Dessa ex.... varför skaffar man dem...

Elinoor

Trådstartare
... inte för att jag skulle vilja ha honom som ett ex-ex... absolut inte!!!

Vi har delad vårdnad, barnet bor varannan vecka hos honom och varannan vecka hos mig.

Problemet är att vi inte kommer överens om hur vi ska betala för barnets aktiviteter. Barnet rider (lektion). Exet hävdar att det är en farlig sport och vill därför inte finansiera det. Barnet har ridit i flera år medan vi var gifta.

Vid separationen har jag sagt att jag kan betala ridningen och han kan betala "resten" så får vi jämna ut det sedan. Jag gick också med på att dela barnbidraget, under förutsättning att vi delade på utgifterna. Han hänger upp sig på det första jag sa: Jag kan betala ridningen. Resten verkar som vi ska betala lika...

Nu har vi varit skilda i 9 månader och vi kommer alltså inte överens. Exet krävde nyligen att jag köper utrustning till andra aktiviteter än ridningen. Kontentan blir att jag lägger ut flera tusen per termin på kläder/aktiviteter/utrustning medan exet lägger ut max 5-600 på samma sektor. De har visserligen varit på en solresa, men det hör väl inte hit - eller?

Jag är inte ute efter millimeterrättvisa, men det går inte att diskutera med exet om detta, utan han kommer med hotelser. Som t ex att han ska sätta barnet i cross-skola för det är minsann inte billigt det heller... (precis som det skulle vara ofarligare än ridning...)

Jag ångrar bittert att jag delade med mig av barnbidraget. Det enklaste hade ju varit om jag hade stått för hela bidraget, och då dessutom betalar för alla utgifter för aktiviteter och kläder. Då hade det aldrig behövt bli några diskussioner.

Vad kan jag göra?? Han gör ju inte som vi avtalat! Ideer tack!

Sv: Dessa ex.... varför skaffar man dem...

Det verkar som att ni behövde sätta er ner och riktigt gå igenom ALLT!
Han verkar ju inte fatta hur mycket du egentligen betalar.

Ridning är ingen billig sport och barn växer ju så det knakar och behöver nya både ridkläder och vanliga kläder.

Och barnbidraget skulle du haft hand om, precis som du sa.
Ja, det är inte lätt. Hoppas du/ni kan enas.

Tack för svar Popcorn :)
Tyvärr tror jag inte att vi kommer att enas, en av anledningarna till separationen var att vi inte kunde kommunicera... sätta sig ner och prata med honom är det sista jag vill, och jag tror inte det kan leda någon vart - tyvärr...

Har tyvärr inga lösningar till dig, bara sympatier då jag har en liknande situation :(

Jag o min sambo betalar i stort sett allt för mina varannanveckasbarn - alla kläder, aktiviteter (ridning, musikskola, skridskor, cyklar, pulkor etc etc). Har gett upp att få exet att vara med o dela kostnaderna, efter massor av ihärdiga försök.

Vad gäller mitt ex handlar det inte bara om att han är snål (vilket han förvisso också är), utan framförallt att han fortfarande är bitter över att jag lämnat honom, och fortfarande gör allt för att "straffa" mig...tråkigt nog går det ju ut över ungarna...
Kanske finns det liknande motiv bakom ditt ex' handlande?

Okej... det låter ju upplyftande :crazy:

Vad gäller mitt ex så upplever jag honom som född bitter. Han har egentligen alltid varit sådan här, och att tjafsa och bråka är ett normaltillstånd för honom. Det var en av anledningarna till att jag valde att gå ifrån honom tillslut. Jag vill bara ha lugn och ro!
Jag tror inte att han är snål i ordets bemärkelse, däremot är han samlare av stora mått (garvar igenkännande när jag ser Arga snickaren gå loss på folks skräphögar :)) och då så klart samlar man pengar också...

Livet med honom var en kamp, och jag vill att den kampen skall vara över! Jag vill inte behöva förhandla med honom. Det slutar bara med att jag måste ge upp något!

Det värsta är att han t ex kan tala om för barnet att det är rea i en affär, när det är min vecka. Barnet vill dit. Jag kör dit barnet, och då förväntar sig fadern tydligen att jag ska betala. När jag då inte gör det, utan barnet betalar varan med sin veckopeng - då ska JAG skämmas :o:confused:

Har försökt säga till exet att han inte ska gå genom barnet. Men det går visst inte hem det heller.

Så vad gör man? Klipper av och betalar?

Hur gör ni förresten om ni köper en pulka till barnet. Får den ta med sakerna till exet, eller är grejorna till bruk enkom där ni bor? Hur gör man i de här fallen för att barnen ska ha det så bra som möjligt?

Åååh, det är inte lätt...:(

Jag och mitt ex körde med det systemet att den som s a s var "ansvarig" för den nämnda aktiviteten också stod för kostnadera. Oftast är det ju EN förälder som "dragit igång" en aktivitet, just DEN föräldern fick stå för (den största) kostnaden till den också. Pappan fixade cross-skola och jag fixade slalomutrustning osv.

JAG tog barnbidraget och betalade dagis/fritis och avgifter till skolgrejer och presenter till kompisar. HAN köpte den dyraste cykeln.

Så småningom delade vi hälften / hälften på sonens högskolestudier.

För två veckor sedan bjöd sonen oss på restaurang för att tacka för ekonomisk hjälp och stöttning under tre års högskolestudier som lett fram till ett fast jobb.

Ibland är det bättre att "bita i det sura äpplet" och kunna sova gott om nätterna. Jag har faktiskt inte alltid varit sams med mitt ex, men vi har båda älskat vår son över allt och gjort det bästa för honom.

Det kommer du också att göra!:)

Lycka till!

Tack för svar :)

Sova gott om nätterna och ha lugn och ro är precis vad jag vill. Man får väl lyfta blicken antar jag... Den här tiden varar ju inte heller för evigt och man får hoppas vi kommer bättre överens när det är dags för högskola osv...

Vi gick på familjerådgivning, och vid det sista besöket reste han sig när det hettade till, och gick iväg med orden "jag har inte tid med det här, jag har annat att tänka på".

"Hjälp utifrån" kan väl inte vara något annat än rättslig antar jag, eller har du andra ideer? Men jag antar att man inte kan stämma exet för att han inte vill betala för barnets aktiviteter?

Det kommer att gå ut över barnet, men varför inte vara stenhård med det ni kom överens om. Du betalar ridningen och sedan delar på resten, dvs, varannat år/termin, betalar inte pappa blir det ingen aktivitet.

Det kommer att gå ut över barnet, men varför inte vara stenhård med det ni kom överens om. Du betalar ridningen och sedan delar på resten, dvs, varannat år/termin, betalar inte pappa blir det ingen aktivitet.

Ja, jag får väl lära mig att vara bestämd med detta... det är ju som sagt inte så många år kvar, och man vill ju inte att barnet ska behöva ta smällarna heller.

Det är svårt det där. Första åren kämpade jag att vi skulle dela på dyrare saker som inte användes så mycket, som skidutrustning, skrinnskoutrustning, regnkläder och ytterkläder som barnet likväl har på sig vid byte av hem. Men det var bara jag som kämpade och pappan brydde sig inte. Sen lessnade jag totalt när det även blev mitt ansvar att se till att den gemensamma utrustningen befann sig på rätt plats och det blev en himla massa körande för mig för det. Kunde vakna på morgonen innan jobbet och då ha fått ett mess på natten att skidorna skulle till skolan följande dag för de skulle ha skiddag. Jag blev också döless på att det bara var jag som kämpade och jag som då var ansvarig på att tjata på pappan när det var hans tur att köpa nåt och om det köptes in så var det så sent så behovet hade redan varit ett tag på det som skulle vara.

Jag har numera gett upp och köper helt enkelt ALLT sonen kan tänkas behöva och betalar ALLT sonen vill engegera sig i och så s*iter jag i pappan och vad han har och inte har sina veckor med sonen. Pappan får alltid låna allt sonens på sina veckor som jag köpt till sonen MEN han är då ansvarig för att hämta och föra det själv och ha den framförhållningen. Så vi delar inte längre utan pappan får låna om han vill. Ytterkläderna och skorna har ju sonen på sig hur som helst när han återkommer. Visst svinn är det på grejer som lämnat hos pappan så brukar nu som då passa på och be om allt det och ta med hem vid hämtning av sonen.

Visst blir det mycket dyrare och visst är det totalt onödigt med dubbla uppsättningar. Och visst, det är inte ett dugg rättvist. Men jag slipper tjaffset och bekymret!!!! Det är enkelt, smidigt, behändigt och det finns allt sonen behöver. Grejerna kan sen säljas när de inte längre används så ser det inte som hela kostnaden för dem.

Varför är cross-skola en hotelse ? Tänk om barnet tycker det är jättekul !

Jag hade inte varit superstrikt när det gäller tex pulkor eller cykel eller så. varför köpa dubbelt bara-för-att det ska vara rättvist eller låta barnet vara utan saken i det andra hemmet som nån sorts hämnd på exet. Nej, sånt hade jag inte brytt mig om så länge som grejerna kommer tillbaka.

Jag är av den åsikten att försöka tjafsa så lite som möjligt om pengar och barnets aktiviteter. Även om det blir orättvist mellan föräldrarna, so-what - i slutänden så mår ändå den bäst som inte varit dumsnål. Självklart kan saker och ting vara i ett läge där man inte har råd, men det är en annan diskussion

Ja, jag får väl lära mig att vara bestämd med detta... det är ju som sagt inte så många år kvar, och man vill ju inte att barnet ska behöva ta smällarna heller.

Så tyckte jag också så jag betalade vartenda öre. Och lite till :devil:

Samma problem, så vi gick till kommunens familjerådgivning.. någon familjejurist eller vad det nu var.

Kan varmt rekommenderas.

Varför är cross-skola en hotelse ? Tänk om barnet tycker det är jättekul !

Jag hade inte varit superstrikt när det gäller tex pulkor eller cykel eller så. varför köpa dubbelt bara-för-att det ska vara rättvist eller låta barnet vara utan saken i det andra hemmet som nån sorts hämnd på exet. Nej, sånt hade jag inte brytt mig om så länge som grejerna kommer tillbaka.

Jag är av den åsikten att försöka tjafsa så lite som möjligt om pengar och barnets aktiviteter. Även om det blir orättvist mellan föräldrarna, so-what - i slutänden så mår ändå den bäst som inte varit dumsnål. Självklart kan saker och ting vara i ett läge där man inte har råd, men det är en annan diskussion

Att han hotar med cross-skola är märkligt av flera anledningar, bland annat för att jag föreslog cross-skola medan vi levde ihop. Pappan tyckte inte det var en bra ide för att det var farligt. (Bättre då att barnet kör hej vilt utan utbildning och rätt utrustning på åkern hemma :crazy:), dessutom drog han bara upp detta för att han skulle slippa betala ridningen. Vad barnet själv vill spelar tydligen mindre roll för pappan...

Bra tanke... man får väl göra det man mår bäst av. Tack för input :)

Samma problem, så vi gick till kommunens familjerådgivning.. någon familjejurist eller vad det nu var.

Kan varmt rekommenderas.

Har tyvärr provat den vägen med familjerådgivning, fast inte kring den här diskussionen iofs ... sist reste han sig och gick ut. Det går inte att tvinga en person som vill vara vrång till samarbete.

Ja, jag tror att man ibland måste böja sig för att den andra parten inte vill samarbeta, trist men man mår så mycket bättre själv av att inte nappa på betena. Som cross-skole grejen, otroligt märkligt måste jag säga !

Det är svårt det där. Första åren kämpade jag att vi skulle dela på dyrare saker som inte användes så mycket, som skidutrustning, skrinnskoutrustning, regnkläder och ytterkläder som barnet likväl har på sig vid byte av hem. Men det var bara jag som kämpade och pappan brydde sig inte. Sen lessnade jag totalt när det även blev mitt ansvar att se till att den gemensamma utrustningen befann sig på rätt plats och det blev en himla massa körande för mig för det. Kunde vakna på morgonen innan jobbet och då ha fått ett mess på natten att skidorna skulle till skolan följande dag för de skulle ha skiddag. Jag blev också döless på att det bara var jag som kämpade och jag som då var ansvarig på att tjata på pappan när det var hans tur att köpa nåt och om det köptes in så var det så sent så behovet hade redan varit ett tag på det som skulle vara.

Jag har numera gett upp och köper helt enkelt ALLT sonen kan tänkas behöva och betalar ALLT sonen vill engegera sig i och så s*iter jag i pappan och vad han har och inte har sina veckor med sonen. Pappan får alltid låna allt sonens på sina veckor som jag köpt till sonen MEN han är då ansvarig för att hämta och föra det själv och ha den framförhållningen. Så vi delar inte längre utan pappan får låna om han vill. Ytterkläderna och skorna har ju sonen på sig hur som helst när han återkommer. Visst svinn är det på grejer som lämnat hos pappan så brukar nu som då passa på och be om allt det och ta med hem vid hämtning av sonen.

Visst blir det mycket dyrare och visst är det totalt onödigt med dubbla uppsättningar. Och visst, det är inte ett dugg rättvist. Men jag slipper tjaffset och bekymret!!!! Det är enkelt, smidigt, behändigt och det finns allt sonen behöver. Grejerna kan sen säljas när de inte längre används så ser det inte som hela kostnaden för dem.

Det här låter ungefär precis som mitt ex... noll framförhållning... en bra sak är iofs att barnet lär sig lite framförhållning och planering :) Låter annars som en smidig lösning, förutom det där med pengarna då (är alla karlar pengafixerade? :angel:)

Har tyvärr provat den vägen med familjerådgivning, fast inte kring den här diskussionen iofs ... sist reste han sig och gick ut. Det går inte att tvinga en person som vill vara vrång till samarbete.

Nej, det är sant. Mitt ex gick med på det.
Men du, hör och häpna: Vi har samma problem ändå.. :o

Vad ska man säga... *suck* Det är dock lite bättre, jag får se det positiva ändå.

Håller med, tänk om jag hade valt mitt ex med lite mer omsorg :grin:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 311
Senast: Enya
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka