Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du undrar lite om vikt kontra storlek...Innan jag började gå ner i vikt vägde jag 154 kilo och var 174 cm lång. Tjock som bara den. Hade storlek 54/56 på byxor och detsamma på de flesta överdelar.
Har nu gått ner till 124 kilo på två år...har storlek 50 i byxor, 46/48 i tröjor. Har ridit i en 18 tums sadel som var skön, men satt stadigare i en 17 tum. Rider jag vilken häst som helst? Nope. Vänner har sååå många gånger sagt att jag kan rida deras hästar "för nu är han så tjock efter betet så nu kan du rida".
För mig är inte en tjock häst en viktbärande häst.
Så...min senaste medryttarhäst var en enorm bruksnordis, muskulös som en belgian blue..ok då inte riktigt, men nästan, vi red skogsmulleridning, tills en olycka pensionerade hästen.
Däremot sa en vän häromdagen att hon med sina 65 kilo och hennes kompis med sina 65 kilo har ju ridit hennes varmblod samtidigt, barbacka...så TEORETISKT sett skulle jag kunna rida hennes häst. Men mitt samvete säger nej. Då jag står utan medryttarhäst nu så får jag bara gilla läget, tills jag hittar något som jag med gott samvete kan rida. För jag sätter mig inte på vilken häst som helst förrän jag gått ner massor mer.
Rider mer balanserat än många andra enligt de tränare som sett mig rida. Tror det är lite beroende på kroppskontroll och medvetenhet om sin storlek. Individer är ju olika. Jag är medveten om min storlek helt enkelt.
*halv knapp*
Victoria Silvstedt är 179cm lång, har väldigt stor byst och har ändå knappt stl 38-40...
Så man behöver inte vara stor för att man är lång!
![]()
Nej det var ett exempel på en lång människa som inte behöver en stor storlek.
Har även en väninna som är ca 178-179 och även hon har stl 38, B i byst.
Jag som är nyfiken ställer en fråga som någon kanske vill svara på. Om man inte vill det är det helt ok.
Hur mycket kan man tänkas väga om man drar tex 54 i kläder? Vad är det för mått på ett par sådanna byxor?
Hur stor sitsstrl behöver man då i sadel?
här generaliserar vi grovt igen!Vikten om man drar stl 54 kan säkert variera beroende på hur lång man är. Måtten är dock ca 125cm över byst, 107cm midja och 130 cm höft.