Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Många vill nog leva ett liv utan att riskera att dödas av bomber eller bli skjutna. Eller att leva i ett tält utan värme och bristfällig mat, vatten och vård. De flesta har bevittnat nära familjemedlemmar som blivit dödade. Värdigt eller inte, det är ett liv.

De som man verkligen kan ifrågasätta om staten ska bevilja resurser till är svenska missbrukare. De kostar enorma summor under ett helt liv. Mer än de analfabetiska nysvenskarna. Vård som kostar ett antal tusenlappar per dygn, drogbrott, tillgreppsbrott, våldsbrott. Mycket och stora vårdresurser. De är definitivt vuxna människor, även om vissa redan från tidig tonåring kostat, som valt på ett helt annat sätt än analfabeter att belasta det svenska samhället.

Och vad är din lösning på det? Beroende är en sjukdom. Vilka andra sjukdomar tycker du att samhället inte ska bekosta behandling av? Vilka andra sjukdomar är självförvållat så du skriver om missbrukare?

Och vad är din lösning på det? Beroende är en sjukdom. Vilka andra sjukdomar tycker du att samhället inte ska bekosta behandling av? Vilka andra sjukdomar är självförvållat så du skriver om missbrukare?

Hur tänker du då om det gäller en missbrukare som behöver tolk för att få adekvat vård? Då är det plötsligt ok med tolk men inte om en söker för underlivsbesvär och inte talar svenska? Det sistnämnda är ett gigantiskt problem eftersom bristen på tolkar gjort att kvinnans man eller barn fått lov att tolka. Lever kvinnan i en hedersbelastad kultur är det SVINVIKTIGT att hon kan få kontakt på egen hand med vården (min moster har jobbat på en kvinnoklinik så jag vet att det är ett reellt problem). Att ett barn översätter för sina föräldrar är alltid galet, oavsett vad det gäller.

Jag hoppas du ser hur absurt ditt resonemang är.

Jag blandar inga kort det är du som kastar kort på mig ett efter ett och kräver svar på vart enda ett du kastar. Jag hakade på igen i den här tråden när det ifrågasattes varför tolk inte skulle vara fritt tillgänglig för alltid, och delgav min ide om att detta med att begränsa antal år med gratis tolk i kontakt med tex. vården visar på vår vilja och ambition att de ska bli självgående människor.
Du vill att jag ska svara på hur det ska lösas att folk inte förstår vad som sägs i vården. JAG kan inte lösa andra människors livssituation, hur de väljer att prioritera eller tycka att språkinlärning är viktigt, eller påverka deras drivkrafter till egen försörjning osv.
Ytterligare lite goja utan innebörd.
Exakt vad betyder "vården visar på vår vilja och ambition att de ska bli självgående människor" egentligen? Återigen låter det som att man ska straffa människor till att göra det man vill istället för att ge möjligheter.
Alltså din syn på människor och jag antar levande varelser överlag är väldigt negativt. Det är kontroll, tvång och bestraffning hela dagen lång istället för kunskap, möjligheter och vägledning som första alternativ.

Som vänstervriden försöker jag verkligen ge regeringen a benefit of a doubt (som sagt, de flesta av våra partier vill landets väl även om de har olika lösningar på hur det ska ske) men de här är så sabla OKUNNIGA att jag blir alldeles matt! Jag har respekterat tidigare högerregeringar för deras kunskap (Reinfeldt och Bildt tex) men de här är ju totala lallare. Jag förstår verkligen varför Reinfeldt vann maktkampen med Kristersson tidigare.

Vi fick inte bara en regeringsoduglig statsminister utan en hel regering som är det...
Japp kakistrokatin fick ett nytt ansikte. Ryssland har bygg tupp den under en lång tid i Sverige fixades saken via ett enda val :crazy:

Man går ju skriva in i lagen att personer med funktionshinder ska ha vissa rättigheter. Samhället måste ju ställa krav på medborgarna annars blir det på tok för dyrt och annat blir lidande. Ska vi ha x antal tolkar på lönelistan eller ska vi anställa fler sjuksköterskor?

Och för att få rätt till det lagstadgade stödet måste du bli utredd av sjukvården och då behöver du en tolk.

Jag tycker vi kan sluta sänka (och avskaffat) skatter och se till att det finns tillräckligt med både sjuksköterskor och tolkar.

Man går ju skriva in i lagen att personer med funktionshinder ska ha vissa rättigheter. Samhället måste ju ställa krav på medborgarna annars blir det på tok för dyrt och annat blir lidande. Ska vi ha x antal tolkar på lönelistan eller ska vi anställa fler sjuksköterskor?

För att enda sättet att anställa fler sjuksköterskor är att dra in på antalet tolkar? Eller vad menar du?

Givetvis ska vi ha båda på lönelistan

Jag är för övrigt rätt övertygad om att vid behov av tolk så jobbar 1 sjuksköterska + tolk MINST lika effektivt som 2 sjuksköterskor utan tolk. Om vi nu ska fokusera på kostnadseffektiviteten.

Egentligen handlar väl diskussionen om hur långt staten ska gå för att ta hand om vuxna människor (utan funktionshinder osv.).

Är staten att se som en förälder som har extremt långtgående skyldigheter att ta hand om sina barn (barn=vuxna personer utan nåt funktionshinder). Eller finns det en gräns? Och var går den gränsen i så fall? Vad har vi vuxna för eget ansvar för våra liv och vårt välmående?
Den diskussionen som jag initierade handlade om säkerhet vid kontakt med myndigheter. Att det är ett oerhört missbruk av resurser om människor erbjuds vård och stöd men inte möjlighet att till fullo kunna beskriva det man behöver hjälp med, och inte heller förstå vilket vård eller stöd som man erbjuds.

Att vara analfabet i Sverige är en funktionsnedsättning. Det gör det fruktansvärt svårt att navigera det svenska samhället, myndighetskontakter, vård, ekonomi och annat. Att lära sig ett nytt språk, än mindre läsa och skriva kan, särskilt i vuxen/äldre ålder, vara i princip omöjligt.

Senast ändrad:
Alltså din syn på människor och jag antar levande varelser överlag är väldigt negativt. Det är kontroll, tvång och bestraffning hela dagen lång istället för kunskap, möjligheter och vägledning som första alternativ.
Du har fel. Rätt formulering från din sida hade varit "Du tycker inte som de flesta i den här tråden därför ska du hålla käft!" Om jag nu skulle gå på dig med samma spydigheter och personangrepp du ägnat dig åt i flera av dina inlägg till mig, skulle det bli mycket tråkig läsning.
Så min öppna fundering till Moderator är -vilket tonläge tillåts?

Just nu på TV4 Nyhetsmorgon pratar de om de där miljarderna som det skrivits om de senaste dagarna som Regeringen anklagas för att ha sjabblat bort. Ann Tiberg TV4s politiska kommentator håller inte med och säger att mycket av det som stått de senaste dagarna inte stämmer. Titta gärna om ämnet intresserar. TV4 brukar lägga upp det på TV4 Play ett tag efter sändning.

Just nu på TV4 Nyhetsmorgon pratar de om de där miljarderna som det skrivits om de senaste dagarna som Regeringen anklagas för att ha sjabblat bort. Ann Tiberg TV4s politiska kommentator håller inte med och säger att mycket av det som stått de senaste dagarna inte stämmer. Titta gärna om ämnet intresserar. TV4 brukar lägga upp det på TV4 Play ett tag efter sändning.
Kan du inte återge något exempel av vad som inte ska stämma, enligt Tiberg?

Kan du inte återge något exempel av vad som inte ska stämma, enligt Tiberg?

Hon satte falskt på påståendet att Regeringen orsakat en miljardförlust. Också falskt på påståendet att alla andra EU-länder har infört det. DK och NL har inte infört det än och Finland håller på att inför nåt. Jag lyssnade med ett halvt öra då jag höll på med annat samtidigt. Så det är bättre att du kollar på det själv än att ta mig på orden i det här läget.

Du har fel. Rätt formulering från din sida hade varit "Du tycker inte som de flesta i den här tråden därför ska du hålla käft!" Om jag nu skulle gå på dig med samma spydigheter och personangrepp du ägnat dig åt i flera av dina inlägg till mig, skulle det bli mycket tråkig läsning.
Så min öppna fundering till Moderator är -vilket tonläge tillåts?
Du får så gärna prata men säg då vad du menar och stå för det. Dina försök att slingra sig ur obekväm kritik utan att på något sätt klargöra vad du menar för att sedan gång på gång säga samma sak igen ger en tydlig insyn i dina ståndpunkter. Vill du framföra en annan bild av dig själv får du använda andra ord.
Gillar du inte min kritik står det dig fritt att anmäla mina inlägg och/eller ignorera mig.

Hon satte falskt på påståendet att Regeringen orsakat en miljardförlust. Också falskt på påståendet att alla andra EU-länder har infört det. DK och NL har inte infört det än och Finland håller på att inför nåt. Jag lyssnade med ett halvt öra då jag höll på med annat samtidigt. Så det är bättre att du kollar på det själv än att ta mig på orden i det här läget.
Som jag förstått det så är skillnaden att elbolagen i de länderna kommer att behöva betala tillbaka överviktsenheten under vintern, det är det inte tal om i Sverige.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka