Dessa jäkla människor

Sv: Dessa jäkla människor

tycker att denna tråd börjar bli ganska tråkigt nu, bara massa elaka på hopp på rökare. Jag röker inte men ja mobbar inte dem som gör det. så länge de respektera att jag inte röker å inte blåser mig rakt i ansiktet.
dessutom e detta ett hästforum och inte ett diskutera rökning forum.
Jag tar nästan illa upp som inte är rökare därför att jag tycker hästsporten är något för alla oavsett.
Jag tar inte rökare i fösvar men ja tänker inte mobba ut dem från hästsporten heller. jag misstänker att de flesta e såpass vettiga att de inte röker inomhus å i stall osv utan utomhus elr på rökområden. om man tänker på antändningsrisk osv. får vi verkligen hoppas iaf.

Vem har mobbat någon? Tål man inte kritik borde man hålla sig borta från sk. diskussionsforum. Dom som röker har valt att röka? Man blir inte beroende av en cigg, man VÄLJER att bli beroende, då tycker jag att man får ta kritiken. Fast nu riktas det inte ens kritik mot dom, utan mot dom som utsätter andra för sk*ten, dom som tar så litet ansvar att dom utsätter djur och barn för cancerframkallande ämnen, och allra värst - dom som röken I STALLET, som utsätter både hästar och människor för brandrisk och passiv rökning.

Tycker att det är bättre att röka vid hästen än att ha ett ridspö i näven , det ser fördjävligt ut ! varför inte ett basebollträ ?

Tycker att det är bättre att röka vid hästen än att ha ett ridspö i näven , det ser fördjävligt ut ! varför inte ett basebollträ ?

Japp!:bow: De var de bästa du skrivit på länge Bill.
Var i GTB en dag på en ridklubb och där sprang små ungar (10-13år med långspön när dom kom in i stallet med sina hästar och så var de en häst som skitit på gången och då lät de så här. ÅHH! vem har Bajsat på gången va äckligt!:eek:
Jag höll på gå i taket dom 5min jag var där. Fyfan ! säger jag vilka snor ungar! Rikemans ungar lät dom som. ( Fördomar nä.. Inte jag!)
Förädrarna som lämna av sina barn var rädda för hästar och kunde inte nått.
- typ så här. Min dotter säger att den hästen har lite för långatänder.:eek:
Vilka puckon ursäkta. Var bara tvungen att skriva detta.:(

Visst, jag tycker också att det ser illa ut när folk står och röker med en häst brevid sig. Och visst, hästar påstås ju vara känsligare för röken än vi, så skulle jag nån gång börja röka skulle jag aldrig röka i närheten av en häst.

MEN jag tycker att det finns så mycket annat som är värre.
Ryttare som sågar sin häst i munnen, samtidigt som de med jämna mellanrum ger den ett rapp med pisken för att den ska kröka på nacken så de kan visa sig duktiga för sina okunniga vänner.
Folk som flängrider 2-3 gånger i veckan och låter hästen stå övriga dagar.
Folk som ger otydliga eller felaktiga hjälper och sedan sliter i hästen eller piskar den för att de är för korkade eller för stolta för att erkänna att felet var deras eget.
Listan kan göras hur lång som helst. Det är saker som irriterar mig, skulle själv aldrig lägga energi på att reta mig på en rökare, men vi lägger alla vår egen ribba för vad vi kan tolerera.

Och visst är det bra att diskussionen om var man får och bör röka förs. Vet vissa rökare som skriker mobbing så fort någon vågar vidröra frågan, men faktum är att för t.ex. en astmatiker är det väldigt relevant och jag anser själv, precis som en annan person skrev tidigare, att rökare måste respektera att vi ickerökare inte vill eller ska behöva utsättas för dessa gifter. Rökaren måste anpassa sig till resten av världen, inte tvärt om. På samma sätt bör vi som rider respektera att alla inte vill utsättas för vår lukt och de allergener vi bär på. Tycker att det ser illa ut när folk går i mataffärer med ridkläder på, för att inte tala om vad jag tycker om dessa medelålders tanter (inga fördomar här inte...:)) som badar i parfym och sedan sätter sig brevid mig på bussen....

Oj, det blev visst ett långt svar på en enkel fråga, men om du läser detta har det helt klart varit tillräckligt intressant för att du ska orka läsa klart:)

Med tanke på att jag är rökare och ibland röker sittandes på hästen måste jag nog läsa igenom hela tråden innan jag ger mej in i den.
Men det får nog bli i morgon. Jag har jobbat natt och kom just hem *gäspar*

Liten spontan kommentar bara (utan att ha läst tråden) Jag röker aldrig så att hästen måste andas i sej det, har på tok för bra koll på hästen för att riskera att bränna henne och jag utsätter aldrig hästen för fara. Varken i form av rök eller annan fara.
Mej själv däremot verkar jag inte fullt så noga med. :rofl:

Ja men då ligger ju jag bra till.
Jag rider barbacka med ett rep runt halsen på hästen. Eller kanske en lädergrimma och ett grimskaft.........och en cigg i ena näven. ;)

Inga spön eller annat här inte. Här kör vi naturellt förutom rökandet då. :)

Heja Bill:D...
Ja men då ligger ju jag bra till.
Jag rider barbacka med ett rep runt halsen på hästen. Eller kanske en lädergrimma och ett grimskaft.........och en cigg i ena näven. ;)

Inga spön eller annat här inte. Här kör vi naturellt förutom rökandet då. :)
Underbart Tori!!!! Kan riktigt se er framför mig;)

jag e rökare o visst ibland tar jag en cigg när jag rider. men de e inte direkt så att hästen andas in röken om man sitter på den.. men jag röker inte i närheten av dom annars..dels e jag påväg att bli icke-rökare så de så..men alla har vi våra åsikter.

Japp!:bow: De var de bästa du skrivit på länge Bill.
Var i GTB en dag på en ridklubb och där sprang små ungar (10-13år med långspön när dom kom in i stallet med sina hästar och så var de en häst som skitit på gången och då lät de så här. ÅHH! vem har Bajsat på gången va äckligt!:eek:
Jag höll på gå i taket dom 5min jag var där. Fyfan ! säger jag vilka snor ungar! Rikemans ungar lät dom som. ( Fördomar nä.. Inte jag!)
Förädrarna som lämna av sina barn var rädda för hästar och kunde inte nått.
- typ så här. Min dotter säger att den hästen har lite för långatänder.:eek:
Vilka puckon ursäkta. Var bara tvungen att skriva detta.:(
Å än värre är ju dessa med ridbyxor o shortchaps eller vad det kallas, mycket värre än att röka. Och några små engelsk skitsadlar på hästen, . Och halstäcken... dom tar priset. nä fy :eek:

jag e rökare o visst ibland tar jag en cigg när jag rider. men de e inte direkt så att hästen andas in röken om man sitter på den.. men jag röker inte i närheten av dom annars..dels e jag påväg att bli icke-rökare så de så..men alla har vi våra åsikter.
Clintan :cool: brukar ju röka cigarill när han rider så helt fel kan det ju inte vara, (fast dom filmerna är ju barnförbjudna så alla har väl inte haft möjlighet att se dom kanske) ?

Det är ungefär lika dumt som att leda hästen och prata i mobiltelefon samtidigt...
just för att man inte har båda händerna lediga om hästen skulle råka bli skrämd eller dyl...så det kan du ju också börja irritera dej på!

Kan tillägga att jag förrut kollade av staketen en gång i veckan och brukade passa på att röka då,
brukade även ha ett koppel av nyfikna hästar efter mej så jag tror inte att dom stör sej så mkt på röken som du gör.

Att du ens orkar lägga energi på nånting du inte har med alls att göra. Det är ju var och ens ensak om man vill röka när man rider eller leder sin häst, så det ska du inte ens ha synpunkter på! :devil:

Vem är du att anse att jag inte har med det att göra? Det är upp till var och en ja, men jag har synpunkter på det jag anser att jag har synpunkter i och oavsett vad du ycker!

Vem är du till och bestämma om vad man får ha synpunkter på?

Njae, känns bara ointressant.
Jag irriterar mig mer på andra saker faktiskt... men "hänger" ingen för det.
Är du perfekt? ;)
Jag röker, men det är sällan tillsammans med hästarna eftersom de inte gillar cigarettrök... ungarna gillar det inte heller och det respekterar jag, det oxå.
Du förstår nog när du blir lika gammal som jag! :D

Jag hänger inte någon, jag pratar om rökar i allmänhet och hur de hanterar sina hästar i samband med rökning. Men om du känner dig träffad så varsågod!

Konstigt nog verkar du ha förstått vad det är jag menar. Man ska respektera andra individer för att de inte vill hålla på med det du gör. Du rökar inte tillsammans med hästarna eftersom de inte gillar cigarettröken och samma med ungar. Mitt i prick!

Varför är det förbjudet idag att röka på resturang? Jo för att de som jobbar tar märkbar skada och de ogillas av folk som sitter och äter och som är ickerökare. Samma är det med hästarna. Det är de som jobbar och det är de som befinner sig i rökares närhet.

Min ålder vet du ingenting om...och jag tänker inte begå samma misstag som du och börja röka.

En :bow: till TS som tar upp problemet med rökning i stall.

haha tack så mycket - någon som verkar förstå att det är hästarnas välmående jag är ute efter inte rökarnas. De har valt att ha de som de har det, men hästen har inget val.

Varför är det förbjudet idag att röka på resturang? Jo för att de som jobbar tar märkbar skada och de ogillas av folk som sitter och äter och som är ickerökare. Samma är det med hästarna. Det är de som jobbar och det är de som befinner sig i rökares närhet.

Men snälla nån, det där är ju inte heller jämförbart. Restauranganställda andades ju då in rök under SAMTLIGA av sina arbetstimmar.
Om hästen råkar få i sej en liten del rök ca fem-tio minuter om dagen är det väl ungefär lika mycket som den genomsnittliga ickerökaren.

Ska man inte få ha häst i närheten av storstad/tungt trafikerade vägar?
Med tanke på hur dom kan ta skada av den förorenade luften!

Jag tycker inte synd om rökare/snusare/alkoholister öht, det är helt deras eget fel att de blivit beroende och "inte kan sluta". Vill de röka, fine, men att inte respektera att det finns folk som inte vill andas in deras rök, är ännu värre.

:bow: Har inget att tillagga o folk kallar mig för hård...:crazy: Nog har vi nuxna människor ett val att öppna plånboken för att köpa skit o sen munnen o stoppa skiten i den... sen att vi som ogillar eller som jag har fysiskt besvär av cigarettrök räknas som besvärliga o otrevliga... :(

:bow: Har inget att tillagga o folk kallar mig för hård...:crazy: Nog har vi nuxna människor ett val att öppna plånboken för att köpa skit o sen munnen o stoppa skiten i den... sen att vi som ogillar eller som jag har fysiskt besvär av cigarettrök räknas som besvärliga o otrevliga... :(

Du kan ju alltid välja att gå där ifrån om du störs av rök:angel:

allra värst - dom som röken I STALLET, som utsätter både hästar och människor för brandrisk och passiv rökning.

Just det är det jag tänker på när jag tänker på rökning o hästar. Stallet o hö o annat brännbart... det behövs inte mycket för att ett helt stall ska gå upp i lågor o det är INTE kul. Morfar fick hela sin fårflock innebränd pga rökande snorungar så jag är kraftigt MOT rökning i stallmiljöer...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 115
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar