Den Stilla Ryttaren

Sv: Den Stilla Ryttaren

Bra tips! Det ska jag prova. :bow:

När det kommer till tyglarna så är det faktiskt bara jag numer som har det problemet inte hästen. Jag kan ha honom lätt och följsam på bettet, men inte mig själv. Skulle jag tex bli longerad på en häst som går i en bra balanserad form så skulle jag inte kunna sitta balanserad utan tyglar att hålla i samtidigt. :angel: Lite motsägelsefullt kanske, men det är iaf så jag upplever det.

KL

som flera redan klokt varit inne på:
stilla blir man när man har förmågan att följa MED hästen i rörelsen på ett ekonomiskt sätt.

om man är stilla utan att följa med, så låser man ju hela dörren som är bryggan mellan hästen och en själv.

ser många ekipage där ryttaren är så fokuserad på en tekniskt sett korrekt sits att den blir tvärlåst och glömmer allt annat - avsaknad av känsla.

därmed inte sagt att man inte skall vara stilla, men som sagt, - essensen i stillheten kommer sig samtidigt av själva förmågan att kunna följa med hästen.

KL

som flera redan klokt varit inne på:
stilla blir man när man har förmågan att följa MED hästen i rörelsen på ett ekonomiskt sätt.

om man är stilla utan att följa med, så låser man ju hela dörren som är bryggan mellan hästen och en själv.

ser många ekipage där ryttaren är så fokuserad på en tekniskt sett korrekt sits att den blir tvärlåst och glömmer allt annat - avsaknad av känsla.

därmed inte sagt att man inte skall vara stilla, men som sagt, - essensen i stillheten kommer sig samtidigt av själva förmågan att kunna följa med hästen .

Kunde inte sägas bättre faktiskt

Även om inte tipset var direkt till mig så måste jag tacka, för det verkar vara ett riktigt toppentips- att börja med att enbart sitta still och känna hästens rörelser för att sen "strama upp" sig mer och mer. :bow:

Även om inte tipset var direkt till mig så måste jag tacka, för det verkar vara ett riktigt toppentips- att börja med att enbart sitta still och känna hästens rörelser för att sen "strama upp" sig mer och mer. :bow:

Just man måste börja med följsamhet

det rä ju utgångsläget

Man måste ju börja känan var hästen är innen man kan bestämma sig vad man vill att den ska.

Rining är en dialog - man måset lära sig lyssna /känna

Ger man konstant order = inverkar d- å finns ju inget utrymme för att lyssna...

Det är ju skillnad på hjälper, vissa har vi på oavsett vi vill eller inte som vikten och därför får man lära sig kontrollera sin position.

Men annars är Kyras sparkstöttning väldigt bra

Be om det du vill förändra, med du skall ju iten behöva sitta och underhålla det hela tiden

Hästen skall ju vara självgående till viss del

ps till TS

Stillhet är ju egetligen följsamhet

man kan blri stilla först när man rör sig som en enhet

Det är ju inget man kan anstränga sig till

utan det måseet man ju lyssna sig till - annars blir det bara spänning

man måste ha ett hum och kunan dansa lite - innan man kan börja föra

Man måste kunna följa hästen inte man kan få den att följa med

Annars blri det bara oskickligt och med spänningar hos hästen

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 570
Senast: skiesabove
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar