Sv: Den mörka sidan av travsporten
Du har allt väldans svårt att inte dra in andra hästgrenar i det här?
Men pengabegär finns det inom alla hästsporter, det är väl inget unikt för travet?
Inte på långa vägar jämförbart. Så vitt jag vet, är det bara trav och galopp som har spel om pengar som viktigaste ingrediens och förutsättning för existensen.
All hästsport är pengasport, men det ligger väl lite utanför detta?
Jag har aldrig försökt att påstå att det inte finns några rötägg inom travet. Jag tror att alla som har skrivit här har påpekat att det självklart finns rötägg här precis som det finns i andra hästsporter.
Men det verkar som om det dels finns ovanligt många rötägg i "penningnivån" inom travet, dels verkar det som om rötäggens förhavandet accepteras av olika inblandade. Om man ska utgår från insattas skriverier.
Vad vi argumenterar mot är att hela travet utmålas som någon enormt pengastinn djurplågerimaskin där det endast finns människor som vill tjäna snabba och stora pengar. Medan ridsporten höjts till skyarna och att i ridsport så mår hästarna så mycket bättre än inom travsporten.
Alltså, jag orkar inte gå igenom alla inlägg igen och väga vilka som sagt vad, så därför kan jag ha fel i följande, men min uppfattning är att det är travfolket som gett sig på övrig hästsport, fr a dressyren, och letat fel= igelkotteffekt. Är det verkligen någon som höjt ridsporten till skyarna vad gäller hästhantering? Generellt, så gör inte jag det.
Så tror jag inte att ditt påstående om "utmålningen" stämmer med inläggen, men om jag har fel är det ju lätt att motbevisa mig.
Men faktum är att en travhäst som sköts bra mår lika bra (eller lika dåligt) som en ridhäst. Och den största majoriteten av travhästägarna är mycket måna om sina hästar.
Självklart resp det vill jag gärna tro.
En relevant fråga: Har du uppgift om hur många travhästägare det finns i "penningnivån" (har inget bättre uttryck, men du förstår nog) i Sverige och hur många travhästägare det finns i övrigt? Jag tänker på dom som ännu inte fått nosa på dom stora pengarna, alla hästälskare som hobbykör osv.
Det är därför vi reagerar mot den bitterhet som finns i artikeln. Det är fakta blandat med en allmän motvilja mot travet.
Man kanske kan tänka sig att motviljan kommer sig av dom fakta som redovisas i artikeln?
Jag uppfattar inte att veterinären är bitter över att han tycker att hästarna far illa. Jag upptattar att bitterheten som känns i artikeln inte har med djurskyddet att göra utan andra personliga saker (kanske har han blivit överkörd i detta beslutet, vad vet jag). Sen kan det också vara journalisten som låter sina egna åsikter färga artikeln.
Visst, man måste alltid ifrågasätta allt i en tidningsartikel. Det lär man sig inte minst om man själv har varit med om händelser som återges i artiklar, och man inte känner igen någonting! Bland annat därför, ställde jag ett antal frågor till dig i mitt förra inlägg. Frågor, som huvudsakligen behandlade sakfrågor. Varför kom inte ett enda svar??
Oavsett orsak till bitterheten, påståendena som finns i artikeln är fortfarande inte vederlagda. Alltså fortsätter jag att tro att dom är riktiga.
Det är som om jag skulle fördömma alla dressyrmänniskor för att en känd dressyrryttare misshandlar sina hästar.
Travets hästhållning blir varken bättre eller sämre för att du fortsätter att jämföra med dressyr!
LIA