Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
EU har goda och mindre goda sidor.
EFS-projekten är en god sida. Leader-områdena en annan mycket god. De bidrar till inte minst till samhället utanför storstadsområdena. Mycket här i mina bygder har möjliggjorts tack vare Leader-pengar.
Vi i Norden är små befolkningsmässigt sett. Det behövs starka parlamentariker för att övertyga andra länder söder om oss att vi inte är några pittoreska extremfall.

Även vissa svenska politiker. Titta på Ebbas Busch klädsel i pälsmössa och stor dunjacka när det var plusgrader....
Men snälla nån vad har en politikers kläder att göra med en diskussion om definitionen av städer?

Landsbygden oavsett kommun är väl länsstyrelsens uppdrag. Kommunpolitikerna är väl mer ansvariga för stortätorter politikerna har ju till stor del lämnat över landsbygden till länsstyrelsen med dess för och nackdelar?

Men en diskussion om politikern eller administrationen i tätorternas och deras ansvar för biologisk mångfald borde verkligen inte försvinna i kvasidiskussion om definitionen av tätort. Alla kommunalpolitiker borde steppa upp där på biologisk mångfald och inte släppa Kommunns ansvar för den mark som de administrerar och försöka lägga allt ansvar på privata markägare. Det ser för djävlligt ut i många städer och helt i onödan eftersom kunskap finns för,odlingen inom kommunernas organisationockså.

Angående den föreslagna EU-förordningen, så känns det som om det snarare är antingen någon som misstolkat, eller vill förvilla. Nu har jag visserligen inte läst genom hela förslaget, men jag tycker att det inte finns några problem med

Efter som det handlar om urbana miljöer, kan jag inte förstå vad som är problemet. Eller är svenska definitioner så helt uppåt skogarna att även obebyggda områden klassas som urban miljö?

Ja och nej.
Förslaget har varit ute på remiss. Som alltid när förslag är ute på remiss så kommer massa invändningar från olika medlemsstater, det är ju liksom själva poängen med remissen. En av de återkommande synpunkterna är att tolkningen av LAU (lokala administrativa enheter) i olika medlemsstater kan riskera att göra förslaget omöjligt att använda och även missa syftet med vad som var tänkt.

Givetvis är det inte syftet från EU att en svensk glesbygdskommun ska öka sina grönytor med fler kvadratmetrar än vad som finns hårdgjort idag.

Sen finns det ju de kommunalråd och andra som börjar vifta med hela armarna och kalla EU absurda, istället för komma med synpunkter på vad som faktiskt är bekymret. För det är inte förslaget som det är fel på utan tillämpningen av LAU. Andra (som tack och lov är remissinstanser) klarar att hålla sig mer sakliga).

Naturvårdsverket beskriver konsekvenserna för svenska förhållanden väl i sitt remissvar. Finns beskrivet under stycket om artikel 6 på sid 5 i länken nedan.
https://www.naturvardsverket.se/4ad...-till-forordning-om-restaurering-av-natur.pdf

Att hänga upp sig och fokusera på olycklig tillämpning av administrativa definitioner vore väldigt olyckligt i en sådan viktig sakfråga som denna! Det finns ingenting som säger att EU kommer hålla sitt förslag oförändrat efter remissrundan.

Ja och nej.
Förslaget har varit ute på remiss. Som alltid när förslag är ute på remiss så kommer massa invändningar från olika medlemsstater, det är ju liksom själva poängen med remissen. En av de återkommande synpunkterna är att tolkningen av LAU (lokala administrativa enheter) i olika medlemsstater kan riskera att göra förslaget omöjligt att använda och även missa syftet med vad som var tänkt.

Givetvis är det inte syftet från EU att en svensk glesbygdskommun ska öka sina grönytor med fler kvadratmetrar än vad som finns hårdgjort idag.

Sen finns det ju de kommunalråd och andra som börjar vifta med hela armarna och kalla EU absurda, istället för komma med synpunkter på vad som faktiskt är bekymret. För det är inte förslaget som det är fel på utan tillämpningen av LAU. Andra (som tack och lov är remissinstanser) klarar att hålla sig mer sakliga).

Naturvårdsverket beskriver konsekvenserna för svenska förhållanden väl i sitt remissvar. Finns beskrivet under stycket om artikel 6 på sid 5 i länken nedan.
https://www.naturvardsverket.se/4ad...-till-forordning-om-restaurering-av-natur.pdf

Att hänga upp sig och fokusera på olycklig tillämpning av administrativa definitioner vore väldigt olyckligt i en sådan viktig sakfråga som denna! Det finns ingenting som säger att EU kommer hålla sitt förslag oförändrat efter remissrundan.
Ja, remissrundor är viktiga, och sedan är det ju problemet idag att många ropar väldigt högt med felaktiga premisser, för att ingen orkar göra sin läxa och kolla vad som faktiskt gäller (kan ju inte säga att jag gjorde bättre, även om jag åtminstone gjorde ett försök).

Men snälla nån vad har en politikers kläder att göra med en diskussion om definitionen av städer?

Landsbygden oavsett kommun är väl länsstyrelsens uppdrag. Kommunpolitikerna är väl mer ansvariga för stortätorter politikerna har ju till stor del lämnat över landsbygden till länsstyrelsen med dess för och nackdelar?

Men en diskussion om politikern eller administrationen i tätorternas och deras ansvar för biologisk mångfald borde verkligen inte försvinna i kvasidiskussion om definitionen av tätort. Alla kommunalpolitiker borde steppa upp där på biologisk mångfald och inte släppa Kommunns ansvar för den mark som de administrerar och försöka lägga allt ansvar på privata markägare. Det ser för djävlligt ut i många städer och helt i onödan eftersom kunskap finns för,odlingen inom kommunernas organisationockså.
Nej, hela kommunen är kommunens ansvar.

Översiktsplaner, detaljplaner, bygglov, miljö/avlopp/sophämtning, skolor, förskolor, vägar m.m. är kommunala angelägenheter.

mvh kommunpolitiker

På vilket sätt menar du att kommunerna försöker lägga allt ansvar på privata markägare?

Nej, hela kommunen är kommunens ansvar.

Översiktsplaner, detaljplaner, bygglov, miljö/avlopp/sophämtning, skolor, förskolor, vägar m.m. är kommunala angelägenheter.

mvh kommunpolitiker
ok. Mitt fel naturligtvis men Det är leaderpengar och utvecklingsprogram som går via länsstyrelsen för det är ju bara länsstyrelsen man har kontakt med .

Så ineffektivt; vilket resursslöseri. Varför inte ta stafettpinnen och "hit the ground running"?

"– Regeringen behöver öka takten för att jobb och företag ska hamna i Sverige i stället för utomlands, säger Fredrik Olovsson, energipolitisk talesperson för S, på en pressträff.

Partiets miljöpolitiska talesperson Anna-Caren Sätherberg pekar på att det förra sommaren kom två utredningar med ett trettiotal förslag om hur miljöprövning och tillståndsprocesser ska kunna göras snabbare. Men regeringen har hittills inte visat att den tänker omsätta dem i praktiken, enligt S. I stället har regeringen och Sverigedemokraterna aviserat en ny utredning om samma sak."

https://tt.omni.se/s-anklagar-regeringen-for-att-sasa-om-tillstand/a/KnGE6E

Vill du utveckla? Min hjärna har vandrat iväg på hästvägen igen och direkt jag inte aktivitet följer nyheterna så blir denna tråden mycket mer svår att hänga med i 😅

Sorry, jag var lite oklar, vräkning pga barn i familj som begått brott (förhoppningsvis dömd och inte bara misstänkt).

SD-väljarna har lågt förtroende för Regeringen; bara 33%. Moderaterna tappar mest i förtroende för partiet; minus 5%.

"De låga siffrorna behöver inte bero på de överenskommelser som SD slutit med regeringen, utan kan även ha att göra med exempelvis ekonomin, enligt Sjörén. Han anser dock att det innebär en press för SD att visa sina väljare att man visst har inflytande på regeringen.
– Ju sämre den där siffran är, ju mer måste de nästan agera, säger han.

Högst förtroende bland partierna har Socialdemokraterna, upp en procentenhet från fjolårets rekordnotering till 44 procent. Näst är Moderaterna med 29 procent, ned fem procentenheter från fjolårets mätning."

https://tt.omni.se/sd-valjare-har-lagt-fortroende-for-regeringen/a/Mo9gqJ

Fortfarande kollektiv bestraffning när en oskyldig person straffas.

Fast just det blir väl ingen skillnad mot idag egentligen? Jag menar kollektiv bestraffning i den meningen tillämpas ju redan idag. Om du och din sambo blir vräkta från er lägenhet för något din sambo gjort så straffas ju även du hur oskyldig du än är?

Sen innebär inte det att jag tycker att det här är ett bra förslag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka