ungen börjat skratta och ser sen att mitt byxben är blött.

är alltid irriterad på att den är lös, och dom har ingen pli på den, men att den sen ännu pissa på mig gjorde inte saken bättre!

Nu blev inte denna hunden attackerad, den andra hunden sprang efter och det uppskattades inte. Men om samma sak händer mig när jag har mina hundar lösa så sätter jag dem, då blir det ju ingen jakt av det. Det är mycket bättre hundpsykologi i mina ögon.

´//E

Tror att det är svårare att sätta sig in i om man inte har en liten eller väldigt vek hund själv... Kan tänka mig att det inte är värst många hundar som är intresserade av att jaga dina...
I mina ögon spelar det ingen roll om hunden är aggressiv eller "bara" jagar för skojs skull (det kan också lätt övergå i aggressivitet) så blir ju en liten ras eller valp lika rädd för det...
Min huskys skulle sätta sig utan problem och inte bry sig ett dyft i den andra hunden, pudeln däremot skulle dö av skräck om en schäfer eller liknande hund skulle sätta av efter henne... Det är nog 50/50 där om hon skulle dra eller komma till mig, troligtvis till mig för att söka skydd.
Och visst håller jag med om att det bästa är att det inte blir någon jakt alls, men jag tycker ändå att det är "Hitlerdressyr" om kräver att en skräckslagen hund ska lyda blint...

Men varför hade inte du din hund kopplad??
Du är ju lika skyldig som den andra hundägaren är. Ditt jobb som ledare är att skydda hunden, vilket du inte gjorde i denna situationen. Hade du haft din hund kopplad hade du kunnat skydda henne bättre mot situationen. Du verkade ju heller inte ha speciellt bra pli på din hund när hon sprang iväg sådär utan att lyssna på dej.

Jag hade inte henne kopplad eftersom vi bara skulle gå iväg så hon skulle få göra sina behov. Såg den andre hunden och ägaren på andra sidan stenhagen (och de såg oss) och eftersom jag vet att min hund är lite skraj för andra stora hundar så sa jag "vänta" till min hund och så väntade vi på "vår" sida av stenhagen tills jag ansåg att kusten ar klar för att kliva över till andra sidan...men tydligen var den inte det ändå :smirk:
Och nej, i sådana situationer kan jag inte säga att jag har 100% lydnad på min hund. Vi arbetar på det, hon är som sagt bara valp än. Här på hemmaplan (var hos en släkting när det här inträffade) så har hon ett par gånger stannat vid min sida när främmande större hundar rusat fram, det som hänt då är att hon visat underkastelse (dragit upp läpparna) och hukat sig och sprungit och gömt sig bakom mig om den andre hunden har varit för närgången.

Men om man själv har sin hund lös så kanske man inte ska spy galla över andra som också har det... ?? :confused:

I mina ögon hade hon lika lite koll som storhundsägaren. Än en gång så är det skillnad på stor och liten hund- om hon hade haft pli på sin hund/haft den kopplad så hade den inte behövt bli jagad.

//E

Skillnaden är att min hund inte rusar fram till andra hundar om jag inte ger kommando för det. Hade jag haft en hund som hade gjort det så hade jag haft den kopplad alt. kopplat den så fort jag fått syn på en annan hund för att hindra den från att rusa fram.
Kvinnan med den vita hunden såg att vi kom, visste att hennes hund gillar att leka med småhundar, men hon valde att kalla in sin hund och låta den gå fot istället för att koppla den.

Är det läge här att försvara min hund(valp)?
I såfall kan jag ju säga att jag hade också sprungit för livet om jag var hund och en 10 ggr så stor främmande hund kom sättande i 190 rakt mot mig. Jag hade inte suttit lugnt för att vänta och se om den ville leka eller slita mig i stycken...

Jag fortsätter att sucka.... Tex om en hund kommer sättandes mot mig och min lösa hund som blir livrädd, då ska alltså hunden snällt sätta sig vid mattes ben och vänta på att bli uppäten av den andra hunden???? Vilken hundpsykologi...:smirk:
Tycker inte alls att hon själv brustit i tillsyn av sin hund, den flydde ju för att den blev så rädd. Visst, hade den haft koppel så hade hon ju kanske hunnit lyfta upp den.
Men nu vet vi alla vad som gäller, har man sin hund lös så ska man inte klaga om den blir attackerad!!:cool:
Ja, med modifikation. Hunden ska inte gå någonstans du inte har sagt till den att den får gå. Nu är det ju så att det är du som är ledaren som ska beskydda din hund. Så hunden ska stanna kvar eftersom den litar på att DU föser bort och skyddar den mot den andra hunden.

Nu är det så att det är ju en väldig skillnad på vad den ska göra och vad den gör.... Återigen; en valp eller en vek hund reagerar inte alltid så som matte/husse kräver. Blir den dödsrädd så hjälper inte all världens dressyr.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 207
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 565
Senast: fixi
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 503
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar