Dessa jäkla människor

Sv: Dessa jäkla människor

Jag har hojtat till flera gånger i denna tråd men fått väldigt lite svar. Måhända resonerar jag så smart så ingen ifrågasätter det! :D

Jag har häst mitt i skogen, kör med närodlad mat....alltså foder som är odlat långt från avgaser.

Om jag sitter på hästen och röker och röken far äver hästens bakdel och ut i friska luften så tror jag inte att jag utsätter henne för fara i form av död i luncanser!

Att stå brevid hästen och blåsa röken mitt i nyllet på den eller på ställen där det kan börja brinna lätt ser jag ett problem i. Men jag tror hästen får i sej färre skadliga ämnen om jag röker när jag rider än om jag tex har hästen i ett stall med mycke trafik, köper foder odlat i trafikerade områden eller i ett industriområde.

Undrar också hur hästen kan få rökskador av att man röker när man rider, röken kommer ju omöjligen fram i ansiktet på hästen, om man nu inte rider i en brutal medvind... eller baklänges :idea:

Att stå brevid hästen och blåsa röken mitt i nyllet på den eller på ställen där det kan börja brinna lätt ser jag ett problem i. Men jag tror hästen får i sej färre skadliga ämnen om jag röker när jag rider än om jag tex har hästen i ett stall med mycke trafik, köper foder odlat i trafikerade områden eller i ett industriområde.

Du har alltid ett val. Du kan välja att inte köpa foder från ett starkt trafikerat område, och du kan välja att inte röka till häst.

Du anser alltså att om man tar en cigg under en ridtur så kan hästen bli sjuk? Röken åker ju bakåt/uppåt, inte framåt i hästens näsa.

Undrar också hur hästen kan få rökskador av att man röker när man rider, röken kommer ju omöjligen fram i ansiktet på hästen, om man nu inte rider i en brutal medvind... eller baklänges :idea:

Ja det där lär bli en konst. Backa i två timmar och bolma oavdbrutet?:rofl:

Du anser alltså att om man tar en cigg under en ridtur så kan hästen bli sjuk? Röken åker ju bakåt/uppåt, inte framåt i hästens näsa.

just att röka ridande till häst har jag aldrig påstått någonting om, mer än att det ser oproffsigt ut. har du någon sin sett Glen Hysén röka under en match?

Du har alltid ett val. Du kan välja att inte köpa foder från ett starkt trafikerat område, och du kan välja att inte röka till häst.

Menar du att några cigaretter rökandes på hästryggen är en större fara än avgaser från bilar och annat? Och att man ska ta mer hänsyn till om det ibland röks nära hästar än om hästar bor i värsta avgas områden?

just att röka ridande till häst har jag aldrig påstått någonting om, mer än att det ser oproffsigt ut. har du någon sin sett Glen Hysén röka under en match?

Nej men om jag såg han göra det skulle ja bli avis. Jag saknar min cigg :cry:

En cigg skulle knappast få mej att se mindre proffsig ut vissa dagar.. ridandes barbacka utan sadel och träns på min mongo arab...

I just denna tråd har det ju diskuterats en elitidrottare i världsklass som var rökare och gärna tog sej en cigg mellan prestationerna. Så om vi inte ska dra igenom varje namn som är känt innom idrotten tycker jag att du ska sluta dra upp olika namn..........

ridandes barbacka utan sadel och träns
Är du också en sådan idiotryttare! :) Ja vi är verkligen oansvariga och väldigt knasiga så med eller utan cigg är vi helt ute och galna.

//Rider helst naken häst och trivs bra med det

Menar du att några cigaretter rökandes på hästryggen är en större fara än avgaser från bilar och annat? Och att man ska ta mer hänsyn till om det ibland röks nära hästar än om hästar bor i värsta avgas områden?

Var får ni allt ifrån, läs vad som skrivs istället och hitta inte på massa eget. Du har ett val skrev jag. Precis som att du kan välja var ifrån du köper ditt foder kan du välja att inte röka i din hästs närhet!

Utav vilken anledning får man inte relatera till stora idrottsnamn? Det var det som hörde till oproffsigheten. Räkna upp hur många du vill.

Var får ni allt ifrån, läs vad som skrivs istället och hitta inte på massa eget. Du har ett val skrev jag. Precis som att du kan välja var ifrån du köper ditt foder kan du välja att inte röka i din hästs närhet!

Utav vilken anledning får man inte relatera till stora idrottsnamn? Det var det som hörde till oproffsigheten. Räkna upp hur många du vill.

Då hoppas jag att du väljer att inte ha din häst i närheten av en stad = avgaser
bilväg = avgaser,
rökande stallkamrater = rök
eller att du avstår att transportera din häst = avgaser osv osv

*KL*
Snälla ni, hur skulle världen se ut om alla tänkte att "hon/han får väl göra vad hon/han vill? Jag har inte med att göra om hon röker i stallet eller inte"
Bara för att vissa av er röker i stallet så måste ju vi andra få ha våra åsikter? Hur skulle världen egentligen se ut om ingen brydde sig?

Just att röka i stallet är väl alla överens om att man aldrig någonsin får göra, så det har ju inte alls med saken att göra. Skulle jag se någon röka i stallet skulle den personen omedelbart åka ut och detsamma tror jag gäller för alla andra här inne. Rökning i ett stall eller i anslutning till det är ju en enorm brandrisk.
Vad det gäller rökning brevid hästen skulle jag själv aldrig göra det om jag nu skulle börja röka av någon oförklarlig anledning. Jag vill inte utsätta hästen för den sunkiga luften jag andas ut. Dock vet jag inte att det skulle finnas några vetenskapliga belägg för att hästar skulle uppvisa skador av passiv rökning, känner någon till en sådan undersökning får ni hemskt gärna hänvisa till den.

För människor som röker tar det ju ofta uppåt 20 år för skadorna att göra sig kända, och då har ju människan utsatts för betydligt högre doser än hästen som kanske står brevid vid en cigarett om dagen. Eftersom medelåldern på en häst inte är mycket över 20 bör det ju inte finnas något större antal fall av hästar som diagnostiserat med skador orsakade av rökning, om det ens finns några. Åter igen, någon som känner till någon studie på detta område? Har sökt lite på nätet, men jag är inte så insatt i veterinärmedicinska tidskrifter och databaser, det borde ju finnas något som motsvarar t.ex PubMed (databas för medicinsk forskning).

Men visst kan man debattera var och när man bör röka. Men för att debatten ska bli givande vore det bra med någon form av vetenskapligt stöd för att hästen skulle lida, eftersom de flestas erfarenhet verkar vara att hästen inte bryr sig det minsta lilla om röken. Har själv aldrig sett en häst backa undan från en rökares moln. Att passiv rökning är skadligt hos människor beror ju till stor del på att vi lever så mycket längre än en häst, så vi hinner utveckla sjukliga förändringar under årtionden.

Jag anser bara att den lilla avgas som man tillför hästen via rökning är en baggis jämfört med hästar som bor nära motorväg mm. Dessutom tror jag aldrig att min häst efter drygt 15 år med en rökandes matte har andats i sej någonting.
Jag röker sällan nära hästen och när jag gör det sitter jag på hästen och röken är aldrig i närheten av hästens andningsorgan.

Du kan skriva om vilka idrottare du vill men en av dom största var rökare och rökte även under tävlingar.

Kan dock hålla med TS om att på tävlingar borde en rökfri miljö gälla. Dels för att det kan finnas astmatiker och på en trång tävlingsplats ska inte de behöva gömma sig i ett hörn, men framför allt för att vi bör visa upp ridsporten från dess bästa sida för både besökare och unga ryttare.

Hahahaha

Jo det blev en smula långsökt dådå.. Jag kan ju hålla med att man kanske kan ge fan i att röka i stallarna.. mkt onödigt.. men om man går med en häst eller kör med en cigg är väl sådär acceptabelt.. ja menar.. ingen står väl avsiktligt o ser till att sin häst blir "passiv rökare 4 ever"? Skulle vilja se den hästen som får såna behov att den börjar på egen hov.. realistiskt va? Och hur man kan jämföra det med att ha en 8 v bebis i famnen är ganska långsökt det med.. Även rökare har sina gränser skulle jag tro

Jag är både mamma o fd rökare o har även rökt när jag jobbade i travstall.. dock ej i stallet..
Kan med gott samvete säga att jag aldrig rökt inomhus, aldrig när jag gått med barnvagn o aldrig vid entre dörrar på t ex sjukhus..

Men nu har jag snart varit rökfri i 2 månader o är skitstolt, jag tycker som många andra att det luktar bannemej inte rosenträdgård.. men det gör inte vitlöksandedräkter heller men säger man nåt om det blir man omedelbums kallad rasist om det är en nysvensk.. vad kallar man häxjakten på rökare?

Nu är det då såhär att jag har rotat igenom heeeeela forumet här efter tips på hur man får en häst som skjuter upp skallen i vädret så pass mkt att hon sänker ryggen till följd av det hela.. vill ha lite tips på hur man får väck det.. säj inte martingal då blir jag galen (galnare) Hon har inte ont vid palpering av rygg inkl muskulatur.. Det är en 10 årig hopphäst med egna ideer o grymt het när man rider henne..
Tips tack o ta det i pm ifall moderatorerna misstycker

Danke på förhand o God jul alla :)
*ändrad på grund av morgon dyslexi a la sovklutt*

Senast ändrad av en moderator:

:rofl::rofl::rofl:
Tack för en mycket underhållande tråd! Bill :bow:, var får du allt ifrån?!:rofl:

Tur att dessa jäkla människor till rökare finns! Vilka ska annars klä skott för så stora frustrationer i ens egna liv:cool: Små barn små bekymmer, stora barn... Och inte ens stora barn får ihop hur alla andra ska vara för att passa in...

Men jag hade nog satt åldersgräns för mina hästar om de börjar röka, var de får röka någonstans och vilka tider beroende på väder.
:p

Rökning hör inte ihop med hästar och det ser mycket illa ut att handskas med hästar samtidigt som man röker. Dessutom luktar det fruktansvärt illa och det tycker säkert även hästen även om den inte kan tala om det. Tror heller inte att de flesta rökare förstår hur illa andra tycker om att behöva andas in röken när de röker i närheten av folk. Detta gäller förstås inte alla.
Har själv varit rökare men slutade för 13 år sedan. Har dock aldrig hållt i en häst samtidigt men säkert utsatt andra för den otäcka röken i mitt oförstånd.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
790
Senast: Tuvstarr
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 115
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday