Haha, blev lite fel - övervinstenheter skulle jag skriva (sedan kanske det hade varit mest rätt att bara skriva övervinster).Överviktsenheten?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha, blev lite fel - övervinstenheter skulle jag skriva (sedan kanske det hade varit mest rätt att bara skriva övervinster).Överviktsenheten?
Apropå skogar: https://www.dn.se/sverige/larm-inifran-skogsstyrelsen-svenskt-skogsbruk-definitivt-inte-hallbart/Regeringens kapade miljöbudget får drastiska konsekvenser:
"Mer skyddsvärd skog som huggs ner – och svårare att rädda hotade djur och växter. Att regeringen drastiskt minskat anslagen för värdefull natur kan få stora effekter på sikt.
Sverige är långtifrån att nå de flesta av våra 16 miljömål. När det gäller mål som rör den biologiska mångfalden, ”ett rikt växt och djurliv” och ”levande skogar”, går utvecklingen till och med bakåt enligt Naturvårdsverkets färska utvärdering.
”Kraftfulla insatser krävs nu för att hejda den pågående förlusten av biologisk mångfald i Sverige”, skriver myndigheten.
Samtidigt finns mindre utrymme än på länge att göra något åt saken, eftersom regeringen kraftigt skurit ner miljöanslagen, framför allt posterna för värdefull natur."
https://tt.omni.se/kapad-miljobudget-svarare-radda-hotade-arter/a/O8ELJ3
"Johan Nitare är Skogsstyrelsens mest erfarna ekolog.
Samma jag sagt i många år och fått mothugg bl a här på buke, vi har aldrig haft så mycket träd och så lite skog som nu."Johan Nitare är Skogsstyrelsens mest erfarna ekolog.
Om en månad går han i pension.
Nu anser han sig kunna tala fritt – det han säger om svenskt skogsbruk skiljer sig drastiskt från Skogsstyrelsens officiella linje:
– Kalhyggesbruket har orsakat den största miljöförstöringen i Sverige någonsin.
...– Många träd kan se ut som skog på avstånd. Men tittar man närmare är det överallt, mil efter mil, utarmade industriskogar. Virkesåkrar. På bara en mansålder har hela skogslandskapet bytt ansikte, säger han.
... – Uråldriga och komplexa ekosystem har utraderats bit för bit. När man behandlar skogsmarken som åker leder det till en ofantlig utarmning av den biologiska mångfalden. Dagens skogsjordar är sjuka och artfattiga, säger han.
... – Som ordförandeland i EU:s ministerråd har Sverige också stor makt över skogsfrågorna just nu. Det är viktigt att man inte får deklarera svenskt skogsbruk som miljömässigt hållbart."
Den där artikeln var ganska "konstig" och extrem, även mätt med de mått som råder runt DN:s artiklar om skogsbruk.
Fast det är ju en ganska passande rubrik, en person som går i pension om en månad talar ut om vad han anser. Sedan stämplar du säkert både honom och DN (uppenbarligen) som aktivister, men det framstår liksom inte som nåt slags lobbyism i det fördolda. Det framgår vad han tycker, vad han grundar det på etc. Det frågas om han anser sig vara aktivist, det gör han inte, men att de ställer frågan belyser ju snarare konflikten som finns.Den där artikeln var ganska "konstig" och extrem, även mätt med de mått som råder runt DN:s artiklar om skogsbruk.
Jag misstänker att anti-skogsbruksaktivisterna har hårdvinklat saker som den intervjuade personen sagt.
Dessutom verkar det mesta som sas i den artikeln gälla delmängder av storbolagsbruket norröver.
Tycker du att du gör något bra när du rycker loss citat ur en hårdvinklad extrem artikel, skriven av skogsbrukshatarna på DN, utan att själv skriva hur du ser på saken?"Johan Nitare är Skogsstyrelsens mest erfarna ekolog.
Om en månad går han i pension.
Nu anser han sig kunna tala fritt – det han säger om svenskt skogsbruk skiljer sig drastiskt från Skogsstyrelsens officiella linje:
– Kalhyggesbruket har orsakat den största miljöförstöringen i Sverige någonsin.
...– Många träd kan se ut som skog på avstånd. Men tittar man närmare är det överallt, mil efter mil, utarmade industriskogar. Virkesåkrar. På bara en mansålder har hela skogslandskapet bytt ansikte, säger han.
... – Uråldriga och komplexa ekosystem har utraderats bit för bit. När man behandlar skogsmarken som åker leder det till en ofantlig utarmning av den biologiska mångfalden. Dagens skogsjordar är sjuka och artfattiga, säger han.
... – Som ordförandeland i EU:s ministerråd har Sverige också stor makt över skogsfrågorna just nu. Det är viktigt att man inte får deklarera svenskt skogsbruk som miljömässigt hållbart."
Men det är lobbyism. Samma journalister (plus en till verksam på DN) har skrivit dussintals hårdvinklade artiklar om svenskt skogsbruk, som argumenterar för de mest extrema skogsbruksmotståndarnas ståndpunkter.Fast det är ju en ganska passande rubrik, en person som går i pension om en månad talar ut om vad han anser. Sedan stämplar du säkert både honom och DN (uppenbarligen) som aktivister, men det framstår liksom inte som nåt slags lobbyism i det fördolda. Det framgår vad han tycker, vad han grundar det på etc. Det frågas om han anser sig vara aktivist, det gör han inte, men att de ställer frågan belyser ju snarare konflikten som finns.
"Säpo bearbetar flera attentatshot varje dag och de ökar stort till antalet i Sverige, rapporterar Ekot. Internationella terrorgrupper som IS och al-Qaida riktar sig allt mer mot landet.Hörde på radion när jag åkte för att simma i morse både IS och Al-Quaida nu riktar sin uppmärksamhet mot både svenskt utomlands och Sverige som mål för terroristattacker, tack så jävla mycket SD och Paludan!
Jag vet ändå inte om jag skulle kalla det oseriöst av en dagstidning att lyfta ett perspektiv, särskilt när politiken som drivs är något annat. Det är ju fortfarande så att Sverige går emot vad EU-kommissionen vill, och då tänker jag att det är på sin plats med återkommande granskningar som belyser sidan som ser det som ett problem.Men det är lobbyism. Samma journalister (plus en till verksam på DN) har skrivit dussintals hårdvinklade artiklar om svenskt skogsbruk, som argumenterar för de mest extrema skogsbruksmotståndarnas ståndpunkter.
Man söker aktivt upp de skogsexperter som kan ge täckning för de åsikter man har, utan att någonsin balansera detta med de andra skogsexperterna, som har avvikande uppfattningar med gedigen täckning för uppfattningarna.
Och så skriver man om detta i en av Sveriges största och mest seriösa dagstidningar, det hela är avsett för läsare som antagligen sällan kollar mot andra seriösa källor, och som saknar utbildning inom biologi, ekologi och skog, och så skapar man obalanserade uppfattningar om hur skogen verkligen fungerar.
Men vad "EU" tycker om skogsbruk kan faktiskt i sig problematiseras.Jag vet ändå inte om jag skulle kalla det oseriöst av en dagstidning att lyfta ett perspektiv, särskilt när politiken som drivs är något annat. Det är ju fortfarande så att Sverige går emot vad EU-kommissionen vill, och då tänker jag att det är på sin plats med återkommande granskningar som belyser sidan som ser det som ett problem.
Såklart kan vad EU anser problematiseras, sedan borde det väl ligga en större "bevisbörda" på beslutsfattare i Sverige som hävdar att det är självklart att vi ska undantas från de reglerna.Men vad "EU" tycker om skogsbruk kan faktiskt i sig problematiseras.
Inom EU finns tre (3) länder med en större skoglig sektor: Sverige, Finland och Österrike.
I Övriga EU-länder så är skogsbruk en minimal sektor, helt enkelt därför att man sedan länge tagit bort och marginaliserat skogen som ekologisk företeelse.
Sverige (förutom delar av skåne/halland) och Finland är en del av Taigan, alltså den barrskogsdominerade skog som finns i norra delen av Eurasien.
Resten av kontinentala/centrala Europa tillhör endera ett område som som till stora delar dominerades av stora lövskogar med mycket av det som kallas ädellöv innan skogen togs bort, med vissa inslag av barrskog främst i höglänta områden. I Södra Europa, runt medelhavet fanns det skog bestående av torktåliga arter som har strategier för att överleva frekventa bränder.
Det säger sig självt, att olika typer av skog, med olika arter, i olika klimatzoner inte kan skötas på identiska sätt.
Det skötselsystem som passar för ädellövskogar eller tyska granarter/kloner i Tyskland, är inte samma skötselsystem som passar för tall, rödgran och björk i Sverige eller Finland. Eftersom vi har nordliga utlöpare av ädellövskogarna, så vet "vi" något om hur sådana kan/ska skötas, men hur man sköter medelhavsskog, har få svenskar någon aning om.
Så när EU vill skapa något slags "one-size-fits-all" runt allt skogsbruk, så blir det helt enkelt tokigt.
Lika lite som jag vet hur man förvaltar medelhavsskog, så vet en genomsnittlig EU-parlamentariker något om svenska/finska skogar och våra skötselsystem.
Jag har inte tillgång till artikeln men Nitare är ekolog och det har ju konstaterats i både studier och rapporter att dagens svenska skogsbruk inte är ekologiskt riktigt eller hållbart. Det är verkligen ingen extrem åsikt, särskilt inte bland ekologer. Det går att läsa om de negativa konsekvenserna i rapporter från naturvårdsverket bland annat. Ska man gå in exakt på varför blir det nog tillräckligt mycket ord och diskuterat hit och dit för att ha en egen tråd om det, så jag nöjer mig här.Den där artikeln var ganska "konstig" och extrem, även mätt med de mått som råder runt DN:s artiklar om skogsbruk.
Jag misstänker att anti-skogsbruksaktivisterna har hårdvinklat saker som den intervjuade personen sagt.
Dessutom verkar det mesta som sas i den artikeln gälla delmängder av storbolagsbruket norröver.
Jag ska inte förlänga den här sidodiskussion i all oändlighet, men det är inte riktigt lika enkelt som du framställer det.Jag har inte tillgång till artikeln men Nitare är ekolog och det har ju konstaterats i både studier och rapporter att dagens svenska skogsbruk inte är ekologiskt riktigt eller hållbart. Det är verkligen ingen extrem åsikt, särskilt inte bland ekologer. Det går att läsa om de negativa konsekvenserna i rapporter från naturvårdsverket bland annat. Ska man gå in exakt på varför blir det nog tillräckligt mycket ord och diskuterat hit och dit för att ha en egen tråd om det, så jag nöjer mig här.
Jag förstår inte heller hur kommuner sköter sina markområden i städerna. Det känns som om det går att göra mycket för biologisk mångfald på kommunernas markområden inom staden. Jag tycker att det känns som om kommunerna kastar sten sittandes i glashus och borde göra kraftansträngningar i biologisk mångfald på varenda gräskant. Det är möjligt att det skulle verka besparande på kommunens skötselkostnader för grönytor dessutom.Jag ska inte förlänga den här sidodiskussion i all oändlighet, men det är inte riktigt lika enkelt som du framställer det.
Delar av ffa skogsbolagens skogsbruk har en del problem runt sig, t.ex. vad avser plantering istället för naturlig föryngring och inte minst den envisa tron på behovet av markberedning, som för med sig en del problem runt det ekologiska sambanden.
Andra delar av skogsbruket i Sverige är förhållandevis funktionellt, och har förbättrats enormt de senaste ca 20 åren.
Att klaga på 40-50-åriga granplanteringar av plantagekaraktär, som gjordes med den tidens regelverk och tänkesätt, där vare sig skog sparades i refuger, längs vattendrag eller andra ekologiska hänsyn togs, håller inte.
Man behöver istället titta på föryngringar gjorda under 2000-talet.
Men skogen är generellt sett inte värsta området i Sverige vad avser försämring av biologisk mångfald. Nedläggningen av naturbetesmark t.ex. (som alltför ofta planteras igen med gran) är ett väldigt stort problem, eftersom det påverkar hela näringskedjan enormt mycket, inte minst vad avser insekter.
Likaså är bristen på brynmiljöer i odlingslandskapet mycket problematiska.
Många arter som behöver dessa miljöer, har näst intill utrotats.