Dessa jäkla människor

Sv: Dessa jäkla människor

Jag håller verkligen med om detta, har tänkt på detta när man möter någon som rider å dom sitter å bolmar som fan , passar verkligen inte :mad:

Hur sitter man och bolmar som fan?
Kan man få det att ryka olika mkt beroende på hur man röker?
eller hur menar du?

*kl*
Hua, jag är en urusel hästmänniska..
Jag röker när jag rider och kör ibland och jag har alltid ett spö i handen oxå, dessutom brukar vi sjung högt på våra ridturer och vi sjunger inte bra heller..
Har ridbyxor och en liten sadel... :eek:
Dessutom har jag bomull i öronen på min häst o min kompis häst har tungband på sin... Anser dock att hon är sämre hästmänniska eftersom hon sjunger illa och har inget i öronen på sin häst?? :devil:

Rökning i stall är dock inte accepterat pga av brandrisk..
Dock anser jag att hästar inte verkar tycka illa om ciggarett rök, med tanke på att jag under en hel sommar dagligen fikade mitt i hagen (fika=kaffe o cigg) med en flock hästar som gärna satt i knä om de fick... :angel:

:rofl::bow::bow:

*knapprån*

Jag skulle inte tillåta en nybörjare att sitta på min häst och röka. Men det handlar mer om skaderisk.

Jag bor mitt i skogen och ger hästen närodlat foder (alltså långt ifrån tätbyggda områden och avgaser) så jag tror att min häst löper mindre risk att andas i sej farligheter än en häst som bor brevid motorväg osv.

Största risken med rökning bland hästar tror jag är att man har en hand mindre att kontrollera hästen med och en glödande fimp som hamnar mellan hästen och sadeln måste ju vara en mardröm! :crazy:

Jag skulle inte tillåta någon att hantera eller rida min häst medan personen samtidigt rökte eller höll i en brinnande cigg, men helt ärligt så skiter jag fullkomligt ifall någon håller i sin 8-veckors bebis och röker.

På våran klubb sitter en av ridlärarna och röker på hästryggen och när hon leder dem. Detta tycker jag är extremt dumt då hon som ridlärare skall vara en förebild för eleverna där.:devil:

Men precis som rökning är skadligt för människor bör den vara skadlig för andra däggdjur och därmed hästar! Om en häst har en ägare/ryttare som röker och då röker var dag vid sin hästs sida bör detta i längden vara skadligt..?!

Säger du det, då hoppas jag att du varken kör/åker/flyger. eller? transportera din häst efter en bil? mm. Man ska inte kasta sten i glashus:p Finns mkt som är skadligt.

Senast ändrad av en moderator:

På våran klubb sitter en av ridlärarna och röker på hästryggen och när hon leder dem. Detta tycker jag är extremt dumt då hon som ridlärare skall vara en förebild för eleverna där.:devil:

Håller jag fullständigt med om;)

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg är den allmänna miljöförstöringen mer skadlig i längden

Japp, de nämnde det senast idag på nyheterna:(

Säger du det, då hoppas jag att du varken kör/åker/flyger. eller? transportera din häst efter en bil? mm. Man ska inte kasta sten i glashus:p Finns mkt som är skadligt.

om jag åker, flyger eller kör skadar ju knappast min häst. det jag utsätter hästen för skadar den. att ha hästen i transporten är inte direkt hälosamt det heller.

Klart det skadar din häst, alla utsläppen bidrar ju till att den kommer att få lungcancer! :eek: Vet du inget om vilken miljöpåverkan allt det här har, mkt större globalt sett än att ngn tänder en cigg, du har väl inte hagarna i närheten av några vägar och cyklar till stallet?

*KL*

Men snälla, ni som säger att man ex. ska sköta sitt och inte lägga så mkt energi på sådana här "onödiga frågor" och tycker att det är ju ens eget val om man vill röka, Däremot kanske man kan börja lägga sig i när någon sågar sin häst i munnen!? Hur tänker ni? Förklara! Rökning skadar hästar djur och människor i omgivningen, precis som det skadar hästen att bli sågad imunnen, fast mer långsiktigt. Bara för att ni röker och inte sågar era hästar i munnen så betyder det inte att det är bättre att röka?

Snälla ni, hur skulle världen se ut om alla tänkte att "hon/han får väl göra vad hon/han vill? Jag har inte med att göra om hon röker i stallet eller inte"
Bara för att vissa av er röker i stallet så måste ju vi andra få ha våra åsikter? Hur skulle världen egentligen se ut om ingen brydde sig?

oj så rörigt det blev, ber om ursäkt if. det är helt oläsligt, men tyvärr hinner jag inte skriva om alltihop just nu :o

För det första...Jag är inte rökare! Ingen får röka i mitt stall och om någon står i närheten av mina hästar och röker rör det mig inte i ryggen då sådant sker väldigt sällan att det är försumbart i jämförelse...

Däremot stör det mig enormt när någon startar bilen utanför stallet och låter den gå på tomgång för varmkörning... Liksom den övriga miljöförstöringen sabbar kvalitén på foder och andningsluft. Det sker nämligen hela tiden, dygnet runt, året runt o.s.v.

Ett våldsamt sätt mot hästen (som du skriver, sågar munnen) skadar hästen direkt och då är det ju självklart att åtminstone jag, säger till. Skulle hästen ifråga vara min åker personen av direkt:cool:

Jag tycker absolut inte att man ska utsätta sin häst för rökning. Lika lite som man ska utsätta andra människor för rökning.
Att avgaser är skadliga gör knappast rökningen bättre, bara ytterligare skadlig påverkan.
Det är min uppfattning i alla fall.

Jag menade självklart inte att det är ok på något sätt att såga sin häst i munnen, det är bland det allra värsta jag vet. Vill bara att det ska vara helt klart då jag inte skrev det så tydligt i tidigare inlägget.

Och precis som piraja skrev skulle en person som gjorde något sådant på min häst åka av direkt, precis som att någon som rökte nära mig/min häst skulle bli ombedd att flytta på sig, hur otrevligt det än låter.
Annars brukar överdrivna hostattacker vara väldigt effektivt :angel::devil:

Klart det skadar din häst, alla utsläppen bidrar ju till att den kommer att få lungcancer! :eek: Vet du inget om vilken miljöpåverkan allt det här har, mkt större globalt sett än att ngn tänder en cigg, du har väl inte hagarna i närheten av några vägar och cyklar till stallet?

Jag skadar inte min häst direkt då. Men självklart gör jag det indirekt. Egentligen hade jag gärna cyklat om jag hade haft närmare till allt.

Men jag tycket forfarande inte att det är ok att ha en brinnande cigarett i handen/munnen när man har hand om sin häst. Röka kan du göra innan eller efter men inte brevid hästen.

Alla miljöförsöringar förstör för oss människor, men även för våra hästar. Men det är en svår förändring jag kan göra för att inte utästta min häste för det, jag kan bidraga, och det gör jag. Men att röka brevid någon som inte tycker om det, eller till och med någon som är alergisk skulle jag inte göra. Vi alla mår dåligt av cigarettrök, så även hästar. De är däggdjur precis som vi, varför skulle det vara någon skillnad?

Att avgaser är skadliga gör knappast rökningen bättre, bara ytterligare skadlig påverkan.

Visst är det så:smirk:

Jag tycker det är jätte bra att ridskolor har infört rökförbud på området/tävlingar, just för att föregå med gott exempel och att då instruktörerna och andra följer detta. Jag hoppas att jag själv en dag blir rökfri, men än så länge röker jag och även ibland när jag leder hästen. Men jag tro att alla bilar/lastbilar som kör förbi oss skadar hästen mer, men naturligtvis gör även jag fel i detta fall, kan jag erkänna:crazy::D men nu är det så och det finns mkt värre saker att bry sig om förtillfället, tycker jag;)

Jag tycker att det är taskigt uppförande att röka i stall och omkring ridanläggningar. Jag blir också arg! Höet börjar lätt brinna, och dessutom är det inte bra för varken hästen eller människor att få in det i lungorna. Usch! Det är ju också LIVSFARLIGT att röka, så varför göra det överhuvudtaget? Hmm... Nån som håller med?
//Hanna

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 115
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.