Designa kläder med större storlekar

Sv: Designa kläder med större storlekar

När jag drog strl 38 i vanliga kläder fick jag oftast köpa strl 44 i ridkläder.

Min dotter som drar strl 12 i byxor i detta land fick inte på sig strl 18 i ridbyxor alls. Helt sjukt vilka signaler det ger ungdomar att ridkläderna är så små.

Fast jag tycker att det beror på kroppsform, för jag har större storlekar i vanliga kläder än vad jag har i t.ex. Pikeur.

Då får vi kanske definiera vad vanliga kläder är. Esprits kläder t ex är 2-3 storlekar mindre än Lindex.

Jag har storlek M eller 38 i byxor från typ HM, Lindex osv. och jag torktumlar mina ridbyxor från
Pikeurs i storlek 36 för att dom är lite för stora och 34 är lite för små. Men det hör ju inte hemma
den här tråden egentligen, men som sagt, jag tror att det beror hemskt mycket på vilken kroppsform
man har.

Jag är 173 cm lång och jag har 44-46 på ridbyxor och 46 på överdel, har ganska stor byst. Dom flesta av mina ridbyxor köper jag på webshopen Horze. Kan varmt rekomendera dom, bra kvalite. Men överdel måste jag testa först. Men som många fler så skulle jag gärna vilja shoppa av märkena Pikeur,Kingsland,Animo,Hv Polo med flera. MEN ridbyxorna får jag inte på mig och jackorna får jag inte igen över bysten.
Så jävla boring.

Jag tycker synd om dig som har en så förvrängd idé om vad som är en rimlig och hälsosam storlek på en kvinna.

Och ännu mer så för att du är en så begränsad och dömande person.

(Jag är för övrigt varken mullig eller tjock men har empati för personer nang. problemet med storlekar på kläder oavsett vilken form man är eller problem man har i att hitta passande kläder.)

Jag tycker synd om dig som har en så förvrängd idé om vad som är en rimlig och hälsosam storlek på en kvinna.

Och ännu mer så för att du är en så begränsad och dömande person.

(Jag är för övrigt varken mullig eller tjock men har empati för personer nang. problemet med storlekar på kläder oavsett vilken form man är eller problem man har i att hitta passande kläder.)

Vem är det du skriver om :confused:
Har du läst hela tråden eller ?

Senast ändrad:

Jag håller väl inte med Vogue ang.. ja.. någonting skulle jag tro i vanliga fall.
Men här ser jag en poäng. Det är för mig ingen rättighet att rida. Det får inte bli på hästens bekostnad.

Nu är jag inte haj på stora storlekar. Så jag har ingen aning om vad en person som drar över tex 52 i kläder kan tänkas väga.
Men för mig känns det spontant som en rätt rejäl storlek. Jag kan vara helt ute och cykla då jag bara antar att man måste väga en del för att dra över 52.
Jag är 173 och väger 67 nu efter sommarvila och mat. Jag har Pikeurs långa 36(76 heter de väl). Och har s-m i kläder eller 27-28 i jeans. Jag vet att jag är tung för mitt omfång. Men jag är ju mycket bestående av muskler iom att jag jobbar med häst.

Visst kan man rida om hästen mår bra av det. Men jag ser det som att all ridning ska göra hästen bättre. Annars är det inte något jag vill syssla med.
Jag har själv avstått att rida under en period då jag gick upp i vikt och ansåg mig vara för tung för min ponny(som är rejält viktbärande islandskorsning bredare än de flesta halvblod, kan tilläggas innan någon anmärker på att det är en ponny).

Vill man ha ridkläder trots att man är för tung för att rida alt bara är för bred för storlekarna och inte för tung för häst så ser jag klart problemet i det och sympatiserar.

Håller även med om att man inte ska klanka ned på folk för deras vikt. Hög som låg. Har själv varit underviktig trots god kosthållning. Och överviktig pga medicinering. Tyvärr verkar det ok att kommentera undervikt på ett annat sätt än övervikt.

Man får väl lite grann komma ihåg att ridkläder är idrottskläder. Målgruppen för idrottskläder är väl oftast idrottare som pga idrotten håller en viss vikt.
Det är så klart tråkigt för de som av något skäl inte håller de storlekarna. Men man får också förstå tillverkarna. De vill tjäna pengar. Och de tjänar mest pengar på att vända sig till en viss målgrupp.

Jag svarade Vouge. Man kan se det längst upp på det gröna i varje persons inlägg :)

KL
Tuaphua: Ridning är ingen rättighet, och ska inte skada hästen men och andra sidan så har ju inte Vouge någon aning om vad för häst olika personer, inklusive TS rider och huruvid den tyngden dom personerna med större storlek påverkar just den hästen dom brukar rida.
Dom kanske tom. kör!!
Och såvidare Vouge inte har förfrågat majoriteten av svenskt hästfolk så tycker jag heller inte att hon/han ska presentera sin egna åsikt som att majoriteten av folk tycker samma.

Poängen var att man ska inte döma, och speciellt inte när man inte har någon aning om omständigheterna och fakta.

Håller med om att man inte ska döma. Men jag tror tyvärr att en hel del människor kanske inte riktigt förstår vad riktigt rejäl övervikt leder till i sadeln.
Är det så att man bara skrittar så stör ju inte obalanserad sits lika mycket. För man sitter sällan riktigt bra som rejält överviktig. Och det ser jag som större problem än själva tyngden i kg.
Så det finns tyvärr lite för många som rider fast de inte borde. Och på fel hästar.
Men med det inte sagt att alla överviktiga skadar sina hästar. De flesta har ju valt häst efter det. Och sitter väl inte helkatastrof.
Men jag som verkligen brinner för det här med hästars väl och ve och arbetar med det kan se vissa problem med att man bara rakt av köper att man ska få vara hur stor som helst och rida. För det tycker många. Jag har själv stött på det många gånger. Alldeles för många gånger. Och då är jag inte sån som mesar med hästar och tror att de är gjorda av glas.

KL

Jag som är nyfiken ställer en fråga som någon kanske vill svara på. Om man inte vill det är det helt ok.
Hur mycket kan man tänkas väga om man drar tex 54 i kläder? Vad är det för mått på ett par sådanna byxor?
Hur stor sitsstrl behöver man då i sadel?

Jag undrar lite iom att jag försöker lära mig mer för att kunna vara mer exakt i mitt arbete. Nu måste jag ju se ekipage för att få ett hum om någonting.
Jag förstår givetvis att sånt kan skifta väldigt. Men vill någon svara så vore det intressant med lite svar iaf.
Jag funderar lite iom att jag vet folk som har 42 i byxor som måste ha minst 18" sadel, om inte 18,5. För att då få plats i en sadel utan att sitta på bakvalv/framvalv funderar jag lite över storlek på rumpa/sadel med.

Jag rider väldigt sällan men har ändå ridbyxor varje dag i stallet eftersom det är ett praktiskt plagg. Jag kan inte sitta upp på vilken häst som helst och jag vet mina begränsningar men det finns ändå en hel del hästar som orkar bära mig utan problem men det är inte vad detta handlar om. Bara för att man är stor så är man inte du i huvudet man fattar ju att man väger lite mer och att man inte kan rida alla hästar.

Jag har storlek 44-48 i mina ridkläder. Och 17.5 -18. sadeln

Nej, men 44 och uppåt! :)

Jag är 1.78 lång och har str 46 på så gott som alla ridbyxor!

Har en 5 åring som jag ridit in, hade dock lättare ryttare första gångerna ngn satt på henne men! Å henne går de verkligen ingen nöd på ;)

Ni övriga så tycker jag hööks ridbyxor är helt okej! Dock inte i nå roliga märken utan mest slit och släng kläder men!

svar till:
Vogue Sv: Designa kläder med större storlekar

Tycker faktiskt det är bra att det inte finns ridkläder i de allra största storlekarna, just med tanke på belastningen på djuren!
Vill man sin hästs bästa så kan man gott kämpa bort de extra kilorna och se belöningen i häst--------------------------------------------------------------------------------
Ja är man 175cm eller tom under det och drar över stl 44 så är man väldigt rejäl och bör dra ner vikten för både sin egen och djurets skull
.

Hur kan du skriva och tänka så har??? Nu blir jag rikigt sagt för bannad!!!!

Nu blir jag nästan mörkrädd! Vogue din inlägg så säger du med andra ord att jag=överviktig/fet inte borde vara i stallet. Absolut inte rida alls.
Man kan behöva bra stallkläder fast man inte passar i din ram för normal vikitg människor. Således under stolek 44.
Man behöver inte rida för att ha vettiga kläder i stallet!
Om man nu rider så är det utmärkt räning för alla muskler. Kanske det som gör att man orkar dagen. Och Du vet inte varför man blivit överviktig.
Kan var en olycka, man kan ha har rölsesvårigheter eller något annat. Givetvis menar jag inte att jag skulle rida någon tunn /klen häst. Man får välja häst som kan bära ens vikt.
Jag skulle inte ge mig på att rida flera timmar i alla gångarter. Men man måste anpassa sig efter häst och ryttare. Ja det finns ryttare som är övervikitga som rider dålig och det finns dom som rider bra och är följsamma.

Med ditt tanke sätt med människa med stolek 44 är väldigt reäl är skrämmade. Välkommen till den rikiga värden.

Då borde jag gå ut och göra mig av med mina shettisar som jag ha då jag har för stor kropp och det var länge sedan jag hade stolek 44! Jag har mina shettisar för att det är roligt. Jag orkar inte med stora hästar pga skada och är uppen barligen smällfet. Har jag något existens berättingande i din värd alls??

Mvh
Pudlan

Senast ändrad:

ärligt talat...en person som har 27-28 i jeanstorlek är inte stor o tjock o kraftig nånsatans... o tycker man det kankse man ska se o fundera på hur man uppfattar sin egen kropp och därtill inte kommentera olika personers icke ridning pga vikt. väger man sedan 67kg mot 175 c så är man smal!!!

i övrigt så är fuller fillies jättebra, de har ju massa roliga färger, klargrön, rosa knallblå orange o rutiga och massa fina stävla som man kan ha om man har stora vader men korta ben. och mycket utrusting till överkroppen! jag har bott i england och klämt o känt på deras grejer i verkligheten och provat en del med!

då måste ju alla islandshästar må väldig riktigt dåligt, alla de som blir ridna av stora långa och kraftiga män där fötterna nästan släpar i marken.....

jag tror att du behöver bättra på din uppfattning om andra människor lite till... :grin: Menar du att man inte kan ha kroppskontroll bara för att man råkar ha lite extra fett här och där på kroppen? Menar du att man måste ha en shirehäst för att den ska orka bära om man passerat storlek 44 i ridbyxor?
Då ska jag tala om för dig att man kan vara vältränad, välbalanserad och med utmärkt kontroll på kroppen ÄVEN om man har överskottshull. Tror du mig inte så är du välkommen att besöka mig när jag ska rida, så kan jag visa dig att jag inte kommer välta med min alldeles normalstora ridhäst, utan att jag faktiskt kan manövrera den med hjälp av ytterst små vikthjälper... TROTS att jag råkar ha en ärftligt gigantisk byst och en massa överskottshud och några kilon kvar efter fyra graviditeter. (och utan att jag är någon större stjärna till ryttare)

Hästar bär mer än många tror och är man lyhörd för deras signaler så märker man när de börjar tycka att det är en för stor eller tung ryttare. Men denna diskussion hör inte hemma här, utan på ridning - och där finns det en tråd för det!

Glömde du läsa mitt stycke om det du just nu skriver? Läs igen kära du! Skrev VÄLDIGT tydligt att har man balansen så spelar detta oftast inte så stor roll!
Ser mig själv inte som liten och petite, är ganska "stor" om man ser till många av mina vänner som är en bra bit kortare än mig!

Så jag försöker inte göra något allmänt påhopp på kraftigare människor, åhnej, denna gången får det räcka, jag vet att jag har och tänker rätt, och tom människor i denna tråden som annars inte alls håller med mig förstår mitt budskap, borde du också göra, för du verkar sannerligen inte dum i andra trådar!

Men om vi säger såhär: Två ryttare med exakt samma balans och kunskap, men en väger mer och en väger mindre.. Vad är bäst för hästen? :cool:

Senast ändrad:

då måste ju alla islandshästar må väldig riktigt dåligt, alla de som blir ridna av stora långa och kraftiga män där fötterna nästan släpar i marken.....

Ja inte vet jag många välmusklade islänningar som bär korrekt inte, det vill jag säga! :cool:

MEN så är det överallt och inte bara med just islänningar, stor vikt på människor är ett stort probelm, men även omusklade och framförallt felmusklade hästar är nästan ett ännu större problem!

Du har aldrig funderat på att storleken kan ha med annat än fett att göra? T.ex. jag som är 180 cm lång har aldrig kunnat ha mindre tumstorlek på jeans än 34 i midjan pga mina breda höftben som tar emot. Samma problem har jag med ridkläder. Och visst, jag gick upp i vikt som gravid men har tappat en del vilket har resulterat i en degig hudmage som hänger. Ska jag få ner den i ridbyxor så måste jag upp i storlek. Har just nu 52 (som är lösa runt benen) och får ändå utan problem plats i min 18" sadel. Har ingen koll på vikten eftersom jag inte äger någon våg, men hästen min mår iaf inte dåligt av att bära runt på mig trots min storlek på ridbyxor.

Så, nu har jag fått mitt sagt så nu kan jag lägga dig på ignore så slipper jag fler tanklösa, inskränkta inlägg :idea:

Du undrar lite om vikt kontra storlek...Innan jag började gå ner i vikt vägde jag 154 kilo och var 174 cm lång. Tjock som bara den. Hade storlek 54/56 på byxor och detsamma på de flesta överdelar.

Har nu gått ner till 124 kilo på två år...har storlek 50 i byxor, 46/48 i tröjor. Har ridit i en 18 tums sadel som var skön, men satt stadigare i en 17 tum. Rider jag vilken häst som helst? Nope. Vänner har sååå många gånger sagt att jag kan rida deras hästar "för nu är han så tjock efter betet så nu kan du rida".
För mig är inte en tjock häst en viktbärande häst.
Så...min senaste medryttarhäst var en enorm bruksnordis, muskulös som en belgian blue..ok då inte riktigt, men nästan, vi red skogsmulleridning, tills en olycka pensionerade hästen.
Däremot sa en vän häromdagen att hon med sina 65 kilo och hennes kompis med sina 65 kilo har ju ridit hennes varmblod samtidigt, barbacka...så TEORETISKT sett skulle jag kunna rida hennes häst. Men mitt samvete säger nej. Då jag står utan medryttarhäst nu så får jag bara gilla läget, tills jag hittar något som jag med gott samvete kan rida. För jag sätter mig inte på vilken häst som helst förrän jag gått ner massor mer.

Rider mer balanserat än många andra enligt de tränare som sett mig rida. Tror det är lite beroende på kroppskontroll och medvetenhet om sin storlek. Individer är ju olika. Jag är medveten om min storlek helt enkelt.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 482
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 003
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka