Hemnet-knarkar för fullt och tittar på en massa planlösningar, den ena värre än den andra
. Och några få smarta, genomtänkta.
Hur har ni det? Och om ni skulle ändra något, hur skulle ni ändra? Vad betyder orden
välplanerad och
rymlig för dig? Och vad behöver ni i ett hus? Jag förstår självklart att det inte finns en ultimat planlösning som jag skriver i rubriken som passar för alla, men vilken hade varit er ultimata? Vad funderade ni över? Eller det är inte så noga, ni trivs med det mesta? Eller vad är ert största "no-no"? Vad brukar inte finnas, men hade varit bonus för er?
Sen förstår jag också att något som ser konstigt ut på bild, kan kännas helt annorlunda på visning eller när man bor
, men iallafall.
Jag tänker att jag gör en egen tråd, istället för att fråga i husköpartråden, för jag är ju också intresserad av alla som redan bor, inte bara oss som går i köpartankar.
Shoot!
Utan att ha läst tråden ännu så tänkte jag svara vad som jag tänker på just spontant här.
Jag bor i lägenhet med "eget" kök, som man alltså går in i, är så pass stort att man kan ha ett köksbord i och det finns ingen öppen planlösning, typ så att man kan stänga dörr till det eller sätta grind i dörrhål. Jag gillar sådana kök, som liksom är som ett eget litet "rum" i hemmet. Avskyr öppen planlösning faktiskt. Kikar lite på lägenheter och såg i går kök utan ordentliga överskåp, det passar inte in på min dröm heller, måste finnas skåp så att man kan ha sina fat, tallrikar och maskiner instängda. Ordentligt skafferi också, men ordentligt behöver inte vara stort och som man kan gå in i utan räcker med ett högskåp likt en garderob faktiskt, men med vettiga hyllor. Med andra ord är det jag gillar kök i äldre hus/lägenheter?
Jag har hall som leder till de olika rum, toalett och kök också, där det får plats förutom inbyggd skåp till städprylar och dammsugare också någon byrå och liknande för extra förvaring. Jag har bott i hus med hall så liten att det inte ens fanns plats för klädhängare och skoställ, helt omöjligt att få ordning på kläder och skor när man har barn.
I dag tänkte jag på rummen, att jag gillar nog hellre när de är lite avlånga snarare än kvadratiska, det blir nog lättare att möblera om man har många bokhyllor tänker jag?
Garderober är bra att ha så inbyggda sådana både här och där är viktigt.Har aldrig förstått att det alltså finns hem utan inbyggda garderober, det är så opraktiskt.
Jag bor i en trea där jag har två walk-in garderober i ena sovrummet och två vanliga garderober i andra sovrummet samt skåpet i hallen och ett skafferi i köket, hallen är byggd så att jag kan möblera den och ändå få plats att röra mig. Vad som är big no är när det är mer än en dörr i ett rum, som i ena sovrummet här, dörr till köket och även dörr till vardagsrummet. Jag stängde den ena dörren och använder bara ena. I vardagsrummet blev det istället en hel bokhyllevägg. annars hade jag haft fyra väggar med fönster eller dörrar på alla väggarna, skitstörigt att möblera så det blir bra! Samma med sovrummet, garderoberna och dörr på ena sidan, fönster andra och dörr tredje. När jag satte igen dörren blev det istället två hela väggar att möblera, mer enhetligt och vettigare. Jag tycker att min lägenhet har en bra planlösning faktiskt, vardagsrummet är till och med så stort att jag hade kunnat bygga ett extra rum där, och har så gjort av bokhyllor, har fönster på två sidor så har ändå bra ljusinsläpp i båda "rummen".
Snedtak a la vindsvåning är tjusigt kan jag tycka, speciellt kök med fönster i snedtaket. Men oerhört opraktiskt har jag kommit fram till. Hur placerar jag mina billybokhyllor i en sådan lägenhet liksom (9 "vanliga", 2 smala och 2 CD billybokhyllor...)....
Samtidigt vill jag bo i ett liten gullig stuga med små söta rum med blommiga tapeter (EJ skrikiga, EJ mörka, viktigt med ljust), fönster med spröjs som man hade förr, vedspis/kamin i kök och rum, trätrappa som påminner om Pippi Långstrumps upp till ovanvåningen där det ska finnas rum med snedväggar och kattvindar och ljusa, ej vita, tapet, trägolv överallt, skrymslen och vrår, gömställen för förvaring och kurragömma överallt, vettigt lantligt kök, altan som är inglasad och inbyggd som förr och inte i helt glasparti som är vanligt i dag, trappa upp till ytterdörren och ett tak som på en söt liten röd stuga ovanför ytterdörren.
Fast det är kanske inte praktiskt