Desperat hjälp!!!

Sv: Desperat hjälp!!!

Splittan skrev:
Men vid lastning, ja hon låser sig, står där och vilar.

Har sett hästar som blockar förr i liknande situationer.
Hästar som är lagom stressade av transporter kan man ju lägga lite tryck på repet och vänta ut, tills de ger efter. I sådana situationer funkar det bäst att bara vara stillsam och vänta.

Men hästar som blockar och ställer sig på rampen och halvblundar behöver någonting att tänka på... behöver få göra ett val. Det valet som funkar bäst är att kräva att hästen går in i transporten där den kan få stå ifred eller att jobba fysiskt - longera hästen utanför transporten, backa den, aktivera den på vilket sätt du än vill, sjung, vissla, berätta en saga, men låt den bara inte glida iväg i det sköna dunklet och blunda bort allting.

Du skall inte bara kräva att hästen går in i transporten, utan att den är uppmärksam på dig hela tiden.

Går den in och fastnar halvvägs med röven utanför bommen, så backa ut den igen istället, ingen ide att stå där inne och putta och dra. Backa ut och led på den igen. och igen. och igen.

Kan det vara så simpelt att denna häst vill ha bredare plats för benen bak, och att det är därför du inte får lägga på bommen? Prova binda upp mellanväggen och köra så istället och se om det är någon skillnad på lastvilligheten?

Har endast lusläst, men bidrar med mina tips så får du sålla och prova ;)

Såg att hon inte svarar på pisk. Ibland kan en "stickig" sobkvast i rumpan ha effekt.

Är hästen väldigt högrest kan de ha problem med lite lägre transporter. Min store tvekar i transporten (knte som din, men kanske en minut eller så), i lastbilen knallar han på utan att blinka.

Hjälper det med draghjälp in?Lasta hästkompisen, fast detta vill man kanske bara göra en övergångsperiod.

Tro inte din kastade sig bakåt utan bara frös fast. Stämmer det?Peta med obehagligt på benen. Killas med plastpåse på ett spö eller liknande.

Hala in med långt rep runt bommen.

Nu kommer jag inte på mer just nu...Funkar det ändå inte upplys var närmsta slakteri ligger eller hyr in Hulken så får han BÄRA häst :devil: . :D

fnillson skrev:
Jag har en kompis som har lastproblem med sin häst, han är oxå bara tjurig. En westerntränare visade henne ett sätt som verkade jättebra! Hästen som annars brukade ta två timmar att lasta var i transporten på fem minuter. Vi ska tillägga att hästen är istadig oxå.

Han tog ett ganska långt rep och la det runt bommen där fram, sen stod han på vänster sidan av transporten och hade ett spö långt som ett dressyrspö ungefär men med en ca 3-4 dm lång snärt längst ut. Han hade repet i den vänstra handen och spöet i den högra med snärten neråt (höll det alltså som man håller i ett spö när man rider). Han puttade lite lätt på hästens mage med spöet och då blev hästen istadig så han lät spösnärten snärta lite under magen, nära skapet, rytmiskt och fint, inte speciellt hårt (gav mest obehag), så fort hästen rörde sig mot honom så blev han hårdare med spöet och när hästen for av rampen åt andra hållet så tog han bara och sträckte spöet framför hästen och snärtade till den på motsatt sida, så på det viset så kunde han från sin position ha full kontroll. När hästen försökte gå framåt så slakade repet och han berömmde genom att sluta slå och stryka hästen på halsen, för att sen be honom gå ytterligare nåt steg. Det tog bara nån minut innan den tjuriga hästen insåg att det här kunde han inte komma undan!

Tycker att det verkade vara ett väldigt bra sätt! ;)

Lycka till!!

Undrar vems häst det kan vara :D :angel:

jag kan också rekommendera det sättet, även en annan kompis till mig provade det och det funkade utmärkt även på hennes häst!

orkade inte läsa alla tipsen, så du kanske redan fått detta...

börja klickerträna! klicka in så att hon fattar vad det handlar om och sen är det bara att börja med transporten:)
helt svettfritt för både dig och hästen:)

Alla snackar om att få in hästen, men är det någon som reflekterar över hur hon tycker det är att åka!!! Har hon hö? Är det ljust och rymligt? Kör du försiktigt? Dvs, är det en trivsam upplevelse för din häst att åka transport? Har du en ny kärra eller är det en mörk, murken enaxad sak? Hästar börjar inte vägra lastas från början utan när dom har lärt sig vad det innebär att åka.

Hade lina bakom rumpan och muta i transporten till Patsy.

Tog INTE i grimman fram för då backade hon ut. Utan tryckte med linan bakom rumpan och gå knatade hon på snällt och då var det bara att stänga och åka. Men först var jag naturligtvis tvungen att lära henne att gå undan för tryck i alla situationer, viktigt att de lyder det annars fungerar det inte, då lägger de sig på linan.

Transporten är ganska så ny, det är en Boy, extra hög och extra bred, ett stort fönster längt fram och flera små fönster på sidorna.
Hon tycker inte det är farligt att åka då hon inte stressar inne i transporten, etfer trasnportering så är hon lugn och fin när man tittar till henne.

Jag har inte läst hela tråden och kanske upprepar något..

Jag har haft samma problem, en häst som inte har lust att gå in... VILL inte...
Testade det mesta från mutor till linor och ena dagen knallade hon snällt på andra dagen var det tvärnit. :smirk:
Vi lyfte på henne, alltså 2 karlar bakom stjärten och sen var det bara att snällt knalla på... :angel:
Nu har hon insett att det inte är någon idé och de dagar hon "försöker" komma undan räcker det oftast med att ta fram longer linan så knallar hon in..
Det går oftast bra så länge man inte gör misstaget att smacka, då är det tvärnit! :smirk:

Vill poängtera att hästen inte var ett dugg j*vla rädd eller på annat sätt upprörd, det var bara helt enkelt- nope, ingen lust att gå in där idag..

Utan att försöka så vet jag att en kvasti inte lär fungera pga att hon då lär kasta sig bakot, för det gör hon, men inte så ofta.
Vågar inte dra en lina runt bommen fram.
Det är en högreste häst, men transporten är extra hög (samt extra bred), så det är inga problem

Jag gör precis så som du har skrivit! Det är "min" metod så att säga, och det jag tycker fungarar bäst, men det är bar att ha lite backup metoder.

Jag får lägga på bommen, det är inte just det som stör henne. Uatn det är annat runt omkring, hon vill ex se människan hela tiden som ska lägga på bommen, dets svåraste med det hela är dock se sista steget in i transporten (samt de första).

Jag har ingen lång bomm, så vill jag bredda väggen mer så får jag i sådant fall lasta normalt först, sedan när lämen är stängd gå in i transporten och bredda den inifrån.

Nu är dock transporten extra bred, så jag ställer mig tveksam om det är det hon reagerar över, samt att att hon åker ganska så lungt.
Vi har haft en stor häst, där av att vi har en extra hög och bred transport. Den hästen gick inte att åka "smalt" med i den gamle kärran vi hade, men i denna transporten vi har nu så fungarade det utmärkt

Läs denna:
http://hulkki.z.se/strk/lastning.html

Har själv tränat efter denna metod och tycker det funkar bra. Oavsett om hästen är rädd eller inte rädd så funkar det tycker jag. Går ut på att utan våld eller uppståndelse göra det så jobbigt för hästen som möjligt att välja INTE gå in i transporten. Därför att hästar är lata djur som av naturen gärna står och vilar och samlar energi för att kunna fly från lejon och andra odjur, så vill den gärna göra just det. VILA. Därför tycker jag inte med en häst som väl BÖRJAT tjura vid lastning (eller är rädd) att det funkar med att vänta ut dem genom att göra ingenting. då får hästen som den vill och kan stå och vila hur länge som helst nere vid rampen. Vila får den göra INNE i trailern, eller på den punkt av trailern ditt mål är för dagen (kanske bara några steg uppe på rampen - skit samma, det är enligt DITT mål och exakta läget är egentligen orelevant).

En annan sak, när jag läser om dina besvär att hon bara har nåt steg kvar in osv. Har du kontroll på hennes fötter? Dvs kan du flytta hennes fötter genom kommando, tex långpisk eller annat? Är också ett grundläggande steg i lastning, för utan att kunna flytta hästens ben kommer du inte så långt.

Hoppas det löser sig för dig!

istapp skrev:
Har sett hästar som blockar förr i liknande situationer.
Hästar som är lagom stressade av transporter kan man ju lägga lite tryck på repet och vänta ut, tills de ger efter. I sådana situationer funkar det bäst att bara vara stillsam och vänta.

Men hästar som blockar och ställer sig på rampen och halvblundar behöver någonting att tänka på... behöver få göra ett val. Det valet som funkar bäst är att kräva att hästen går in i transporten där den kan få stå ifred eller att jobba fysiskt - longera hästen utanför transporten, backa den, aktivera den på vilket sätt du än vill, sjung, vissla, berätta en saga, men låt den bara inte glida iväg i det sköna dunklet och blunda bort allting.

Du skall inte bara kräva att hästen går in i transporten, utan att den är uppmärksam på dig hela tiden.

Går den in och fastnar halvvägs med röven utanför bommen, så backa ut den igen istället, ingen ide att stå där inne och putta och dra. Backa ut och led på den igen. och igen. och igen.

Kan det vara så simpelt att denna häst vill ha bredare plats för benen bak, och att det är därför du inte får lägga på bommen? Prova binda upp mellanväggen och köra så istället och se om det är någon skillnad på lastvilligheten?

Hästar som ställer sig och blundar och blockerar ut omgivningen ska absolut inte pressas till att gå upp på transporten, det kan vara rent farligt. En häst som gör så är under stor press och mår inte bra, den visar tydligt att detta är något som den inte kan hantera och behöver hjälp på ett försiktigt och kunnigt sätt. Där behöver/måste man gå tillbaka med träningen från början och ta det steg för steg.

Hej splittan! Kan bara säga att jag lider med dig... Har själv en svårlastad j*vel.. En 13 år gammal fux valack. Han är det envisaste jag träffat på.Hade ett envist russ för många år sen men det var inget mot den här! Han är totalt omöjlig att lasta,han är inte ett dugg rädd,utan har bara bestämt sig.Har försökt med linor,vilket bara lämnade märken(låter hemskt,jag vet) 4 vuxna försökte lyfta på honom,vilket är lönlöst för en häst på 171cm och 600 kg,spö reagerar han inte på alls.Man blir ju helt tokig när hästen står fastväxt och bara stirrar på en.. :devil: Det enda som hjälpt mig har varit att knyta en tröja över huvudet på honom,då har han faktiskt gått på till slut.Vill ju egentligen inte göra så för det är ju faktiskt inte helt riskfritt.. :( Säger bara stort lycka till i framtiden! Det gäller att inte ge sig! :)

Få henne att inse att det är trevligare inne i transporten än utanför.

ta hjälp, hade en häst i stallet som fick hjälp med diverse metoder bla föra en massa oljud utanför och tystna när hon gick in. Men ofta är det svårt att tajma själv, kanske bättre att ta hjälp en dag och sen slippa problemet?

Träna på du men se till att du inte tränar för mycket! Jag tränade för mycket ett tag då vi inte for någonstans efteråt. Och då tyckte han att det var ju inte någon ide att kliva på för det händer ju ändå inget...

Sedan för att någon skulle hände hittade han på bus, så blev det lite roligt... Då började jag att köra till ridhuset när jag lastat honom och då kom vi till rätta med de problemen snabbt och enkelt.

Bara tänkte på att det inte ska blir för mycket av det hela... Din häst verkar vara lika smart som min :D

Det bästa rådet jag kan ge dig heter Linus Andler...... kolla ute på nätet.
Har bekanta som haft riktigt allvarliga problem med lastning. Dom tog kontakt med Linus efter att varit tvungna att rida hem (3 mil) hästen en natt efter en träning, mitt i smäll kalla vintern. Tog under 2 timmar för honom att uppnå sitt mål = leda hästen i grimma och grimmskaft fram till transporten, lägga grimmskaftet över manken och be hästen gå in själv och stanna kvar. Helt enormt.........

Tycker hästen möjligen att det är läskigt att ÅKA transport?
Jag har sett hästar, som tidigare varit lättlastade, vägra gå in i en transport efter att de åkt X antal gånger med en chaufför som inte tänkt på att h*n hade häst på släp... Full gas fram till korsningen - kraftig inbromsning - dra på för fullt efter stoppet - ta svängar i alltför hög hastighet osv.

En sak till, har du en boggie eller en enaxlad? Min Best, t ex, som kliver på en boggietransport utan att blinka, vägrar gå på när det är ett enaxlat släp. Hon går in med frambenen - och om det vippar det minsta lilla backar hon ut igen.

Immer

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 215
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka