Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är helt övertygad om (har jobbat många många år med språk- och samhällsutbildning för invandrare)

Ska de lära sig svenska måste nog vi erbjuda svenska-lektioner också på ett bra sätt. Dvs tillgång till språket.
Du får diskutera med tanten som ju har mångårig erfarenhet av språkutbildning -vad som är så fel med Sveriges sätt att försöka lära ut svenska språket.

Och jag känner hemmafruar som invandrade till Sverige i vuxen ålder med andra världskriget i bagaget (en av dem kom direkt från Ravenbrück). Hemmafruar hela livet. Men nog lärde de sig svenska så de kunde göra sig förstådda. De bröt en del hela livet men klarade av att göra sig förstådda. Då fanns ingen SFI, inga språkinlärningsappar och inget internet. Jag tror inte att dagens invandrare är mindre intelligenta än de som kom hit på 40-50-talet.

När det gäller analfabeter är situationen en helt annan. Det finns ju ingen funktion en analfabet kan fylla i ett land som Sverige för att tjäna sitt eget uppehälle. Därför måste de få hjälp att lära sig det de behöver för att kunna fungera i vårt samhälle. Men jag tycker att vi inte heller kan acceptera att de inte försöker tillräckligt. De blir väldigt utsatta om de hela tiden är beroende av sin mans ekonomi och välvilja. Kombinera det med den kvinnosyn som finns i de länder där flickor inte får gå tillräckligt många år i skolan och resultatet blir oerhört sorgligt.

Jag tycker att mer måste göras för att alla som kommer hit ska lära sig svenska. Men att inte ge tillgång till tolk vid sjukvårdsförsäkring är inte rätt väg. Men nåt måste göras. Vi kan inte acceptera att människor står utanför samhället.
Det är verkligen inte bara kvinnor som är analfabeter, jag har träffat på fler män än kvinnor i mitt arbete.

Hur stor erfarenhet har du av att ha känsliga och viktiga samtal med tolk respektive utan?

Hur stora kunskaper har du om språkinlärning och trauman?

Baserar du ditt inlägg på kunskap eller tyckande?
Ska jag tolka ditt inlägg att - jag som är lika mycket samhällsintresserad som du och alla andra i den här tråden, ska vara tyst i debatten, inte få föra fram min syn på saken -bara för jag inte nickar med "alla" eller har erfarenheter som du har? Ungefär som att det inte skulle vara OK att få tycka, tänka och diskutera kring tex polisiära insatser som ju livligt diskuteras tidigare i tråden...om man inte är polis?

Du får diskutera med tanten som ju har mångårig erfarenhet av språkutbildning -vad som är så fel med Sveriges sätt att försöka lära ut svenska språket.
Fast man behöver inte vara Einstein för att inse att det även om vi hade världens bästa SFI, så kan tolkar behövas i vårdsituationer för att kunna bedriva effektiv vård. Dels tar språkinlärning tid och dels klarar inte alla individer att nå den avancerade nivå som kan krävas trots superbra undervisning.

Ska jag tolka ditt inlägg att - jag som är lika mycket samhällsintresserad som du och alla andra i den här tråden, ska vara tyst i debatten, inte få föra fram min syn på saken -bara för jag inte nickar med "alla" eller har erfarenheter som du har? Ungefär som att det inte skulle vara OK att få tycka, tänka och diskutera kring tex polisiära insatser som ju livligt diskuteras tidigare i tråden...om man inte är polis?
Det är du som väljer att se mitt inlägg på det sättet. Min fråga är uppriktig, bygger ditt inlägg på erfarenheter eller tyckande? Har du någon grund för dina åsikter? Lyssnar du på de med erfarenheter innan du bestämmer dig för vad du tycker?

Det är väl klart att man ska få föra fram sin åsikt gällande saker och ting, det håller nog de flesta med om. Uppfattar snarare att problemet kommer när någon presenterar åsikter som inte direkt rimmar väl med mänskliga rättigheter, samtidigt som man också insisterar på att åsikterna ska behandlas som om de vore neutrala/vilka som helst... och därmed skapa en falsk balans.

Ta bort tolkarna; så skärper de sig och lär sig språket.
Sänk biståndet; så blir det mer "effektivt".
Sänk a-kassan; så skärper de sig och börjar jobba.
Ta bort sjukpenningen; så skärper de sig och blir friska.

Det är lätt att leda ett land enligt högerns bok. Det behövs ingen omtanke, ingen empati, ingen förståelse, inget stöd. Bara låt piskan vina, så löser sig allt.

Det intressanta är att även om de två första är SD stora anhängare av så är många (majoriteten?) av SD väljare de som kommer drabbas av de två sista. Som populistiskt parti så drar SD till sig många 'förlorare' som är beroende av bidrag. Frågan är bara om SD lyckas finta bort att villkoren för den gruppen försämras, med att allt är invandrares fel.

Ta bort tolkarna; så skärper de sig och lär sig språket.
Sänk biståndet; så blir det mer "effektivt".
Sänk a-kassan; så skärper de sig och börjar jobba.
Ta bort sjukpenningen; så skärper de sig och blir friska.

Det är lätt att leda ett land enligt högerns bok. Det behövs ingen omtanke, ingen empati, ingen förståelse, inget stöd. Bara låt piskan vina, så löser sig allt.
Nja det där lät väldigt omänskligt och hårt och rätt överdrivet....
Fast man behöver inte vara Einstein för att inse att det även om vi hade världens bästa SFI, så kan tolkar behövas i vårdsituationer för att kunna bedriva effektiv vård. Dels tar språkinlärning tid och dels klarar inte alla individer att nå den avancerade nivå som kan krävas trots superbra undervisning.
Jag håller med om det du säger här och tycker att tolk är en självklarhet de första åren.

Det är du som väljer att se mitt inlägg på det sättet. Min fråga är uppriktig, bygger ditt inlägg på erfarenheter eller tyckande? Har du någon grund för dina åsikter? Lyssnar du på de med erfarenheter innan du bestämmer dig för vad du tycker?
Både och skulle jag vilja säga. Jag har ju själv varit utlänning och med ett språk som tog rätt många år att lära mig. Jag födde barn och besökte läkare med barnen utan att kunna det särskilt bra. Grund för mina åsikter? Ja alltså alla har ju sina åsikter. Vilken grund de vilar på kan ju variera massor.

Det är väl klart att man ska få föra fram sin åsikt gällande saker och ting, det håller nog de flesta med om. Uppfattar snarare att problemet kommer när någon presenterar åsikter som inte direkt rimmar väl med mänskliga rättigheter, samtidigt som man också insisterar på att åsikterna ska behandlas som om de vore neutrala/vilka som helst... och därmed skapa en falsk balans.
Vi tänker olika kring mänskliga rättigheter. Jag tycker rätten till tolk i vårdsammanhang är självklar de första åren, men inte en mänsklig rättighet år efter år efter år efter år...alltid

Vi tänker olika kring mänskliga rättigheter. Jag tycker rätten till tolk i vårdsammanhang är självklar de första åren, men inte en mänsklig rättighet år efter år efter år efter år...alltid
Men... varför? Är det alltså värt att tumma på patientsäkerheten för att kunna "sätta dit" personer som inte lärt sig språket snabbt nog? Får de "skylla sig själva" i ett utsatt läge?

Rent pragmatiskt kommer tolkkostnaderna att kosta mycket pengar och öka risken för felbehandlingar något otroligt. Eller ska icke-svensktalande inte få tillgång till korrekt sjukvård om de inte har råd med tolkavgifter?

Vad gäller hemmafruar som flyttade från Tyskland var i princip alla läs och skrivkunniga, plus att tyska och svenska är nära besläktade eftersom båda är germanska språk med samma alfabet och liknande grammatik. Det är en enorm skillnad på det och tex arabiska, mandarin, japanska, ryska osv. Något som försvårat inlärning av svenska är tyvärr tillgången till satellit-tv och internet som gör att man idag kan få alla sina nyheter, underhållning, kontakter på sitt hemlandsspråk. Olikt hur det var på 50 och 60-talet. Men om Sverige inte ska förbjuda satellit-tv och internet för vissa medborgare kan jag inte se att det är så mycket man kan göra åt det.

Baserat på forskning har det konstaterats att den absolut viktigaste faktorn för att komma in i samhället, lära sig språket osv, är att komma in på arbetsmarknaden. Men många nysvenskar som är analfabeter eller semi-analfabeter utan grundläggande kompetens kommer aldrig ut. Även arbeten som städare och liknande kräver kompetens. Vi har just nu en kvinna som har börjat arbeta som behovsanställd som städare. Hon behövde gå igenom en utbildning och sedan prov att hon kan tala, läsa och förstå svenska innan hon kan bli anställd. Trots att hon pratade hyfsad svenska så kuggade hon två gånger. Det handlade om att veta vad som är tillåtet att ta med sig på tunnelbanan. Vilka nummer att ringa vid behov, bemötandet av passagerarna. Vilka svar man ger på olika frågor osv.

Och jag känner hemmafruar som invandrade till Sverige i vuxen ålder med andra världskriget i bagaget (en av dem kom direkt från Ravenbrück). Hemmafruar hela livet. Men nog lärde de sig svenska så de kunde göra sig förstådda. De bröt en del hela livet men klarade av att göra sig förstådda. Då fanns ingen SFI, inga språkinlärningsappar och inget internet. Jag tror inte att dagens invandrare är mindre intelligenta än de som kom hit på 40-50-talet.

När det gäller analfabeter är situationen en helt annan. Det finns ju ingen funktion en analfabet kan fylla i ett land som Sverige för att tjäna sitt eget uppehälle. Därför måste de få hjälp att lära sig det de behöver för att kunna fungera i vårt samhälle. Men jag tycker att vi inte heller kan acceptera att de inte försöker tillräckligt. De blir väldigt utsatta om de hela tiden är beroende av sin mans ekonomi och välvilja. Kombinera det med den kvinnosyn som finns i de länder där flickor inte får gå tillräckligt många år i skolan och resultatet blir oerhört sorgligt.

Jag tycker att mer måste göras för att alla som kommer hit ska lära sig svenska. Men att inte ge tillgång till tolk vid sjukvårdsförsäkring är inte rätt väg. Men nåt måste göras. Vi kan inte acceptera att människor står utanför samhället.
Precis.

Jag vill bara påminna om alla de finska hemmafruar som blev halvspråkliga efter många år i Sverige.
De blandade språken till en rotvälska som endast förstods fullt av den som kunde både svenska och finska.

Jag kan inte påminna mig att de var något samhällsproblem?

Både och skulle jag vilja säga. Jag har ju själv varit utlänning och med ett språk som tog rätt många år att lära mig. Jag födde barn och besökte läkare med barnen utan att kunna det särskilt bra. Grund för mina åsikter? Ja alltså alla har ju sina åsikter. Vilken grund de vilar på kan ju variera massor.
Jag tänker att vi alla har väl haft åsikter om sånt som vi egentligen inte haft så stora kunskaper om, åsikter som vi sen har reviderat där vi fått insikt och/eller erfarenheter. Jag skulle inte haft så starka åsikter om rätten till tolk om jag inte haft hundratals samtal med tolk där många förstått svenska på ytan men inte på djupet. Eller träffat de som haft samtal med myndighet utan tolk där de trodde de förstod men sedan hamnat i svårigheter på grund av att de missförstått.

Vägen till ett annat språk år olika lång beroende på personliga förutsättningar och hur långt det är mellan nya språket och modersmålet. De som kan läsa och skriva och använder samma alfabet som det nya språket har det mycket närmare än den som använder ett annat alfabet och inte läser och skriver obehindrat. Min kompis har varit SFI-lärare för analfabeter, och nu är hon det för kvinnor som aldrig hinner avsluta SFI för att de blir gravida med täta mellanrum. För mig är hon en hjälte. Jag håller verkligen med om att språket är nyckeln till ett nytt land men har också stor förståelse för att olika människor har olika förutsättningar att ta det till sig. Därför anser jag att den som själv bedömer att denne behöver tolk också ska ha rätt till det utan kostnad.

Precis.

Jag vill bara påminna om alla de finska hemmafruar som blev halvspråkliga efter många år i Sverige.
De blandade språken till en rotvälska som endast förstods fullt av den som kunde både svenska och finska.

Jag kan inte påminna mig att de var något samhällsproblem?
Jag köpte mitt hus av en sådan kvinna, eller i alla fall nästan. Hon var usel på svenska och den vuxna dottern skötte delar av förhandlingen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka