Många hus byggda på sent 70-tal - tidigt 80-tal som jag känner till (både parhus och "massproducerade fristående") har grovingången direkt till tvättstugan och oftast dusch och bastu i direkt anslutning till denna.
Norrlandsfenomen?
Jag tycker att det är en praktisk lösning om en ofta kommer in och är svettig/smutsig.
Ja, det låter ju som en praktisk lösning. Haha, jag har blivit besatt av att kolla på planlösningar nu. :P
Något jag noterat är att de hus som har en tvättstuga, i många fall ligger den, som på en av ritningarna jag visade, innanför köket. Dock med egen ingång, men så att man kommer vidare in i köket. Det känns ju lite skumt? Det är som sagt återkommande, finns det någon tanke med det som jag inte ser...?
Jag vill ju ha något helt annat än de flesta andra... Jag är ensamstående, älskar att bada, duscha, basta, har häst och mycket stallkläder,hatar att laga mat, vill absolut inte hålla bjudningar, gillar inte att städa. Så jag vill ha en groventré med tvättstuga, med möjlighet att skölja av leriga stövlar och ordentligt med förvaring för stallkläder/skor, ett stort härligt badrum med både fristående badkar (med fin utsikt!), dusch med sån´t stort takdusch-munstycke och bastu, ett ganska litet sovrum med gott om förvaring, gärna walk-in closet, en kokvrå (dock med riktig frys inte bara en liten lucka i kylen som det ofta är i kokvrår), ett normalstort tv-rum där en bäddsoffa och en recliner-fåtölj får plats, förutom tv, tv-bänk och bokhylla. En stor veranda med plats för spabad och en solig trädgård till det!
Helt omöjligt att hitta... Det första som blir större i större hus är ju köket och det sista är badrummet, så ska man ha stort badrum så blir det liksom 6 rum och gigantiskt kök... Och då dessutom med ytterligare ett badrum, för är det hus för en hel familj så behövs två toaletter.
Jag har sett det faktiskt när jag kikar runt. Hus med pytte-kök och stort badrum. Då funderar jag över det här att "alla" idag säger sig ha matlagning som intresse, men det syns då inte på planlösningarna iaf, finns inte mycket bänkyta eller plats i köken...
Vad gäller hus.
Att man inte måste passera grovingången och gå x meter för att komma till huvudingången.
Då blir grovingången huvudvingång även för gäster. Har sett det i många hus, så även i vårt tyvärr.
Och när man, som vi, har en liten tvättstuga direkt innanför dörren så är det ingen höjdare att få gäst som kliver in just när man har börjat sortera upp smutstvätt, vika ren tvätt eller annat.
Man kan inte ha en skylt på dörren "Ta gärna andra ingången" eller någonting..? Jag tänker att då förstår gäst-gäster att de ska ta den och de man känner kan ju välja :P
En till sak som jag tycker är viktigt; att huvudsovrummet inte ligger precis vid ingången. Jag vill ha mitt hem i "intimitetsordning", så att man först kommer till de ytor man vill ha gäster på. Hall, umgängesytor, kök, gästtoalett. Sen är det allra bäst om det är någon form av gräns mot mitt sovrum, badrum och tex tvättstuga. Inre och yttre ytor, antingen genom olika våningsplan eller genom en planlösning som gör att gäster lätt hittar vad de behöver, men inte "råkar" kliva in i sovrummet.
Där håller jag med, jag vill också att sovrummet ska vara privat. Helst ska ju ingen annan se det än vi som bor, då vet man att man är speciell typ :P
Nu har jag kommit på lite mer saker jag värdesätter med ett hus.
-Stort kök.
-Stor groventré
-Badrum nära groventrén (har två hubdar varav den ena är en golden som älskar allt vad skit innebär).
-Stor tvättstuga.
-Sovrummen behöver inte vara stora.
Gillar inte
-Kattvindar (avskyr att gå hukad i dem för att leta saker). Svårt att förvara på ett strukturerat sätt i och med snedtak och låg takhöjd.
-Snedtak överlag. Försvårar möblering och jag gillar inte att sova vid snedtaket.
-Vindar pga bökigt att ta upp och ner saker.
-Källare pga kan strula med fukt. Svårt att göra dem ”fina” i och med putsade väggar.
-Badrum intill sovrum
-Sovrum som ligger vägg-i-vägg.
Tänker mycket samma. Kattvindar har det funnits i några av husen vi tittat på nu och jag har tänkt "åh, bra med förvaring", men egentligen är de rätt störiga att gå in i asså :P
Källare väljer vi också helst bort pga fukt.
Inte konstigt att det är öppen planlösning då, eftersom det finns krav på fönster i alla rum (med vissa undantag som toa och hall)
Oj, finns det? Det visste jag inte.
Jag bor i en liten tvåa med ett barn och två hundar utan att det känns trångt. Det tycker jag är välplanerat.
Förrådet agerar barnrum, klädkammaren är förråd och extra förråd lånar jag av en vän. På baksidan finns en trädgård som är typ 5 x uteplatsen i storlek.
Tycker att det är en enorm fördel att man kan gå runt, att det inte är enkelriktat.
Din lägenhet ser väldigt välplanerad ut!
Jag har inte läst hela tråden, så kanske upprepar, men den störigaste grejen är om en behöver passera farstun för att ta sig mellan olika delar av boytan, tex badrum/trappa eller så. Det blir grus överallt och blöta strumpor
Haha, asså det är lite roligt det här. Vi har såhär i huset där jag är uppvuxen och jag vet ju att det varit svårt att inte få med sig snö in i köket t ex, men jag har liksom aldrig tänkt att det beror på planlösningen ^^, det har liksom bara varit så det varit... Men ja, det vill man ju gärna slippa ja...