Den mörka sidan av travsporten

Sv: Den mörka sidan av travsporten

*Kl*

Konstig tråd det här. Den har utvecklats till en tävling mellan travvänner och dressyrdito i att hitta så många tecken som möjligt på djurplågeri hos motparten.

Varför går det inte att ta till sig den kritik som läggs fram i artikeln om hur travhästarna behandlas, i stort och fr a i Mantorp? Det som framkommer här, är det inte sant? Ljuger veterinär AD?

I den långa artikeln finns många exempel på sånt som inte är friskt inom travsporten i Mantorp, i Sverige och internationellt. Om detta är sant, är det förskräckligt på flera plan.

Obs att det handlar om proffesionell travsport där segerpengar och spel utgör själva förutsättningen för "sporten" och där man verkar ta till vilka medel som helst för att få sin del av penningen.

Så ni travvänner, varför inte se verkligheten såsom den är och försök att förändra den istället för att omgående fälla ut taggarna så snart någon vågar visa på verkligheten för travhästarna. Tävlande måste inte innebära djurplågeri!

LIA

:bow::bow::bow::bow::bow::bow:

En hopphäst, dressyrhäst och travhäst mår bra om de sköts bra. De flesta hästmänniskor som jag har träffat inom diverse olika dicipliner har alla tyckt om sina hästar och sett till att de mår bra. De åker till klinik så fort hästen snubblar till och de tävlar inte med sin häst om den inte mår bra.

En välskött travhäst mår inte sämre än en välskött hopphäst och en felskött dressyrhäst mår inte bättre en en felskött travhäst.

Mvh

Tora

Det är just detta jag menar. Jag motsatte mig att det inte skulle vara så.

jag står själv som tränare och jag kan lova dig att jag ser den allra minsta hälta. Har avbrutit träning för betydligt fler än bara en elev

är de bättre där då?? *funderar* nä inget är bättre eller sämre i frågan om att hästar har skador i munne eller är halta...

Jag har aldrig under mina 20år som aktiv fälttävlansryttare vare sig haft näsblod eller sår på tungan. Vare sig när jag gått omkull eller på något annat sett.

Hur kommer det sig att det är så vanligt på travet??

Nu blandar du ihop två saker. Ibörjan på tråden så var jämfördes det trav och ridsport. Där all travsport beskrevs som ett helvete för hästarna medan ridsport var rena himelriket.

Var fanns det en jämförelse?? Det var ju Gulan som försvarade travet genom att racka ner på dressyr :smirk:

Det är jobbigt att diskutera med någon som inte ens kan det minsta om trav och hur det fungerar. Kan man trav så vet man att det inte lönar sig att starta en sjuk häst. Det är så snabba tider idag även på låg nivå så en en som inte är 100% har inte en chans. Att starta utan att komma placerad kostar startpoäng och det behövs för att ens komma med i loppen.

Liksom det precis är lika illa att starta en hopphäst som inte är 100% frisk

Anledningen till att jag tar upp andra hästsporter är för att alla dras med samma problem fast på lite olika sätt. Det är alltid lättare att förklara för någon som inte vet annat än vad de har läst i en artikel om man kan dra paralleller med en utövning som denna känner till.

Men nu ville man ju faktiskt ta bort fokus på det som tråden eg skulel handla om och då var det ju lägligt att ta upp tex Dressyr som ett exempel

Sen kan man ju börja fundera lite. Vi som kan trav påstår att travet inte är den penninghungriga djurplågningsmaskin som artikeln påstår. Däremot så de som inte kan trav tycker tvärtom efter att ha läst en enda artikel. Visst är det lite konstigt.

Mvh

Tora

Bara för att man inte håller på med trav aktivt behöver det inte betyda att man inte är insatt

Fast jag tycker inte att det försvårar djurskyddet. Snarare har det bara blivit hårdare och hårdare med reglerna för travet. Faktum är att jag nog aldrig varit med om att en regel har blivit snällare när det kommer till djurskydd. Det ser helt annorlunda ut idag än vad det gjorde för 20 år sedan (till det bättre alltså).

Om hästarna har check eller inte vid defileringen försvårar inte kontroll av tandskadorna eftersom det har aldrig kontrollerats tidigare. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att man skulle kunna maskera en hälta på detta vis men då får nog checken vara rejält uppdragen. Är man då misstänksam så är det bara för veterinären att be de ta bort checken.

Jag har aldrig varit med om någon gång då bandomaren har gått emot veterinären.

Däremot så hade det varit intressant om veterinären gick runt innan och kollade hästmunnar. Vilket dock händer ibland men då är det för att kontrollera så att ingen har otillåten betsling.

Jag säger igen att det lönar sig inte idag att komma med en travhäst till start om den inte är 100%. Det är helt enkelt på tok för hård konkurens idag även i de så kallade skitloppen.

Mvh

Tora

Här uppe är det ganska så vanligt. Bara i mitt stall finns det två dressyrmuppar som rider på graman titt som tätt och de anses vara hyffsat framgångsrika. Samma sak när man kör förbi paddockar det är inte helt ovanligt att man ser folk rida på graman. Fast då är det mest hoppfolk som gör det. Men det kanske är så att kulturen är annorlunda här (till det sämre då). Kan ju vara så att många duktiga förebilder sitter och rider med det och då blir det gärna så att andra också gör det.

Om man nu skall jämföra checken med något ridredskap så skulle jag snarare jämföra det med sporrar. Det är det man tar till för att få den där perfekta uppvisningen. Men felaktigt använt så kan det ställa till stort obehag för hästen. Rätt anpassat så skall checken vara lika skadligt för hästen som ett par sporrar som används på rätt sätt.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Jag har aldrig under mina 20år som aktiv fälttävlansryttare vare sig haft näsblod eller sår på tungan. Vare sig när jag gått omkull eller på något annat sett.

Hur kommer det sig att det är så vanligt på travet??

Under mina 20 år som jag har varit i kontakt med travet så har jag haft två hästar som har blött ur munnen. Den ena var lungblödare. Det kan de få om man har tränat med virus i kroppen (vissa virus syns inte förren hästen kommer till sista sväng på en tävling då "dör" den bara och orkar inte hänga med de andra).

Den andra blödde ur munnen och pullade något enorm. Vi letade och letade och till slut så hittade Torbjörn (tandläkaren) en lite ficka framför en av tänderna. När vi behandlat den så var det aldrig några problem mer.

Men detta är bara två hästar av så många att jag inte ens kan göra en gissning på hur många det är.

Det fanns även en tråd här på Buke om en som hade problem med att hennes häst blödde ur munnen efter ridning. Det var fler där med samma problem.

Jag personligen har aldrig upplevt att blod i munnen är något dagligt problem (inte i alla fall i mina kretsar).

Mvh

Tora

Var fanns det en jämförelse?? Det var ju Gulan som försvarade travet genom att racka ner på dressyr :smirk:

Liksom det precis är lika illa att starta en hopphäst som inte är 100% frisk

Men nu ville man ju faktiskt ta bort fokus på det som tråden eg skulel handla om och då var det ju lägligt att ta upp tex Dressyr som ett exempel

Bara för att man inte håller på med trav aktivt behöver det inte betyda att man inte är insatt

Jag uppfattade inte att Gulan trackade ner på dressyren utan snarare drog liknelser så att folk som även inte kan trav skulle förstå.

Att komma till start med en travhäst som inte är 100% är en förlust även om man inte blir rapporterad. Inom hoppningen händer inget annat än att man kan starta en annan tävling men inom travet så förlorar man startpoäng om hästen ej kommer placerad (eller om den kommer sämre placerad än sist). Ju sämre poäng dessto svårare att komma med i loppen. Idag är det mycket hård konkurens. Även de hästar som anses medelmåttiga går oftast mycket bättre än de hästar som ansågs bra förr i tiden.

Det är inte frågan om att ta bort fokus från något det är frågan om att förklara för någon som tydligen inte vet hur trav fungerar.

Det är skillnad på att vara insatt i trav och att kunna trav.

Mvh

Tora

Nu blandar du ihop två saker. Ibörjan på tråden så var jämfördes det trav och ridsport. Där all travsport beskrevs som ett helvete för hästarna medan ridsport var rena himelriket.
Hmmm, verkar som om jag måste ta mig tid att läsa i a f.

Den andra är att enligt artikeln så är det bara pengar som gäller inom travet och att det är det enda som folk som håller på med trav är intresserade av. Vi som håller på med trav vet att det inte är så.
Inte bara, men på den nivån man talar om är det nog den största enskilda komponenten. Du kan väl ändå inte förneka att pengar är mycket viktigare inom trav och galopp än inom andra hästgrenar? Allt verkar mätas i pengar.

Det är jobbigt att diskutera med någon som inte ens kan det minsta om trav och hur det fungerar. Kan man trav så vet man att det inte lönar sig att starta en sjuk häst.
Ska det vara jag det? Jag har medvetet lämnat mig själv utanför detta, eftersom jag anser sakfrågan, djurplågeri, viktigast! Och observera att jag hela tiden har artikeln som argument. Det gäller alltså veterinärens åsikter och inte mina.

I artikeln så står det att trav är bara en penningahungrig djurplågande maskin. Det är det som jag tycker är helt uppåt väggarna fel. Jag säger inte att det inte finns rötägg men travet är inte på det sättet som utmålas i artikeln.
Hur hemmastadd är du i Mantorp?
För diskussionens skull, kan du svara på frågorna? Uteblivna svar tyder annars på att artikeln i dessa stycken är korrekt.
Vad är det då för sakfel i artikeln?
Vad är det för fel i dom uppgifter om hantering av hästar som redovisas?
Vad är det för fel i dom beskrivningar av veterinärens arbetsförhållanden som redovisas?
Vad är det för fel i dom siffror om magsår, lungblödningar mm som redovisas?

Sen kan man ju börja fundera lite. Vi som kan trav påstår att travet inte är den penninghungriga djurplågningsmaskin som artikeln påstår. Däremot så de som inte kan trav tycker tvärtom efter att ha läst en enda artikel. Visst är det lite konstigt.
Du upprepar om och om igen att "travet inte är den penninghungriga djurplågningsmaskin som artikeln påstår." Men du bidrar inte med några sakuppgifter som skulle bekräfta din ståndpunkt eller ens svarar på frågor! Det gör mig fundersam!
Du nedvärderar dom som är kritiska till travet och som hänvisar till artikeln. Varför? Vad vet du om deras bakgrund och kunskap?
Du har haft flera chanser att tala för travet och vederlägga uppgifterna i artikeln. Varför har du inte tagit dom chanserna? :confused:

LIA

En arbetskamrat ringde nyss och berättade att det finns en fortsättning på artikeln i dagens NT....

( Jag har inte läst de tre senaste sidorna här)

Jag uppfattade inte att Gulan trackade ner på dressyren utan snarare drog liknelser så att folk som även inte kan trav skulle förstå.

Att komma till start med en travhäst som inte är 100% är en förlust även om man inte blir rapporterad. Inom hoppningen händer inget annat än att man kan starta en annan tävling men inom travet så förlorar man startpoäng om hästen ej kommer placerad (eller om den kommer sämre placerad än sist). Ju sämre poäng dessto svårare att komma med i loppen. Idag är det mycket hård konkurens. Även de hästar som anses medelmåttiga går oftast mycket bättre än de hästar som ansågs bra förr i tiden.

Det är inte frågan om att ta bort fokus från något det är frågan om att förklara för någon som tydligen inte vet hur trav fungerar.

Det är skillnad på att vara insatt i trav och att kunna trav.

Mvh

Tora

Jag rider fälttävlan för det mesta och ge sig ut i terrängen med en häst med virus i kroppen är minst sagt förödande! Kanske mer förödande än för trav. En hel dags tävlande med ca 50 min dressyr 30 min hoppning och ett terrängpass på ca 30min (nu räknar jag med all tid för framridning också) Den hästen klarar nog inte av att starta på väldigt länge om den fått påverkan! Dessutom så har vi hårda kvalregler som gör att varje tävling är oerhört viktig om det är så att man vill gå upp i klasserna.

Personligen så tycker jag att diskussionen har tappat fokus på det som den var inriktad på från början och jag gav mig in i denna diskussion endast för alla sakfel och påståenden som är fel! Jag har inte klampat in här och hävdat något om travet utan bara ifrågasatt varför man måste ha vissa saker.

Och jag har fortfarande inte fått svar på de frågorna, tex varför man måste ha check om det nu inte används på träning tex?? För visst kör man fort på träning också och tränar kondition så hästarna slipper bli trötta på tävling!

Tex varför man måste stressa hästarna genom att använda pluggar i öronen etc etc

Och som svar på ditt påstående högre upp så använder jag inte sporrar speciellt ofta eller spö. Och nej jag ser inget säkerhets tänkande mer sporrar om det är det som checket är till för! I terrängen är ju faktiskt risken betydligt högre att hästarna skulle snubbla till både av trötthet då eller av ren otur, men där släpper vi hästen helt fri i munnen för att den skall hitta sin egen balans, liksom vi gör vid stora nerhopp.

Inte racka ner på dressyren?? Men en hel del sakfel och okunnande i mina ögon!

Och bara för man inte gör just det så är dressyr och hoppsporten bättre menar du?? De ägnar sig inte åt andra saker man INTE gör inom travet??
Onaturlig position......ja jag vet inte varför en dressyrhäst ska på i den dära ställnigen genom ett helt dressyrpass. (för att inte tala om rollkur) Är inte det en onaturlig ställnig? Och jo det finns en hel det grejer man spänner fast i ridhästar ochså. Graman, inspänningstyglar........
gulan

Men väl på träning.........
99% av alla travhästar går helt utan checkrem hemma då de tränas, både i motion och i snabbjobb. Men det visste väl inte du??
Så checkremmen får travarna ha ca 3-5 minuter någon gång i månaden då de ska tävla, eller kanske ett test inne på banan.
Och nej......de flesta travare går inte så som du beskriver då de går utan check, dvs med krökt huvud. De går i den form de själva väljer. Ridhästar blir tvingade dit ner eftersom ryttaren hela tiden strävar efter att hästen ska ha sitt huvud så. Det är INTE en position de själva väljer -om de får dvs.
gulan

Ibland kan det vara svårt att svara på exakt allting som någon frågar om med en gång. Risken är att det skulle bli en avhandling på flera sidor. Jag väljer helt enkelt det som jag tycker är viktigast.

Jag tycker dessutom att jag har svart på dina frågor flera gånger om. Det verkar snarare som om du inte är intresserad av de svar du får.

En banveterinär kan stryka en häst från det att den ser den tills loppet går. Veterinären kan begära fler provstarer av ett specifikt ekipag. Veterinären kan också begära att checken tas av för att man skall se bättre. Om hästen är oren i själva loppet så blir hästen rapporterad. Dvs det krävs ett friskintyg från en veterinär innan hästen startar nästa gång.

"- Pengarna styr travsporten. Ingen kontrollerar djurskyddet och vi banveterinärer fungerar som statens alibi. Det är så staten skyddar sig själva."

Återigen så är det ingen som har förnekat att säkert är så att det förekommer skador på hästarna precis som det gör inom andra hästsporter, det är inget unikt för travet. Man jag skulle aldrig tillfoga min häst skada medvetet och ingen som är i min bekanskapskrets heller. Du pratar om skador hit och dit men det är ingen som har förnekat det. Det som jag inte tycker stämmer är just det att det inte finns något djurskydd. Jag säger snarare tvärtom att travet i Sverige har ett utav det starkaste djurskydden, just därför att det är så utsatt för allmänhetens granskning.

Att pengarna är en stor del av travet är det inte heller någon som har förnekat. Men travet är ingen penningahungrig djurplågerimaskin. Alla dessa hemska pengar som finns i travet får ridsporten mycket nytta utav i form av sponsring av tävlingar, forskning om hästar osv.

När det kommer till lungblödning så har jag skrivit om det redan. Det skulle underlätta om du läste alla inlägg. Det är väldigt tröttsamt att behöva skriva samma sak om och om igen. Men jag citerar mig själv:

Under mina 20 år som jag har varit i kontakt med travet så har jag haft två hästar som har blött ur munnen. Den ena var lungblödare. Det kan de få om man har tränat med virus i kroppen (vissa virus syns inte förren hästen kommer till sista sväng på en tävling då "dör" den bara och orkar inte hänga med de andra).

Den andra blödde ur munnen och pullade något enorm. Vi letade och letade och till slut så hittade Torbjörn (tandläkaren) en lite ficka framför en av tänderna. När vi behandlat den så var det aldrig några problem mer.

Men detta är bara två hästar av så många att jag inte ens kan göra en gissning på hur många det är.

Det fanns även en tråd här på Buke om en som hade problem med att hennes häst blödde ur munnen efter ridning. Det var fler där med samma problem. Så inte heller det verkar vara något som är specifikt för travet.

Jag personligen har aldrig upplevt att blod i munnen är något dagligt eller vanligt problem (inte i alla fall i mina kretsar). De få gånger som det har inträffat så har man alltid dragit igång en enorm veterinäutredning.

Magsår finns det i ganska stor utbredning inom alla hästsporter. Det är inget heller som är utmärkande för travet. Men som du säkert vet så forskars det en hel del om det. Pengarna till den forskningen kommer bla från just travet.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Genmäle från Claes Svensson

Lite varning för Lassieklubben kanske, men jag har faktiskt haft en häst uppstallad hos Anders Darenius. Han måste ha ett av Sveriges finaste stall.

*kl*
Och här kommer det svar jag vill ha:

-Checkremmen sitter från hästens mun går över huvudet och bort till selen så att inte hästen ska kunna bocka. Det är en säkerhetsåtgärd så hästen inte ska vika ned huvudet eftersom hästar bockar när de sparkar bakåt. Checkremmen ska också hindra en trött häst att böja ned huvudet för långt, vilket gör ett den kan galoppera något vi vill undvika eftersom vi håller på med travtävlingar.

Detta är ju ett rätt tråkigt uttalande och går ju faktiskt mot de allra flesta här som försvarat travet med näbbar och klor :(

-Det är klart att det är lätt att hoppa på travsporten då. Jag har sprungit in 400 000 på kort tid efter ett antal magra år. Men tio procent av vinstpengar går till mitt stall och 90 procent till hästägarna. De betalar 150 000 per år för att ha hästen hos mig och det är klart att de vill ha tillbaka de pengarna. Annars skulle det inte finnas något trav.

En fråga till er som håller på med trav, varför gör man inte en individuell veterinär bes av alla hästar som startar??? Som man gör tex på hoppning/fälttävlan??

*kl*
Och här kommer det svar jag vill ha:

En fråga till er som håller på med trav, varför gör man inte en individuell veterinär bes av alla hästar som startar??? Som man gör tex på hoppning/fälttävlan??

Ingen aning, det får man fråga STC om. Maila och fråga! :idea:

Kanske för att man bedömer att banveterinären bör se ev. hältor även vid uppvärmningen? *spekulation* För uppvärmningen är ju den tid veterinären har möjlighet att skapa sig den första uppfattningen och den görs inte alltid uppkäkad.

För övrigt tycker jag väl inte att Classes uttalande gick för långt ifrån mitt över om han nöjde sig med att säga att den förhindrar galopp i styället för att stå på näsan. Bockningar är rätt ovanliga bland tävlande travhästar.

Detta är ju ett rätt tråkigt uttalande och går ju faktiskt mot de allra flesta här som försvarat travet med näbbar och klor :(

Den första måste du nog förklara bättre. Vad är det för tråkigt uttalande och som går emot något vi har försvarat?

Det är en lite annorlunda kontrollfunktion inom travet. Om veterinären vid en hopptävling hittar ett fel på din häst så händer inte så mycket mer än att den inte får starta.

Inom travet om en häst blir rapporterad så måste den uppvisa ett friskintyg från en veterinär innan den får starta.
I de höga farter och den gångarten (trav) som travhästara springer i är det mycket svårt att dölja en oren gång. Många gånger så syns det i kurvorna om hästen inte är riktigt helt okej. Veterinären har möjlighet (och de flesta gör det också) att se hästen även under uppvärming och liknade. Det är alltså inte bara några sekunder i defileringen. Ibland så är ju en rörelsestörning inte alltid orsakad av en hälta och det är inte alltid som man kan se en rörelsestörning på rakt spår i maklig trav.

Det ultimata hade säkert varit att ha en kombination av travbanveterinär och ridsportsveterinär inom all hästsport. Då skulle man minska antalet icke friska hästar ytterligare inom alla dicipliner.

Mvh

Tora

Den första måste du nog förklara bättre. Vad är det för tråkigt uttalande och som går emot något vi har försvarat?

Detta kanske!

De betalar 150 000 per år för att ha hästen hos mig och det är klart att de vill ha tillbaka de pengarna. Annars skulle det inte finnas något trav.

Det är en lite annorlunda kontrollfunktion inom travet. Om veterinären vid en hopptävling hittar ett fel på din häst så händer inte så mycket mer än att den inte får starta.

Och varför skulle det göra det svårare att kolla varje häst var för sig??

Inom travet om en häst blir rapporterad så måste den uppvisa ett friskintyg från en veterinär innan den får starta.
I de höga farter och den gångarten (trav) som travhästara springer i är det mycket svårt att dölja en oren gång. Många gånger så syns det i kurvorna om hästen inte är riktigt helt okej. Veterinären har möjlighet (och de flesta gör det också) att se hästen även under uppvärming och liknade. Det är alltså inte bara några sekunder i defileringen. Ibland så är ju en rörelsestörning inte alltid orsakad av en hälta och det är inte alltid som man kan se en rörelsestörning på rakt spår i maklig trav.

Fast det är ju en sanning med modifikation. Genom att springa fort med en häst på vetbes kan man skyla en ojämnhet! Detta sker ofta i fälttävlan på sista dagen av de som väljer att visa en häst som inte är 100%. Dessa blir omedelbart satta på holdingbox för att senare springa igen enligt direktiv från Groundjury. En hälta kan också döljas genom att man håller upp den kanske då genom checkrem, men även via tyglar!

Dessutom så finns det väldigt många olika skador som kan värma ur vid framridning/körning och dessa kommer man ju inte åt genom att ha en vetbes som inte är individuell!

Det ultimata hade säkert varit att ha en kombination av travbanveterinär och ridsportsveterinär inom all hästsport. Då skulle man minska antalet icke friska hästar ytterligare inom alla dicipliner.

Mvh

Tora

Veterinären gör på hopptävling en vanlig bes och denna brukar ligga vid framridningen så att vet även har uppsikt över ekipagen där med. Sedan finns det överdomare som dessutom övervakar och brukar säga ifrån om de ser hästar som ser halta ut.

Vid fälttävlan så bes hästarna flera gånger när man kommer upp i klasserna. Och där är det en vetbes innan tävlingen börjar vilket gör att vet har full möjlighet att övervaka hästarna vid framridning. Där finns det även stoppoints på terrängen där det står vet som plockar ut hästar som inet ser ok ut under pågående ritt! Detta kommer dessutom att öka nu i just fälttävlan!

Rent veterinärkontrollmässigt så ligger travet betydligt längre bakom just fälttävlan när det gäller att kolla upp hästarna vid tävling

Fast jag tycker inte att det försvårar djurskyddet. Snarare har det bara blivit hårdare och hårdare med reglerna för travet. Faktum är att jag nog aldrig varit med om att en regel har blivit snällare när det kommer till djurskydd. Det ser helt annorlunda ut idag än vad det gjorde för 20 år sedan (till det bättre alltså).

Om hästarna har check eller inte vid defileringen försvårar inte kontroll av tandskadorna eftersom det har aldrig kontrollerats tidigare. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att man skulle kunna maskera en hälta på detta vis men då får nog checken vara rejält uppdragen. Är man då misstänksam så är det bara för veterinären att be de ta bort checken.

Jag har aldrig varit med om någon gång då bandomaren har gått emot veterinären.

Däremot så hade det varit intressant om veterinären gick runt innan och kollade hästmunnar. Vilket dock händer ibland men då är det för att kontrollera så att ingen har otillåten betsling.

Jag säger igen att det lönar sig inte idag att komma med en travhäst till start om den inte är 100%. Det är helt enkelt på tok för hård konkurens idag även i de så kallade skitloppen.

Mvh

Tora

Jag ställer frågan igen:
Har du personligen läst artikeln?
För den tar upp just detta. att det är så kort tid under defilieringen att är hästen uppcheckad samtidigt är det väldigt svårt för veterinären att hinna bilda sig en uppfattning om hästarna - särskilt då om man "suger in" ngn att titta lite extra på.

ang. munnarna så var det ju just det en del av artikeln, att denna vet kollade munnar men att inte många veterinärer gör det.

återigen handlade artikeln om att det inte finns resurser till ett bra djurskydd runt travet. att kliniken är stängd medans loppen sker, bland annat, och att veterinären återigen, jobbar med bakbundna händer i fråga om de resurser denna har att göra ett gott jobb ur djurskydds synpunkt.

du fortsätter att missa poängen med artikeln. det handlar om att veterinären, av staten, per definition, ang. djurskydd - är ombedd att göra sitt jobb å djurskydds vägnar, men å andra sidan, inte blir tilldelad de verktyg som behövs för att göra det jobbet.

Senast ändrad:

Jag ställer frågan igen:
Har du personligen läst artikeln?
För den tar upp just detta. att det är så kort tid under defilieringen att är hästen uppcheckad samtidigt är det väldigt svårt för veterinären att hinna bilda sig en uppfattning om hästarna - särskilt då om man "suger in" ngn att titta lite extra på.

ang. munnarna så var det ju just det en del av artikeln, att denna vet kollade munnar men att inte många veterinärer gör det.

återigen handlade artikeln om att det inte finns resurser till ett bra djurskydd runt travet. att kliniken är stängd medans loppen sker, bland annat, och att veterinären återigen, jobbar med bakbundna händer i fråga om de resurser denna har att göra ett gott jobb ur djurskydds synpunkt.

Tror du på allt du läser?

Detta kanske!

Och varför skulle det göra det svårare att kolla varje häst var för sig??

Fast det är ju en sanning med modifikation. Genom att springa fort med en häst på vetbes kan man skyla en ojämnhet! Detta sker ofta i fälttävlan på sista dagen av de som väljer att visa en häst som inte är 100%. Dessa blir omedelbart satta på holdingbox för att senare springa igen enligt direktiv från Groundjury. En hälta kan också döljas genom att man håller upp den kanske då genom checkrem, men även via tyglar!

Dessutom så finns det väldigt många olika skador som kan värma ur vid framridning/körning och dessa kommer man ju inte åt genom att ha en vetbes som inte är individuell!

Veterinären gör på hopptävling en vanlig bes och denna brukar ligga vid framridningen så att vet även har uppsikt över ekipagen där med. Sedan finns det överdomare som dessutom övervakar och brukar säga ifrån om de ser hästar som ser halta ut.

Vid fälttävlan så bes hästarna flera gånger när man kommer upp i klasserna. Och där är det en vetbes innan tävlingen börjar vilket gör att vet har full möjlighet att övervaka hästarna vid framridning. Där finns det även stoppoints på terrängen där det står vet som plockar ut hästar som inet ser ok ut under pågående ritt! Detta kommer dessutom att öka nu i just fälttävlan!

Rent veterinärkontrollmässigt så ligger travet betydligt längre bakom just fälttävlan när det gäller att kolla upp hästarna vid tävling

Fälttävlan då? Vad man har hört är det inte heller en speciellt säker sport. Dödsfall på både hästar och ryttare. Om travet är djurplågeri borde väl fälttävlan också vara det - att riskera hästarnas liv över höga hinder och halt underlag. För att inte tala om hoppning över häckar, många hästar som dödsstörtar där.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann, NT-guldvinnaren från Söderköping, slutade på en fin fjärdeplats i en 1.45-metersklass i tyska Hagen. Den felfria...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Ridsport, Åby Hästfesten i Åby firar tio år utan sina två största affischnamn, men med en vacker...
Svar
0
· Visningar
715
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NT) På ena sidan går väg 55, på den andra järnvägen. Mellan de två trafikstråken ligger paradiset - Yddetorps gård. Det är så Elinor...
Svar
0
· Visningar
735
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NT) Nästan 1,8 miljoner kronor ur kommunstyrelsens ofördelade medel kan fördelas till bland annat luftstaket vid Norrköpings...
Svar
0
· Visningar
797
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info