Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Utskottsinitiativ för att ge Regeringen en knuff i rätt riktning och få fart på vindkraftsbyggandet som efterfrågas av näringslivet:

Förslaget att den som varit i Sverige ett visst tag ska behöva betala sina egna tolkkostnader är så cyniskt och människoovänligt. Enda syftet är att straffa de människor som inte uppför sig tillräckligt väl. Det finns oerhört många anledningar till att människor som invandrat till Sverige inte har lärt sig tillräcklig svenska för att kunna förstå allt som sägs vid ett möte med läkare eller myndigheter.

Närmast mitt hjärta ligger de, främst kvinnor, som haft en kontrollerande partner som hindrat dem lära sig språket, som ett sätt att beskära deras frihet och behålla kontroll över dem. Många har djupt traumatiska händelser inom sig, som att ha sett nära anhöriga dödas på de vidrigaste sätt. De måste ges möjlighet att få hjälp att hantera detta innan de kan ta till sig ett nytt språk.

Jag har hur många gånger som helst haft samtal som socialsekreterare med de som inte velat ha tolk, och som trott att de förstått mig, men sen har det visat sig att vi har missförstått varandra. Det blir ett helt vansinnigt slöseri med resurser med alla de som inte förstår vad läkaren eller socialsekreteraren säger, de kan bli felbehandlade eller göra felaktiga val.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/l39kjM/tvinga-inte-8-aringar-ge-mamma-cancerbesked

Förslaget att den som varit i Sverige ett visst tag ska behöva betala sina egna tolkkostnader är så cyniskt och människoovänligt. Enda syftet är att straffa de människor som inte uppför sig tillräckligt väl. Det finns oerhört många anledningar till att människor som invandrat till Sverige inte har lärt sig tillräcklig svenska för att kunna förstå allt som sägs vid ett möte med läkare eller myndigheter.

Närmast mitt hjärta ligger de, främst kvinnor, som haft en kontrollerande partner som hindrat dem lära sig språket, som ett sätt att beskära deras frihet och behålla kontroll över dem. Många har djupt traumatiska händelser inom sig, som att ha sett nära anhöriga dödas på de vidrigaste sätt. De måste ges möjlighet att få hjälp att hantera detta innan de kan ta till sig ett nytt språk.

Jag har hur många gånger som helst haft samtal som socialsekreterare med de som inte velat ha tolk, och som trott att de förstått mig, men sen har det visat sig att vi har missförstått varandra. Det blir ett helt vansinnigt slöseri med resurser med alla de som inte förstår vad läkaren eller socialsekreteraren säger, de kan bli felbehandlade eller göra felaktiga val.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/l39kjM/tvinga-inte-8-aringar-ge-mamma-cancerbesked
Rent vansinne att neka personer tillgång till vård med liknande förutsättningar. Ett steg mot ett riktigt skit-Sverige att skämmas för.

Rent vansinne att neka personer tillgång till vård med liknande förutsättningar. Ett steg mot ett riktigt skit-Sverige att skämmas för.
Man kan undra hur mycket all felaktig vård och vårdskador, vilka skulle bli effekten av detta, skulle kosta samhället. Min gissning är att det skulle kostar mer än vad tolkar kostar, men man vill inte se det från det perspektivet eftersom det egentligen inte handlar om pengar.

Förslaget att den som varit i Sverige ett visst tag ska behöva betala sina egna tolkkostnader är så cyniskt och människoovänligt.
Men vad är ett "visst" tag för dig? 3år, 5år, 10 eller 20år? Att landet man flyttat till inte bryr sig ifall du lär dig språket som är basalt för ett fungerande liv.

Enda syftet är att straffa de människor som inte uppför sig tillräckligt väl. Det finns oerhört många anledningar till att människor som invandrat till Sverige inte har lärt sig tillräcklig svenska för att kunna förstå allt som sägs vid ett möte med läkare eller myndigheter.
Nja straffa....snarare att -Välkommen hit att verka och bo här! Du förväntas lära dig språket då vi har mångårig erfarenhet av att det annars blir väldigt svårt att få ett arbete, bli skattebetalare och en viktig kugge i vårt samhälle.
En anledning som jag tror har bidragit till att lära sig svenska har hamnat en bit ner på priolistan, är att det inte tydligt nog framgått att det är det viktigaste verktyget till att acklimatisera sig i ett nytt land.
Närmast mitt hjärta ligger de, främst kvinnor, som haft en kontrollerande partner som hindrat dem lära sig språket, som ett sätt att beskära deras frihet och behålla kontroll över dem.
Ja..det förstås att människor som lever under kontrollerande partner råkar ofta illa ut i sitt vardagliga liv. Jag blir än mer övertygad om att det är därför mycket information och tydliga förväntningar som måste nå de människor som kommer till Sverige och vill bo här. Män som lever i grottstadiet och vill ha en underhuggare där hemma att kontrollera ska förstå att det är inte så svenska samhället tar sig framåt. Men det gäller även för kvinnor som anser att deras plats är i hemmet och med hård hand uppfostrar sin döttrar i samma uråldriga skitsyn som man har i det land man kom ifrån. Anses hon obstinat får den dottern leva under hot att bli tillbakaskickad till landet med skitsyn på kvinnor och blir tvångsgift -som 15åring.

Men vad är ett "visst" tag för dig? 3år, 5år, 10 eller 20år? Att landet man flyttat till inte bryr sig ifall du lär dig språket som är basalt för ett fungerande liv.

Nja straffa....snarare att -Välkommen hit att verka och bo här! Du förväntas lära dig språket då vi har mångårig erfarenhet av att det annars blir väldigt svårt att få ett arbete, bli skattebetalare och en viktig kugge i vårt samhälle.
En anledning som jag tror har bidragit till att lära sig svenska har hamnat en bit ner på priolistan, är att det inte tydligt nog framgått att det är det viktigaste verktyget till att acklimatisera sig i ett nytt land.

Ja..det förstås att människor som lever under kontrollerande partner råkar ofta illa ut i sitt vardagliga liv. Jag blir än mer övertygad om att det är därför mycket information och tydliga förväntningar som måste nå de människor som kommer till Sverige och vill bo här. Män som lever i grottstadiet och vill ha en underhuggare där hemma att kontrollera ska förstå att det är inte så svenska samhället tar sig framåt. Men det gäller även för kvinnor som anser att deras plats är i hemmet och med hård hand uppfostrar sin döttrar i samma uråldriga skitsyn som man har i det land man kom ifrån. Anses hon obstinat får den dottern leva under hot att bli tillbakaskickad till landet med skitsyn på kvinnor och blir tvångsgift -som 15åring.
Helas ditt inlägg strider mot min grundläggande värdering - alla människors lika rätt och värde.

Jag är helt övertygad om (har jobbat många många år med språk- och samhällsutbildning för invandrare) att alla människor gör sitt bästa i den situation de befinner sig i. Att vårt samhälle har behandlat invandrade personer på ett uselt sätt och berövat dem möjlighet att göra sitt bästa är jag övertygad om.

Ska de lära sig svenska måste nog vi erbjuda svenska-lektioner också på ett bra sätt. Dvs tillgång till språket.

Och sedan finns de som aldrig, trots helhjärtade försök, aldrig kan komma till den språkliga nivå att de inte behöver tolk vid avgörande vårdkontakter. Vården är absolut inte rätt ställe att driva den typen av signalpolitik på. Alltså även om jag skulle hållit med om att den sortens idiotpolitik vore rimlig, så ska den givetvis inte genomföras på ställen där den kostar både individer och samhälle som allra mest.

Att det ens diskuteras är ett tecken i tiden på att Sverige har hamnat på ett starkt sluttande plan med de nya stollarna som kaptener (och marionetterna ur de gamla partierna vid rodret). Snabbt på väg mot ett land att skämmas över.

Hur stor erfarenhet har du av att ha känsliga och viktiga samtal med tolk respektive utan?

Hur stora kunskaper har du om språkinlärning och trauman?

Baserar du ditt inlägg på kunskap eller tyckande?

Okej, men säg att du faktiskt vill lära dig språket, kan det ganska bra rentav, men sedan behöver du vård och det blir ändå fel pga. krångliga termer som random svenne skulle ha svårt med, vilket leder till att du får felaktig vård och kanske får en vårdskada. Då behövs ännu mer vård, och det kostar ännu mer. Är det ändå värt att skita i att betala tolkkostnader, om det kostar samhället mer pengar i slutändan?

Det blev intressant på slutet när SD nog fattat att de kunde åka tid för diskriminering och fick det till att det var en politisk handling mod SD att luciatåget inte var "traditionellt" Det hade ju hänt 2013 att man spelade en pjäs med flyktingandknytning.

I alla fall, det officiella motivet så hör i efterhand är att luciatåget var politiskt och man kan förbjuda politiska manifestationer i fullmäktige.

Det intressanta blir då att ett "traditionellt" luciatåg kan tolkas som en politisk manifestation mot de som är av en annan åsikt än SD.

En traditionell skinkmacka till fikat blir en politisk manifestation mot judar, men varje försök att göra mackan inte så traditionell blir en manifestation mot SD.
Om man följer det resonemanget så skulle det alltså vara så att transpersonens blotta existens gör sammanhanget hen har en roll i till "politiskt".

Därmed är något som hen inte kan påverka eftersom det inte är beroende av något politiskt syfte eller agerande som hen kan upphöra med/avstå ifrån (om hen inte ska upp höra att existera eller aldrig delta). Och då borde det som en följd av detta ändå bli indirekt diskriminering. Eftersom hens deltagande inte kan ske på samma villkor som för andra och att det är direkt knutet till diskrimineringsgrunden...

Noterar att hela resonemanget även är väldigt avhängigt hur en definierar begreppet "traditionellt" i sammanhanget och vems tolkning som ska tillmäts allmän giltighet där. Hade en lucia i grön dräkt ansetts vara "otraditionell" och därmed också "politisk" t.ex. Hur avgör man sedan mot vad och vem "att vara grönklädd" riktar sig politiskt...

Om man följer det resonemanget så skulle det alltså vara så att transpersonens blotta existens gör sammanhanget hen har en roll i till "politiskt".

Därmed är något som hen inte kan påverka eftersom det inte är beroende av något politiskt syfte eller agerande som hen kan upphöra med/avstå ifrån (om hen inte ska upp höra att existera eller aldrig delta). Och då borde det som en följd av detta ändå bli indirekt diskriminering. Eftersom hens deltagande inte kan ske på samma villkor som för andra och att det är direkt knutet till diskrimineringsgrunden...

Noterar att hela resonemanget även är väldigt avhängigt hur en definierar begreppet "traditionellt" i sammanhanget och vems tolkning som ska tillmäts allmän giltighet där. Hade en lucia i grön dräkt ansetts vara "otraditionell" och därmed också "politisk" t.ex. Hur avgör man sedan mot vad och vem "att vara grönklädd" riktar sig politiskt...
Jag tror faktiskt inte att lucian var en transperson, utan bara rätt och slätt icke-binär. Men resonemanget du beskriver är som hämtat från liknande debatteter från UK och USA senare år. Och det är precis såhär högerpopulisterna gör.

Jag tror faktiskt inte att lucian var en transperson, utan bara rätt och slätt icke-binär. Men resonemanget du beskriver är som hämtat från liknande debatteter från UK och USA senare år. Och det är precis såhär högerpopulisterna gör.
Det kan du ha rätt i, jag hade nog hjärnan i det större sammanhanget av liknande diskussioner. Oavsett så gäller hela resonemanget i det fallet också. Det var inte menat att fokusera på den personen, men på vad argumenten i förlängningen innebär säger om man följde dem konsekvent hela vägen.

Tre av deltagarna där jag arbetar har gått igenom SFI men de kan knappt tala än mindre skriva, läsa eller förstå svenska. Hur de fått godkänt på SFI D som är relativt avancerat är mer än jag förstår. En av dem sa att hen inte förstod men att läraren inte hade tid utan bara skrev på tavlan och pratade fast eleverna inte hängde med. Kvaliteten på SFI är tyvärr mycket skiftande och att vissa ska bestraffas för det är horribelt.

Sedan är sanningen att en del som kommit hit som flyktingar är det av en anledning. De är civila, äldre kvinnor, som ofta bevittnat delar av sin familj sprängda i bitar, skjutna eller begravda i bombade hus. De har aldrig arbetat utanför hemmet och har ingen kompetens som gör att de kommer ut på arbetsmarknaden eller träffar svenskspråkiga förutom i möten med myndigheterna och vården.

En av dem, en äldre kvinna, analfabet, som har varit här sedan 2015 har stora problem med sin rygg. När hon försöker förklara för mig, gestikulerar hon mot ryggen och säger mycket ont. Hade hon inte haft tolk hade det krävts enormt många timmar hos läkare för att försöka förstå även det mest basala om hennes symtom. Det skulle krävts utredningen efter utredning och uteslutningsmetoden via röntgen och liknande innan man kunde ställa diagnos. Sedan ytterligare resurser för att förklara vad det är som är fel, vilka mediciner hon ska ta och att hon ska kontakta sjukgymnasten. Förhoppningsvis skriver vården utförliga instruktioner till sjukgymnasten, som i sin tur kommer behöva förklara utan språk att hon måste göra det här och det här, och fortsätta göra det hemma.

För att komma till undersökningar, och om det krävs operation, krävs att hon förstår tid och datum och plats. Kostnaderna kommer vara astronomiska i slutändan. Så otroligt illa genomtänkt och populistiskt förslag.

Särskilt ett språk med ett annat alfabet. Eller om man är analfabet.
Ja, för då är lexikon - digitalt eller på papper - till noll och ingen hjälp.
När jag undervisade var det massor av charader och teckningar på tavlan. Jösses så bra jag blev på att förklara med bilder. :laugh:

För en äldre analfabet kan det till en början vara svårt att fatta ett de där krumelurerna på papperet är ljud. Tänk dig in i situationen att aldrig levt med text, bara figurer.

Tre av deltagarna där jag arbetar har gått igenom SFI men de kan knappt tala än mindre skriva, läsa eller förstå svenska. Hur de fått godkänt på SFI D som är relativt avancerat är mer än jag förstår. En av dem sa att hen inte förstod men att läraren inte hade tid utan bara skrev på tavlan och pratade fast eleverna inte hängde med. Kvaliteten på SFI är tyvärr mycket skiftande och att vissa ska bestraffas för det är horribelt.

Sedan är sanningen att en del som kommit hit som flyktingar är det av en anledning. De är civila, äldre kvinnor, som ofta bevittnat delar av sin familj sprängda i bitar, skjutna eller begravda i bombade hus. De har aldrig arbetat utanför hemmet och har ingen kompetens som gör att de kommer ut på arbetsmarknaden eller träffar svenskspråkiga förutom i möten med myndigheterna och vården.

En av dem, en äldre kvinna, analfabet, som har varit här sedan 2015 har stora problem med sin rygg. När hon försöker förklara för mig, gestikulerar hon mot ryggen och säger mycket ont. Hade hon inte haft tolk hade det krävts enormt många timmar hos läkare för att försöka förstå även det mest basala om hennes symtom. Det skulle krävts utredningen efter utredning och uteslutningsmetoden via röntgen och liknande innan man kunde ställa diagnos. Sedan ytterligare resurser för att förklara vad det är som är fel, vilka mediciner hon ska ta och att hon ska kontakta sjukgymnasten. Förhoppningsvis skriver vården utförliga instruktioner till sjukgymnasten, som i sin tur kommer behöva förklara utan språk att hon måste göra det här och det här, och fortsätta göra det hemma.

För att komma till undersökningar, och om det krävs operation, krävs att hon förstår tid och datum och plats. Kostnaderna kommer vara astronomiska i slutändan. Så otroligt illa genomtänkt och populistiskt förslag.

Och jag känner hemmafruar som invandrade till Sverige i vuxen ålder med andra världskriget i bagaget (en av dem kom direkt från Ravenbrück). Hemmafruar hela livet. Men nog lärde de sig svenska så de kunde göra sig förstådda. De bröt en del hela livet men klarade av att göra sig förstådda. Då fanns ingen SFI, inga språkinlärningsappar och inget internet. Jag tror inte att dagens invandrare är mindre intelligenta än de som kom hit på 40-50-talet.

När det gäller analfabeter är situationen en helt annan. Det finns ju ingen funktion en analfabet kan fylla i ett land som Sverige för att tjäna sitt eget uppehälle. Därför måste de få hjälp att lära sig det de behöver för att kunna fungera i vårt samhälle. Men jag tycker att vi inte heller kan acceptera att de inte försöker tillräckligt. De blir väldigt utsatta om de hela tiden är beroende av sin mans ekonomi och välvilja. Kombinera det med den kvinnosyn som finns i de länder där flickor inte får gå tillräckligt många år i skolan och resultatet blir oerhört sorgligt.

Jag tycker att mer måste göras för att alla som kommer hit ska lära sig svenska. Men att inte ge tillgång till tolk vid sjukvårdsförsäkring är inte rätt väg. Men nåt måste göras. Vi kan inte acceptera att människor står utanför samhället.

Ta bort tolkarna; så skärper de sig och lär sig språket.
Sänk biståndet; så blir det mer "effektivt".
Sänk a-kassan; så skärper de sig och börjar jobba.
Ta bort sjukpenningen; så skärper de sig och blir friska.

Det är lätt att leda ett land enligt högerns bok. Det behövs ingen omtanke, ingen empati, ingen förståelse, inget stöd. Bara låt piskan vina, så löser sig allt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka