Designa kläder med större storlekar

Sv: Designa kläder med större storlekar

*halv knapp*

Victoria Silvstedt är 179cm lång, har väldigt stor byst och har ändå knappt stl 38-40...

Så man behöver inte vara stor för att man är lång! :idea:

:angel:

Du undrar lite om vikt kontra storlek...Innan jag började gå ner i vikt vägde jag 154 kilo och var 174 cm lång. Tjock som bara den. Hade storlek 54/56 på byxor och detsamma på de flesta överdelar.

Har nu gått ner till 124 kilo på två år...har storlek 50 i byxor, 46/48 i tröjor. Har ridit i en 18 tums sadel som var skön, men satt stadigare i en 17 tum. Rider jag vilken häst som helst? Nope. Vänner har sååå många gånger sagt att jag kan rida deras hästar "för nu är han så tjock efter betet så nu kan du rida".
För mig är inte en tjock häst en viktbärande häst.
Så...min senaste medryttarhäst var en enorm bruksnordis, muskulös som en belgian blue..ok då inte riktigt, men nästan, vi red skogsmulleridning, tills en olycka pensionerade hästen.
Däremot sa en vän häromdagen att hon med sina 65 kilo och hennes kompis med sina 65 kilo har ju ridit hennes varmblod samtidigt, barbacka...så TEORETISKT sett skulle jag kunna rida hennes häst. Men mitt samvete säger nej. Då jag står utan medryttarhäst nu så får jag bara gilla läget, tills jag hittar något som jag med gott samvete kan rida. För jag sätter mig inte på vilken häst som helst förrän jag gått ner massor mer.

Rider mer balanserat än många andra enligt de tränare som sett mig rida. Tror det är lite beroende på kroppskontroll och medvetenhet om sin storlek. Individer är ju olika. Jag är medveten om min storlek helt enkelt.

:bow::bow::bow::bow:

OCH MASSOR AV PEPP till fortsatt viktnedgång! :bump:

Jag har ingenstans skrivit att jag anser mig vara stor. Tvärtom är jag nog rätt smal. Jag skrev hur bred jag är för att påtala att jag inte har så bra koll på stora strl.
Däremot är jag tyngre än många andra i min bredd. För jag har mycket muskler i förhållande till kroppsmassa. Tung är jag inte. Men jag väger nog minst 10 kg mer än många andra i min strl.

Jag har lagt på mig en del under sommaren iom sjukdom. Annars så håller jag min vikt genom mitt aktiva yrke och att inte vara helt lössläppt med kosten 24/7.
För mig som måste orka rida på en hyfsat hög nivå både i dressyren och vara snabb i problemlösningssituationer så är det inte hållbart att vare sig bli tyngre eller svagare eller få mindre ork. Då skulle jag få byta jobb.

Iom att jag jobbar med det här så ser jag som sagt rätt mycket.
Och som jag tidigare skrev så rider de flesta överviktiga inte hästar som eg inte mår bra av det. Och de sitter inte och dunsar i trav hela ridpassen eller hoppar barbacka regelbundet.

Jag jobbar med rehab av hästar en del. Och dressyr. Och problemlösning.
Man blir av det väldigt obs på vad som är bra för hästen och inte. Mer än gemene man. Så jag är nog känsligare för det här än det flesta. Men jag har också mer kunskap än de flesta.
Jag sammarbetar också med human-sidan. Och även där är man ju rätt så inne på att övervikt är skadligt.

Sen dömer jag inte folk för att de är överviktiga. Och jag tycker det är jättetrist om man inte kan hitta kläder etc.

Men man får också se till hur företagen ska kunna gå med vinst optimalt etc. Och idrottskläder drar en viss målgrupp. Ridning är en idrott.
Skittråkigt för de som inte faller inom ramarna för målgruppen. Det är precis lika synd om de som aputerat ett ben och inte kan ha vanliga kläder, eller kortväxta eller superlånga.
Men den krassa realiteten är ju att företag måste gå med vinst.

Jag tycker jag formulerade mig trevligt i mina frågor. Och poängterade att jag inte dömer eller tycker att de flesta överviktiga bör sluta på ngt vis.
Men vill man missförstå är det så klart lätt att göra det.
Övervikt är ett så himla laddat ämne. Men man måste ju kunna prata om saker utan att folk för den sakens skull ska ta åt sig av saker som inte ens sagts(iaf inte nu i tråden).

Tack. :) Tar det hela med ro. Min takt, mitt sätt, min kropp mitt mål. Simple as that! :laugh:

Grymt bra jobbat!!! :banana: Hejar verkligen på dig. :laugh: Välkommen in i Viktväktartråden på Senior om du vill få pepp och inspirera andra (man behöver inte vara viktväktare). :D

Du är väklommen om du vill anmäla mig!

Men det är tydligen helt okej att skriva att man behöver tänka på vikten om man har en viss klädstolek. Det är att hoppa på många människor. Du vet inte varför ex jag behöver större kläder änn 42-44. Du vet inte vad jag med flera har i bagaget. Men det är helt okej att hoppa på alla med övervikt.

Och du vet inte vad jag harmina shettisar till. Dom kör inte och dom rids inte.
Men dom sköts om mycket noga! Dom är med på skogspromenader och är mycket väl tränade i att vara lugna i de flesta förekommande sittuationer.

Men som trådskaparen menar att vi behöver bra stall kläder trotts vår vikt.

Mvh pudlan

Nej det var ett exempel på en lång människa som inte behöver en stor storlek.

Har även en väninna som är ca 178-179 och även hon har stl 38, B i byst.

Nej det var ett exempel på en lång människa som inte behöver en stor storlek.

Har även en väninna som är ca 178-179 och även hon har stl 38, B i byst.

Och jag har 7 kg kvar till min idealvikt, och kommer aldrig nagonsin i narheten av storlek 38 med mina 179 cm.;)

:)Gillar ditt sätt att skriva och resonera. Har själv en kropp som har med åren förfallit och blivit plumsig och tjock, drar idag storlek 46 på ridbyxor, Köpte ett par "skitsnygga " Mountin horse storlek 44 (tror att 5 kg ska försvinna i ett nafs) dessa får jag inte ens upp över låren, min 16 åriga dotter tyckte att dessa ska bli bra för henne till vintern med tjocka kallingar under, Vill själv ha en snygg välsittande vinterjacka (tuff, läcker) nu till vintern och då inte en med dun i och med eget stall mycket smuts och ingen torktumlare,
Synd att det inte kommer in fler bra förslag kanske även lite bilder, och jag gissar att det inte är någon av oss som inte skulle vilja ha bort de överflödiga kilon vi bär på, Jag har som tur är två hästar (halvblod) som inte tycks bli besvärade av min övervikt, men en blir jäkligt sur om någon rider och kommer i obalans eller nåde den som tar för mycket i munnen,

Det beror verkligen på kroppsform! Jag har 36 i vanliga kläder, tex H&M men skulle inte ens kunna andas i ett par Pikeur i samma storlek. :p Jag kan inte heller köpa chinos i 36 från samma slags affärer, sitter inte alls snyggt! 38 sitter fint i ridbyxor och chinos däremot! Märkligt det där...

Jag är typen med stor rumpa och runda lår men smal midja. Vilket gör att jag måste ha större storlekar i byxor som
brukar sitta på höften, men i Pikeurs ridbyxor som är tajtast i midjan och rätt så stretchiga i rumpa och lår får jag plats i mindre storlek. :p

Haha ja det förklarar saken, jag har ganska obefintlig midja men rätt lite rumpa. :p Låga ridbyxor är därför hopplösa på mig, eftersom jag inte har så mycket höfter som en "normal" människa. :p De blir för smala i benen om de är lagom i den låga midjan, så de bara glider ner och knölar sig :mad:

Jag som är nyfiken ställer en fråga som någon kanske vill svara på. Om man inte vill det är det helt ok.
Hur mycket kan man tänkas väga om man drar tex 54 i kläder? Vad är det för mått på ett par sådanna byxor?
Hur stor sitsstrl behöver man då i sadel?

Vikten om man drar stl 54 kan säkert variera beroende på hur lång man är. Måtten är dock ca 125cm över byst, 107cm midja och 130 cm höft.

Vikten om man drar stl 54 kan säkert variera beroende på hur lång man är. Måtten är dock ca 125cm över byst, 107cm midja och 130 cm höft.
här generaliserar vi grovt igen!
Det är nog minst lika vanligt att man inte längre har någon midja när man nått det omfånget. Och man behöver inte alls ha stl 54 för att ha de måtten. SOm jag skrivit tidigare så har jag just nu ridbyxor i stl 46, till mitt midjemått som brukar ligga runt 115. Höftmått och bystmått ligger på ungefär samma nivå... (länge sedan måttbandet var framme men det skiljer inte så mycket. jag är ganska jämnrund)

Det finns ingen standard för klädstorlekar. OM ett par byxor har de mått du nämner så skulle jag inte kunna knäppa dem i midjan, men de skulle hänga som slappa tygstycken runt lår och rumpa ändå. :grin:

(jag ska försöka få någon att knäppa bild på mig när jag rider nästa gång - jag vet att mina hästar bär upp mig bra och har inga som helst samvetskval över att jag rider dem. Jag väger ungefär lika mycket som en medellång karl som styrketränat lite ordentligt ett tag... Skillnaden är att mina kilon inte är lika kompakta.)

Jag är 152 cm och väger 51.5 kilo och brukar handla kläder på barnavdelningen storlek 150 brukar sitta bra men de ridbyxor jag köpt begagnade är i storlek 164 och 170 så något skumt är det.

Jag är långt ifrån överviktig eller ens mullig, men jag blir också lite irriterad på att inte kunna hitta bra ridkläder. Mitt problem är att jag är lång (185) och smal, har breda axlar som en karl och armar ned till knäna ungefär. Att hitta ridjackor och tröjor som är tillräckligt breda i axlarna och långa i ärmarna utan att vara som ett tält i övrigt är omöjligt. Storleksmässigt drar jag 36 i midja och byst på jackor och tröjor, men 42/44 när det kommer till bredd på axlar och längd på ärmar. Den kombinationen är fullständigt omöjlig att hitta, så antingen får man stå ut med att ärmarna slutar någonstans strax nedanför armbågarna och jackan sitter som ett korvskin runt axlarna, eller att ärmar och axlar passar, men det är som ett tält runt midjan.

Det där problemet känner jag igen. Ridstövlar är näst intill omöjligt att hitta tillräckligt långa och vida utan att det är stl 46 i foten. Typ :crazy:

Prova att hitta stövlar som är storlek 36 i foten runt 54 cm höga och 33 cm i vaden, det går inte heller. ;)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 327
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 484
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 006
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31
  • Bråkande hundar