Dessa eksem täcken

:smirk: men såpa är bra!! ta vad du vill, grönsåpa eller den jag köper på granngården i STOR dunk, rapssåpa. det går åt vet du.....oja, här finns inget som heter elektrisk staticitet när man anv såpa!

Jeg synes TRED borde finnes i hagen til eksemhesten, ofte blir dem jo gale når dem ikke får klø seg!! Litt dyremishandling synes jeg da... Så får man jo smøre og pakke inn hesten slik at den forhåpentligvis IKKE lør seg og ødelegger dekkenet. Jeg bruker hooks, og har kjøpt nytt etter misæren i fjor :D Så i år har jeg sydd ekstra strikk rundt halsen og festen der oppe som man spenner fast i grimen. (så blir den ikke dratt ned) deretter har jeg laget de festene oppå ryggen med litt lengre mellomrom og ekstra sterk (og masse tråd!!) slik at den blir liggende der. (Og magen ikke blir til en korv av alla insekter :() Det fungerer bra :cool:

Mja... djurmisshandel tycker jag det är när hästen kan stå och riva upp djupa köttsår mot träd och grenar, vår eksemhäst är fortfarande ärrig efter att ha gått i trädhage hos förra ägaren. Däremot har de naturligtvis ett vindskydd där de kan gå undan från knotten och även klia sig lite fint mot de släta väggarna. Om hästen lyckas klia upp sår blir det lätt så att det kliar ännu mer pga av svampinfektioner och att såren läker... jag tycker nog inte att man kan kalla det misshandel att hindra hästen från att göra sig illa??? Och var det så att hästen blev tokig av att inte kunna klia sig så hade vi naturligtvis hittat en annan lösning för honom.

Blir lite upprörd när folk antyder att jag skulle behandla mina djur illa... :mad:

det forstår jeg, men ut i fra ditt innlegg fikk jeg inntrykk av at det ikke fantes noe hesten kunne klø seg på. Man kan eks. henge opp borstar på treden så at dem kan klia sig lite "vennligere". Vet at det blir verre av at klø- vi har jo alle fått myggstikk :D Men de har det sikkert 100x verre så man kan jo kjenne frustrasjonen... usch, hater sommereksem!!!

Jeg behandler eksemen med aloe vera på kvelden og MASSE 4S salve på dagen, funker jettebra hittils! Og så eksemdekken da!!!! :)

Har köpt ett domani insektstäcke(tror det hette så). Köpte det i fredags och dra på trissor, det ÄR helt ännu. :banana:

Själv har jag använt Lillhästens och Hööks täcken, och jag skulle vilja plocka det bästa från varje täcke och skapa ett nytt. Och en sak som jag har tänkt på är att det vore underbart om man kunde klura ut en lösning som gör att man kan täcka även ljuvret, för min gamla dam har nästan mest ont av att det kliar där, tycker jag.
Eller har ni där ute något bra tips om detta. :idea:

Mari

Jag håller på att slipa på den idén med ett täcke för valackar och ett för ston just för att det går att täcka juvret på ett sto.

Jag är oxå en stolt eksemhästägare... Jag har inte haft något eksemtäcke på min häst eftersom jag helst vill slippa stänga in honom i ett sånt och dessutom, som tydligen fler än jag har problem med, är täcken favoritfödan hos hans kompisar... :crazy: Nu har jag ägt honom i tre sommrar och kommit fram till att Cortison är det som funkar bäst på honom, jag behöver inte ens smörja varje dag! Om man nu ändå köper nya täcken stup i kvarten blir nog Cortisonet billigare, det är ju blodförtunnande men det ska inte vara någon fara så länge man inte använder det året runt varje dag sa min vetrinär. Sen måste jag protestera, många skriver att man måste ta bort träden i hagen men om du var överkänslig och blev anfallen av knott så kom någon och bakband dina händer, skulle du bli glad på den personen då? Bättre att hitta ett sätt så hästen inte måste klia sig tycker jag? :confused:

Men att sätta sin häst på cortison varje sommar kan ju inte vara bra?? Det är ju ett relativt stakt preparat.

Hade en islandshäst tidigare som fick problm pga något hon inte tålde, då använde vi cortison som sista utväg. Men då fick hon tecken på fång nästan med en gång.

Menar du verkligen blodförtunnande?? Hudförtunnande är det i alla fall om man använder jämt och ständigt. Jag har hellre ett täcke än använder cortison jämt. Är inne på andra året utan eksem, med täcke och lite tjärsalva.

Du har rätt! Hudförtunnande menar jag förstås.... :crazy: Det här är ju första året jag provar men den veterinär jag pratat med anser inte det ska vara något problem att använda cortison, så länge jag bara använder det under sommrarna och inte varje dag. På det viset behöver han inte ha ett täcke som kanske sitter åt eller kliar här o där o jag behöver inte vara orolig att han ska fastna någonstans eller att insekter ska krypa in vid nosen i huvan o orsaka problem. Tycker det är en bra lösning! :)

" eller att insekter ska krypa in vid nosen i huvan o orsaka problem. "
för att undvika det har jag ett supertips :D hööks (asfula) lila trikå-luva! den slimmar liksom åt överallt så inga äckliga kryp kan leta sig in! :idea:

Du har rätt! Hudförtunnande menar jag förstås.... :crazy: Det här är ju första året jag provar men den veterinär jag pratat med anser inte det ska vara något problem att använda cortison, så länge jag bara använder det under sommrarna och inte varje dag. På det viset behöver han inte ha ett täcke som kanske sitter åt eller kliar här o där o jag behöver inte vara orolig att han ska fastna någonstans eller att insekter ska krypa in vid nosen i huvan o orsaka problem. Tycker det är en bra lösning! :)

Det finns ju bra täcken idag. Boetts är min favorit o min eksemhäst gillar sitt täcke o huva. Han har både täcke o cortison pga kraftig knottallergi.

Det är olika hur hästarna mår. Vissa behöver täcke och installning. Andra kan gå ute med täcke. Syftet med täcket är att skydda mot knott. Skulle det visa sej att hästen t ex är allergisk mot mygg - då hjälper inte de vanliga eksemtäckena utan ett tjockare täcke behövs.

jeg TROR det var et sånt min kompis har. Det er visst lite svårt (dvs, svårare enn høøks) att få på, og sitter inte så bra på bak. Annars tyckde hun at tyget virket litt tunnt. (trodde det kanskje kom at gå fort i sønder) Men satt fint på hesten. Så hesten i dag, og det satt fortsatt snygt på:)

Sv: Dessa eksem täcken

Älskar lillhästens täcken, dom är så mjuka och goá :love:
visst, det blir lite revor och sånt i dom efter hand...
Men annars tycker jag mina (5st totalt) har varit lysande :D

Hallau skrev:
Vet inte om detta får ligga här, men hoppas.
Alla vi stolta eksemhästägare har ju ett gemensamt problem. Dessa attans täcken går ju bara sönder stup i kvarten. Någon som lyckas hitta ett märke som håller mer en 1 dag?

Hörde talas om att det visst skulle ha kommit en ny sort, vet tyvärr inte vad täcket hette. Men det skulle vara väldigt rivstakt.

Efter att ha provat flera märken så håller jag mig till Bucas Buzz Off med maglapp och tillhörande huva. Jag har både träd, stenar, lösdrift mm i hagen och visst blir de lite tilltufsade och ibland demolerade men de både håller bäst, är mer luftiga, ryktar hästen så den är blankare än utan täcke, vilket brukar vara tvärtom med alla andra täcken; hästen blir alldeles matt i pälsen. Hästar med lindrigt eksem kan gå i veckor utan att smörjas och utan att man behöver plocka av täcket, och ändå vara eksemfria och blanka i pälsen! Huvan måste man hålla efter för den plockar de av då och då samt öronstrutarna måste man tömma för där samlas hår och fett vax i en boll. Har jag hästarna i hage utan föremål at klia sig på så klarar sig täcket i alla fall minst 2 säsonger. Öronstrutarna på huvan kan dock nötas ner. Hästarna verkar njuta av att slippa alla sorters insekter och täcket ger också skydd mot solen. Men det är dyrt. Drygt 1300 och huvan ca 180.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:

håller med ovanstående, bucas är det absolut bästa jag haft . det är luftigt så hästarna blir inte svettiga samt torkar fort om det regnar. verkar hålla lika bra som boett, inga resår som blir svampiga. :banana:
har innan haft boett, håller bra men är tätt, man får tvätta ofta.
lillhästens är mjukare och inte lika tätt helt ok.
sveatäcket, katastrof,fruktansvärt varmt för hästen, dålig passform det sämsta täcke jag någonsin köpt. hade det på hästen i 3 dagar men det var djurplågeri i sommarvärmen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 490
Senast: skiesabove
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 975
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 356
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar