Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här är ju intressant också; det verkar inte finnas några gränser för den här regeringen:

”Läget är akut”. Så inleddes regeringens pressträff den 9 december. Fokus var risken för bortkoppling om elen i Sverige inte räcker till.
– Vi vill inte skapa panik på något sätt, men vi vill säga att det här är ett svårt problem och att det finns betydande risker, sa Ulf Kristersson.
Bredvid regeringens tre partiledare stod generaldirektörerna från Energimyndigheten och Svenska kraftnät. Vid podiet beklagade Ebba Busch (KD) att svenskarna stod inför en ny kris, precis efter att pandemin släppt greppet om samhället.
Men hur stor var – eller är – egentligen risken för bortkoppling?
Samma dag ägde ett möte mellan Svenska kraftnät (SVK) och regeringen rum på Regeringskansliet.
SVK:s Erik Ek beskriver för DN vad han sa till regeringens experter på mötet: att risken för bortkoppling är reell, men låg. Förutsatt att vintervädret var normalt riskerade vissa hushåll att behöva kopplas bort under en enskild timme under hela vintern.
... Diskrepansen mellan experternas budskap och regeringens tonläge har lett till friktion på Regeringskansliet. Flera av DN:s källor påpekar att risken att drabbas av bortkoppling är mycket mindre än att drabbas av ett vanligt strömavbrott. Regeringen anklagas av vissa för ”energipopulism”, där problem överdrivs för politisk vinning."

https://www.dn.se/sverige/larm-inifran-superdepartementet-regeringens-slarv-kostar-miljarder/

Nu blandar du bort korten igen och lät återigen bli att svara på frågan. Hur vill DU lösa, regeringens lösning är ointressant, med att folk inte förstår vad som sägs i tex vårdsituationer.
Jag blandar inga kort det är du som kastar kort på mig ett efter ett och kräver svar på vart enda ett du kastar. Jag hakade på igen i den här tråden när det ifrågasattes varför tolk inte skulle vara fritt tillgänglig för alltid, och delgav min ide om att detta med att begränsa antal år med gratis tolk i kontakt med tex. vården visar på vår vilja och ambition att de ska bli självgående människor.
Du vill att jag ska svara på hur det ska lösas att folk inte förstår vad som sägs i vården. JAG kan inte lösa andra människors livssituation, hur de väljer att prioritera eller tycka att språkinlärning är viktigt, eller påverka deras drivkrafter till egen försörjning osv.

Jag blandar inga kort det är du som kastar kort på mig ett efter ett och kräver svar på vart enda ett du kastar. Jag hakade på igen i den här tråden när det ifrågasattes varför tolk inte skulle vara fritt tillgänglig för alltid, och delgav min ide om att detta med att begränsa antal år med gratis tolk i kontakt med tex. vården visar på vår vilja och ambition att de ska bli självgående människor.
Du vill att jag ska svara på hur det ska lösas att folk inte förstår vad som sägs i vården. JAG kan inte lösa andra människors livssituation, hur de väljer att prioritera eller tycka att språkinlärning är viktigt, eller påverka deras drivkrafter till egen försörjning osv.
Men herregud, du måste väl förstå att det inte alltid är en fråga om att prioritera eller tycka att språkinlärning skulle vara oviktigt. När det kommer till just vårdkontakter kanske den enda "drivkraften" är att överleva?

Mitt inlägg som du svarade på innehöll ingenting om att tolk skulle vara fritt tillgänglig för alltid. Tolkar du det så läser du in något som inte står där.

Just det här säger väldigt mycket om hur insatt du är i flyktingars situation. Människor för den delen. Alla infödda svenskar klarar inte heller av förstå och ta till sig vad tex. sjukvårdspersonal säger. Det finns många anledningar till varför människor behöver hjälp att få andra att förstå dem samt att själva kunna förstå andra.

Men snälla nån, det är massor med helsvenska patienter och djurägare som behöver hjälp med att förstå vad läkare/veterinär säger och som behöver hjälp själva med att förklara vad som är fel. Ibland när det gäller vården ska man även som svensk i generationer vara frisk för att orka förklara vad som är fel när man är skadad eller sjuk.

Att leda ett land är ingen lekstuga. Hur mycket annat hinner styra i diket medan den här regeringen praoar i Rosenbad?

"- Regeringens utlovade elstöd till 600 000 företag fick skrotas före jul, eftersom man sent omsider insåg att det skulle strida mot EU:s statsstödsregler. Det omarbetade förslaget har ännu inte lämnats till Bryssel för godkännande, trots att Energimarknadsinspektionen gav grönt ljus i början av januari. Ingen vet när pengarna kommer att betalas ut.

- Löftet om ”EU:s lägsta reduktionsplikt” från 2024, som upprepades i regeringsförklaringen, framstår redan som ohållbart. Det ökar utsläppen samtidigt som EU skärpt de gemensamma klimatmålen, vilket sannolikt kommer att tvinga regeringen att lägga skattemiljarder på utsläppsrätter från andra medlemsländer för att inte bryta mot EU-regler (DN 15/12 – 22). Ingen vet hur den knuten ska lösas ut.

- Regeringen svänger som en flöjel om vindkraften. Före valet skulle Ebba Busch stoppa ”stålskogar av vindkraftverk som tvingas på svenskarna och som förstör vår natur”. Nu är utbyggnaden av vindkraften plötsligt ett av regeringens ”viktigaste vallöften” och det behövs fler snurror ”överallt”. Ingen vet vad närings- och energiministern kommer att propagera för imorgon."

https://www.dn.se/ledare/johan-pehrson-tycks-inte-vara-den-enda-ministern-som-praoar-pa-jobbet/

Att leda ett land är ingen lekstuga. Hur mycket annat hinner styra i diket medan den här regeringen praoar i Rosenbad?

"- Regeringens utlovade elstöd till 600 000 företag fick skrotas före jul, eftersom man sent omsider insåg att det skulle strida mot EU:s statsstödsregler. Det omarbetade förslaget har ännu inte lämnats till Bryssel för godkännande, trots att Energimarknadsinspektionen gav grönt ljus i början av januari. Ingen vet när pengarna kommer att betalas ut.

- Löftet om ”EU:s lägsta reduktionsplikt” från 2024, som upprepades i regeringsförklaringen, framstår redan som ohållbart. Det ökar utsläppen samtidigt som EU skärpt de gemensamma klimatmålen, vilket sannolikt kommer att tvinga regeringen att lägga skattemiljarder på utsläppsrätter från andra medlemsländer för att inte bryta mot EU-regler (DN 15/12 – 22). Ingen vet hur den knuten ska lösas ut.

- Regeringen svänger som en flöjel om vindkraften. Före valet skulle Ebba Busch stoppa ”stålskogar av vindkraftverk som tvingas på svenskarna och som förstör vår natur”. Nu är utbyggnaden av vindkraften plötsligt ett av regeringens ”viktigaste vallöften” och det behövs fler snurror ”överallt”. Ingen vet vad närings- och energiministern kommer att propagera för imorgon."

https://www.dn.se/ledare/johan-pehrson-tycks-inte-vara-den-enda-ministern-som-praoar-pa-jobbet/
Det här med EU-förordningen och intäktstaket som började gälla från 1 december egentligen det beslutet fattades ju 30 september... tycker att det varit väldigt tyst både från media och oppositionen om det. Vi hade ju en övergångsregering då, S var med och förhandlade etc.

Och när det var debatter inför valet, så vet kändes det så märkligt att V fick enorm kritik för förslaget om sverigepriser, inte för att det blev exakt så som EU beslutade, men grejen var ju också att i stort sett alla verkade förneka att det hände saker i Bryssel ungefär då, och man slog ned förslag med argumentet att EU:s regler skulle göra det omöjligt - men det höll som sagt på att förändras ganska radikalt just då.

Mitt inlägg som du svarade på innehöll ingenting om att tolk skulle vara fritt tillgänglig för alltid. Tolkar du det så läser du in något som inte står där.
I ditt inlägg nr 856 skriver du längst ner att den som ska avgöra om det behövs gratis tolk är den som själv bedömer att den behöver det.
Just det här säger väldigt mycket om hur insatt du är i flyktingars situation.
Är man fortfarande flykting efter 5-7 år ? Jag har i flera inlägg påtalat att tolk de första åren är en självklarhet.

I ditt inlägg nr 856 skriver du längst ner att den som ska avgöra om det behövs gratis tolk är den som själv bedömer att den behöver det.

Är man fortfarande flykting efter 5-7 år ? Jag har i flera inlägg påtalat att tolk de första åren är en självklarhet.

Effekterna från trauma kan absolut finnas kvar. Dessutom kan det finnas funktionsnedsättningar eller funktionsvariationer som försvårar språkinlärning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka