Den "ultimata" stallhunden...

Re: Den \"ultimata\" stallhunden...

Alla russlar är inte sådana! Jag har en mycket trevlig, snäll och mjuk russelltjej som knappt vet HUR man skäller!
Det beror väl på individen och även ägaren hur en hund blir. :D :D

Jo, så kan man ju tycka. Å andra sidan vet jag ju att det finns andra som har bättre lydnad på sina Boxrar än jag (förstagångshundägare som jag är) och så kommer det ju mer och mer lydnad även på min allteftersom (hon är ju inte så gammal än). Så det minuset kan man ju helt stryka om hunden är i mer kompetenta händer än just mina. *tror absolut* :bow:

I vårat stall har vi en border collie. Ibörjan när hon fick honom kunde han valla hästarna och det var ju inte bra. Men nu vet han att han inte får det och det funkar hur bra som helst. Han är med när jag rider och allt och tycker att det är hur kul som helst.
Men i många stall jag varit i så har det varit JR som gällt, men ingen av dom har varit varken skälliga eller rymt utom möjligen en som visste att grannen gav honom massa godis och kelade med honom om han sprang dit.
Sen har vi i något fall haft rottisar, de funkade hur bra som helst bland hästar trots att jag läst någon stanns att dom inte ska vara bra bland hästar.
Sen har vi haft både bassetar och springerspaniel som oxå funkar hur bra som helst kring hästar och älskat de.
Jag har själv en basset, vilket är en jätte go lugn hund som passar perfekt i stallet men inte på ridturer då hon inte orkar så långa turer och inte heller hinner med om det går för fort men annars som när vi bara är ute och skrittar är hon med mig. :rofl:

Sv: Den "ultimata" stallhunden...

Jag har en flatte (Flatcoated retriver)Hon följer jämt med mig till stallet.Hon är väldigt duktig hon skäller inte eller gnäller.Sen så är hon också snabb!Så hon hinner med på ridturer.Jag tror att kanske får hundar skulle vara ganska bra också kanske?De är ju lite vana med stall och så.
Jag känner en doberman, Dalmatin, schäfer och pudel som är också väldigt duktiga i stallet.Sen tror jag lite också att det har lite med uppfostran att göra.En jack russel är en bra stall hund har jag hört från alla möjliga.Bara att de faktiskt kan vara lite skälliga ibland.De hinner med på ridturer säger min kompis som har en,även fast att de är ganska så små.
Så raser som jag rekomenderar är:
Flatte
Collie/Border collie
J.R.
Pudel
Cocker spaniels är ju ganska så lunga också...Frågen är hur snabbt de kan springa?Hinner de med i galoppen?Någon som vet?
Det här var de raser jag rekomenderade. :) ;) :laugh:

Jag har en kusin som har en tollare.Han är lite hoppig ibland men annars är han jätte mysig och trevlig.Men han är hane. :D

Sv: Den \"ultimata\" stallhunden...

Så, en liten undersökning!

Vilken ras anser ni generellt passar bäst att ha i stallet.
Den ska kunna vara "med" i arbetet på gården, kunna följa med på ridturer och den ska vara enkel att ha med i bilen. (Med rätt bil stämmer väl det sista på alla hundraser så...)

Men vad tycker ni? Vad ska man börja titta på för ras om man som hästmänniska vill skaffa sig hund?

Jag skulle inte välja för liten ras (med dålig självbevarelse drift)
därmed går jack rassel bort för mig, + att de gärna jagar.
Inte för stor/tung heller om den ska hänga med på ridturer.
Ej vinthund och ingen av de ”riktiga” jakt raserna på grund av jakten
Terrier är jag lite tveksam till på grund av envisheten, ofta jakt benägna, men vist kan säkert finnas någon ras där också om man gillar terrier.

Någon ur vallhund/herde eller ur sällskapgruppen, ev någon ur Spaniel/retriever eller Schnauzer /pinscher gruppens om man nu gillar den typen av hund är ju mellan storlekarna utmärkta som stall hundar.
Det finns ju många att välja på i dessa grupper, efter tycke och smak
Jag gillar tex inte korthårs raser de fäller för mycket (men det är ju mer en smaksak)
och självklart vill jag inte ha någon med mycket päls heller i stallet. (kan dock tänka mig en mellan/Stor Pudel som jag klipper i kortkort då jag gillar deras temprament)

Valet för mig har blivit ur vallhunds gruppen:
Har en Tervueren som fungerar perfekt och kommer att köpa mig en Isländsk fårhund inom det närmaste.
Nu säger jag inte att dessa två raser passar just dig,
men de passar mig som ”handen i handsken”
Min Terv är pigg/glad och följer mer än gärna med på ridturer, säger ifrån utan att vara aggressiv om okända dyker upp i stallet, jagar inte utan följer hästen när vi är ute, lyhörd/följsam/lättlärd/samarbets villig och trevlig på alla sätt och vis.

Och de Isländska fårhundar jag träffat har varit detsamma dock i mindre format.
Har även tittat på Kojker, Sheltie och Japansk spets men valet på ny vovve har fallet på en Isländsk spets, letar lite efter en bra sådan, men det blir ingen förrän tidigast till våren, Terven är bara 4 än och känns lite tidigt att skaffa en till nu.

Men som sagt finns mycket att välja på efter tycke och smak det är bra att veta på ett ungefär vad man vill ha storleks mässigt/pälsmässigt och inte minst typ av hund och tycker SKK`s nya sida Köpa hund också ger bra information, börja där kanske och sedan läsa mer på resp rasklubbs hemsida:idea:

Senast ändrad:
Sv: Den \"ultimata\" stallhunden...

*kl*

Gammal tråd, men...

Jag har letat efter en hund som passar bra för en väldigt aktiv hästmänniska och har insett att finsk lapphund är en mycket god kandidat. Lagom stor, gillar att hänga med, hyfsat lätt att träna grundlydnad med, rätt lite jaktinstinkt. Det enda dumma är att de har lång päls och kanske blir varma av att springa på sommaren. Det gäller att raka magen och bröstet. Nu har jag lite andra önskemål att uppfylla och finska lappisen tickar av alla mina önskemålsboxar så för mig blir det en sån.

Jag har träffat en stalldalmatiner och den var trevlig men väldigt barnslig och hyper, hade lite svårt att respektera hästarnas ben och var väldigt hoppig och studsig. Man fick ha väldig koll på honom för att det skulle gå bra och en sån hund vill jag inte ha i stallet, jag vill ha en hund som sköter sig själv hyfsat bra. JR skulle jag inte välja som stallhund, jaktinstinkt och storlek (kan inte hänga med i galopperna) gör att den går bort helt för mig. Det är mycket man måste ha i åtanke och sedan har man ju ofta något slags liv utanför stallet som rasen måste passa bra för också, samt att många som skaffar hund har ett utseende de gillar extra mycket. I mitt fall så föredrar jag i första hand hundar ur grupp fem och mastiffer t.ex. och har lite svårt att se mig själv med en jack russell eller labrador.

Usch vilken tråkig bild/erfarenhet du verkar ha av den underbara rasen JRT. :(
Jag är själv inne på hund nr 2 (högställda) och jag har aldrig haft de problemen med någon av dem som du beskriver.
Ingen av dem har varit skällig och de har alltid gått/går att ha lösa med på ridturen. Nu är min nya bara 1 år så han har bara fått följa med på små lugna turer än så länge. Men min gamle kille han hängde med hästarna jämt, han bara älskade att följa med på ridturen.
Har aldrig haft något problem med att de skulle störa skrämma hästarna mer än någon annan hundras.

Jag tror helt enkelt att det blir som man uppfostrar dem. Lär man dem vad som gäller så är det nog inte mer problem än med andra. Sen måste man ju givetvis jobba med hunden mer än bara ridning och stallet, lite spår och så är ju bara bra. En JRT får aldrig ha tråkigt eller känna sig otillfredställd, då hittar den på eget roligt att göra.

Men hur som helst är det min åsikt, att de är goa underbara hundar som kan hänga med överallt. :love:

Jag skulle nog säga dalmatiner, Labrador, collie och schäfer. Sen är vinthundarna underskattade, har en själv som älskar att vara i stallet!:laugh:

*kl*

Jag har svårt att se ett stall utan jack russel faktiskt. ^^ De gör ett utmärkt arbete som både katt och hund, och jag har faktiskt Aldrig varit med om en skällig eller ettrig russel som fått vettig aktivering. Inte heller har jag svårt att se dem hänga med under en normal ridtur så länge man tar i akt att då och då vänta in jycken efter en längre galoppsträcka.
En grythund är inte heller en självständigt arbetande hund på samma sätt som många spetsraser är, och att få dem att inte dra vilt på vilt (; ) ) brukar inte innebära några svårigheter.
Helt klart mitt val, i min familj och i mitt stall kommer det Alltid att finnas minst en russel!

Fördelen med små hundar är att man kan ha dom framför sig om något skulle hända under ridturen. Jag gillar personligen inte jack russels eller parson då mina hundar blivit attackerade fyra gångar av just denna ras och av olika varje gång. en högg sig fast i benet och vägrade släppa. Men jag tror att om jag skulle träffa en snäll individ utan knas i bagaget så skulle jag nog ändra mig.

Har läst att dalmatinern är framavlad med stall och hästar i åtanke. Att den skulle eskortera vagnar under resorna och hålla koll runt om, även en lättsam ras i övrig skötsel men jag skulle nog sikta in mig på en pudel i mellan/stor storlek, lättdresserade och inte största jaktinstinkten...:)

jag tycker det är adlelse för stor skaderisk med små hundar utan självbevarelse drift, som JR ofta har.

Har min häst i ett stort stall där nästan alla har hund och alla hundar springer lösa i stallet.
De flesta tar dessutom sin hund med sig på rid/körtur så även jag

Det är väldigt blandat när det gäller ras på hundarna de två minsta är: en tax bladning och två småterrier (en jack Russel och Norwich) och ett större gäng inkl min.
De små orlar runt bland hästhovar och värken hästarna eller vi ”ser” dom ibland tycker det är väldigt otäckt, mest är det Tax bladningen och JR som tycks sakna allt vad självbevarelsedrift heter (Norwichen är mycket lugnare)

de smiter också in i hästhagarna för de är så små så det är bara att springa under staketet och många gånger man fått hjärtat i halsgruppen när någon häst sparkat efter dom.
.JR kan dessutom hoppa upp överallt inkl i bilar som står med öppen dörr.
Jag är inte förtjust alls i den…
Och skulle aldrig själv vilja ha en sådan, men nu är det ju inte min och eftersom min Terv också är där och lös så tycker jag inte jag kan säga något.

Men tycker man nu om den rasen så vist kan man ha det, de flesta överlever ju trots allt som stall hundar och direkt ovanliga i stall är de ju inte, jag är inte ute efter att racka ner på rasen men det kan ju vara något att tänka på att det onekligen är stora risker med små hundar utan självbevarelsedrift i ett stall.

Men min reflektion är att hundar blir som man uppfostrar dem. Att låta hundarna springa vind för våg i ett stall bland hästar tycker jag är oansvarigt oavsett storlek på hunden. En hund måste man lära vad den får vara och inte.

Som jag skrev tidigare i denna tråd så har jag själv en JRT, så jag är väl lite blind och älskar denna ras.

Jag skulle aldrig låta min/mina hundar springa in i hagarna hos hästarna, de får inte va i närheten av hästar när de är uppbundna i gången etc..detta tycker jag är en självklarhet oavsett om jag har en JRT eller en större hund. Och att det skulle vara just små som ej har självbevarelsedrift tycker jag oxå är att dra alla över en kam. :mad:
Jag har själv sett genom åren stora hundar som ex Schäfer, Setter och Border collie som verkligen inte fått veta hur man ska betee sig i närvaro av hästar. Alla dessa har varit rejält demolerade efter spark av häst. Border collien fick de tyvärr avliva pga svåra skador.:(

Eftersom jag är rädd om både min hund och mina hästar så lär jag mina hundar från början vad stallvett är och hur de ska betee sig bland hästar.

Tror inte det spelar någon roll vilken ras man väljer. Det vikigaste är att man uppfostrar sin hund så den vet vilka regler som gäller!

Du har självklart helt rätt jag har väl fördummar mot ettriga JR helt enkelt
Nu har vi inga stallgångar utan sadlar/sköter ute eller i ridhuset på vintern (lösdrifts stall)
och samtliga hundägare har sina hundar lösa, men det är bara de små som kan krypa under staket eller rättare gör det…

inte min typ av hund som sagt men förstår att det är din
vi har alla olika smaker och det finns över 300 raser att välja på så alla kan nog hitta den som passar dom bäst.
Raser i all ära det handlar ju mycket om individer också och inte minst uppfostran

Jag har en Lagotto romagnolo med mig i stallet. Hon är väldigt lugn, skäller aldrig. Hon hänger med på ridturerna. Hon är även jätte trevlig mot de andra hundarna i stallet. Bryr sig inte om katterna. Hon går lös i stallet och följer oftast efter mig vart jag en går. :rofl: Annars tror jag att Dalmatiner, labradorer, flattar, rottisar, dobber , golden och pudel går bra i stallet, även jack russels. Det är de raserna vi har i vårat stall. Tyvärr fastnar ganska mycket smuts i pälsen på min lagotto, men det går bra endå. Springer spaniel tror jag också är bra! :)

Bilder på min fina:
imgres

(Kopiera)

Man kan i princip ha vilken hund man vill i ett stall, med en bra lydnad på.

Jag skulle nog ändå tänka på att inte välja en frusen ras, utan en ras som fixar kyla, regn och vind.

Jag skulle också välja hund med tanke på hur mycket tid och ork jag skulle ha för att kunna aktivera hunden utöver promenader och få följa med på ridturen, men det har alla säkert redan påmint om.

Jag skulle nog också ha med i åtanke att välja en ras med inte så mycket jakt i, mest för att förenkla.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
920
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 230
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
347
Senast: MML
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
614
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Ägare av hund offentligt?