Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
:) Såklart du tycker det....Det var ju heller inte hur j a g skriver jag ville få fram -utan hur du väljer att svara och ändra om det jag egentligen skriver. Omedvetet eller medvetet....

Vad jag vet så har regeringen ännu inte kommit med några absoluta direktiv specifikt kring tolk vid kontakt med sjukvården. Nja jag tror inte att människor kommer att ligga i som tusan för att lära sig Svenska -för nu minsann får man bara tolk de första åren. Förhoppningsvis kan det vara en av f l e r a indikatorer som talar om för människor som kommer hit, hur viktigt det anses i Sverige att lära sig språket. Sjoberga har helt rätt i att nuvarande regering talar klarspråk med vad syftet är med stramare migrationspolitisk.
Jag berättar inga sagor -jag använde mig av en metafor för att beskriva din retorik.
Kanske kan det gå att ansöka om tolk för läkarbesök vid svårigheter med språkförståelse, så som de som ansöker om assistans tex. Om man ska genomgå en operation, eller är väldigt sjuk.
Inte för att jag har några vetenskapliga bevis men... jag har under mina år vid katedern inte träffat EN ENDA PERSON som inte verklige kämpat för att lära sig språket.

Med risk för att jag missförstår dig igen - menar du på allvar att de inte VILL lära sig språket??

Vad jag vet så har regeringen ännu inte kommit med några absoluta direktiv specifikt kring tolk vid kontakt med sjukvården.
Det står ju i Tidöavtalet, tyvärr. Däremot har det fått massiv kritik från vårdpersonal och vissa ministrar i regeringen uttryckte ju också kritik till just den delen. Sedan har M och SD i Stockholm kommit med samma människofientliga förslag nyligen.

:) Såklart du tycker det....Det var ju heller inte hur j a g skriver jag ville få fram -utan hur du väljer att svara och ändra om det jag egentligen skriver. Omedvetet eller medvetet....
Nej jag ändrar inte. Jag läser rakt av vad du skriver. Du uttrycker dig uselt om du inte menar det du skriver.

Vad jag vet så har regeringen ännu inte kommit med några absoluta direktiv specifikt kring tolk vid kontakt med sjukvården. Nja jag tror inte att människor kommer att ligga i som tusan för att lära sig Svenska -för nu minsann får man bara tolk de första åren. Förhoppningsvis kan det vara en av f l e r a indikatorer som talar om för människor som kommer hit, hur viktigt det anses i Sverige att lära sig språket. Sjoberga har helt rätt i att nuvarande regering talar klarspråk med vad syftet är med stramare migrationspolitisk.
Nu blandar du bort korten igen och lät återigen bli att svara på frågan. Hur vill DU lösa, regeringens lösning är ointressant, med att folk inte förstår vad som sägs i tex vårdsituationer.
Jag berättar inga sagor -jag använde mig av en metafor för att beskriva din retorik.
Kanske kan det gå att ansöka om tolk för läkarbesök vid svårigheter med språkförståelse, så som de som ansöker om assistans tex. Om man ska genomgå en operation, eller är väldigt sjuk.
Nej din metafor är usel. Mer korrekt hade varit att du skrivit att du hatar grannens katt så du sparkar alla katter du kommer åt. När då någon frågar varför du sparkar på alla katter så svarar du att "men det gör jag ju inte", vilket iofs är sant för du sparkar ju bara på de du kommer åt. Du skriver oerhört provocerande saker och sen försöker du komma undan kritik på en liten liten teknikalitet som inte är relevant i sammanhanget.

Inte för att jag har några vetenskapliga bevis men... jag har under mina år vid katedern inte träffat EN ENDA PERSON som inte verklige kämpat för att lära sig språket.

Med risk för att jag missförstår dig igen - menar du på allvar att de inte VILL lära sig språket??
Jag tror inte det kommer bli någon större förändring mot hur det varit de senaste 15 åren bara för rätten till livslång tolk vid sjukvård dras in. Dvs. Det kommer precis som tidigare finnas de som har fallenhet för språkinlärning, de som har svårt men med tiden blir det bättre, de som verkligen försöker men kommer alltid ha svårt att göra sig förstådd, och de som bara sitter av tiden.

Jag tror inte det kommer bli någon större förändring mot hur det varit de senaste 15 åren bara för rätten till livslång tolk vid sjukvård dras in. Dvs. Det kommer precis som tidigare finnas de som har fallenhet för språkinlärning, de som har svårt men med tiden blir det bättre, de som verkligen försöker men kommer alltid ha svårt att göra sig förstådd, och de som bara sitter av tiden.

Men hur löser man problemet med att vården inte kan ge korrekt diagnos och vård om de inte kan förstå patienten och vice versa? Att gestikulera mot ryggen och säga, ajajaj, mycket ont kommer kräva en enorm utredning och behov av resurser.

Jag har läst engelska i en herrans massa år och bott periodvis i UK. Jag skulle ändå se det som en stor utmaning med risk för fel att ha en mer avancerad kontakt med exempelvis vården eller socialtjänsten på engelska. Herregud det är väl bara att se till hur många svenskar som anser sig missförstådda (rätt eller fel...) av ovanstående, på svenska.

Jag har också studerat franska både i grundskolan, på gymnasiet och kortare period på universitetet. Alltså BETYDLIIGT mer än de flesta invandrare studerar svenska på SFI. Dessutom är jag inte analfabet och har tidigare erfarenhet av att lära mig ett främmande språk. Tanken på att jag skulle ha en mer avancerad vårdkontakt med korrekt resultat på franska, ens under tiden jag studerade språket, är rena rama skämtet.

Jag anser att rätten till tolk under vårdkontakter och invandrares benägenhet att vilja lära sig svenska är två frågor som inte alls har med varandra att göra. Och jag undrar om det verkligen finns någon som på riktigt tror att en person som "inte vill" lära sig svenska idag skulle göra det inför tanken på att inte ha rätt till tolk vid en eventuell framtida vårdkontakt?

Men hur löser man problemet med att vården inte kan ge korrekt diagnos och vård om de inte kan förstå patienten och vice versa? Att gestikulera mot ryggen och säga, ajajaj, mycket ont kommer kräva en enorm utredning och behov av resurser.
Ja, särskilt med dagens vårdköer och arbetsmiljön inom vårdyrkena känns det både vårdslöst och respektlöst att slösa med vårdens resurser och tid genom att vägra människor tolk, inte bara gentemot patienten och patientsäkerheten utan även gentemot de som faktiskt har det som jobb att hjälpa.

Att börja både strunta i patientsäkerheten och schabbla bort möjligheten för anställda inom vården att ge just effektiv vård, till förmån för att kunna moralisera över människors språkkunskaper, det är ganska ovärdigt.

Ja, särskilt med dagens vårdköer och arbetsmiljön inom vårdyrkena känns det både vårdslöst och respektlöst att slösa med vårdens resurser och tid genom att vägra människor tolk, inte bara gentemot patienten och patientsäkerheten utan även gentemot de som faktiskt har det som jobb att hjälpa.

Att börja både strunta i patientsäkerheten och schabbla bort möjligheten för anställda inom vården att ge just effektiv vård, till förmån för att kunna moralisera över människors språkkunskaper, det är ganska ovärdigt.

Jag håller med. Det känns inte som att man kommer uppnå det man vill uppnå med att dra in tolkarna vid sjukvårdsbesök.

Om man nu vill att alla som är svenska medborgare ska kunna svenska så får man ju istället införa språktest som krav för medborgarskap. Det finns redan i många europeiska länder. T.ex. finns det ett språktest för även permanent uppehållstillstånd i bl.a. Frankrike, Belgien och Danmark. Den vägen hade varit mer logisk att gå om man vill att de som bor i Sverige ska kunna svenska.

Jag håller med. Det känns inte som att man kommer uppnå det man vill uppnå med att dra in tolkarna vid sjukvårdsbesök.

Om man nu vill att alla som är svenska medborgare ska kunna svenska så får man ju istället införa språktest som krav för medborgarskap. Det finns redan i många europeiska länder. T.ex. finns det ett språktest för även permanent uppehållstillstånd i bl.a. Frankrike, Belgien och Danmark. Den vägen hade varit mer logisk att gå om man vill att de som bor i Sverige ska kunna svenska.
Tja, ska vi vägra nyfödda barn medborgarskap för att de bor i en familj som talar ett samiskt språk, finska, jiddisch, romani eller meänkieli? för det är vad de kommer att tala under barndomen. För att inte tala om älvdalskan. :D:D:D

Det knakar rejält i Regeringssamarbetet. SD vill ha del i utnämningsmakten; Strömmer nekar. Hur det blir i verkligheten återstår att se.

"Konflikten mellan Sverigedemokraterna och regeringen om makten över utnämningspolitiken börjar alltmer likna en allvarlig kris för samarbetet.

Expressen kunde på torsdagen avslöja att regeringen tänker neka SD inflytande över vilka som ska leda landets myndigheter, och det även för de myndigheter som SD själva pekat ut som särskilt viktiga för partiet att påverka i närtid: Polisen, Migrationsverket, Sida och Skolverket. "

https://www.expressen.se/nyheter/sd...ghetscheferna-stor-irritation-mot-regeringen/

Tja, ska vi vägra nyfödda barn medborgarskap för att de bor i en familj som talar ett samiskt språk, finska, jiddisch, romani eller meänkieli? för det är vad de kommer att tala under barndomen. För att inte tala om älvdalskan. :D:D:D

Vi kan ju kolla på hur Norge som har språktest som krav har gjort, hur det funkat och vilka formuleringar de har.

min hyresvärd måste göra språktest för medborgarskap.

EU införde ett intäktstak ifrån 1 dec på de övervinster som elbolagen gör, så att alla länder skulle kunna återföra det till sin befolkning när det behövs som bäst. Regeringen har ännu inte fått det på plats och de - och vi alla - går därigenom miste om enorma summor.

"Elmiljarder missas med försenat intäktstak​

I Sverige kommer intäktsstödet för elbolag inte att vara på plats förrän 1 mars, något som innebär att elkonsumenterna går miste om flera miljarder kronor. DN skriver att Sverige är det enda EU-land där intäktsskyddet försenats och att regeringens agerande i frågan beskrivs som ”slarv”.
Eftersom intäktstaket inte är ett direktiv utan en förordning så ska det implementeras direkt, säger experter till tidningen.
– Jag förstår inte riktigt, ärligt talat. Utan att känna till alla detaljer verkar det illa hanterat, särskilt som det är mycket som står på spel för skattebetalarna, säger Katarina Fast Lappalainen, doktor i offentlig rätt och universitetslektor vid Stockholms universitet."

https://omni.se/elmiljarder-missas-med-forsenat-intaktstak/a/GMwk14

Viktig text om en undersökning som granskar demokratiskt motståndskraft i europeiska länder. Visst, den som väljer att anamma ett tänk i stil med att en negativ utveckling skulle aldrig kunna ske i Sverige, kan notera att en av fem skulle överge en politisk kandidat (som de annars skulle ha röstat på) om denne bryter mot demokratiska principer. Låter ju skitlite egentligen, men det är typ bäst i klassen där. Men...

"Även om resultatet därmed ger stöd åt bilden av Sverige som en av Europas mest stabila demokratier, betyder det inte att det inte finns något att oroa sig för. Faktum är att Sveriges auktoritära potential är stor och består av två specifika väljargrupper: SD-väljare, vilket kanske inte är så överraskande, och icke-väljare, vilket kanske är mer förvånande.

En aktiv och engagerad väljarkår brukar ses som tecken på en sund demokrati, och därför är det ett värde i sig med ett högt valdeltagande. Resultatet av vår studie pekar på att det också finns en annan, farligare potential med den grupp svenska väljare som vänt sig bort från politiken. Faktum är att icke-väljarna i Sverige inte bara är ointresserade av politik, utan att de visar en stor acceptans för auktoritärism. Om och när de engagerar sig i politiken så dras de ofta mot SD. För de politiskt oengagerade svenska medborgarna tycks missnöje med specifika partier eller politiker gå hand i hand med en tveksam inställning till demokrati i allmänhet."

Och de oengagerade svenska väljarna är de minst demokratiskt sinnade i hela jäkla undersökningen... och SD-väljare har föga förvånande hög tolerans för antidemokratiska förslag.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/XbWAjo/filip-milacic-om-toleransen-for-auktoritara-tendenser

EU införde ett intäktstak ifrån 1 dec på de övervinster som elbolagen gör, så att alla länder skulle kunna återföra det till sin befolkning när det behövs som bäst. Regeringen har ännu inte fått det på plats och de - och vi alla - går därigenom miste om enorma summor.

"Elmiljarder missas med försenat intäktstak​

I Sverige kommer intäktsstödet för elbolag inte att vara på plats förrän 1 mars, något som innebär att elkonsumenterna går miste om flera miljarder kronor. DN skriver att Sverige är det enda EU-land där intäktsskyddet försenats och att regeringens agerande i frågan beskrivs som ”slarv”.
Eftersom intäktstaket inte är ett direktiv utan en förordning så ska det implementeras direkt, säger experter till tidningen.
– Jag förstår inte riktigt, ärligt talat. Utan att känna till alla detaljer verkar det illa hanterat, särskilt som det är mycket som står på spel för skattebetalarna, säger Katarina Fast Lappalainen, doktor i offentlig rätt och universitetslektor vid Stockholms universitet."

https://omni.se/elmiljarder-missas-med-forsenat-intaktstak/a/GMwk14
Det här är väl på nivån att ansvariga ministrar borde avgå, eller hade varit på den nivån förr åtminstone. Nu lär väl inget hända.

Det här är väl på nivån att ansvariga ministrar borde avgå, eller hade varit på den nivån förr åtminstone. Nu lär väl inget hända.
EU kommer att följa upp i alla fall - och så får vi alla skämmas över att vara enda land i EU som inte följt detta och sett till att våra medborgare fått det stöd vi haft rätt till.

"De förlorade miljarderna riskerar i sin tur att bli en obehaglig följetong för regeringen de kommande åren. I Bryssel pågår en utvärdering av hur förordningen följs, uppger en EU-källa för DN.
– Om det blir nödvändigt kommer vi följa upp med relevanta medlemsländer för att säkerställa att EU-lagen följs till fullo, säger källan.
Katarina Fast Lappalainen ser framför sig att EU kan vidta juridiska åtgärder mot Sverige, med risk för böter.
– EU-kommissionen lär inleda ett överträdelseförfarande, säger hon."

https://www.dn.se/sverige/larm-inifran-superdepartementet-regeringens-slarv-kostar-miljarder/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka