Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hur schysst är det mot hyresvärdar att bakbinda deras händer? Hur schysst är det mot grannarna (och deras barn) att tvingas bo granne med lägenhet där det sker knarklangning och finns olagliga vapen? Varför ska de kriminella ha större rättigheter än laglydiga personer?
Varför ska de förmodligen laglydiga föräldrarna och eventuella småsyskon dras med i fallet? Och om de nu tror så mycket på hårdare tag och straff, hur kommer det sig att de pekar ut familjen som viktigaste brottsförebyggande åtgärd? Polisen har bevisligen lyckats sådär med att minska brottsligheten, för det är ju inget enkelt projekt direkt - så det blir ett helt orimligt ansvar på en förälder... det här kommer bara leda till att en redan utsatt grupp blir ännu mer utsatt, och de djupa klyftorna i samhället blir ännu värre.

Och tänk på alla ensamstående mödrar jag träffat som socialsekreterare som är helt förtvivlade över att deras söner hamnat i kriminalitet, jag har haft mammor som klätt ut sig på natten och gått ut för att förfölja sina söner och ta med dem hem, ska de då straffas med att bli av med sitt hem när de inte lyckas?

"Självklart måste de här reglerna utformas med en rimlig avvägning mellan de olika intressen som finns. Till syvende och sist ansvarar samhället för att alla barn har någonstans att bo."

Ett litet försiktigt tillägg sådär på slutet. Med andra ord; det här kommer aldrig bli av i verkligheten, men det låter bra och vi är så överens.

Kollektiv bestraffning, straff för någon annans brott, hemlösa barn. Yeah, right.

"Självklart måste de här reglerna utformas med en rimlig avvägning mellan de olika intressen som finns. Till syvende och sist ansvarar samhället för att alla barn har någonstans att bo."

Ett litet försiktigt tillägg sådär på slutet. Med andra ord; det här kommer aldrig bli av i verkligheten, men det låter bra och vi är så överens.

Kollektiv bestraffning, straff för någon annans brott, hemlösa barn. Yeah, right.
Ja om SD svansen får välja 🙄

Och tänk på alla ensamstående mödrar jag träffat som socialsekreterare som är helt förtvivlade över att deras söner hamnat i kriminalitet, jag har haft mammor som klätt ut sig på natten och gått ut för att förfölja sina söner och ta med dem hem, ska de då straffas med att bli av med sitt hem när de inte lyckas?
Är lite överkänslig för dagen, så började grina lite när jag läste det här! 💔 Känner mig helt oförstående till hur man kan tycka att det är en rimlig följd att straffa familjemedlemmar med att bli vräkta.

Har inte läst alla inlägg eller sidor, men vill bara pika in att i den lilla landsbygdskommun jag lever i är det stora problem med att kommunen vill utöka bostadsområden och ta bort viktiga grönområden. Det handlar om rekreation, folkhälsa, gröna korridorer, biologisk mångfald, dagvattenhantering m m. Invånarna protesterar och försöker påverka, men kommunens ledning vill ha fler områden för bostäder och affärsliv.

Hittills har kommunen inte beslutat med gröna ögon.

Visst finns det betonghöghus i tätorten, men inga rena "betongområden", så som i storstäder. Ändå finns här stora problem med att de viktiga gröna tätortsnära miljöerna minskar.

Jag jobbar med precis såna här frågor (och företräder den "gröna sidan" kan man säga). Det är jättesvåra konflikter och många parametrar att ta hänsyn till. Städer(/byar/samhällen/whatever) ska växa och utvecklas och för det krävs förstås ytor. Lite beroende på vem som äger marken från början har man olika förutsättningar.

Nu upplever jag att det finns ett generellt uppvaknande kring att vi verkligen måste värna de etablerade grönytor vi redan har, men jag tycker tyvärr ofta att lokalpolitiken - som ju beslutar vad gäller exploatering - väldigt lättvindigt gärna river träd och bebygger grönytor mitt i staden för både byggnader och infrastruktur utan att tänka efter ordentligt eller ta till sig tjänstepersonernas underlag. Jag är helt med på att det behöver byggas men det ska göras med eftertanke. Upplever lite att vi jobbar lite underifrån och försöker lyfta de gröna värdena. Är inte alls emot förtätning i städer (hellre det än att bebygga åkermark!) men det måste ske på rätt sätt.

Gärna också att "förfina" det bestånd av grönytor vi har idag. Allt behöver inte vara finpark men som tagits upp här tidigare kan man omvandla ex klippt gräs till mer skötselextensiv äng. Det är förstås initiala kostnader men man vinner mycket på det i längden. Där har jag tyvärr upplevt att allmänheten inte riktigt är med på tåget och ofta tycker det ser lite stökigt ut. Information är viktigt.

I min stads nya översiktsplan tas begreppet 3-30-300 upp, vilket kan vara ett sätt att tydliggöra vikten av de gröna värdena i staden. Det går ut på att man har som målsättning att man ska se tre träd från sin arbetsplats/bostad, att varje kvarter ska ha minst 30% krontäckningsgrad och att man ska ha max 300 m till till närmsta grönområde. Då är det förstås viktigt att tänka på detta i varenda detaljplan man jobbar med för att försöka maximera.

Vi inför reverserad arvssynd?

Det är så galet att jag blir stum.

Vi inför reverserad arvssynd?

Det är så galet att jag blir stum.
Det är som att man inte förmår att tänka i flera led.

Vad ger detta för signaler till föräldrar och syskon till den som är kriminell?
Skapar det större förtroende för samhället?
Var tror man att familjen tar vägen? Till ett laglydigt liv när man inte fått behålla sin bostad och sannolikt inte får något nytt hyreskontrakt?
Tror man att detta kommer att leda till att kriminaliteten i samhället minskar?

Och till sist, förstår man inte vilka oerhört ökade samhällskostnader som det kommer att leda till?

Det är som att man inte förmår att tänka i flera led.

Vad ger detta för signaler till föräldrar och syskon till den som är kriminell?
Skapar det större förtroende för samhället?
Var tror man att familjen tar vägen? Till ett laglydigt liv när man inte fått behålla sin bostad och sannolikt inte får något nytt hyreskontrakt?
Tror man att detta kommer att leda till att kriminaliteten i samhället minskar?

Och till sist, förstår man inte vilka oerhört ökade samhällskostnader som det kommer att leda till?
Att inte kunna tänka i flera led verkar tyvärr bli ett större och större problem i samhället. Allt anses vara enkelt, svartvitt och endimensionellt. Ibland undrar jag hur dessa människor klarar av att se logikgången att isen på diket är tunn så om jag går på den blir jag blöt om fötterna.

Det är inte svårt för den kriminella i familjen att skriva sig på en annan adress så fort hen fyllt 18 och är myndig. Innan dess är hen klassad som barn och familjen kan formellt enligt gällande lagstiftning inte slänga ut den kriminella. Innebär att vräka familjen bara om personen ifråga är dömd? Eller räcker det med misstankar? Vad händer om barnet inte är straffmyndigt?

Om svenska myndigheter menar allvar med att stoppa nyrekryteringen av gängmedlemmar - det som polisen ser som det absolut viktigaste, så är det helt groteskt att vräka hela familjen. Vilket bara kommer att leda till mer kriminalitet.

Så numera ska det inte ens behövas att den som står på hyreskontraktet begår eller är misstänkt för ett brott? Rättssäkerheten i Sverige blir mindre och mindre säker.

Ungern skickar hit en delegation på tisdag. Kristersson får gärna berätta sen för svenska folket vilka företrädare ifrån Sverige som är med på mötet och vad som sägs.

"Viktor Orbán monterar ner den ungerska demokratin, vill skrota sanktionerna mot Moskva och använder nu Sveriges Natoansökan för att pressa EU på pengar.
Att tunga företrädare för regeringens samarbetsparti uttalar sitt stöd för honom är fullständigt hårresande.

Ungerns regering indikerade i veckan att landets parlament kan vara på väg att ratificera Sveriges Natoansökan.
Först tänker man dock skicka en delegation till Stockholm för att diskutera svenska politikers benägenhet att sprida ”lögner och påhittade nyheter” om den ungerska demokratin, förklarar utrikesministern Peter Szijjarto för SVT (27/1).

Regeringen har ännu inte svarat offentligt på utspelet, men det har samarbetspartiet Sverigedemokraternas framträdande företrädare Björn Söder, andre vice talman i riksdagen 2014–2018 samt numera ordförande i samma församlings delegation till Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa, OSSE.

Söder ”förstår” den ungerska regeringen, skriver han på Twitter (28/2). ”Sveriges tidigare regering, tillsammans med vänsterliberala medier, har under många år spridit fake news om Ungern”.
Det är ”säkert såhär snacket går” på Utrikesdepartement också"

https://www.dn.se/ledare/orban-leker-med-sveriges-sakerhet-sd-forstar-honom/

"Med hänvisning till bristande den grundläggande demokratiska principen om rättsstatlighet har EU-kommissionen hållit inne med EU-pengar till Ungern och kritiker har anklagat landet för att lagt in vetona för att sätta press på övriga medlemsländer att frigöra pengarna, sammanlagt över 13 miljarder euro.

Uppgörelsen innebär att övriga EU-länder lovar godkänna Ungerns plan för landet ska kunna få de 5,8 miljarder euro som öronmärkts ur unionens stora coronaåterhämtningsfond. Om inte planen hade fått godkännande innan årsskiftet skulle Ungern gått miste om 70 procent av pengarna.

För att faktiskt få ut pengarna måste dock Ungern först uppfylla 27 krav om bland annat att stärka domstolsväsendets oberoende."

https://www.europaportalen.se/2022/12/eu-uppgorelse-med-ungern-forodmjukande-orban

Räknade ut med lilltån att även Ungern skulle köra med utpressning för att släppa in Sverige i NATO, måste kommit som en skänk från ovan nu är EU-bidraget sitter löst. Undrar om de ställer samma krav på Finland?

EU vill t.ex. att städernas grönyta öka med 17 % (om jag minns exakta siffran rätt)
Tyvärr så har vi inte städer i Sverige. Vi har kommuner. I min kommun är skog en så stor del att om vi ska öka grönytan i staden så måste vi utplåna hela stadsbebyggelsen.

Istället vore det naturliga att prata om t.ex. tätort. Men eftersom vår struktur inte finns naturligt i de flesta parlamenarikers världsbild blir det svårt.
Det är oerhört svårt att dra alla länder över en kam. Inte konstigt att antalet tjänstemän och kanslier växer. Och EU lägger sig i väldigt mycket detaljer.
En EU-parlamentariker för många år sedan blev hånad för sin slogan Ett smalare men vassare EU. Det ansågs obegripligt. Inte för mig. Jag förstod.
Nämen jag håller inte med. Jag vet jag är sen med svar. Vi bor i kommuner visst men det är ganska tydliga avgränsningar mellan definitionerna. Det ser man ju med de leader-projekt vi drivit. Det finns vissa markområden som definieras som landsbygd, mindre tätort, större tätort etc. Jag kan inte definitionerna just nu men de är ju tydliga det kommer jag ihåg. Vissa bidrag kan sökas i vissa områden etc.

Angående eu har jag ingen åsikt så du har säkert rätt. All administration har en tydlig tendens att alltid öka.

Framför allt är ju såna där utspel så fulpopulistiska.

De som skrivit artikeln inser ju det omöjliga själva:
"Det är viktigt att föräldrarna får goda möjligheter att göra rätt för sig. Men det finns också fall där det inte sker. Där föräldraansvaret brister i sådan grad att man inte agerar, eller till och med uppmuntrar, ett barns brottslighet.

Därför har regeringen i dag beslutat om tilläggsdirektiv till utredningen om tryggare bostadsområden, som öppnar för att föreslå skärpta regler för vräkning även när det är hyresgästens barn som begått brott.

Självklart måste de här reglerna utformas med en rimlig avvägning mellan de olika intressen som finns. Till syvende och sist ansvarar samhället för att alla barn har någonstans att bo."

Med andra ord så kommer en familj inte vräkas så länge föräldern inte är medveten om brottsligheten OCH struntar i den eller uppmuntrar till den. Vilket i sig med stor sannolikhet är brottsligt i sig självt.

Vilket gör det här tilläggsdirektivet till goddag yxskaft. Och det ena man gör är att försöka framstå som att man tar i med hårdhandskarna, samt ser till att hålla SD nöjda typ.

Angående den föreslagna EU-förordningen, så känns det som om det snarare är antingen någon som misstolkat, eller vill förvilla. Nu har jag visserligen inte läst genom hela förslaget, men jag tycker att det inte finns några problem med
Member States shall ensure that there is no net loss of urban green space, and of
urban tree canopy cover by 2030, compared to 2021, in all cities and in towns and
suburbs
Efter som det handlar om urbana miljöer, kan jag inte förstå vad som är problemet. Eller är svenska definitioner så helt uppåt skogarna att även obebyggda områden klassas som urban miljö?

Nämen jag håller inte med. Jag vet jag är sen med svar. Vi bor i kommuner visst men det är ganska tydliga avgränsningar mellan definitionerna. Det ser man ju med de leader-projekt vi drivit. Det finns vissa markområden som definieras som landsbygd, mindre tätort, större tätort etc. Jag kan inte definitionerna just nu men de är ju tydliga det kommer jag ihåg. Vissa bidrag kan sökas i vissa områden etc.

Angående eu har jag ingen åsikt så du har säkert rätt. All administration har en tydlig tendens att alltid öka.
EU har goda och mindre goda sidor.
EFS-projekten är en god sida. Leader-områdena en annan mycket god. De bidrar till inte minst till samhället utanför storstadsområdena. Mycket här i mina bygder har möjliggjorts tack vare Leader-pengar.
Vi i Norden är små befolkningsmässigt sett. Det behövs starka parlamentariker för att övertyga andra länder söder om oss att vi inte är några pittoreska extremfall.

Även vissa svenska politiker. Titta på Ebbas Busch klädsel i pälsmössa och stor dunjacka när det var plusgrader....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka