Den stora namntråden

Vad tycker bekanten om för typ av namn? Långa? Korta? Verb? Substantiv? osv :D
Hon har inga direkta krav mer än att det inte ska vara ett namn som förkortas då det här blir hundens smeknamn. Människonamn går bort. En tidigare hund har hetat Junior som är ett namn hon gillar. Temat på kullen är Marvel och i stamtavlan heter hunden James.
 
Hon har inga direkta krav mer än att det inte ska vara ett namn som förkortas då det här blir hundens smeknamn. Människonamn går bort. En tidigare hund har hetat Junior som är ett namn hon gillar. Temat på kullen är Marvel och i stamtavlan heter hunden James.
Jackpot? (Marvelkoppling dessutom :) )
Joker (DC, så iaf serieanknytning :D)
Jackal (också Marvel)
Jago (iaf tecknad skurk :D)
Jafar (samma där)

Jackson
Japp
Joppe (påhittad figur iaf :D)
Jäger
Jävel/Jäkel
Järv
Jura
Jycken
Jazzå
Jox
Joule
Jösses :D
Jippo/Jippi
Jet
Java
Jarl
Jod
Jojo
Jämmer
Jätte
Typ några iaf :) Vill hon ha mer åt engelska uttryck etc så kan jag nog komma på några fler :angel:

(själv hade jag nog döpt hund till Julgris bara för att :D)
 
Hon har inga direkta krav mer än att det inte ska vara ett namn som förkortas då det här blir hundens smeknamn. Människonamn går bort. En tidigare hund har hetat Junior som är ett namn hon gillar. Temat på kullen är Marvel och i stamtavlan heter hunden James.

Joppe!


Ju tuffare hund desto snällare namn.

(Rädda Joppe, död eller levande! För de som kommer ihåg. En mullvad.)

Julle
Julius
Jöns
 
Berättade nyss för sambon om namnförslaget "Decibelle". Han verkade tycka det var ok/fint vilket är OTROLIGT då han ratat de flesta av mina förslag. Typ "Denna Där" som jag tyckte var helt fantastiskt :angel::o
Bestämde ni ett namn? Annars kommer jag med Dharma.

Eller:
Dacey/Daisee/Deicii/whatever stavning ni gillar.
Donna/Dona/Dohna/Donnah
Drama/Dramah/Dhrama
Dincie/Dincey
Dinah
Dionne
Diva
Delta
Dubhain (uttalas Duván) som betyder mörk på gaeliska.
Darina
Disa
Dreia/Dreja/Dreya
Docka
Duffla
Dollar
Dimma

Jag har massor av fler förslag. :) Något som är kul på namn är att kolla vad de svarta i USA kallar sina flickor, för där kan man få massor med bra inspiration. Typ Da´eesha.
 
Okej, så jag ska skaffa mig en eurasiertik nästa år.

Kullen vi köar på är en D-kull och uppfödaren har tidigare låtit valpköparna bestämma stamtavlenamnen själva. Så namn på D uppskattas. Har länge tänkt att en spets passar i japanska namn (även om det inte är en japansk ras) så ös gärna på med sådana alternativ. Nu är kullens far dock fransk, så har även tänkt mig något fransk inspirerat. :D

I stamtavlan kan de givetvis vara lite längre namn, men som tilltalsnamn (som gärna får vara väldigt likt eller en del av stamtavlenamnet) ska vara kort och enkelt.

Så här finns utrymme för fantasi. Gärna många namn på D framförallt. Kommer jag på fler krav så öser jag på allt eftersom:D:devil:


Eftersom jag råkar kunna japanska kan jag komma med lite bidrag på den fronten :D

Först en snabb lektion i japanskt uttal:
"A" är som ett vanligt svenskt kort A (typ "andra", "aldrig" etc.).
"R" är väldigt lätt och inte alls rullande, kan nästan låta lite mer som D.
"O" är väldigt likt ett kort Å (som i "åska") och finns även som utdraget "O" (ou) som då uttalas mer som ett långt Å ("åsna", "åker" etc.)
"E" är också kort ("elefant").
Hoppas att det blev någotsånär begripligt, det är svårt att förklara ljud med text.

Hursomhelst, här är några förslag ;)

誰 Dare
(uttalas "da-re", betyder "vem")
誰か Dareka
(uttalas "da-re-ka", betyder "någon")
デブ Debu
(uttalas "de-bu", betyder "tjock" eller "mullig")
でかい Dekai
(uttalas "de-ka-i", betyder "stor")
弟子 Deshi
(uttalas de-shi, betyder "lärling" eller "lärjunge")
土曜日 Doyoubi
(uttalas "då-jååbi", betyder "lördag")
どこ Doko
(uttalas "då-kå", betyder "vart")
どの Dono
(uttalas "då-nå", betyder "vilken")
どうも Doumo
(uttalas "dåå-må", betyder "tack")
 
Bestämde ni ett namn? Annars kommer jag med Dharma.

Eller:
Dacey/Daisee/Deicii/whatever stavning ni gillar.
Donna/Dona/Dohna/Donnah
Drama/Dramah/Dhrama
Dincie/Dincey
Dinah
Dionne
Diva
Delta
Dubhain (uttalas Duván) som betyder mörk på gaeliska.
Darina
Disa
Dreia/Dreja/Dreya
Docka
Duffla
Dollar
Dimma

Jag har massor av fler förslag. :) Något som är kul på namn är att kolla vad de svarta i USA kallar sina flickor, för där kan man få massor med bra inspiration. Typ Da´eesha.

Vi har inte riktigt bestämt, valparna föds ju nästa sommar/höst så det är ju ett tag kvar :angel:
Åh många fina förslag! Flera av dem har vi med på vår lista av potentiella namn. Dharma ska skrivas till :up:
 
Eftersom jag råkar kunna japanska kan jag komma med lite bidrag på den fronten :D

Först en snabb lektion i japanskt uttal:
"A" är som ett vanligt svenskt kort A (typ "andra", "aldrig" etc.).
"R" är väldigt lätt och inte alls rullande, kan nästan låta lite mer som D.
"O" är väldigt likt ett kort Å (som i "åska") och finns även som utdraget "O" (ou) som då uttalas mer som ett långt Å ("åsna", "åker" etc.)
"E" är också kort ("elefant").
Hoppas att det blev någotsånär begripligt, det är svårt att förklara ljud med text.

Hursomhelst, här är några förslag ;)

誰 Dare
(uttalas "da-re", betyder "vem")
誰か Dareka
(uttalas "da-re-ka", betyder "någon")
デブ Debu
(uttalas "de-bu", betyder "tjock" eller "mullig")
でかい Dekai
(uttalas "de-ka-i", betyder "stor")
弟子 Deshi
(uttalas de-shi, betyder "lärling" eller "lärjunge")
土曜日 Doyoubi
(uttalas "då-jååbi", betyder "lördag")
どこ Doko
(uttalas "då-kå", betyder "vart")
どの Dono
(uttalas "då-nå", betyder "vilken")
どうも Doumo
(uttalas "dåå-må", betyder "tack")

Massor av bra :love:
Blev kär i Deshi. Det åker högt upp på listan av potentiella namn :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 776
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 248
Senast: IngelaH
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 028
Senast: Barbabelle
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 809
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp