Inte för att jag har några vetenskapliga bevis men... jag har under mina år vid katedern inte träffat EN ENDA PERSON som inte verklige kämpat för att lära sig språket.Såklart du tycker det....Det var ju heller inte hur j a g skriver jag ville få fram -utan hur du väljer att svara och ändra om det jag egentligen skriver. Omedvetet eller medvetet....
Vad jag vet så har regeringen ännu inte kommit med några absoluta direktiv specifikt kring tolk vid kontakt med sjukvården. Nja jag tror inte att människor kommer att ligga i som tusan för att lära sig Svenska -för nu minsann får man bara tolk de första åren. Förhoppningsvis kan det vara en av f l e r a indikatorer som talar om för människor som kommer hit, hur viktigt det anses i Sverige att lära sig språket. Sjoberga har helt rätt i att nuvarande regering talar klarspråk med vad syftet är med stramare migrationspolitisk.
Jag berättar inga sagor -jag använde mig av en metafor för att beskriva din retorik.
Kanske kan det gå att ansöka om tolk för läkarbesök vid svårigheter med språkförståelse, så som de som ansöker om assistans tex. Om man ska genomgå en operation, eller är väldigt sjuk.
Med risk för att jag missförstår dig igen - menar du på allvar att de inte VILL lära sig språket??