Dessa eksem täcken

Hallau

Trådstartare
Vet inte om detta får ligga här, men hoppas.
Alla vi stolta eksemhästägare har ju ett gemensamt problem. Dessa attans täcken går ju bara sönder stup i kvarten. Någon som lyckas hitta ett märke som håller mer en 1 dag?

Hörde talas om att det visst skulle ha kommit en ny sort, vet tyvärr inte vad täcket hette. Men det skulle vara väldigt rivstakt.

Jag tycker ju Boetts är himla bra och tåligt, men det blir ganska varmt... Hööks ligger nog som favorit om hästen håller på och kliar sig mycket/har klivänliga kompisar, starkt och tåligt, men blir inte så varmt! :love:
Sen får man ju se till att det inte finns en massa träd och så i hagen som de kan klia sönder sig och täckena på.. :crazy:

Boetts är väl relativt tåligt. Visst går även det sönder, men man får med lagningstyg när man köper det, så det är lättlagat.

Lillhästen i stav har ett relativt tåligt täcke. Visst blir det små hål och revor i täcket då och då men eftersom hästarna leker och busar men jag tycker att det håller bra. Det är dessutom prisvärt :idea:

Håller med, jag har just lagat ett gammalt solblekt täcke som jag köpte för 3-4 år sen. Ett annat som inte blekts(fux) håller hur bra som helst, lika gammalt från Boetts. Har iofs inte provat H**ks nyare täcken.

Lillhästen i Stav har ett relativt tåligt eksemtäcke. Visst blir det små hål och revor ibland men det är ju inte så konstigt eftersom hästarna leker och busar så mycket. Det kommer med extra tyg som man kan lappa med. Täcket är prisvärt flugmask ingår också. :idea:

Eksemtäcket från lillhästen håller en halvdag på mina hästar, det hööks och boette är väl snäppet bättre. Mina kusar är väl väldigt duktiga på att strimla täckerna i små bitar...*suck*
Har sett ett nättäcke som verkar vara starkt matreial i. Men knotten tar väl sig igenom??!!

Kanske är ända sättet att låta symaskinen stå framme hela sommaren. :crazy:

De i stallet har Hööks täcke som favorit, håller bäst !
//Tess

Min häst har nog slagit någon form av rekord - han hade sitt täcke från Hööks HELA FÖRRA SOMMAREN utan att det blev så mycket som en reva!!! I år märks det dock att det är lite slitet och det har blivit några små hål. Räknar dock med att det efter lagning skall hålla resten av säsongen också!

De flesta i vårt stall har annars Boett-täcken, och är nöjda med dessa. Alla som provat Lillhästen i Stavs täcken är missnöjda - täckena har både gått sönder och solblekts väldigt fort.

Boetts är min favorit. Har provat det mesta under 8 år. Hööks kommer i andra hand, inte lika bra kvalite som Boetts.

När min häst var yngre gick täcket sönder i stort var dag. Nu är han äldre och nu har det inte gått sönder alls i sommar, Boetts. Hööks gick sönder igår, maglappens framkant lossnade. Har köpt Sveas eksemtäcke o det var det sämsta jag sett. Har sytt om o sytt om o sytt om o inte passar det. Häststackarn kissade i maglappen...Nej tack vet jag Boett. Lätt att laga, bra kvalite, hållbart...verkligen värt sitt pris. Dessutom ställer de upp om man har problem, t ex sydde de på blixtlås på både huvan o täcket under den tid hästen var rädd om sina öron. De ställer upp så bra!

Jag har Boett, Lillhästentäcken och Bukas flugtäcke och ingenting fungerar.
Nu har jag bett en kompis kompis (som är duktig på att sy) att svänga ihop ett exemtäcke till mig baserad på det jag har varit missnöjd på med de andra täckena.

Hoppas att det fungerar! :crazy:

Tyckte B****s täcken var superbra förr (ca 5-6 år sen o längre tillbaka). Numera är de urdåliga i resårerna. Tyget håller lika bra som förut, men resårerna blir utslitna på nolltid. Vi har klagat, men de påstår det är samma resår som alltid, men NÅT annorlunda är det i alla fall... nån annan som märkt det?
Lillhästens är rätt bra, men lite trånga i halsen på vissa hästar. De blir också rätt lätt elektriska trots sköljmedel (med resultatet att kusen blir lite upprörd när det blixtrar kring huvudet när man drar av det).

Det kanske är sköljmedlet och all tvätt söm gör att resåren inte håller mer än 4 år!!!
ööö? :confused:
Nu pratade jag inte om täcken som hållt i 4 år (får NÅGON ett täcke att hålla så länge??).... jag pratar om täcken som resåren blir uttänjd på efter EN sommar....
Det jag talade om angående årshänvisning var att täckena funkade bra för 5-6 år sen; alltså de täcken vi köpte DÅ. Nya täcken som köpts under de två-tre senare säsongerna har blivit uttänjda första sommaren...

Svea är rätt hållbart, men tjockt! Dessutom är det lite lustig passform, själv har jag inte behövt sy om, bara sy på ludd på alla hemska skarvar som min häst får skav av. Bra för myggkänsliga hästar.

Har två Boett-täcken (och tre luvor) samt ett från Lillhästen. Kvaliteten är som natt och dag. Lillhästens är uruselt. Det blev tunt redan efter ett par tvättar, formlöst och statiskt. Boetts är slitstark, rejält och bra passform. Skulle dock vilja ha sidostyckena vid bålen lite längre. Sista täcket blev jag dock lite besviken över då fästanordningen för luvan, som sitter nedanför manken, saknades, plus att fästanordningen för maglappen var felsydd. Struntade i att reklamera då hästen inte kan vara utan sina täcken.

Nu har vi inga träd inne i hagen (jo, de får skugga av träden utanför) då min häst blir betydligt sämre när han kliar sig mot hårda föremål, annars hade det nog inte hållt i så många år.

Hööks täcket har jag inte sett än.

Det kanske är sköljmedlet och all tvätt söm gör att resåren inte håller mer än 4 år!!!

hallå där!! täckena ska tvättas i såpa!! inget sköljmedel eller tvättmedel. täckena är ju till för eksemhästar!!! det finns folk som är allergiska mot tvättmedel o sköljmedel så lite skräpning här....det kan gälla hästar oxå. såpa går minst lika bra o täclet blir mjukt o fint. går bra till ridbyxor, vojlockar, ullstrumpor, mattor etc.

Men mina täcken ÄR gamla och tvättade massor och jag tror inte det finns resår som räcker så länge. Gummit är färskvara sas. Tyvärr. Jag kan inte uttala mig om nya täcken för jag har inget, men om det är så ,ja då är det tråkigt.

oops, min pålle är inte allergisk mot sånt, han blit tokig av statisk elektricitet. Tar grönsåpan bort den?? I så fall byter jag. Vi har bara problem med knotten så min är jättefin än så länge , men sommarn är ju lång!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 490
Senast: skiesabove
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 975
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 356
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar