Nä IMac måste det vaHaha, vår äldsta hane heter Ipod Därför vore det ju lite kul med Mac
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nä IMac måste det vaHaha, vår äldsta hane heter Ipod Därför vore det ju lite kul med Mac
Vad tycker bekanten om för typ av namn? Långa? Korta? Verb? Substantiv? osvKompisen får snart hem en hovawart valp, en hane som är svart med tecken och behöver namnförslag på J. Alla mina bra gick ju åt till Impas valpar.
Haha, det var nära att Otis blev en Nano...
Hon har inga direkta krav mer än att det inte ska vara ett namn som förkortas då det här blir hundens smeknamn. Människonamn går bort. En tidigare hund har hetat Junior som är ett namn hon gillar. Temat på kullen är Marvel och i stamtavlan heter hunden James.Vad tycker bekanten om för typ av namn? Långa? Korta? Verb? Substantiv? osv
Jackpot? (Marvelkoppling dessutom )Hon har inga direkta krav mer än att det inte ska vara ett namn som förkortas då det här blir hundens smeknamn. Människonamn går bort. En tidigare hund har hetat Junior som är ett namn hon gillar. Temat på kullen är Marvel och i stamtavlan heter hunden James.
Jamsen.Hon har inga direkta krav mer än att det inte ska vara ett namn som förkortas då det här blir hundens smeknamn. Människonamn går bort. En tidigare hund har hetat Junior som är ett namn hon gillar. Temat på kullen är Marvel och i stamtavlan heter hunden James.
Hon har inga direkta krav mer än att det inte ska vara ett namn som förkortas då det här blir hundens smeknamn. Människonamn går bort. En tidigare hund har hetat Junior som är ett namn hon gillar. Temat på kullen är Marvel och i stamtavlan heter hunden James.
....och inte att förglömma schipperken Kittie som snart fyller 12 år om ni kommer ihåg henne.Jaaa det har jag! Han fyllde precis 8! Har även lilla nykomlingen Spader på 10 veckor, jaktspringer.
Bestämde ni ett namn? Annars kommer jag med Dharma.Berättade nyss för sambon om namnförslaget "Decibelle". Han verkade tycka det var ok/fint vilket är OTROLIGT då han ratat de flesta av mina förslag. Typ "Denna Där" som jag tyckte var helt fantastiskt
Okej, så jag ska skaffa mig en eurasiertik nästa år.
Kullen vi köar på är en D-kull och uppfödaren har tidigare låtit valpköparna bestämma stamtavlenamnen själva. Så namn på D uppskattas. Har länge tänkt att en spets passar i japanska namn (även om det inte är en japansk ras) så ös gärna på med sådana alternativ. Nu är kullens far dock fransk, så har även tänkt mig något fransk inspirerat.
I stamtavlan kan de givetvis vara lite längre namn, men som tilltalsnamn (som gärna får vara väldigt likt eller en del av stamtavlenamnet) ska vara kort och enkelt.
Så här finns utrymme för fantasi. Gärna många namn på D framförallt. Kommer jag på fler krav så öser jag på allt eftersom
Bestämde ni ett namn? Annars kommer jag med Dharma.
Eller:
Dacey/Daisee/Deicii/whatever stavning ni gillar.
Donna/Dona/Dohna/Donnah
Drama/Dramah/Dhrama
Dincie/Dincey
Dinah
Dionne
Diva
Delta
Dubhain (uttalas Duván) som betyder mörk på gaeliska.
Darina
Disa
Dreia/Dreja/Dreya
Docka
Duffla
Dollar
Dimma
Jag har massor av fler förslag. Något som är kul på namn är att kolla vad de svarta i USA kallar sina flickor, för där kan man få massor med bra inspiration. Typ Da´eesha.
Eftersom jag råkar kunna japanska kan jag komma med lite bidrag på den fronten
Först en snabb lektion i japanskt uttal:
"A" är som ett vanligt svenskt kort A (typ "andra", "aldrig" etc.).
"R" är väldigt lätt och inte alls rullande, kan nästan låta lite mer som D.
"O" är väldigt likt ett kort Å (som i "åska") och finns även som utdraget "O" (ou) som då uttalas mer som ett långt Å ("åsna", "åker" etc.)
"E" är också kort ("elefant").
Hoppas att det blev någotsånär begripligt, det är svårt att förklara ljud med text.
Hursomhelst, här är några förslag
誰 Dare
(uttalas "da-re", betyder "vem")
誰か Dareka
(uttalas "da-re-ka", betyder "någon")
デブ Debu
(uttalas "de-bu", betyder "tjock" eller "mullig")
でかい Dekai
(uttalas "de-ka-i", betyder "stor")
弟子 Deshi
(uttalas de-shi, betyder "lärling" eller "lärjunge")
土曜日 Doyoubi
(uttalas "då-jååbi", betyder "lördag")
どこ Doko
(uttalas "då-kå", betyder "vart")
どの Dono
(uttalas "då-nå", betyder "vilken")
どうも Doumo
(uttalas "dåå-må", betyder "tack")