Den "ultimata" stallhunden...

malumbub

Trådstartare
Den \"ultimata\" stallhunden...

Så, en liten undersökning!

Vilken ras anser ni generellt passar bäst att ha i stallet.
Den ska kunna vara "med" i arbetet på gården, kunna följa med på ridturer och den ska vara enkel att ha med i bilen. (Med rätt bil stämmer väl det sista på alla hundraser så...)

Men vad tycker ni? Vad ska man börja titta på för ras om man som hästmänniska vill skaffa sig hund?

Re: Den \"ultimata\" stallhunden...

Tja allt stämde ju in på mina schäfrar, men de liksom andra hundar behöver ju även den mentala biten.

J.R är väl kanske något. Det går egentligen inte att säga då mer eller mindre alla raser kräver sitt också.

Jack Russel, Stor hund i liten förpackning... Fast själv föredrar jag stora hundar! Små hundarna har ju ganska lätt för att bli nedtrampade... Vi har Jack russel i vårat stall. trevliga rackare...

Ursch näää förstår inte varför flok tipsar om JR....
Alldeles för små för att hänga med på en långtur med galopp och alldeles för ettriga och skälliga för att inte störa hästarna!

Bästa jag träffat är en flatte en irländsk setter och två schäfrar... Men det kan ju ha mer med individerna än raserna att göra...

labbar är rätt bra de med, alltid lika positiva till allt. med lite träning kan de säkert lära sig att hämta borstar ur rykthinken = bonuspoäng :D

Svårare är det att få de att sluta äta hästskit :angel:

noffe (norforkterrier),"engelskt stallhund" faktist framavlade till att ha i stallarna.En underbar ras :)

Min dobermann är perfekt men det behöver inte betyda att alla dobermann är perfekta för det. Tror det är svårt att säga att just en ras är den bästa.
Men en lagom stor hund med lugnt temperament som lätt kan röra sig långa sträckor vore väl bra om den ska med på ridturer. Sen beror det nog på vad för stall man har. Om man är på en ridskola eller ett privatstall.

Att JR är ättriga och skälliga kan jag hålla med om. Men att de inte kan hänga med på en långtur med galopp - Då har du inte träffat min JR! Efter en runda på två timmar med flera galopper och trav vill hon bara ha mer! NU är hon en Parson med ändå:

Och du har tillräcklig löslydnad för att hon inte ska fara iväg och jaga upp harar och rådjur???

Gratulerar isf har du kanske världens ända JR som inte är hopplös....

Fast annars så räcker skällig och ettrig för att det ska va en dålig stallhund...

Du har inte funderat på att visa raser är vad dem är av en anledning? Lite raskunskap skulle göra Dig gott! :)

Jag ser att många rekommenderar Jack Russel. Personligen skulle jag nog aldrig köpa en hund av den rasen, om den inte vek ut sig nåt enormt från "det normala"...typ.
Schäfer skulle jag nog inte välja i första hand heller att ha i stallet.

Ja, jag är mkt medveten om att alla hundar är individer. Nu menade jag teoretiskt!

Och ,jo, jag menade som privatryttare. Men det skadar ju inte om hunden kan följa med på ridskola oxå! (Här kommer den individuella biten fram!) :D

Labbar har alltid tillhört mina favoriter!
Och bättre blir det om den kan hämta borstarna också!!! :bow:

Jo jag har ganska god raskoll!
DÄRFÖR undrade jag om hon hade en oskällig JR med god löslydnad....

För DET vore en bra stallhund, men knappast en rastypisk hund.

Hur tar man med en hund på långturer om den inte kan vara lös??

JR är en jakthund (en grythund???)

Uppe hos oss är JR hannar klart överrepresentaterade i kastreringsligan vilket säger en del.
PL

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
919
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 230
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
347
Senast: MML
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
614
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka