dessa benskydd?

beauspirit

Trådstartare
hur är de att ha i terrängen?
610576.jpg

jag letar ett par billigare skydd att ha till några huntings och debutantritter på bakbenen, fram ska han ha eskadronskydden.
då jag letar ny häst så vill jag inte lägga ner jättemkt pengar på några skydd när jag bara kommer rida och tävla honom kanske till hösten (han stannar dock kvar i familjen).

i fälttävlan har vi marinblått, hjälm, piketröja, väst, schabrak.
svart läder och skor+chaps och senskydd, så tycker dessa skulle passa bra och de är inte så dyra.

hur blir de när de blir blöta?
för en tjej på min terrängträning hade de helsvarta skydden och efter vattenhindrena så drog de åt sig vatten och blev tunga och kasade ner.
610329.jpg

tyckte inte att dessa kändes att vara i samma material?
någon som vet?

Sv: dessa benskydd?

Jag tycker de första är skit. Lösa och sladdriga i materialet, ger inget som helst stöd.

de andra är kopior på Professionals Choice som är som du säkert vet, betydligt dyrare men också bättre i kvaliteten. Har själv använt bägge varianter både PC och dessa från H***s. De senare är mest ögongodis även om de ger skydd pga sin tjocklek, däremot formar de sig inte efter hästens ben så som PC:s gör, alltså inget direkt stöd, materialet på insidan går det fort hål på och kan skava. Kardborr banden är av dålig kvalitet och håller inte så länge förrän de börjar gå av.
Men visst - om du vill ha ngt billigt som inte behöver hålla så länge är de OK, dock inget att skriva hem om tycker iallafall jag :angel:

Jag har inte provat just dessa men jag föredrar hårdare slutna skydd som inte absorberar vatten i terrängen.

någon som har något tips om vad man kan ha på bakbenen då?
som är i rimligt pris, just nu har jag bara eskadron kotskydd och det känns inte så skyddande direkt...
hjälp!

haft båda på min pålle och han tog sönder första paret efter en vecka och andra på tre dagar :( och han slår inte ihop ben eller något men de sitter som skit :(

Hmm, det är nog svårt att hitta bra skydd till humant pris. Jag har haft Piabs fälttävlansskydd bak eller andra höga, slutna läderskydd. Style och N.E.W har bra skydd men dom är dyra. Kolla begagnat!

Kan du beställa från USA så kan man köpa NEW skydd för ynka 300 kr. Det ska jag göra :d

Kan tänka mej att de suger åt sej en hel del vatten och blir tunga om man nu ska hoppa i vatten?

Plus frakt och tull då, fast de blir ändå troligen billigare än i Sverige. Jag har iofs N.E.W-skydd både fram och bak som jag hittat billigt här i Sverige.

förr eller senare kommer jag satsa på NEW skydd men då när jag fått storhäst.
känns dumt att köpa dom i ponnystorlek nu och sen behöva köpa nya om ca några månader.
men ska leta runt lite på ebay och beg. sidor.

Jag har inte prövat dom bruna benskydden..men jag har dom matchande bootsen och dom drar inte åt sej vatten....

Jag har använt båda de blå och de svarta och jag tycker så här:

De blå: Jag har använt mina ofta (inte varje dag, då jag varierar med andra benskydd, men ofta hursomhelst) i ungefär ett års tid och jag tycker att de är väldigt bra med tanke på priset. På min häst så sitter de hyfsat bra, dvs passformen, och de drar heller inte åt sig vatten som andra neopreneskydd kan göra. De skyddar och ger inte lika mycket stöd som andra neopreneskydd dock, men klart tillräckligt enligt mig. Sammanfattningsvis så tycker jag att det är trevliga och bra skydd! :)

De svarta: Ger mer stöd och skydd än de blå, och jag föredrar egentligen dom här. Man kan fästa dom som man vill, och de har bra passform, hållbarheten är super osv. Kardborren kan man behöva göra rent ibland om den fäster dåligt, iaf på mina när det har varit fällningstider och det har fastnat lite hår i dom, men när man har gjort det så sitter dom superbra igen. De kan dra åt sig lite vatten, men inte så farligt tycker jag. Jag har badat med mina (simmat osv) och de sitter ändå bra efteråt, kanske att de glidit lite snett men bara lite.

Jag rekommenderar de svarta egentligen, men är du osäker på hur mycket vatten de drar åt sig så köp de blå. Båda är bra tycker jag!
:)

kommer nog köpa dom blå om jag inte hittar några andra, ska till en annan hästaffär i veckan.

de svarta vill jag inte köpa då en i min terrängträning hade dom och de blev jätteblöta och tunga så de åkte ner ända till karleden/hoven hon fick hoppa av flera gånger och sätta om dom.

Ebay, och då var det bara 2-3 minuter kvar av auktionen.
Så det lär ju inte stigit till flera hundra innan auktionen var slut.

skrev in new, fast inte förkortningen utan hela ordet. Men nu finns det inga fler.
Men jag vet att jag hittade en amerikansk sida där de sålde för ca 400 kr (helt nya).
Ska se om jag kan hitta adressen igen.

beauspirit skrev:
de svarta vill jag inte köpa då en i min terrängträning hade dom och de blev jätteblöta och tunga så de åkte ner ända till karleden/hoven hon fick hoppa av flera gånger och sätta om dom.

skitiga JA - det blir dom verkligen, och är jobbiga att underhålla, man måste skölja/borsta av NOGA för annars sabbar man kardborre banden snabbt som attan, men det gäller ju för alla liknande typer av skydd, även den dyrare sorten.

däremot ska de INTE kasa ner, inte ens den billiga varianten gör detta, om de är knäppta korrekt. Skenbenet är ju smalare än kotan som det nedersta spännet knäpps runt, så det ska inte (har aldrig hänt mig, och jag har använt denna typ av skydd i åratal) att de ska kunna kasa ner, blöta eller inte.... :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har hänt inom ridsporten på mindre än 10 år? Jag tävlade ponny för kanske 10 år sedan, då var jag 13 år gammal. Då hade man med... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 426
Senast: Nisse liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Nordsvensk Brukshäst
  • Betäcka 2025