Den mörka sidan av travsporten

Sv: Den mörka sidan av travsporten

Men shit alltså! Har man inte kommit längre i den här tråden än att tjafsa om vem som är mest jävlig mort hästarna!?

Ni som nu protesterar mot artikeln (oavsett om den är vinklad eller ej): Har banveterinären helt fel då?

Vad tycker ni om att han upplever att han inte kan kolla hästarna så noga som han skulle vilja. Är han för petig tycker ni?

Och alla sår och valkar han upptäcker i munnen på hästarna - är det ljug?

Även om artikeln är vinklad på så sätt att man endast tar upp negativa saker - vad spelar det för roll? Veterinären vill ju uppenbarligen få fram problemen som finns.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
jag har sen jag var 5 år ridit. dvs i 20 år.. har tävlat hoppning dressyr, senaste året hamnade jag i ett stall där de flyttade in en travare. hästen visade sig ha kapacitet och sprang förra året in nära en kvartsmiljon... nu är han inte startad på nåra månader för ägaran tyckte att han förtjänade att ta de lugnt... han e fortfarande i samma bra form å skulle säkerligen sprugut in några 100 tusen till.. penga galna visst visst..

efterosm vi hade honom i stallet blev jag oxå inresserad av trav, och efter ett år inom travbranchen så har jag fortfarande itne sett något så illa som denna banvet. pratar om. visst ibland kan en häst komm in efter ett lopp å ha bitit sig i tungan men de har hänt mig ett antal ggr på ridhästar oxå.. en häst klan komma in från et lopp där de flesta tycker att hästen gjort ett kanonlopp medan kusken säger hon känns inte riktigt som hon ska... dagen efter kollas hästen upp utifall att... detta hände aldrig under mina ridår.. där va de mera. hhan känns lite knackig jag vilar han nån vecka så sätter jag igång han sen..

sen självklart finns de rikigt rötägg inom travet.. men att dom skulel få fram några bra hästar.. de finns inte på världskartan.

å rötägg inom ridbranchen finns de oxå.. va itne länge sen som en import hade avbände nertrådar i benet för attmasskera hältan.. å att elchocka när hästan stannar när degörs väl inte alls.. å att barrera gör inte heller... *suck*

denna disskution kan hålla på i evighet. men så som denna vet/journalist vinklade artikeln så fick man fram att trav de va djurplågeri... vilket inte är fallet.

*Kl*

Konstig tråd det här. Den har utvecklats till en tävling mellan travvänner och dressyrdito i att hitta så många tecken som möjligt på djurplågeri hos motparten.

Varför går det inte att ta till sig den kritik som läggs fram i artikeln om hur travhästarna behandlas, i stort och fr a i Mantorp? Det som framkommer här, är det inte sant? Ljuger veterinär AD?

I den långa artikeln finns många exempel på sånt som inte är friskt inom travsporten i Mantorp, i Sverige och internationellt. Om detta är sant, är det förskräckligt på flera plan.

Obs att det handlar om proffesionell travsport där segerpengar och spel utgör själva förutsättningen för "sporten" och där man verkar ta till vilka medel som helst för att få sin del av penningen.

Så ni travvänner, varför inte se verkligheten såsom den är och försök att förändra den istället för att omgående fälla ut taggarna så snart någon vågar visa på verkligheten för travhästarna. Tävlande måste inte innebära djurplågeri!

LIA

:bow: Årets uttalande LIA. :bow:

KL
seriöst ni andra - och som ngn tidigare påpekade dessutom:
vad fanken har jämförandet av andra sporter och "ditten och datten gör minsann si eller så och är värre" att göra med detta?
är det för jobbigt att bemöta kritiken runt just det egna området, eller, (om man inte anser sig tillhöra ett område där kritik är befogat) - ändå tycka det är så jobbigt med kritik ö.h.t att man inte ens kan gå med på eller se, att sporten som sådan har aspekter som är värda kritik och värda en diskussion och värda att det belyses offentligt, - i avseende att väcka debatt och förhoppningsvis FÖRBÄTTRA för hästarna ur djurskydds synpunkt?

en VETERINÄR -sen länge praktiserande i sporten och runtom den, har deltagit och är huvud aktör i denna stora artikel. Och ni bemöter det med att det måste vara total manipulation av journalisten punkt slut, och inte kan ligga ngt annat än journalistik, sensations lystenhet, samt ev. surhet av personliga anledningar osv, från veterinärens sida - dvs innehållet i hela artikeln från början till slut är fel, lögn och obefogat.
Hur blinda får man bli?
Kom igen dagen det finns en dementi i tidningen från nämnda veterinär som dementerar artikeln och anser sig ha blivit totalt manipulerad och fel citerad. detta kommer tyvärr inte hända.
tycker det är beklämmande att man inte kan se skogen för alla träden i alltför många fall, utan tar det på ett personligt plan istället för att nyktert TITTA på det hela, lite mer objektivt.

Senast ändrad:

Har du ens varit på en travbana?
Vad spelar det för roll? Är det mig vi ska diskutera??

Jag ställer frågor mm mot bakgrund av innehållet i artikeln och inläggen och kommer inte med "egna erfarenheter från travet".

Bara för din skull tar jag om det här igen:
Jag tycker faktiskt det är konstigt att man inte kan hålla diskussionen kvar i området trav och redovisa hur det är och vad som går att göra för att stoppa dom otrevliga inslagen. Utan taggar!

LIA

*kl*
denna disskution kan hålla på i evighet. men så som denna vet/journalist vinklade artikeln så fick man fram att trav de va djurplågeri... vilket inte är fallet.

Då tolkar vi artikeln helt olika. Det enda jag kände med denna artikel var att en veterinär berättar om hur liten chans han har att verkligen kolla hästarna på ett seriöst sätt och att det fanns en del hästar som faktiskt har skador i munnen.

Så om igen: Ljuger han om detta då?

Jag kan gärna vara med i någon annan diskussion om t ex de stackars dressyr och hopphästarna. Finns många avarter där också javisst. Men nu handlade detta om travet.

Men är det rätt mot de hästar som faktiskt far illa att bara "sopa undan" ev problem genom att kasta över focus på någon annan gren.

Senast ändrad av en moderator:

ja vad som är i travet.. jag använder tungband.. och check.. och ett rätt skarpt bett. men endast vid start.. annars går han utan check utan tungband och med vanligt trönsbett..

det är så de ser ut i majoriteten av alla som ahr travhästar...

tycker de är enormt tråkigt att denna vet anser att travhästar far illa.. men varöf rhar han då itne gjort nån anmälan?? om han så ofta ser hästar som er hemska ut i minnen mm .. om han vore en bra vet så skulle han ta tag idet.. våran banvet skulle då de.. å utan att dra in massmedia...

självkalrt finns de hästar som far illa.. inge har sagt ngt annat.. ljuger nä.. inge har sagt att han ljuger att vissa hästar har problem med munnen.. men de har många hästar. oavset gren och användning.

han kan innna start gå runt i stallen å kika.. inget hindrar honom, han ser även hästarna vid värmnig. han själv kan göra så mycket mer för att underlätta för sig själv. men sist jag var på trav.. 1 v sen då checkades 8 av 9 hästar på inne på banan.. i ett av loppen , de är en stor risk att checka upp hästen på banan.. så jag har inga bra ideer för hur vet ska kunna göra ett bättre jobb har du??

*knapplån*

Jag har aldrig skrivit någonstans att att det inte förekommer skador på travhästar vare sig i munnen eller någon annanstans eller att man skall mörklägga och ignorera det.

Däremot så får man intrycket när man läser artikeln att hela travsporten är en stor djurplågeri maskin vars enda intresse är att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Vi som kan lite trav vet att det är fel. De flesta som håller på med trav Människor som inte är insatta och som inte kan trav blir då vilseledda. Med tanke på vad som har skrivits här så är det tydligen så. Det intressanta i den här diskussionen är att de som kan minst eller inget alls är de som protesterar mest.

Visst finns det rötägg inom travet men de flesta är vanliga hyggliga människor som bryr sig om sin häst och skulle aldrig drömma om att starta en halt häst. De flesta håller inte på med travet för att bli rika utan för att det är något man tycker är roligt. Fast Peter Eriksson håller kanske på med hopphästar för att bli rik?

Återigen enligt artikeln så är travet en penningahungrig djurplågerimaskin det är bla detta jag protesterar mot. Men ingen utav oss som har skrivit här har påstått att det inte förekommer problem eller att man inte skall göra något åt dessa problem.

Men som sagt så verkar det som om artikeln fungerar. De som inte kan något är de som skriker högst.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Du har fel när det gäller mig.

Jag tror inte att alla travhästar behandlas illa men det är inte detta jag "skriker" om. Det jag reagerade på i denna tråd var hur trav-folket direkt började skjuta över fokus på något annat i stället dvs " i dressyren är det minsann inte bättre!"

är de bättre där då?? *funderar* nä inget är bättre eller sämre i frågan om att hästar har skador i munne eller är halta...

Finns säkert mycket man kan komma på att göra. T ex det där med att de tydligen får lov att spänna check-remmen för tidigt.

I övrigt kan säkert du som känner till mer om de olika rutinerna komma på mycket mer än jag.

är de bättre där då?? *funderar* nä inget är bättre eller sämre i frågan om att hästar har skador i munne eller är halta...

Va? Nu förstår jag inte vad du menar? Frågade du mig om det är bättre inom de andra grenarna :confused:

Du har allt väldans svårt att inte dra in andra hästgrenar i det här? :)

Men pengabegär finns det inom alla hästsporter, det är väl inget unikt för travet?
Inte på långa vägar jämförbart. Så vitt jag vet, är det bara trav och galopp som har spel om pengar som viktigaste ingrediens och förutsättning för existensen.
All hästsport är pengasport, men det ligger väl lite utanför detta?

Jag har aldrig försökt att påstå att det inte finns några rötägg inom travet. Jag tror att alla som har skrivit här har påpekat att det självklart finns rötägg här precis som det finns i andra hästsporter.
Men det verkar som om det dels finns ovanligt många rötägg i "penningnivån" inom travet, dels verkar det som om rötäggens förhavandet accepteras av olika inblandade. Om man ska utgår från insattas skriverier.

Vad vi argumenterar mot är att hela travet utmålas som någon enormt pengastinn djurplågerimaskin där det endast finns människor som vill tjäna snabba och stora pengar. Medan ridsporten höjts till skyarna och att i ridsport så mår hästarna så mycket bättre än inom travsporten.
Alltså, jag orkar inte gå igenom alla inlägg igen och väga vilka som sagt vad, så därför kan jag ha fel i följande, men min uppfattning är att det är travfolket som gett sig på övrig hästsport, fr a dressyren, och letat fel= igelkotteffekt. Är det verkligen någon som höjt ridsporten till skyarna vad gäller hästhantering? Generellt, så gör inte jag det.
Så tror jag inte att ditt påstående om "utmålningen" stämmer med inläggen, men om jag har fel är det ju lätt att motbevisa mig. :idea:

Men faktum är att en travhäst som sköts bra mår lika bra (eller lika dåligt) som en ridhäst. Och den största majoriteten av travhästägarna är mycket måna om sina hästar.
Självklart resp det vill jag gärna tro.
En relevant fråga: Har du uppgift om hur många travhästägare det finns i "penningnivån" (har inget bättre uttryck, men du förstår nog) i Sverige och hur många travhästägare det finns i övrigt? Jag tänker på dom som ännu inte fått nosa på dom stora pengarna, alla hästälskare som hobbykör osv.

Det är därför vi reagerar mot den bitterhet som finns i artikeln. Det är fakta blandat med en allmän motvilja mot travet.
Man kanske kan tänka sig att motviljan kommer sig av dom fakta som redovisas i artikeln?

Jag uppfattar inte att veterinären är bitter över att han tycker att hästarna far illa. Jag upptattar att bitterheten som känns i artikeln inte har med djurskyddet att göra utan andra personliga saker (kanske har han blivit överkörd i detta beslutet, vad vet jag). Sen kan det också vara journalisten som låter sina egna åsikter färga artikeln.
Visst, man måste alltid ifrågasätta allt i en tidningsartikel. Det lär man sig inte minst om man själv har varit med om händelser som återges i artiklar, och man inte känner igen någonting! Bland annat därför, ställde jag ett antal frågor till dig i mitt förra inlägg. Frågor, som huvudsakligen behandlade sakfrågor. Varför kom inte ett enda svar??
Oavsett orsak till bitterheten, påståendena som finns i artikeln är fortfarande inte vederlagda. Alltså fortsätter jag att tro att dom är riktiga.

Det är som om jag skulle fördömma alla dressyrmänniskor för att en känd dressyrryttare misshandlar sina hästar.
:idea: Travets hästhållning blir varken bättre eller sämre för att du fortsätter att jämföra med dressyr!

LIA

Med tanke på vad som har skrivits här så är det tydligen så. Det intressanta i den här diskussionen är att de som kan minst eller inget alls är de som protesterar mest.

Men som sagt så verkar det som om artikeln fungerar. De som inte kan något är de som skriker högst.

jag antar att du inte menar de TRAV människor som vet minst?

vad vet du om mig eller andra som uttalar sig mot det ni försvarar i tråden?

och framför allt: har du LÄST artikeln?
den handlar om en veterinär som uttrycker att han ser en konflikt mellan det staten premierar med travsporten: dvs snabba och stora pengar, och det som djurskyddet - med stöd av staten - "normalt" i sverige förespråkar. I kombinationen pengar och djurskydd, upplever denna veterinär att han får svårt att göra sitt jobb. Han blir istället ombedd att spela mellanspel just i fråga om denna bransch, och lyda direktiv som annars ej överrens stämmer med djurskyddet/staten annars förespråkar.

så. svårare än så, eller mer kompicerat än så, är det inte helt enkelt.
men femtielva travmänniskor känner sig kritiserade och börjar gaffla om andra sporter där det minsann inte är bättre. Istället för att kunna reflektera och inte hoppa igång på alla cylindrar och ta kritiken personligt.
det finns inget i artikeln som säger att ALLA TRAVHÄSTAR ÄR HALTA. osv. Det är inte artikelns syfte att över huvud taget antyda ngt sånt!
Veterinären uttrycker att han har svårt att göra sitt jobb vilket bland annat innebär att checka av att hästar inte är halta, innan lopp. Och han har svårt att göra detta jobb pga de förordringar och direktiv som gäller inför löpet, samt de resurs begränsningar som gäller över lag (stängd klinik osv i samband med lopp).

vad är det går ni igång på nåt så vansinnigt, med hänsyn till detta?!

Senast ändrad:

Nu blandar du ihop två saker. Ibörjan på tråden så var jämfördes det trav och ridsport. Där all travsport beskrevs som ett helvete för hästarna medan ridsport var rena himelriket.

Den andra är att enligt artikeln så är det bara pengar som gäller inom travet och att det är det enda som folk som håller på med trav är intresserade av. Vi som håller på med trav vet att det inte är så.

Det är jobbigt att diskutera med någon som inte ens kan det minsta om trav och hur det fungerar. Kan man trav så vet man att det inte lönar sig att starta en sjuk häst. Det är så snabba tider idag även på låg nivå så en en som inte är 100% har inte en chans. Att starta utan att komma placerad kostar startpoäng och det behövs för att ens komma med i loppen.

Anledningen till att jag tar upp andra hästsporter är för att alla dras med samma problem fast på lite olika sätt. Det är alltid lättare att förklara för någon som inte vet annat än vad de har läst i en artikel om man kan dra paralleller med en utövning som denna känner till.

I artikeln så står det att trav är bara en penningahungrig djurplågande maskin. Det är det som jag tycker är helt uppåt väggarna fel. Jag säger inte att det inte finns rötägg men travet är inte på det sättet som utmålas i artikeln.

Sen är frågan vad du menar med vanliga hästägre inom travet. De som aldrig kommer till start? De som springer in 50.000 per år? De som har fler än en häst? De som har travet som hobby?

Vill du veta exakta siffror så tror jag att det står en del på STC:s hemsida om jag inte minns fel. Men proportionerna amatör och proffs är nog de samma som inom ridsporten. Den stora skillnaden är att en vanlig amatör kan få fram en riktigt stjärna och vinna de riktigt stora loppen. Fast då kanske du inte anser att de är amatörer längre?

Sen kan man ju börja fundera lite. Vi som kan trav påstår att travet inte är den penninghungriga djurplågningsmaskin som artikeln påstår. Däremot så de som inte kan trav tycker tvärtom efter att ha läst en enda artikel. Visst är det lite konstigt.

Mvh

Tora

Vet/kan minst om trav.

Vad artikeln påstår är att travet bara är en penninghungrig djurplågerimaskin. Det tycker inte jag är sant. Visst finns det rötägg men det finns det inom andra hästsporter också. Det finns alltid folk som skor sig på andra djurs och människors lidande. Men att påstå att hela travsporten är sådan är felaktig. Därför att den största delen av travsporten består av vanliga människor som bryr sig om sina hästar.

En annan anledning till att man jämför med andra hästsporter är för att många tycks tro att det bara är travsporten som dras med sådana här problem. Visst vill jag försvara något som ligger mig varmt om hjärtat. Speciellt som när det beskrivs som något det inte är.

Man märker ganska så fort på folks kommentarer och påstående hur pass insatta de är.

Men återigen så visst finns det problem men det är inte på det sättet som det utmålas i artikeln.

Jag har jobbat en hel del i dommartornet för en del år sen. De är mycket hårda och finns det minsta misstanke att hästarna far illa så tar de tag i det. Ibland tittar man på loppet om och om igen för att se vad som igentligen hände. Tex om en häst blir rapporterad i ett lopp så måste det uppvisas veterinärintyg att hästen är frisk innan nästa start.

Mvh

Tora

Återigen:
huvud kontentan av artikeln belyser hur STATEN enbart bryr sig om att travet drar in pengar.
Inte travet själva. STATEN drar in mycket pengar, därmed så faller djurskydds lagar så som ordentlig besiktningsmöjlighet innan start och ordentliga resurser under och efter ett lopp om olycka skulle vara framme, åt sidan, i fråga om STATENS resurser runt detta.
Veterinärens åsikter runt det hela, kan , därmed, om man så vill, belysas som rent principiella, vilket var det jag ville belysa i inlägget jag gjorde innan detta.
Ni gör därmed en person fråga av en sakfråga när ni går i taket och tror ni är anklagade för djurplågeri.

det är en viss skillnad.

självklart finns det brister i andra grenar också. Många liknande och kanske även värre i vissa fall, brister ang. möjligheten att säkra djurskydd men det hör inte till debatten i detta fall utan nu är det DENNA grenen som är på tapeten. Artikeln belyser att det är just travet som är den stora penga grenen, jmf med andra ridsport grenar. och återigen - att det är dilemmat pengar-staten-djurskydd, som är debatten.

det är den stora kontentan av artikeln.
sen finns det som du säger, vissa kommentarer runt procent runt tandskador osv (10% är dock ganska litet), som, om man vill, kan tolkas "personligt" som att det är fel på travsporten och alla plågar sina djur osv. det är dock inte det stora fokuset i artikeln.

Senast ändrad:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=652751&highlight=anky+rollkur

vidare på ditt andra stycke kan du söka på samma kriterier som jag, anky rollkur, och finna en hel uppsjö av uppslag, ngn faktiskt från Skåne. :eek:

Återigen så är just rollkur inte förenat med dressyr och tror inte att det är speciellt många som utövar det direkt förutom Anky och några av hennes adepter.

Checkremsdiskussionen tänker jag inte ge mig in på här, jag utgår från rätt användande och idag ser man faktiskt dålig viss checkremsuppkäkning.
Skillnad? Jag leker inte struts.

Eftersom tråden handlar om trav och inte ridning så är ju frågan bekräftad ang varför man använder checkrem.

Det är inte tillåtet med graman på tävling så jag ser det eg inte relevant! Typ alla använder ju Checkrem på travet!! Viss skillnad

Tappar man travet, så kommer man i obalans och kan slå sig rätt ordentligt. Långsökt men ack så rolig.

Då kanske man skall börja där med att förbjuda utrustning som får hästarna att trava på ett speciellt sett, dvs tvingande.

Lindor är inget som är nödvändigt för att hästen skall hoppa. Men om checkremmen är nödvändigt för att travarna skall hålla balansen så aknske man driver hästarna för fort!

Ojå, men nu talar vi återigen om okunskap och/eller komma snabbare fram, kvittar vad som lockar där framme.

Jag ser många ryttare varje dag och nej inte speciellt många av dem rider på graman och då är det ryttare som rider allt från hobby till svår klass

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann, NT-guldvinnaren från Söderköping, slutade på en fin fjärdeplats i en 1.45-metersklass i tyska Hagen. Den felfria...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Ridsport, Åby Hästfesten i Åby firar tio år utan sina två största affischnamn, men med en vacker...
Svar
0
· Visningar
715
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NT) På ena sidan går väg 55, på den andra järnvägen. Mellan de två trafikstråken ligger paradiset - Yddetorps gård. Det är så Elinor...
Svar
0
· Visningar
735
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NT) Nästan 1,8 miljoner kronor ur kommunstyrelsens ofördelade medel kan fördelas till bland annat luftstaket vid Norrköpings...
Svar
0
· Visningar
797
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama