Denna fråga har jag tänkt .

annie_cool

Trådstartare
Hej vad händer om min mamma plötsligt dör? Jag är allmänt orolig över henne tänk om det händer henne nått. Jag har ju ingen pappa han dog ju för 4 år sen saknar honom mycket. Så vad ska jag ta vägen om min mamma och så dör?

Sv: Denna fråga har jag tänkt .

Bor du med din mamma?
Jag förstår att du är orolig för vad som händer om hon plötsligt dör, men om hon inte är svårt sjuk tycker jag du ska försöka att inte tänka så mycket på det. Förhoppningsvis kommer hon leva länge till :)
Men om hon skulle dö och du av någon anledning inte kan bo själv/klara dig själv, så kan du få hjälp med t.ex. kontakperson, boendestöd eller liknande om du behöver det.
Lite beroende på din situation, så kan man vända sig till t.ex. en LSS-handläggare om man har någon sådan. Om det är någon psykisk funktionsnedsättning med i bilden alltså. Då tror jag kommunerna har någon handläggare man kan kontakta i första skedet för att fråga om råd var man ska vända sig.

Är du under 18 får du hjälp av socialtjänsten.

Jag tror nog att om din mamma skulle dö, så kan du först av allt kontakta t.ex. en kurator och berätta om din situation och fråga var du kan vända dig beroende på vad det är för problem, så får du säkert hjälp.

Då tror jag, om din bostadsort stämmer, att du kan vända dig hit om det skulle hända:
Socialförvaltningen
Torggatan 7
816 30 Ockelbo
0297-555 67

Men jag tror och hoppas att du slipper det och att din mamma blir kvar i livet länge!

Om jag minns rätt så går du under LSS? Då hamnar du akutplacerad på ett korttidsboende i kommunen :)

Då händer inte så mycket. Har du god man och det är hon som är det, så får du en ny.

Min god man ska sluta den som jag har nu. Den 1 januari slutar hon. men jag antar att jag kommer att få en ny.

Har de inte informerat om det? Om det automatiskt kommer en ny, eller om du måste söka på nytt?

Det verkar väldigt jobbigt att gå med sådana tankar, men det är förståeligt - speciellt med tanke på det som hände din pappa :(
Har du pratat med din mamma om det här?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 844
Senast: Oh_really
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar