Dessa ex.... varför skaffar man dem...

Sv: Dessa ex.... varför skaffar man dem...

Hade världens tvist med sonens pappa förut, slutade i tingsrätten och att vi till slut fick hjälp av en medlare. Vi hade då provat familjerätten vilket var rena katastrofen. Vi var mer osams när vi gick därifrån än när vi kom dit.

Fick sedan tipset av hans ombud om medlaren, tog upp det i tingsrätten som då gick med på att betala det åt oss. Det blev en helt annan situation, hon lyssnade på oss båda och fick oss att börja prata med varandra.

Idag är vi vänner och samarbetet kring sonen fungerar.
Nu är ju han dock liten än så jag hoppas att det kommer fungera sedan också.

Hur stort är barnet? Kan man tänka sig att ni lägger var sin pott och så får barnet styra vad det vill lägga pengarna på? Är barnet tillräckligt gammalt för att kunna prata med sin pappa om vad h*n vill göra på fritiden själv utan att du är involverad? Ska man vara hård så är det ju inte fullständigt självklart att barnet ska rida bara för att du vill det, pappan har ju 50% föräldraansvar och hans nej borde väga lika tungt som ditt ja. Så det enklaste vore att barnet driver igenom vad h*n vill göra, snarare än att du gör det.

Hur stort är barnet? Kan man tänka sig att ni lägger var sin pott och så får barnet styra vad det vill lägga pengarna på? Är barnet tillräckligt gammalt för att kunna prata med sin pappa om vad h*n vill göra på fritiden själv utan att du är involverad? Ska man vara hård så är det ju inte fullständigt självklart att barnet ska rida bara för att du vill det, pappan har ju 50% föräldraansvar och hans nej borde väga lika tungt som ditt ja. Så det enklaste vore att barnet driver igenom vad h*n vill göra, snarare än att du gör det.

Hej mino och tack för ditt kloka svar.

(Nedanstående kan också ses som en uppdatering ifall intresse finns)

Barnet är 14 och efter att ha funderat och rannsakat mig själv så bestämde jag mig för att överlåta min halva av barnbidraget till barnet, så att h*n själv kan besluta om inköp, aktiviteter whatever. Halva bidraget räcker inte till ridning så den betalar jag, så länge h*n vill fortsätta med den aktiviteten. Barnet ska absolut inte fortsätta rida bara för att jag vill det, och jag ger också barnet möjligheten att välja en annan aktivitet om så önskas.

Fördelarna med ovanstående blir att jag överlåter större kontroll till barnet, samtidigt som h*n lär sig hantera pengar. H*n får själv stå för klädinköp, frisör, godis o aktiviteter utöver ridning. Jag själv får större kontroll på min ekonomi.

Pappan har tidigare haft synpunkter på diverse inköp. Om han har synpunkter i fortsättningen så får han vända sig till barnet. Han mister alltså ännu en möjlighet att straffa och plåga mig. :devil::rofl: Det bästa vore om även pappan överlät sin bidragshalva till barnet, men den förhandlingen överlåter jag till barnet :idea:

Skönt att ni kommer överens nu, och ni kommer säkert att fortsätta göra det. Mitt barn är 14, så vi har inte riktigt samma situation. Har skrivit en annan post om hur jag tror jag ska lösa det :)

Vad bra att du hittat på en lösning :)
Tänkte ändå bara lämna ett litet råd de som kan tänkas behöva det ;)
Jag hade tidigare problem med mitt ex angående vår då väldigt lilla son, jag har ensam vårdnad och vi har inte problem att prata med varandra bara att förstå varandra :p hahaha
Vi tog kontakt med socialkontorets familje enhet, var för sig, och berättade om våra problem och hur vi såg på dem och på den andre föräldern. De får inte säga vad den andra har sagt men de kan arbeta fram konkreta lösningar och ge råd utifrån barnens bästa :idea:

Tycker det var en smart lösning du kommit på. :)

Ja det är skönt att vi kommer överens nu.:)
Det var bra kämpigt ett tag

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 311
Senast: Enya
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka