Desperat hjälp!!!

Sv: Desperat hjälp!!!

Jag fick stora lastningsbekymmer med mitt sto i höstas, hon låste sig också, vi försökte med de mesta knepen, linor, peta på henne med spön, ha henne inspänd (eftersom hon gick upp på bakbenen, men detta visade sig vara helt livsfarligt) ja det mesta. Hon blev bara mer och mer låst ju mer vi höll på, tillslut var det helt kört och jag fick inte ens upp henne med draghjälp av annan häst. Då ringde jag en kille som håller på lite med problemhästar och horsemanship och han hjälpte mig över telefonen. Jag fick helt ändra inställning, och backa några steg. Det var bra om jag fick upp henne på rampen med framfötterna, inte dåligt (som jag hade tyckt innan, då skulle jag bara ha inne till varje pris). Det gäller att få hästen att förstå att det är du som bestämmer utan att stressa hästen eller tvinga den till något. Varje gång hästen fryser så backa eller flytta den åt sidan, när den har stannat så är det hästen som har bestämt, då gäller det att bryta det.

För mig tog det två dagar att få upp hästen helt inne i transporten, från att hon inna hade stegrade sig, slagit runt, jag tappade henne, ja helt galet var det. Jag fick henne att gå ett steg längre hela tiden o när hon tog det steget så berömde jag och backade ut. Jag fick övertyga mig själv om att det var bra att bara komma in halvvägs för då hade hon ju faktiskt gjort nåt som jag hade bett om. Hästar vill ju vara till lags och när hon märkte att jag inte ställde så stora krav på henne längre så lugnade hon sig och det gick att prata med henne. När hon försökte gå bakåt så kunde jag stoppa henne och få henne att ta ett steg framåt igen.

Jag vet ju inte hur din häst är eller hur hon reagerar men med min funkade detta väldigt bra, och jag insåg efteråt att det var jag som hade ställt för stora krav på henne. Bara jag lät henne tänka efter och få henne att känna sig duktig och trygg så löste det sig.

Hon åker ganska så lungt i transporten, nu är den extra rymmlig så hon har plats att balensera på, och den som kör ekipaget kör bra.
Transporten är en Boggie, Boy -02 tror jag, extra bred och hög, stort fönster fram och flera på sidorna.

Jag kör samma teknik som dig! Går fram med hästen, backar den osv., har speciall grimma som ger eftergift så fort hon går framåt, dvs belöning.
Det är det som funkar absolut bäst.

Nu får ni hålla tummarna! Har tränat hon tre gånger nu! Först så var min kompis med och jag lät hon sköta lastningen, och jag satt och tittade på (dagen innan så skede det som jag har skrivit i tråden). Lastningen gick bra och efter ett tag så gick hästen nåt så när lätt in och gick in helt i transporten. (nåja, hon är lite jobbig med själva början av lämmen). Andra träningen var min kompis med igen, men nu stod hon bara och tittade på, vi la på bommen en gång och sedan så prövade vi att lasta igen, och hon gick in.
I dag så lastade jag själva, och hon är inte så jobbig i början av lämmen längre (gå lite åt sidan och sådant) det har bättrat sig betydligt, hon knallade ganska så lätt rakt in i transporten!
Gissa vem som var stolt!!
På torsdag ska hon få åka på en åktur är det tänkt! ner till ridhuset och träna.

mackan skrev:
Oavsett om hästen är rädd eller inte rädd så funkar det tycker jag. Går ut på att utan våld eller uppståndelse göra det så jobbigt för hästen som möjligt att välja INTE gå in i transporten. Vila får den göra INNE i trailern, eller på den punkt av trailern ditt mål är för dagen .

Alltså, min häst måste ha rekord i tjurighet och en sjuhelvetes kondition. Jag longerade min häst i trav på en tight volt i SJU timmar (försökte skicka in henne emellanåt) innan hon bestämde sig för att gå in :o Vet inte om jag orkar testa den metoden en gång till :crazy:

ett bra tips är att vid avlastningen backa en bit- gå in igen, om och om igen, längre ut varje gång. men det förutsätter att du redan fått på hästen... underlättar iaf till nästa gång det är dags. ett annat tips är att varje dag utfodra hästen i transporten, ibland åka en liten sväng några hundra meter bara. jag tycker det är helt otroligt att dessa djur överhuvudtaget går med på att kliva in i transporter- trots att det strider helt mot deras instinkter! finns väl ingen häst som tycker att det är roligt att åka transport- även fast de kliver på självmant. så man får försöka att göra det så trevligt som möjligt för dom, framförallt att köra försiktigt!

Druvan skrev:
Alltså, min häst måste ha rekord i tjurighet och en sjuhelvetes kondition. Jag longerade min häst i trav på en tight volt i SJU timmar (försökte skicka in henne emellanåt) innan hon bestämde sig för att gå in :o Vet inte om jag orkar testa den metoden en gång till :crazy:
:eek: Jösses :eek:

Du har faktiskt fel!
Vi har en två åring som bara ÄLSKAR att gå in i transporten, hon har int eåkt ofta.
Så fot man ska gå ut i hagen så paserar man transporten, och är lemmen nere ja då får man se till att hålla i henne, annars så klampar hon in i transporten.

Dock så tror jag att många hästar går in i transporten frivilligt för att det betyder att det kommer att ske något roligt.

Vi kör backnings tekniken med den jobbiga pållen, det är det som funkar bäst!

Nu läste jag inte allt, så nån kanske redan sagt det... Men jag fick ett tips häromdagen som jag fastnade för, och det är at man inte ska ge mat förrän hästen är inne i transporten, så den inser att den inte får mat förren den är där redan... Jag har själv inte praktiserat det, men jag tyckte det lät vettigt.... Det verkade funka iaf..

Mat ger vi aldrig våra hästar förrän de är inne vid last träning, fast vi har inte mat till denna hästen alls, för hon är inte intresserad av det.

Jag skrev i en tråd på Western idag. En som skulle lasta unghäst.
Kolla där om du vill.
Kanske en gammal avdankad westernryttare kan ha ett å annan knep som fungerar.
;)

Lisa

Glömde nämna att jag har ett fux sto på drygt 800 kg med JÄRNVILJA!!!!!! :smirk:
:love:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka