Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har förstått att massor av människor som röstade blått eller brunt gjorde det för att den tidigare regeringen var så dålig. I princip varenda argument eller fråga bemöts med ”men den förra regeringen…”

Det jag undrar är VAD dessa personer tror att Kristersson o co kommer göra bättre? VILKA föreslagna åtgärder tror ni kommer leda till ett bättre samhälle och VARFÖR?

Argument som att ”ge någon annan en chans” gör mig fullkomligt mörkrädd. Välkommen mr Trump liksom.
Men precis så. Det känns även väldigt besynnerligt att rösta på högersidan för den som oroar sig för de fattiga. Det är inte direkt paradgrenen där. Basics i uppdelningen om vad som prioriteras till höger och vänster i politiken liksom.

Men precis så. Det känns även väldigt besynnerligt att rösta på högersidan för den som oroar sig för de fattiga. Det är inte direkt paradgrenen där. Basics i uppdelningen om vad som prioriteras till höger och vänster i politiken liksom.
Nu speglas min åsikt av folk till höger extremt mycket av idioter på typ fb så ta det här med ett helt saltkar. Jag känner folk som både röstar och har uppdrag som politiker på högerkanten som är vettiga men de är i minoritet av det högerfolk jag ser.
Grejen med att oroa sig för fattiga är att många oroar sig för sig själva. De ser sig som fattiga om de inte har råd att både bygga en 100m2 tryckad veranda och en åretruntuppvärmd pool samma år när de sitter i sin 7 miljonerkronors villa.
Som sagt långtifrån alla men förfärande många

Skarpa reaktioner efter dagens ickebesked om elstöd till företagen:

"Arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv kallar torsdagens besked från energiminister Ebba Busch (KD) om att elprisstödet till företag dröjer för ”djupt olyckligt”.

”Många företag har det jättetufft, vi befinner oss i ett läge där vi riskerar uppsägningar och att livskraftiga företag går förlorade”, skriver Svenskt Näringslivs chef för energipolicy, Marie Knutsen Öy, i en kommentar till Aftonbladet.

Företagarnas chefsekonom Johan Grip säger till DI att det är ”obeskrivligt svagt” att komma med detta besked två dagar före jul.

Även från oppositionens håll kommer skarp kritik. Tidigare energiministern Anders Ygeman (S) skriver på Instagram att det är ett ”enormt svek mot Sveriges löntagare och företagare”.

https://omni.se/skarpa-reaktioner-djupt-olyckligt-och-enormt-svek/a/WR60bd
Kul julklapp för Svenska kraftnäts anställda som fick regeringens nya uppdrag och ska komma in med ett nytt förslag den 4:e januari. Vad hände med ledigt över jul och nyår?

Jag har förstått att massor av människor som röstade blått eller brunt gjorde det för att den tidigare regeringen var så dålig. I princip varenda argument eller fråga bemöts med ”men den förra regeringen…”

Det jag undrar är VAD dessa personer tror att Kristersson o co kommer göra bättre? VILKA föreslagna åtgärder tror ni kommer leda till ett bättre samhälle och VARFÖR?

Argument som att ”ge någon annan en chans” gör mig fullkomligt mörkrädd. Välkommen mr Trump liksom.
Det kan tyvärr inte jag svara på eftersom jag inte röstade blått.
Men jag förstår varför folk röstade blått. Och nu när vi sitter med en blå regering hoppas jag dem gör ett bättre jobb än dem röda gjort.

Vem har nämn "ge någon annan en chans"?

Det kan tyvärr inte jag svara på eftersom jag inte röstade blått.
Men jag förstår varför folk röstade blått. Och nu när vi sitter med en blå regering hoppas jag dem gör ett bättre jobb än dem röda gjort.

Vem har nämn "ge någon annan en chans"?
Ditt resonemang genom allt du skrivit har varit att säga "ge någon annan en chans".

Kul julklapp för Svenska kraftnäts anställda som fick regeringens nya uppdrag och ska komma in med ett nytt förslag den 4:e januari. Vad hände med ledigt över jul och nyår?
Är de verkligen så många som är lediga över jul, nyår och mellandagarna numera? 8 av 10 jag känner jobbar som vanligt i mellandagarna, och är bara ledig dem röda dagarna.
Några jobbar även jul och nyår.

Sedan beror det på om dem fick uppdraget av regeringen denna vecka eller i början på december eller tidigare, för såklart tar det ju tid innan man kan komma in med ett nytt förslag, men att jobba i mellandagarna ser jag inte som någon katastrof eller ovanligt.

Är de verkligen så många som är lediga över jul, nyår och mellandagarna numera? 8 av 10 jag känner jobbar som vanligt i mellandagarna, och är bara ledig dem röda dagarna.

Sedan beror det på om dem fick uppdraget av regeringen denna vecka eller i början på december eller tidigare, för såklart tar det ju tid innan man kan komma in med ett nytt förslag, men att jobba i mellandagarna ser jag inte som någon katastrof eller ovanligt.
Uppdraget fick de den här veckan enligt Bush och jag antar att de flesta tjänstemän tagit ledig över jul och nyår. I morgon är den stora resedagen som alla varnar för, så har de fått veta nu på presskonferensen att de istället ska jobba istället för att vara lediga är det nog inte många glada miner.

Ditt resonemang genom allt du skrivit har varit att säga "ge någon annan en chans".
Och om du läser vad jag skriver så har jag inte "gett någon annan en chans" eftersom jag inte röstade blått O_o

Men vad tycker du vi ska göra?
Nu har vi en blå regering, då får man acceptera att majoriteten i Sverige valde att rösta så i detta val. Och sen får vi se om de klarar av att göra allt dem lovade eller ej.

Det är ganska vanligt att man vill ta ut del av sin lagstadgade semester då. Många jag känner sparar ledighet till det. Men visst beror det mycket på yrke, hur lätt det är att också faktiskt få ledigt - och många av våra inflyttade medmänniskor har inte samma preferenser vilket är guld värt för många verksamheter.

Uppdraget fick de den här veckan enligt Bush och jag antar att de flesta tjänstemän tagit ledig över jul och nyår. I morgon är den stora resedagen som alla varnar för, så har de fått veta nu på presskonferensen att de istället ska jobba istället för att vara lediga är det nog inte många glada miner.
Källa? låter helt sjukt, men Bush verkar ju göra lite galna saker ibland...

Det är ganska vanligt att man vill ta ut del av sin lagstadgade semester då. Många jag känner sparar ledighet till det. Men visst beror det mycket på yrke, hur lätt det är att också faktiskt få ledigt - och många av våra inflyttade medmänniskor har inte samma preferenser vilket är guld värt för många verksamheter.
Mitt jobb håller öppet som vanligt och behöver då samma personal som vanligt. Men mitt eget val att inte ha ett bekvämt jobb där man stänger/minska ner i mellandagarna.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/0Q9QkE/busch-kd-om-elstodet-till-foretag

"Regeringen ger nu ett förnyat uppdrag till Svenska kraftnät om en ny ansökan till Energimarknadsinspektionen för att kunna betala ut pengar till näringsidkare och juridiska personer.

Ansökan ska lämnas in senast den 4 januari 2023."
Men det stämmer ju inte riktigt med vad du sa. Din text tolkar man ju som att regeringen kom NU och bad att det skulle vara klart 4 januari.
Det som egentligen hänt är ju att Svenska kraftnät har haft tid på sig att ta fram ett förslag, och lämnade in ett förslag som inte kan godkännas eftersom det bryter mot EU:s regler.

Ebba eller någon annan politiker kan ju inte bryta mot EU:s regler.

Men det stämmer ju inte riktigt med vad du sa. Din text tolkar man ju som att regeringen kom NU och bad att det skulle vara klart 4 januari.
Det som egentligen hänt är ju att Svenska kraftnät har haft tid på sig att ta fram ett förslag, och lämnade in ett förslag som inte kan godkännas eftersom det bryter mot EU:s regler.

Ebba eller någon annan politiker kan ju inte bryta mot EU:s regler.
De kom på det nu och gav uppdraget i veckan.

Och om du läser vad jag skriver så har jag inte "gett någon annan en chans" eftersom jag inte röstade blått O_o

Men vad tycker du vi ska göra?
Nu har vi en blå regering, då får man acceptera att majoriteten i Sverige valde att rösta så i detta val. Och sen får vi se om de klarar av att göra allt dem lovade eller ej.

Jag kan leva med blått, även om jag blir mindre glad över vissa saker precis som jag blir med en röd eller grön regering. Men en brun kan jag faktiskt inte leva med.

Jag kan leva med blått, även om jag blir mindre glad över vissa saker precis som jag blir med en röd eller grön regering. Men en brun kan jag faktiskt inte leva med.
Jo men min poäng är lite att vi inte har så mycket till val.
Nu röstade majoriteten blått (och brunt) och då får vi acceptera det.

När lämnare Svenska kraftnät över föreslaget som bryter mot EU:s regler till regeringen?
Jag kan inte svara på det, jag har inte varit inblandad men företagen är mycket upprörda över att löftena som vanligt bryts och drar ut på tiden. Verkar vara väldigt rörigt överlag då SD går ut och lovar stöd till SE1 och SE2 utan att det är förankrat hos vår energiminister Busch. Jag antar att kraftnät överlämnade förslaget samtidigt som stödet för hushållen, som Svenska kraftnät fick veta på presskonferensen att de hade fått i uppdrag, dvs via media och inte via de sedvanliga kanalerna.

https://www.dn.se/ekonomi/kritiken-mot-elbeskedet-leder-till-fler-konkurser/ (Låst artikel)

"Under en pressträff på torsdagen kom energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) med beskedet att regeringen inte kan gå vidare med det generella förslag om elstöd till svenska företag som Svenska kraftnät har tagit fram. Anledningen är att det strider mot EU:s statstödsregler.

I stället fick Svenska kraftnät ett förnyat uppdrag med deadline till den 4 januari 2023 och ett eventuellt datum för när företagen kan få sina pengar uteblev."

Det meddelades alltså idag, på presskonferensen, av vår eminenta energiminister Ebba Busch.

Jo men min poäng är lite att vi inte har så mycket till val.
Nu röstade majoriteten blått (och brunt) och då får vi acceptera det.

Jag kommer försöka allt jag kan för att få de som röstat såhär att förstå hur vedervärdig situation vi har försatt oss i. Allt annat vore oanständigt, oförståndigt och historielöst. Jag respekterar demokratin och kommer inte att bidra till att störta den, men jag kan inte lugnt sitta och titta på när Sverige tillsammans med andra länder i Europa håller på att gå åt samma håll som vi gjorde första delen av förra århundradet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka