Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att en lidingöbo ska träffas av en förlupen kula på Lidingö är så minimal att jag tvärsäkert påstår att det inte kommer att hända. Det får däremot en invånare i utsatta område får leva dagligen. Det är påtiden att polisen får utökade befogenheter.
Jag bor i en Stockholmsförort . Här bor mest vanlig medelklass. Det har varit flera skjutningar här och en 16-åring helt vanlig kille som kom i även blev skottskadad. Så att gängkriminaliteten inte påverkar oss vanliga människor är naivt att tro. Bor inte i ett utsatt område.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8J5w91/trelleborgsmoderaten-hojer-sin-lon-med-53-000-kronor

När politikerna predikar återhållsamhet och flaggar för att det inte kommer ske några löneökningar i den offentliga sektorn pga det ekonomiska läget känns det inte direkt som läge att höja lönerna för politikerna och öka antalet kommunalråd. Trelleborg har 46,231 invånare så det är inte direkt en storstadskommun vi pratar om. Dessutom en som inte är så rik (31.58 kommunalskatt). Helt otroligt hur tondövt det är.

Man kanske skulle ta med sig några politikerargument till nästa lönesamtal?

anställd - "Jag tycker att min månadslön borde höjas mer. Mitt förslag är 53 000 kronors påslag i månaden."
chefen - "he he, oj då det var ju väldigt mycket över märket på cirka två procents ökning?"
anställd - "Ja det kan hända. Men jag anser att jag har varit felavlönad. Så nu kräver jag 53000 till."
chefen - "nej men det förstår du väl själv att det är helt omöjligt?"
*anställd stirrar rakt fram under kompakt tystnad i cirka 26 sekunder*
anställd - "Det är ju alltid en fråga om prioriteringar."

(Tveksam framgångsfaktor)

Varför är det inte rabalder och skriverier om alla som dör av vårdskador? De är 24 gånger fler än de som dör av skjutningar.
Så polisen ska lastas för det?

anställd - "Jag tycker att min månadslön borde höjas mer. Mitt förslag är 53 000 kronors påslag i månaden."
chefen - "he he, oj då det var ju väldigt mycket över märket på cirka två procents ökning?"
anställd - "Ja det kan hända. Men jag anser att jag har varit felavlönad. Så nu kräver jag 53000 till."

Jag tror banne mig jag ska testa det på mitt lönesamtal i januari! 😄

det ska jag testa! Kan behöva söka annat jobb men det vill jag ju ändå så...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8J5w91/trelleborgsmoderaten-hojer-sin-lon-med-53-000-kronor

När politikerna predikar återhållsamhet och flaggar för att det inte kommer ske några löneökningar i den offentliga sektorn pga det ekonomiska läget känns det inte direkt som läge att höja lönerna för politikerna och öka antalet kommunalråd. Trelleborg har 46,231 invånare så det är inte direkt en storstadskommun vi pratar om. Dessutom en som inte är så rik (31.58 kommunalskatt). Helt otroligt hur tondövt det är.
Som om inte poliser, sjuksköterskor eller socialsekreterare t ex har ett stort ansvar ☹️

Ur artikeln: "Centerpartiet röstade emot förslaget. Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och ett lokalt parti valde att inte delta i beslutet."
Någon som vet bakgrunden till att de inte röstade nej? Inte minst för V låter det udda och som det skulle vara någon annan principfråga bakom att inte delta.

Varför är det inte rabalder och skriverier om alla som dör av vårdskador? De är 24 gånger fler än de som dör av skjutningar.

Nej det är ju inte heller bra. Men blir det inte lite whatsboutism?

Gängvåldet är ju så mkt mer än skjutningarna. Det är socialt utanförskap, misslyckad migration, socioekonomiska utmaningar. Det är barn som inte genomför skolgång, trasiga familjer…

Gängvåldet är ju så mkt mer än skjutningarna. Det är socialt utanförskap, misslyckad migration, socioekonomiska utmaningar. Det är barn som inte genomför skolgång, trasiga familjer…
Jag har också svårt för jämförelsen.

Vårdskadorna är något oundvikligt när vården försöker hjälpa människor till ett bättre liv, och är något som vården måste jobba med kontinuerligt för att hålla på en låg nivå.

Gängskjutningar är inte en bieffekt av något väldigt bra som försöker genomföras. Istället är skjutningarna och dödsfallen bara ett av många symptom, det som är mest tacksamt för journalister att snabbt kunna rapportera om utan att behöva ta i svåra frågor.

Jag har också svårt för jämförelsen.

Vårdskadorna är något oundvikligt när vården försöker hjälpa människor till ett bättre liv, och är något som vården måste jobba med kontinuerligt för att hålla på en låg nivå.

Gängskjutningar är inte en bieffekt av något väldigt bra som försöker genomföras. Istället är skjutningarna och dödsfallen bara ett av många symptom, det som är mest tacksamt för journalister att snabbt kunna rapportera om utan att behöva ta i svåra frågor.

Men precis! Du skriver det jag önskade att jag hade formulerat. Tack!

Men alltså det är väl ingen som är emot att ta tag i gängkriminaliteten? Problemet är ju HUR man försöker ta tag i den.
Den lösning som de blåbruna har är motsvarande att alla slänger ut sina sopor i skogen och sen städar man upp dem från överallt i naturen istället för att fånga upp dem i papperskorgar och soptunnor och behandla dem korrekt från början. Grejen är att det är ingen lösning alls utan det är att ge upp. Det man måste göra är ju att ge ungarna en möjlighet till ett normalt liv via godkänd skola och i behövliga fall hjälp av socialtjänsten. Det blir både mycket billigare och mycket bättre resultat liksom det är i sopfallet. Visst vi kan fortfarande gå runt och plocka upp sopor som är på fel ställe men det är ju långt ifrån de mängder som blir när man låter allt blåsa runt vind för våg.

Senast ändrad:
Jag är väldigt röd och har svårt att förstå hur vettiga människor kan rösta blått och hur de som sitter i dagens regering kan tycka att de fattar vettiga beslut. För det måste dom väl ändå tycka att dom gör?

Jag skulle vilja få en bättre förståelse för hur exempelvis moderaterna resonerar, hittils har jag försökt med twitter men det är helt hopplöst - ingen sida verkar kunna föra vettiga diskussioner där.

Vad och vart kan jag läsa för att bättre förstå hur regeringen och de som röstar blåbrunt resonerar?

Tänker på när de exempelvis går emot det som vetenskapen säger och skyller allt på MP.

Jag är väldigt röd och har svårt att förstå hur vettiga människor kan rösta blått och hur de som sitter i dagens regering kan tycka att de fattar vettiga beslut. För det måste dom väl ändå tycka att dom gör?

Jag skulle vilja få en bättre förståelse för hur exempelvis moderaterna resonerar, hittils har jag försökt med twitter men det är helt hopplöst - ingen sida verkar kunna föra vettiga diskussioner där.

Vad och vart kan jag läsa för att bättre förstå hur regeringen och de som röstar blåbrunt resonerar?

Tänker på när de exempelvis går emot det som vetenskapen säger och skyller allt på MP.
Partiprogram brukar vara ganska bra utgångspunkter för att förstå vad partiet vill och hur man vill åstadkomma det.

Det förklarar ändå inte varför ett liberalt parti eller ett liberalkonservativt parti tycker att brunt är trendfärgen nummer ett.

Jag har haft mycket svårt och har fortfarande för hur en del vänsterpartister resonerar och tänker, men diskussioner med väljare och att läsa partiprogram ger en sådan lugnare bild man behöver för att förstå även om man tycker resonemanget både haltar, är snett och vint och inte alls fungerar. På Twitter och i debatter blir det ofta en sådan konflikt och högt tonläge att båda sidor låser sig på den andra sidans mest extrema egenskaper.

Jag tror som @sjoberga att det kan vara bra att börja med partiprogrammen för respektive parti som du vill veta mer om. Jag gjorde så för att försöka förstå de partier jag har absolut svårast för att förstå varför någon vill rösta på - v och sd. Och det var upplysande. Kanske inte så att jag i högre utsträckning tycker att deras idéer är bra (tvärtom, faktiskt! Jag blev i båda fallen avskräckt!), men man får ju ett bättre sammanhang och förståelse för hur de resonerar.

Ur artikeln: "Centerpartiet röstade emot förslaget. Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och ett lokalt parti valde att inte delta i beslutet."
Någon som vet bakgrunden till att de inte röstade nej? Inte minst för V låter det udda och som det skulle vara någon annan principfråga bakom att inte delta.
Jag läste nånstans att det var större chans att förslaget inte skulle gå igenom om man valde att inte delta än att rösta nej. Nån sorts röstteknisk abrovinkel

Ja inte kommer det förbättra integrationen iaf. Socialtjänsterna och Polisen kämpar redan med människors förtroende; det kommer inte att bli lättare nu.

Men du har rätt; den här politiken kräver ju att det piskas upp ett hat och splittring. Det är det de lever på.
Inte direkt gör vänstern något för att öka förtroendet för socialtjänstens heller...

Nu när det pågår en "kampanj" där man påstår att svenska myndigheter stjäl utländska barn, då ställer sig en vänster politiker i ett område med många invandrar och säger
"– Man vill tvångsomhänderta era tvååringar om de inte pratar perfekt svenska, säger hon i ett klipp från talet."
"V-toppen får kritik efter utspel: ”Hon vill hetsa mot socialtjänsten”

Vet ej om man får länka till tidningar på denna sida, men googla citaten så kommer artiklarna upp.

Och alla dem problemen skedde och blev värre under vänsterns regering, så varför skulle vänstern ha löst dessa problem dem kommande 4 åren när de misslyckats i 8 år?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka