Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför är det så viktigt att hästarna har skugga på vintern?
Gissar att det var till mig?
Tja, varför ska de inte kunna välja även den tiden de går i vinterhagen? I mitt fall är hästarna dessutom täckade så då har jag ju redan tagit bort en del av deras möjlighet att reglera temperaturen själv och då känns det ju ännu värre om de inte har tillgång till skugga om det skulle slå om och blir för varmt i förhållande till hur jag täckat på morgonen.
fast jag fattar inte heller. vem behöver skugga under VINTERN utifrån det????
ex; det är minus 20 grader när du går hemifrån, och du ska vara ute hela dagen = du tar på sig en tjockjacka, mössa osv. väl ute så står du mitt ute på en äng och vandrar lite hit och dit hela dagen, vid middagstid kommer solen fram och gasar på ordentligt, temperaturen i solen stiger till minus 10, dvs du blir varm, svettas och solen är stark mot ögonen. står du kvar mitt ute på ängen eller går du in i skuggan?
Jag har öht inte skrivit ngt om vårvinter @skiesabove .....
fast jag fattar inte heller. vem behöver skugga under VINTERN utifrån det????
Undrar hur det fungerar med hästar utomlands på varmare breddgrader? De flesta stall jag kikat på i spanien hade inga hagar alls utan bara boxar och en "rastpaddock", dvs. hästarna inne dygnet runt. Där ingick även duschning av hästen dagligen i stallhyran. Ett av stallen hade hagar men tog in hästarna under siestan och natten. Men hur fungerar det annars med hästhållning utomlands? Går hästarna ute när det är över 40 grader i skuggan?