Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är väldigt röd och har svårt att förstå hur vettiga människor kan rösta blått och hur de som sitter i dagens regering kan tycka att de fattar vettiga beslut. För det måste dom väl ändå tycka att dom gör?

Jag skulle vilja få en bättre förståelse för hur exempelvis moderaterna resonerar, hittils har jag försökt med twitter men det är helt hopplöst - ingen sida verkar kunna föra vettiga diskussioner där.

Vad och vart kan jag läsa för att bättre förstå hur regeringen och de som röstar blåbrunt resonerar?

Tänker på när de exempelvis går emot det som vetenskapen säger och skyller allt på MP.
Tycker du att de Röda har klarat sin uppgift bra?
Restriktionerna under pandemin var ett skämt.
Folk med normal inkomst tvingades sälja sina hus på landet för man hade inte råd med uppvärmningen, och bensinen för att ta sig till och från jobbet. Att bo på landet är tydligen bara för rika numera.
De redan extremt fattiga hade varken råd med värme eller mat.
Dem har totalt misslyckats med integrationen av många invandrare, vilket är en stor orsak till gängproblemen vi har idag i Sverige.

Så varför tror du de Röda skulle göra något bättre dessa 4 år när det misslyckats i 8 år?
De hade inte ens en regering eftersom C vägrade sammarbeta med V.
Jag tror inte att Blå kommer ge guld och gröna skogar. Men nu vann dem i valet, och då är det upp till bevis ifall dem kan göra bättre eller ej. Vi får vänta och sen döma helt enkelt.

Jag läste nånstans att det var större chans att förslaget inte skulle gå igenom om man valde att inte delta än att rösta nej. Nån sorts röstteknisk abrovinkel
Aha, en sådan röstningsregel, som säger att det krävs något mer än bara ett standard majoritetsbeslut.
Visste inte att det fanns på kommunal nivå, men låter ju rimligt att ha för ett sådant beslut.

Folk med normal inkomst tvingades sälja sina hus på landet för man hade inte råd med uppvärmningen, och bensinen för att ta sig till och från jobbet. Att bo på landet är tydligen bara för rika numera.
Dem har totalt misslyckats med integrationen av många invandrare, vilket är en stor orsak till gängproblemen vi har idag i Sverige.

Så varför tror du de Röda skulle göra något bättre dessa 4 år när det misslyckats i 8 år?
Jag tror inte att Blå kommer ge guld och gröna skogar. Men nu vann dem i valet, och då är det upp till bevis ifall dem kan göra bättre eller ej. Vi får vänta och sen döma helt enkelt.
Om någon intresserat frågar efter förståelse för resonemangen, tycker du då det är ett givande svar att rada retoriska oneliners?

Jag har också svårt för jämförelsen.

Vårdskadorna är något oundvikligt när vården försöker hjälpa människor till ett bättre liv, och är något som vården måste jobba med kontinuerligt för att hålla på en låg nivå.

Gängskjutningar är inte en bieffekt av något väldigt bra som försöker genomföras. Istället är skjutningarna och dödsfallen bara ett av många symptom, det som är mest tacksamt för journalister att snabbt kunna rapportera om utan att behöva ta i svåra frågor.
Vad är skillnaden på att politikerna måste ge polisen mer verktyg att stoppa gängkriminilatiten.

Anser du inte att politikerna måste ge vården mer verktyg att stoppa vårdskadorna, som att till exempel göra vårdyrken mer attraktiva och välkomnande och avsätta pengar för högre löner, samt pengar till forskning.

Vad är skillnaden på att politikerna måste ge polisen mer verktyg att stoppa gängkriminilatiten.

Anser du inte att politikerna måste ge vården mer verktyg att stoppa vårdskadorna, som att till exempel göra vårdyrken mer attraktiva och välkomnande och avsätta pengar för högre löner, samt pengar till forskning.
Men 60 döda i skjutningar är illa. Samtidigt är det frågan om det är tillräckligt illa för att motivera att alla med uppehållstillstånd ska leva i otrygghet, att folk ska leva i ständig skräck att bli skickade till Assad eller Talibanerna för att de råkar ha fel vandel, att flyktingar ska lämnas att dö istället för att få en hjälpande hand... att rättssäkerheten urholkas för alla. Boten riskerar att bli mycket värre än soten.

Att hemlösa, studenter och papperslösa ska kunna dömas för grovt folkbokföringsbrott och riskera två års fängelse - för samma sak som på sin höjd är ett faux pas för politiker eller elitidrottare (det måste vara så för att vi ska kunna komma åt gängkriminaliteten)

Hade någon större andel av 2 miljoner människor varit gängkriminella hade vi blivit tvungna att sätta åtminstone en nolla efter siffrorna över antalet dödsskjutna. Men de ska misstänkliggöras, få svårare att få sammordningsnummer, bostad och bankkonto, inte kunna få tolkhjälp i livets svåra stunder, pressas att återutvandra, (det måste vara så för att vi ska kunna komma åt gängkriminaliteten)

*Samtidigt dog minst 1 226 genom självmord 2021 ( https://www.folkhalsomyndigheten.se...ion/att-forebygga-suicid/statistik-om-suicid/)
*I år har 178 personer dött i trafiken (https://transportstyrelsen.se/sv/va...cksstatistik/statistik-over-vagtrafikolyckor/)
*44 på sina arbeten https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...estatstik/statistik-om-dodsolyckor-i-arbetet/
*Ungefär 7 600 personer dör i Sverige pga luftföroreningar per år (https://www.umu.se/nyheter/7-600-be...sår. De sammanlagda hälsoeffekterna beräknas )
* 33 000 personer är hemlösa (https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-s...löshet och utestängning från bostadsmarknaden.)

Men 60 döda i skjutningar är illa. Samtidigt är det frågan om det är tillräckligt illa för att motivera att alla med uppehållstillstånd ska leva i otrygghet, att folk ska leva i ständig skräck att bli skickade till Assad eller Talibanerna för att de råkar ha fel vandel, att flyktingar ska lämnas att dö istället för att få en hjälpande hand... att rättssäkerheten urholkas för alla. Boten riskerar att bli mycket värre än soten.

Att hemlösa, studenter och papperslösa ska kunna dömas för grovt folkbokföringsbrott och riskera två års fängelse - för samma sak som på sin höjd är ett faux pas för politiker eller elitidrottare (det måste vara så för att vi ska kunna komma åt gängkriminaliteten)

Hade någon större andel av 2 miljoner människor varit gängkriminella hade vi blivit tvungna att sätta åtminstone en nolla efter siffrorna över antalet dödsskjutna. Men de ska misstänkliggöras, få svårare att få sammordningsnummer, bostad och bankkonto, inte kunna få tolkhjälp i livets svåra stunder, pressas att återutvandra, (det måste vara så för att vi ska kunna komma åt gängkriminaliteten)

*Samtidigt dog minst 1 226 genom självmord 2021 ( https://www.folkhalsomyndigheten.se...ion/att-forebygga-suicid/statistik-om-suicid/)
*I år har 178 personer dött i trafiken (https://transportstyrelsen.se/sv/va...cksstatistik/statistik-over-vagtrafikolyckor/)
*44 på sina arbeten https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...estatstik/statistik-om-dodsolyckor-i-arbetet/
*Ungefär 7 600 personer dör i Sverige pga luftföroreningar per år (https://www.umu.se/nyheter/7-600-beraknas-do-i-fortid-varje-ar-pa-grund-av-luftfororeningar-_5811093/#:~:text=7 600 beräknas dö i förtid varje år,drygt elva levnadsår. De sammanlagda hälsoeffekterna beräknas )
* 33 000 personer är hemlösa (https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-ser-hemlosheten-ut-dar-du-bor/#:~:text=Drygt 33 000 personer lever i hemlöshet i,strukturerat arbete mot hemlöshet och utestängning från bostadsmarknaden.)
Sänka skatten för höginkomsttagare, stoppar det gängkriminilatet eftersom det var vad nya regeringen verkar prioritera och trots löften inför valet att ta hand om äldere och hemlösa, sänka elpris, bensinpris, stoppa kriminilalitet, stoppa flyktingströmmen och vad det nu var....

Jag är ledsen, men jag tänker nog lite annorlunda på vad politiker ska göra och inte. Eftersom högerblocket styrt riksdagen över sexton år, hade man ju hoppats att de hade någon plan, när de tog över.

Och jag har väl inte gett upp än.

Även om jag är äkta sosse. :)

Senast ändrad:
En amerikansk vän i min förort var så orolig över våldet och vart det här landet var på väg... Vi har ungefär en sjätte- eller sjundedel så hög mordfrekvens som USA, så när han fick siffrorna undrade han vad vi höll på med. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kraftig-okning-av-mord-i-usa-storsta-pa-over-100-ar

Nu handlar det inte om siffror utan om människor, så varenda en räknas. Varenda en är en för mycket.

Men både den retorik som förs och de åtgärder som vidtas måste vara anpassade till den verklighet man vill förändra. Om någonstans mellan 1-2 miljoner människor i det här landet hanteras som brottslingar är risken stor att de blir det.

En amerikansk vän i min förort var så orolig över våldet och vart det här landet var på väg... Vi har ungefär en sjätte- eller sjundedel så hög mordfrekvens som USA, så när han fick siffrorna undrade han vad vi höll på med. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kraftig-okning-av-mord-i-usa-storsta-pa-over-100-ar

Nu handlar det inte om siffror utan om människor, så varenda en räknas. Varenda en är en för mycket.

Men både den retorik som förs och de åtgärder som vidtas måste vara anpassade till den verklighet man vill förändra. Om någonstans mellan 1-2 miljoner människor i det här landet hanteras som brottslingar är risken stor att de blir det.
Vi försöker härma er, hade svaret kunnat bli.

Tycker du Sverige sköte pandemin bra? :confused:
Har du frågat folk inom sjukvården va de tycker om hur Sverige sköte pandemin?

Jag tycker inte det var några fel på restriktionerna nej.

Ja, jag har pratat med folk i sjukvården och visst var den hårt ansträngd på alla möjliga sätt - men det är inte restriktionerna som var problemet.

Vad tycker du var problemet med just restriktionerna?

Tycker du Sverige sköte pandemin bra? :confused:
Har du frågat folk inom sjukvården va de tycker om hur Sverige sköte pandemin?
Ja, jag tycker Sverige hade en betydligt bättre och mer balanserad strategi än många andra länder. Både av dem som fick in smittan massivt i ett tidigt skede (bland annat Sverige) och de som hade mer tid på sig att förbereda.

Däremot var det - och är fortfarande - ett problem att den svenska vården inte är rustad med beredskap för den typen av stora skeenden. Beredskapen, personaltillgång och logistikkedjorna är hårt effektiviserade för normalläget och då är varje sådant skeende en extrem utmaning. Jag hoppas att vi tänker om där och då kan inte skattesänkningar vara det som är prioriterat.

Är inte det en rejäl överdrift att på att 1-2 miljoner människor kommer att hanteras som brottslingar? Hur ska vår polis klara / hinna det?
Bara för att polis får "rätt" att visitera människor i utsatta områden så kommer per automatik att varenda kotte bli visiterad?
Jag tror -till skillnad från dig, att polis inte kommer att visitera vilka som helst de känner för -utan rikta in sig på personer som är superkända /misstänkta hos polisen och möjligt vis någon som hänger mycket med de här som är superkända.

Är inte det en rejäl överdrift att på att 1-2 miljoner människor kommer att hanteras som brottslingar? Hur ska vår polis klara / hinna det?
Bara för att polis får "rätt" att visitera människor i utsatta områden så kommer per automatik att varenda kotte bli visiterad?
Jag tror -till skillnad från dig, att polis inte kommer att visitera vilka som helst de känner för -utan rikta in sig på personer som är superkända /misstänkta hos polisen och möjligt vis någon som hänger mycket med de här som är superkända.

Varenda brun kotte blir visiterad. Vita kottarna slipper.

Det är det som är problemet med visitationszoner.

Kriminaliteten utmålas som ett invandrarproblem. Kriminaliteten utmålas som ett resultat av bristande integration. Detta resulterar i att inte född här=misstänkt.

Man diskuterar att göra det möjligt att dra in PUT - så alla som inte är medborgare ska behöva gå och vara rädda att åka ut om de gör fel (och vad är då fel? Några av dem man påstått att man ska skicka ut är prostituerade, några av de man har agerat emot är dragqueens på bibliotek. Är det ett tecken på bristande vandel att köpa ett par stilettklackar storlek 46 och kalla sig Miss Tag om man råkar vara född i Eritrea?)

Exemplen är många och Sossarnas prat om Somali-town är inte mycket bättre.

Och det är ju bar att du har sådan tilltro till Polisen, men de poliser som ges rätt att visitera folk utan misstanke är samma som anser att detta är acceptabelt https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70WjKw/polis-forde-upp-batong-i-misstankt-persons-anus
(antingen ett misstag eller berättigat - därmed inget brott)

Ja, jag tycker Sverige hade en betydligt bättre och mer balanserad strategi än många andra länder. Både av dem som fick in smittan massivt i ett tidigt skede (bland annat Sverige) och de som hade mer tid på sig att förbereda.

Däremot var det - och är fortfarande - ett problem att den svenska vården inte är rustad med beredskap för den typen av stora skeenden. Beredskapen, personaltillgång och logistikkedjorna är hårt effektiviserade för normalläget och då är varje sådant skeende en extrem utmaning. Jag hoppas att vi tänker om där och då kan inte skattesänkningar vara det som är prioriterat.

logistikkedjorna är hårt effektiviserade för normalläget = "just-in-time-konceptet" är praktiskt och ekonomiskt i tider av noll störningar på allting - det senare dock en utopi för jämnan.

Skarpa reaktioner efter dagens ickebesked om elstöd till företagen:

"Arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv kallar torsdagens besked från energiminister Ebba Busch (KD) om att elprisstödet till företag dröjer för ”djupt olyckligt”.

”Många företag har det jättetufft, vi befinner oss i ett läge där vi riskerar uppsägningar och att livskraftiga företag går förlorade”, skriver Svenskt Näringslivs chef för energipolicy, Marie Knutsen Öy, i en kommentar till Aftonbladet.

Företagarnas chefsekonom Johan Grip säger till DI att det är ”obeskrivligt svagt” att komma med detta besked två dagar före jul.

Även från oppositionens håll kommer skarp kritik. Tidigare energiministern Anders Ygeman (S) skriver på Instagram att det är ett ”enormt svek mot Sveriges löntagare och företagare”.

https://omni.se/skarpa-reaktioner-djupt-olyckligt-och-enormt-svek/a/WR60bd

Jag har förstått att massor av människor som röstade blått eller brunt gjorde det för att den tidigare regeringen var så dålig. I princip varenda argument eller fråga bemöts med ”men den förra regeringen…”

Det jag undrar är VAD dessa personer tror att Kristersson o co kommer göra bättre? VILKA föreslagna åtgärder tror ni kommer leda till ett bättre samhälle och VARFÖR?

Argument som att ”ge någon annan en chans” gör mig fullkomligt mörkrädd. Välkommen mr Trump liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat