Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det handlar inte bara om procenten grönyta i kommunen i stort utan om hur stora ytor man har i staden som är obruten asfalt/betong. Vid ett ösregn så måste regnet som faller över staden kunna ta vägen nånstans och är det obruten asfalt på för stor yta så blir det lättare översvämningar. Vid värmeböljor är träd inne städer bra för skugga och att sänka temperaturen. Eftersom vi kommer ha mer extremväder t.ex. mer extremregn (mycket vatten på kort tid) så måste vi bygga/bygga om våra städer så att de kan hantera det.
Givetvis men i de flesta svenska städer så är det här inget problem. Där jag bor så passerar man betong/asfalt koncentrationen på 1 minut till fots. Nu ser det inte riktigt ut så överallt men det är vanligt med små centrum och mycket grönyta. Situationen ser givetvis annorlunda ut i de kanske 20 största städerna men då pratar vi fortfarande bara om ca 7% av Sveriges kommuner. Regelverket blir då meningslöst i de allra flesta fallen.

Givetvis men i de flesta svenska städer så är det här inget problem. Där jag bor så passerar man betong/asfalt koncentrationen på 1 minut till fots. Nu ser det inte riktigt ut så överallt men det är vanligt med små centrum och mycket grönyta. Situationen ser givetvis annorlunda ut i de kanske 20 största städerna men då pratar vi fortfarande bara om ca 7% av Sveriges kommuner. Regelverket blir då meningslöst i de allra flesta fallen.

Då så, om en stad/tätort redan uppfyller kraven. Varför så upprörd över att EU har en regel om det?

Då så, om en stad/tätort redan uppfyller kraven. Varför så upprörd över att EU har en regel om det?
Fast som jag förstod ursprunget till diskussionen så skulle alla städer öka grönytan med bestämd procentandel. Det går därmed inte att uppfylla kraven på annat sätt än att plantera träd på "Icas" parkering som är den enda hårdgjorda ytan förutom vägen.

Fast som jag förstod ursprunget till diskussionen så skulle alla städer öka grönytan med bestämd procentandel. Det går därmed inte att uppfylla kraven på annat sätt än att plantera träd på "Icas" parkering som är den enda hårdgjorda ytan förutom vägen.

Om den enda hårdgjorda ytan i en stad är ICAs parkering och vägar så skulle jag fundera allvarligt över om det ens är en stad. Det låter mer som en by. Vi måste se EUs regelverk ur ett EU perspektiv för att förstå vad som är en stad och vad som är en by/mindre samhälle. Jag har svårt att förstå upprördheten. Om ett samhälle redan har mer grönyta än vad EU stävar efter att städer ska ha så berör det ju inte det samhället. Om det står 3 hus nära varandra på landsbygden så kommer inte EU kräva att de river upp vägen för att öka grönytan med 17% om vägen är den enda hårdgjorda ytan.

Fast nu är väl inte det intressanta ifall kommunerna kallar sig stad eller kommun utan att svenska kommuner ofta består av skog skog skog och mer skog.
Vad tillför det diskussionen om ordet stad används när den borde handla om att öka grönytorna med 17% då kommunerna vanligen redan består av uppåt 90% grönyta.
För mig känns det som om fokus hamnat väldigt snett .
Tack

Om den enda hårdgjorda ytan i en stad är ICAs parkering och vägar så skulle jag fundera allvarligt över om det ens är en stad. Det låter mer som en by. Vi måste se EUs regelverk ur ett EU perspektiv för att förstå vad som är en stad och vad som är en by/mindre samhälle. Jag har svårt att förstå upprördheten. Om ett samhälle redan har mer grönyta än vad EU stävar efter att städer ska ha så berör det ju inte det samhället. Om det står 3 hus nära varandra på landsbygden så kommer inte EU kräva att de river upp vägen för att öka grönytan med 17% om vägen är den enda hårdgjorda ytan.
:banghead:

EUs definitioner ändrar du inte bara sådär - genom tyckande.

Eftersom EUs "stad" = svenskt kommun.

DET är vad som är bekymret. Det var ju bara ett exempel på att vi inte kan tillämpa förordningar rakt av överallt
Och det är vad t.ex. svenska och finska parlamentariker jobbar med.

Tycker du att det är rimligt? Bara den processen låter som ett närmast oöverstigligt berg i den kontexten ->svårt sjuk och svårigheter med språkförståelse
En ny profession med byråkrater låter det som för mig. Inga akuta besök kan genomföras eftersom ansökan måste utredas först. Och som du skrivit, till sannolikt högre kostnader än vad själva tolken kostar.

Du missar poängen helt.
Vi har inte städer i Sverige. Vi har kommuner. Begreppet stad är inte en tillämpbar beteckning annat än i talspråket.

Fullständigt självklart behövs mer grönytor, speciellt när vi kommer att få varmare klimat!

Men - poängen är att vi inte kan ha regler som gäller hela EU och som inte fungerar i verkligheten.

En hel del låter låter jättebra tills man börjar granska vad det innebär om ALLA tvingas tillämpa samma regler.
I vissa områden är EU förtvivlat tandlösa. I andra fall alltför detaljerade.
(Som tjockleken på fartygsplåt. I Bottenviken behövs tjockare plåt eftersom isen lägger sig varje vinter. EU hävdar att det endast ska tillåtas vid extremväder. Ett extremväder som inträffaer varje år).
Precis vad försökte säga runt skogskötsel...
Vi har olika strukturer i de olika EU- länderna, klimat, natur, befolkningstäthet, och många kommuner har som största tätort något som skulle benämnas "by" i andra delar av EU.

Det går inte att ha "one size
Fits all" regelverk....
.

Det knakar rejält i Regeringssamarbetet. SD vill ha del i utnämningsmakten; Strömmer nekar. Hur det blir i verkligheten återstår att se.

"Konflikten mellan Sverigedemokraterna och regeringen om makten över utnämningspolitiken börjar alltmer likna en allvarlig kris för samarbetet.

Expressen kunde på torsdagen avslöja att regeringen tänker neka SD inflytande över vilka som ska leda landets myndigheter, och det även för de myndigheter som SD själva pekat ut som särskilt viktiga för partiet att påverka i närtid: Polisen, Migrationsverket, Sida och Skolverket. "

https://www.expressen.se/nyheter/sd...ghetscheferna-stor-irritation-mot-regeringen/
Senaste nytt ifrån Marionettregeringen:

"Justitieminister Gunnar Strömmers besked var tydligt: SD skulle inte få ha inflytande över tillsättning av nästa rikspolischef.
Men den bilden delas knappast av regeringens samarbetsparti.
– Det kommer inte tillsättas någon chef för någon myndighet om inte vi ger vårt godkännande, säger en centralt placerad sverigedemokrat.

... – De vill markera att det är regeringen som bestämmer, även om de är införstådda med att det inte är de som bestämmer, säger en framträdande sverigedemokrat.

... – Det kommer ju inte tillsättas en generaldirektör på de myndigheterna som SD uppfattar som fientlig mot vårt parti eller de politiska förändringar vi vill få till."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAxj9n/sd-slar-tillbaka-vi-ska-godkanna-nya-hoga-chefer

Har inte läst alla inlägg eller sidor, men vill bara pika in att i den lilla landsbygdskommun jag lever i är det stora problem med att kommunen vill utöka bostadsområden och ta bort viktiga grönområden. Det handlar om rekreation, folkhälsa, gröna korridorer, biologisk mångfald, dagvattenhantering m m. Invånarna protesterar och försöker påverka, men kommunens ledning vill ha fler områden för bostäder och affärsliv.

Hittills har kommunen inte beslutat med gröna ögon.

Visst finns det betonghöghus i tätorten, men inga rena "betongområden", så som i storstäder. Ändå finns här stora problem med att de viktiga gröna tätortsnära miljöerna minskar.

Har inte läst alla inlägg eller sidor, men vill bara pika in att i den lilla landsbygdskommun jag lever i är det stora problem med att kommunen vill utöka bostadsområden och ta bort viktiga grönområden. Det handlar om rekreation, folkhälsa, gröna korridorer, biologisk mångfald, dagvattenhantering m m. Invånarna protesterar och försöker påverka, men kommunens ledning vill ha fler områden för bostäder och affärsliv.

Hittills har kommunen inte beslutat med gröna ögon.

Visst finns det betonghöghus i tätorten, men inga rena "betongområden", så som i storstäder. Ändå finns här stora problem med att de viktiga gröna tätortsnära miljöerna minskar.
Protestera, kontakta naturskyddsföreningen, länsstyrelsens miljöenhet etc etc. Glöm inte LRF.

Alla sådana planändringar måste ut på samråd. Läs på, attackera.
Guld vore om ni hittade nån tidigare mijöinspektör som kan alla lagar och regler och kan hitta skäl att fördröja.

finns det inget parti som är emot?

Protestera, kontakta naturskyddsföreningen, länsstyrelsens miljöenhet etc etc. Glöm inte LRF.

Alla sådana planändringar måste ut på samråd. Läs på, attackera.
Guld vore om ni hittade nån tidigare mijöinspektör som kan alla lagar och regler och kan hitta skäl att fördröja.

finns det inget parti som är emot?
Jupp, folk håller på för fullt. Även insändare i lokaltidningen dagligen m m. Nu senast fick de skjuta på beslutet i kommunfullmäktige p g a allt.

Jodå, det är två partier som jag sett aktivt vara emot allt detta. Kan finnas fler.

Jag såg diskussionerna om EU och hårdlagda ytor och hur det ser ut i Sverige. Här är ett exempel. Vi har kommunala naturreservat med höga värden, vi har fina områden och vi har haft flera gröna projekt - men kommunledningen fokuserar på exploatering och därav inkommande pengar i framtiden.

Senaste tyck och tänk från folket:

1677680267

Jupp, folk håller på för fullt. Även insändare i lokaltidningen dagligen m m. Nu senast fick de skjuta på beslutet i kommunfullmäktige p g a allt.

Jodå, det är två partier som jag sett aktivt vara emot allt detta. Kan finnas fler.

Jag såg diskussionerna om EU och hårdlagda ytor och hur det ser ut i Sverige. Här är ett exempel. Vi har kommunala naturreservat med höga värden, vi har fina områden och vi har haft flera gröna projekt - men kommunledningen fokuserar på exploatering och därav inkommande pengar i framtiden.
Bra!
Försök få fram formella underlag för protester också. Någon paragraf eller utlåtande från myndighet som talar emot.

Inventering av naturvärden i området.
Kanske kan naturskyddsföreningen skaka fram nån sällsynt groda eller ört ;)

Läser denna artikel: https://unt.se/nyheter/inrikes/politik/artikel/sd-lar-dig-svenska-eller-riskera-uppsagning/re8292zr

Och skrattar lite åt slutklämmen;
Språkkravet ska enligt Tidöavtalet gälla i såväl privat som offentlig verksamhet. Lindberg ser inga risker med att det skulle göra det svårare för kommunerna att hitta kompetent personal.

– Nej, det kan jag inte tänka mig. För det här höjer också tryggheten och säkerheten rent kollegialt på en arbetsplats.

Undra vad Linda Lindberg lever i för verklighet...

Läser denna artikel: https://unt.se/nyheter/inrikes/politik/artikel/sd-lar-dig-svenska-eller-riskera-uppsagning/re8292zr

Språkkravet ska enligt Tidöavtalet gälla i såväl privat som offentlig verksamhet. Lindberg ser inga risker med att det skulle göra det svårare för kommunerna att hitta kompetent personal.

– Nej, det kan jag inte tänka mig. För det här höjer också tryggheten och säkerheten rent kollegialt på en arbetsplats.

Galet! Kommunerna har svårt att rekrytera redan som det är idag.

Herregud, ja, det är säkert så att anledningen till att det är svårt att rekrytera idag är för att folk inte vill jobba med de som inte kan flytande svenska! Nu kommer tusentals etniskt svenska människor söka sig till vården!

1. Kommunerna kommer att bli hesa av sitt ramaskri.
2. Industrin gnuggar händerna, nu blir det ännu lättare för dem att rekrytera eftersom ännu fler kommer att söka sig dit snarare än till omsorgen.
3. Jag är inte helt övertygad om att alla SDs kärnväljare klarar ett sådant test... :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka