Den "ultimata" stallhunden...

Re: Den \"ultimata\" stallhunden...

Det första jag tänker på är faktiskt en J.R :D
Har träffat några och då har det varit som "stallhundar".
En hane låg alltid inne i stallet på sin ägarinnas jacka som han vaktade noga, ingen man sträckte fram handen till utan att hon var med...
Sen en tik som bara sprang runt och var glad :) UTAN att skälla!
Dessa två hundar var alltid lösa och höll sej alltid på gården. Hade ändå inte haft någon speciell lydnadsträning.
En annan hane i ett annat stall var oxå lös, men han kunde däremot rymma ibland. Dock inte pga att han jagade något bytesdjur utan han var ute efter löptikar :o :D
Kunde dock oxå vara lite skum, ganska vaktig över mattes ägodelar, även en STOL :confused: :crazy:(Han blev kastrerad)
Till sist ännu en tik som var sötare än sötast! :love:
Inte heller hon nå skällig men ett litet yrväder. Gillade att hänga i lösskinnet på min hund :D
Hon var oxå lös när dom var på landet. Detta var ingen stallhund utan en stadshund.
Så jag skulle inte ha något emot en J.R.
Skulle vara bra med en som jagade råttor i stallet då vi inte kan ha katt (allergi)... :(

Annars kanske en Dalmatiner...

där jag har min häst har de en golden och den trivs i stallet. golden :love: :love:

Jag tror att folk inte bryr sig om att träna små hundar på samma sätt som stora. Gör man det finns det ingen anledning till att inte kunna ha en JR lös i skogen. Man måste vara rätt så tuff mot dem även fast de är små... Annars skulle du ju inte kunna ha någon jakthund lös... :)

En sak som överväger skälligheten är att JR är otroligt bra på att klippa råttor och möss. Snabba som s**an är de.

NU är jag egentligen ingen fantast till JR och fick min lilla tjej av en slump pga ett dödsfall i familjen. :(

Men en bra gårdshund måste väl ändå vara någon ur den Schweiziska familjen Berner Sennen eller Great swiss mountain dog eller varför inte en St.Bernard! De är ju avlade för att bo på en gård ocxh hjälpa till och vakta och lite sånt.

jag har en phalenare han väger 3,5 kilo :D
Han är med i stallet varje dag å strosar runt och ligger på stallplan och håller koll på läget där i timmar.
Hans liv är stallet :love:
Han hänger med på ridturer och kan pina på rätt bra i skogen=). Han hänger med när jag travar dock inte när jag gaopperar=) Men har jag han med kör jag bara skritt eller kör på åkern då går han för sig själv å strosar=)
Han brukar hänga på och rida med mig på hästen vilket han gillar.=)

Jag tycker phalenaren är den bästa hunden att ha i stallet eller JR inte allt för stora hundar.

Har man bara pli på dom och att man lär dom att inte gå bakom hästar så kan amn väl i stort sett ha vilken ras helst!!

d där med o hämta borstar fixar min lilla kille. han är en Grand danois!
Fast det är inte ofta han kommer med borstarna till mej..man får mest springa o jaga honom för o få tag på domm..hehe men med lite lydnad så kunde hankanskekomma tilmej med dom =)
men jag tycker han e en bra stallhund.. håller sej på avstånd från hästarna, skäller ALDRIG och dom flesta frågar om han e snäll innan dom går fram..stor hund= farlig!!!
hänger på bra o orkar springa länge oxå..nu e han bara 9 månader än så får bara följa med på täckterna än så länge..

Jag tror inte på det där med "stallhund", alla mina skulle lätt kunna göra allt som är på kravlistan, men jag har ju inte skaffat dem för att ha dem i stallet...
Då borde ju weimisen var den ultimata eftersom hon kan apportera borstar :crazy: :crazy: Den som skaffar en wemimis som stallhund lovar jag dock att handgripligen omhänderta hunden :confused:

Eftersom dalmatinern är framavlad till att följa hästekipage så borde den vara ultimat.

Min terrier är dock en mycket duktig musfångare, så hon får ju många pluspoäng där... Labben äter bara hästskit ändå :angel:

//E

Tja, mycket kan man säga om JRs men att de inte skulle hänga med på ridturer är fullständigt osant. Jag har varit i kontakt med mååååååånga JRs, har en själv och är uppvuxen med sådana. ALLA har hängt med på ridturer utan några som helst problem. Det är ju bland annat därför de har blivit så populära bland hästfolk just för att de är en lite hund som verkligen kan och vill hänga med på ridturer.

Min JR är helt fantastiskt snabb. När jag hade häst så brukade vi ha race när jag red. Han hängde med mitt fullblod (banrekordhållare) när han galopperade på friskt :eek: :eek:.

:love: Irländsk Varghund...
den är sin ledare trogen, håller kontakt hela tiden, är inte ivägen för hästen, då den syns... orkar hänga med på långritter då det är en vinthund.
duktiga på att hjälpa till att mocka...
och är gudomligt snäll mott allt och alla, men är respekt ingivande för obehöriga..

*lånar knapp*

Jag har än så länge inte mött någon typisk ettrig skällig JR. Har många sådana omkring mig och de är alla lösa stallhundar.
Tror de flesta hundar passar i ett stall. Har just nu en liten dvärgschnauzer som hänger ute i stallet med mig och hon stormtrivs. Tror inte hon skulle klara att följa med på några galoppturer dock. :smirk:

min hund passar jätte bra som stall häst å det e en blandning av vorste och alaskan husky.... :love: :love:
han tycker det e jätte kul med hästar å anndra djur.. :bump:

Jag tror det är individuellt, men jag hört någon gång att dalmatiner ska vara dom perfekta.. Fast min kille är en kelpiekorsning, en kompis hund är golden och en annan har en terv och den fjärde har en berner sennen.. Fyra olika raser men alla fungerar lika bra. Det måste väl ligga i ägarens intresse att träna hunden så att den blir mer eller mindre lämpad till att vara i stallet och med då man rider/kör?!

Hör jag påhopp mot Jackrusseln?? *harkel* En hund blir vad man gör den till... JR är en ras som kräver sitt. Oftast ganska envisa av sig. Det kan nog vara så att du inte passar ihop med JR men det finns folk som gör det. Jag skulle nog aldrig skaffa mig en JR, men det av anledningen att jag tycker om stora hundar. Men jag tycker ändå att JR är en bra stall hund. Lätt o smidig att ha med. Särskilt om man åker kolleltivt.
Jack Russels har inga problem med att hänga med under ridturerna. Inte så länge man håller hunden i bra kondition o så länge man inte bara fräser på i full galopp. Det känns som om du har en del fördommar. JR är ändå en av det vanligaste stallhundarna...
Men smaken är som baken delad.

Många hästägare

har borderterrier. Åtminstoner här omkring. Förutom alla JR....
Föreställer mig att bt är nåågot lugnare än JR. ...eller?...

När jag letade efter min första egna hund år 2001 gick jag runt på Stora Stockholm och pratade mig blå i en attans massa rasmontrar för att just försöka hitta den "ultimata stallhunden".
På alldeles egen hand hade jag räknat ut att det måste vara en uthållig ras, gärna en med bristande jaktinstinkter (alla hundar har ju jaktintstinkter, men vissa har MER! :smirk:) och att det borde vara en fördel om hunden var korthårig (pga hundars förkärlek till dyngstackar om inget annat.. :rofl:).

Är helt löjligt förtjust i vinthundsraserna och försökte faktiskt i varenda vinthundsmonter, men fick som allra bäst ett njaeäääh till svar. Anledning? Att de "jagar på ögat", dvs på det som de SER sticka iväg. Instinkten är då väldigt överväldigande och hunden är snabb så.. HEJDÅ! matte!
Dessutom är de ju mer sprinters än långdistansare och jag tränar distansritt med mina araber. Måste dock erkänna att jag åkte hem besviken på att inte ens den Salukiuppfödare som även födde upp arabhästar tyckte att rasen var rätt för mig... :(

Vallhundar var ett annat förslag, men de tycks i största möjligaste mån vara pälsade hundar (jo, jag VET att det finns Cattledog och Kelpie) och jag övervägde faktiskt flera olika såna raser. Men i slutänden anser jag nog att en vallhund ska VALLA för att må bra och eftersom mitt intresse för agility är icke existerande så vill jag inte hjärngympa dessa kvicktänkta hundar på det sättet heller... Så jag avstod.

De raser som helt övervägde i de tips jag fick (från välmenande rasivrare som INTE tyckte att just deras hundras var rätt för mig) var Flatte (som jag såg som lite väl långhårig för min smak) och... Boxer?! :confused:

Helt förvimsad traskade jag iväg till Boxermontern och fick ett glödande tal till Boxerns lov som trevlig stallhund. NIO månader senare hade jag velat färdigt och nu har jag en snart 2-årig Boxertik som uppfyller de kriterier jag hade satt upp. Hon sticker inte på spår, hon jagar inte ens efter flyende rådjur! Hon hänger med bra, även i lagom långa galopper (har ju tagit det lite lugnt eftersom hon inte varit färdigvuxen förräns nu). Hon tycker om folk och djur och framförallt barn. Det enda minus jag har kommit på är väl om vi stöter på någon, (häst, unge, människa), som inte gillar hundar.. för i en Boxers värld är i stort sett hela universum enbart till för att roa och leka med Boxern själv! :D
En hotande häst är med andra ord en förklädd lekkompis som egentligen VILL ha en överextatisk Boxer runt benen... Den har bara inte fattat det än! :angel:

Men har man snälla hundvana hästar i stallet (eller bättre lydnad på sin Boxer än jag lyckats frambringa hittills :cool:) så rekommenderar jag varmt "min" ras till alla som letar efter en bra stallkompis.

Sen vet jag ju inte om det är mitt exemplar som är speciellt eller inte, men skällig är hon verkligen inte, och hon är "lika nöjd" med att stanna i bilburen/hundrastgården/sadelkammaren när jag rider ut, som att hänga på. Inget skäll och gnäll där inte! :)

/JES

Men du!... En boxerfantast till! Äntligen :bump:
När jag läst denna tråd så tänkte jag just hur ingen fattat vilken hund som är bäst; BOXER . :love:

Jag bor på en gård med olika sorters djur och jag har alldrig stött på problem med mina boxrar.

Det bästa med boxrar är att det är en brukshund, och dom ska använda skallen. Detta gör att dom vill lära sig grejer.

Om du låter dom följa med när du rider skulle dom alldrig lämna din sida, och det är en j*vla fart på dem. Du skulle alldrig behöva vänta på dem. :smirk:

Hönsen och ankorna går lösa här och hundarna skulle alldrig göra dem någonting; de har minimal jaktinstinkt. :devil:

Jag skulle kunna skryta mig BLÅ i ansiktet om boxrar, och de flesta som skaffat en boxer kan inte ha någon annan sorts hund; de är verkligen allround. :cry:

Jag har med mina hundar ÖVERALLT, och det finns nog ingenting dom skulle tveka att göra så länge jag är med.

Eftersom jag bor långt uppe i norr så måste jag påpeka detta med pälsen; mer lättskött päls får man leta efter, och kylan är inga problem så länge sunt förnuft får råda.

Jag tycker ju alltså att det är särskilt intressant att Boxer var den ras som flera rasrepresentanter för ANDRA raser rekommenderade mig på Stora Sthlm när jag frågade efter en hund som var:
Korthårig (eller jag sa nog "med lättskött päls" ;)), robust, gick att ha med lös när man rider och som orkar med det, även i längden.
Det var alltså inte så att JAG var inne på rasen över huvud taget när jag åkte dit. Däremot hade jag med en tjejkompis och hennes pojkvän dillade om Boxer hela dan för att HAN älskar rasen.. Sen bad han MIG kolla Boxerkennelsidor åt honom för att han skulle skaffa sig en Boxer och han har inte bredband...
Behöver jag nämna att HAN ännu inte har köpt nån hund?? :rofl: Så jag inser att det hela var en komplott, :smirk: men en bättre komplott än så kan man ju inte önska sig! :bow:

/JES

Min collie passar jättebra till det (fast det har kommit upp andra problem nu då, se tråd) Han är lydig, försiktig följer efter en om man rider ut, "sköter dig själv", jagar inte stannar alltså kvar på gården, det enda är att han sprang efter en löptik en gång :angel:

Ja.. :love:Dalmatinern ska vara den ultimata stall hunden (har en sjælv) och det var hon.. Føljde med på ritter, hoppade med oss :D.. va lugn i stallet.. skællde aldrig... TILLS.... Den dagen då hon upptækte el-stængsel.. Hade precis lagt tråden åt sidan då jag slæppte ut harflingern och følet (vi va alla på utritt den dagen) då samba "upptækte" elstænslet och sprang inte ifrån det utan meds det... ca 5-6 stætar senare va hon JÆTTE rædd.. (hæstarna hade ju før f*n kastat støtar på henne) Men hon va inte rædd så længe med efter att hoon genom nåna år fått ett antal støtar så sitter hon i bilen då jag rider ut och håller sig nærma mig nær vi ær i stallet (och umgås inte med hæsten alls.. "hon ser inte dem")... Men nu vill hon oxå ibland jævlas tillbaka så nær jag har lektion før min kompis eller hon før mig så kan samba få før sig att springa efter hunden i galoppen och skælla.. Ush.. då blir man rædd.. Har varit næra på att bli sparkad nån gång.. Annars skæller hon aldrig... Men annars kan jag rekommendera en dalmatiner som stallhund.. Men kombinera dem helst inte med el... :eek: :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
920
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 230
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
347
Senast: MML
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
614
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka