Dessa jäkla människor

Sv: Dessa jäkla människor

Jag tror att många här inne som är lite äldre minns hur det var förr. Folk som rökte inne och i bilarna, runt och tillsammans med barn osv. Fy fasan vad äckligt det var att sitta bak i bilen med en bolmande förälder. Man mådde illa som fasan.

Häromdagen mötte jag en person utomhus vid ridskolan. Denne hade en ciggarett i handen och jag reagerade med att tänka att;
Hoppsan det finns visst hästfolk (fast jag tror det var en väntande förälder egentligen) som röker också!

Jag hade/har uppfattningen att hästfolk kanske är mindre representerade bland rökare?

Eller har jag fel tro och mest bara råkat träffa de icke-rökande?

jag är rökare, men jag anser mig inte vara en sämre häst ägare/ människa för det! Mina hästar mår inte sämre än icke rökarnas. sen hur smart det är att röka för sin egen hälsas skull är en helt annan sak. Men jag är väldigt säker på att mina hästar inte tar stryk av det.

Kanske inte blir du bränd på bål, men en rejäl omgång med ett dressyrspö, det får du nog räkna med, din rökare!

Fasen också...jag som inte gillar S&M .....Blir så fula märken:D

Nu står ju min häst i ett stall långt från civilisationen :angel: så jag har aldrig riktigt upplevt problemet med rökningens vara eller icke vara vid hästar, och jag röker inte själv. Pojkvännen däremot är rökare och han brukar vara med i stallet så det är det närmaste 'rökproblemet' jag kommer. Vi har rökförbud i stallet och på stallbacken direkt utanför och det sköter alla som eventuellt röker vid stallet superbra. Fimpar först i vattenhinken (man är lite nojig ju :P) och sen i soptunnan, inget spring i stallet med cigg osv.

Jag tycker inte om cigarettrök och jag är för det mesta med när pojkvännen 'rider' (läs: åker omkring på en häst som bestämmer vart de ska men pojkvännen tycker det är jätteroligt) så då röker han inte på grund av att jag inte gillar det. Han skulle heller inte kunna tänka sej att röka när han 'rider' heller, han vågar inte släppa tyglarna ;) Men när han tar in/ut hästen kan han ibland tända en cigg, men då ser han till att röken inte kommer direkt på hästen. Fast dumma hästen tycker cigarettrök luktar gott, han vill fram och nosa på ciggen (vilket han så klart inte får, inte på grund av röken utan glöden).

Själv skulle jag nog inte vilja röka när jag rider/leder hästen om jag rökte, snusar gör jag ju när jag rider, så kanske skulle jag röka också... men jag tycker att det är upp till var och en. Sålänge man inte sitter och kedjeröker i ett litet stall med kass ventilation kanske, men det tror jag inte någon gör ;)

Jisses vad jag skrev, men ja...

Men snälla nån, det där är ju inte heller jämförbart. Restauranganställda andades ju då in rök under SAMTLIGA av sina arbetstimmar.
Om hästen råkar få i sej en liten del rök ca fem-tio minuter om dagen är det väl ungefär lika mycket som den genomsnittliga ickerökaren.

Rök är skadligt, oavsett om du är människa eller häst. jag tycker inte att man ska röka i andras närhet. De som har valt att inte röka ska inte behöva utsättas för det. Och samma för hästar. De lär inte vara hälsosamt för dem. Om en häst har en ägare som rökar och som röker i dens närhet varje dag lär i längden ta skada.

Visst, jag tycker också att det ser illa ut när folk står och röker med en häst brevid sig. Och visst, hästar påstås ju vara känsligare för röken än vi, så skulle jag nån gång börja röka skulle jag aldrig röka i närheten av en häst.

MEN jag tycker att det finns så mycket annat som är värre.
Ryttare som sågar sin häst i munnen, samtidigt som de med jämna mellanrum ger den ett rapp med pisken för att den ska kröka på nacken så de kan visa sig duktiga för sina okunniga vänner.
Folk som flängrider 2-3 gånger i veckan och låter hästen stå övriga dagar.
Folk som ger otydliga eller felaktiga hjälper och sedan sliter i hästen eller piskar den för att de är för korkade eller för stolta för att erkänna att felet var deras eget.
Listan kan göras hur lång som helst. Det är saker som irriterar mig, skulle själv aldrig lägga energi på att reta mig på en rökare, men vi lägger alla vår egen ribba för vad vi kan tolerera.

Och visst är det bra att diskussionen om var man får och bör röka förs. Vet vissa rökare som skriker mobbing så fort någon vågar vidröra frågan, men faktum är att för t.ex. en astmatiker är det väldigt relevant och jag anser själv, precis som en annan person skrev tidigare, att rökare måste respektera att vi ickerökare inte vill eller ska behöva utsättas för dessa gifter. Rökaren måste anpassa sig till resten av världen, inte tvärt om. På samma sätt bör vi som rider respektera att alla inte vill utsättas för vår lukt och de allergener vi bär på. Tycker att det ser illa ut när folk går i mataffärer med ridkläder på, för att inte tala om vad jag tycker om dessa medelålders tanter (inga fördomar här inte...:)) som badar i parfym och sedan sätter sig brevid mig på bussen....

Oj, det blev visst ett långt svar på en enkel fråga, men om du läser detta har det helt klart varit tillräckligt intressant för att du ska orka läsa klart:)

Precis som att säga att rökare röker var de vill så rider folk hur de vill och på de sätt de tycker är rätt.

Folk verka vilja förlöjliga detta att detta ska vara onödigt, men att lägga energi på hur massvis med tusentals människor rider borde ta mer kol på en än att bry sig om folk som röker i hästsällskap.

Men på tävling borde det förbudas tycker jag. Man borde visa sporten utåt från sin fina sida.

Det håller jag fullständigt med dig om, vi som röker kan gå undan då;)

:angel: Jag röker själv:crazy: Händer ibland att jag hoppar av hästen när jag är ute och rider och le den. Tro inte den far illa , men därimot ser det väldigt illa ut kan jag hålla med om. Som sagt idag är det en skam att röka och på sätt och vis är det väl bra:smirk:

Men precis som rökning är skadligt för människor bör den vara skadlig för andra däggdjur och därmed hästar! Om en häst har en ägare/ryttare som röker och då röker var dag vid sin hästs sida bör detta i längden vara skadligt..?!

Jag hade/har uppfattningen att hästfolk kanske är mindre representerade bland rökare?

Eller har jag fel tro och mest bara råkat träffa de icke-rökande?

Jag har uppfattat det hela tvärt om. I allafall för några år sedan. Då rökte i för sig nästan varannan människa, men många inom hästvärlden.

jag skulle inte heller röka i närheten av hästar, lr åtminstone inte när jag ex leder en eller rider. Okej nu är jag 17, och röker inte.

Mina tränare röker. bröder.
Hopptränaren röker, visst i närheten av hästar men inte om dem är jämte. o dressyrtränaren, han däremot röker mer på nära håll, har sett en en gång rida typ skritta av o röka då. men d e inget han iaf gjort vid min häst. . Men iaf i vårt stall är d rökförbud.

Men precis som rökning är skadligt för människor bör den vara skadlig för andra däggdjur och därmed hästar! Om en häst har en ägare/ryttare som röker och då röker var dag vid sin hästs sida bör detta i längden vara skadligt..?!

Din oro är rörande...Men, jag vet ingen som vid varje tänd cig.rusar iväg till hästen för att dela dess rök med sin fyrbenta vän. Inte heller låter man hästen dra in halsbloss från cigaretten och inte placerar någon ciggen så att hästen ska få i sig så pass med passiv rök att det hinner göra någon skada.

Då är det värre för de husdjur som finns inne i en bostad där det bor rökare...men livslängden på dessa brukar som regel vara för kort för att själva röken ska hinna skada...förutom för katter då som inte sällan får astmatiska besvär om ägaren röker inne...

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg är den allmänna miljöförstöringen mer skadlig i längden...:cool:

Hästen dör troligen av ålderdom än av passiv rökning. Man måste ju se proportionerna mellan den tid den exponeras av rökning och tiden ute i friskluften under övriga delen av dygnet. Ett för varmt stall eller i övrigt dålig stallmiljö är helt säkert mer till skada för hästen än lite cigarrettrök. Tänk till lite! Och att det är absolut rökförbud i och i anslutning till ett stall det är ju en självklarhet.

Senast ändrad av en moderator:

Hästen dör troligen av ålderdom än av passiv rökning. Man måste ju se proportionerna mellan den tid den exponeras av rökning och tiden ute i friskluften under övriga delen av dygnet. Ett för varmt stall eller i övrigt dålig stallmiljö är helt säkert mer till skada för hästen än lite cigarrettrök. Tänk till lite! Och att det är absolut rökförbud i och i anslutning till ett stall det är ju en självklarhet.

:bow:

Vi har en rökruta utanför ridhuset - alltså inte i direkt anknytning till stallet.

Precis som att säga att rökare röker var de vill så rider folk hur de vill och på de sätt de tycker är rätt.

Folk verka vilja förlöjliga detta att detta ska vara onödigt, men att lägga energi på hur massvis med tusentals människor rider borde ta mer kol på en än att bry sig om folk som röker i hästsällskap.

Nu var ju själva andemeningen i mitt inlägg att det finns så mycket annat som är värre, precis som många andra skrivit. Saker som vi tvingas acceptera varje dag. Det jag skrev om i mitt inlägg är saker som inträffar i det stallet där jag har min häst uppstallad. Det irriterar mig, för jag anser att dessa hästar inte behandlas korrekt. Skulle en rökare flytta in i stallet skulle denna fortfarande vara längst ner på listan över stallkamrater jag skulle vilja förändra.
Om du vill föra upp det här ämnet till debatt och väntar dig seriösa inlägg borde du skriva ett argumentativt och faktaspäckat inlägg. När du väljer att börja ett inlägg med "Dessa jäkla människor" blir det ju lätt en pajkastningstråd.

fast jag tror att kattägarna har mer astmatiska besvär av cigarrettröken än vad katterna får! :D
betr hästar så finns det betydligt större problem skapade av människan än att nån står o röker vid eller på hästen.
Hur många hästar har fått skavsår inne i munslemhinnan av för hårt spända nosgrimmor, eller skador på tänder och laner av för dåligt tillpassade bett o träns eller för hårda händer som håller i tygeln. Hur många hästar "straffrids" när de protesterar mot sin ryttares behandling? Det är något att förarga sej över , men - det syns ju inte, så ......:mad:

Jag blir så rasande arg när jag ser hur folk hanterar sina hästar. Det går alltså folk och leder sina hästar och har en brinnande cigarett i handen/munnen. Jag förstår inte. Hur kan man göra så emot sin häst? Och detta förekommer till och med på tävling! Hemma kan väl ingen säga till på samma sätt. Men på tävling borde det förbudas tycker jag. Man borde visa sporten utåt från sin fina sida.

Att röka i samband med hästhållning tycker jag är detsamma som att sitta och röka med sitt bran i famnen - oacceptabelt! Men gör folk det? Eller det är bara så att det kan kvitta när det gäller hästen?

Hur kan man, vad är det för fel på människor? Detta göra mig uppriktigt väldigt väldigt arg. Hästar måste väl precis som vi mäniskor ockås ta skada av skiten? De andas och har lugnor som vi eller är det jag som felar?

Jag håller verkligen med om detta, har tänkt på detta när man möter någon som rider å dom sitter å bolmar som fan , passar verkligen inte :mad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 115
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30