Den mörka sidan av travsporten

Sv: Den mörka sidan av travsporten

vilket produktivt inlägg.

det är väl artikelns innehåll vi diskuterar, och vad artikeln, rent faktamässigt handlar om.

Så du litar blint på det som står? Ja, innehållet stämmer inte på alla punkter, det har vi travfolk redan försökt berätta.
Så jag undrade bara hur du kan tro på allt som står utan att ha sett det med egna ögon.
Travkusken gick t ex ut med en förklaring, vem avgör vem som har rätt då? Veterinären eller kusken som kört 10000 lopp?

Senast ändrad:

Så du litar blint på det som står?

Ja självklart det förstår du väl.

skämt åsido: du missar fortfarande poängen.

Fälttävlan då? Vad man har hört är det inte heller en speciellt säker sport. Dödsfall på både hästar och ryttare. Om travet är djurplågeri borde väl fälttävlan också vara det - att riskera hästarnas liv över höga hinder och halt underlag. För att inte tala om hoppning över häckar, många hästar som dödsstörtar där.

och så fortsätter vi att styra bort från ämnet genom att belysa ngt annat i jämförelse.

Jag är själv ridhästmänniska men har jobbat i ett stort och känt travstall under en väldigt kort period i mitt liv.. Innan jag jobbade där hade jag en bra syn på travsporten men efteråt hade det sjunkit så lågt att jag numer mår dåligt när jag ens ser ATG-loggan.. Då var jag ALDRIG med under någon tävling utan såg bara det som försiggick hemma i stallet.
Så många vettskrämda/Stressade hästar har jag nog aldrig sett.. Och jag tyckte de allra flesta blödde ganska rejält ur munnen efter varje träningspass.. Det tom skrattades åt det :crazy: "Stoppa in duschslangen i munnen på han bara och skölj.. Hö Hö hö"

Jag klarade inte av att se detta sätt att hantera hästarna på (mycket sparkar, slag och skrikande) och ifrågasatte stallägare och tränare vilket resulterade i att jag ganska snabbt inte var välkommen tillbaka..

Dock tror jag kanske inte att ALLA har en sådan här tillvaro men tyvärr tror jag att det är rätt många.

Ja vad ska man säga. Själv jobbar jag proffesionellt med trav och känner verkligen inte igen mig.
Och jag vill här och nu säga att finns INGEN hästsport som kan klappa sig på bröstet. INGEN INGEN!! Vi som håller på med hästar är av samma skrot och korn. Travet är inte sämre än den dressyren.
gulan

Så bara för att travet inte är bättre än något annat så ska alla hålla käften och låta allt passera?

ALL skit ska upp, nu var det travets tur. Är det så jobbigt för dig?

delvis KL

Kan inte alla enas om att vi bör jobba för att det ska bli så bra som möjligt för djuren (som aldrig får välja själva) oavsett sport.

Sluta försvara revir och hjärteämnen och se verkligheten som den är så kanske hästarna också börjar må lite bättre.

Det är mycket svårt att få bort en rörelsestörning på en travhäst som travar fort på en bana. Risken är mycket stor att det syns igenom eller att hästen hoppar.

Vissa hältor kan man värma ur men vad som händer är att hästen istället hoppar när den blir trött och resulterar då i en rapportering.

Men det är här kunskapen om trav och travhästen som kommer in. Har man lite kunskap om hur en travhäst fungerar och hur det ser ut när den springer och vilka rörelsestörningar som uppkommer vid olika hältor så förstår man hur svårt det är att dölja en hälta (utan smärtstillande). Tex så kan man många gånger avgöra utan böjprov vilken led hältan sitter i bara genom att studera hur hästen springer i en kurva. Det är inte samma sak som att springa med en häst i slängtrav.

"De betalar 150 000 per år för att ha hästen hos mig och det är klart att de vill ha tillbaka de pengarna. Annars skulle det inte finnas något trav."

Då förstår jag vad du menar med att det skulle vara kontraproduktivt. Jag trodde att det var användningen av checken som du menade.

Jag tycker ju dock inte att travet ligger bakom fälttävlan när det kommer till det veterinära. De har bara olika sätt att ta sig an problemet.

Sen har jag aldrig påstått att en enskild inivid bedömning skulle vara svårare men jag tror helt enkelt inte att behovet finns då det är så lätt att se en hälta på en travhäst i action. Jag skulle dock tycka det var en bra idé och kanske något man skall jobba för. Alla grenar har något att lära sig av från varandra.

Mvh

Tora

Jag ställer frågan igen:
Har du personligen läst artikeln?
För den tar upp just detta. att det är så kort tid under defilieringen att är hästen uppcheckad samtidigt är det väldigt svårt för veterinären att hinna bilda sig en uppfattning om hästarna - särskilt då om man "suger in" ngn att titta lite extra på.

ang. munnarna så var det ju just det en del av artikeln, att denna vet kollade munnar men att inte många veterinärer gör det.

återigen handlade artikeln om att det inte finns resurser till ett bra djurskydd runt travet. att kliniken är stängd medans loppen sker, bland annat, och att veterinären återigen, jobbar med bakbundna händer i fråga om de resurser denna har att göra ett gott jobb ur djurskydds synpunkt.

du fortsätter att missa poängen med artikeln. det handlar om att veterinären, av staten, per definition, ang. djurskydd - är ombedd att göra sitt jobb å djurskydds vägnar, men å andra sidan, inte blir tilldelad de verktyg som behövs för att göra det jobbet.

Jag börjar undra om det är du som har läst artikeln ordentligt. Veterinären har inte bara den lilla tiden som voltdefileringen är på att kolla hästarna. Det finns hur många tillfällen som helst att kolla hästen. Och veterinären kan alltid begära att få hästen sedd utan check.

När jag jobbade i domartornet så var det flera gånger som vet bad att få se en provstart till när denna var osäker.

Det har nu varit en olycka där en häst fick stå med ett fraktur i en dag innan den blev avlivad. Just pga att veterinärkliniken var stängd under loppen. Vad jag vet så har man satt till en utredning för att se hur man skall lösa problemet så att man kan få tillgång till kliniken när det är misstanke om stora problem. Funderingarna är bla någon form av joursystem eller liknade. Så det är ingen som försöker stoppa huvudet i sanden och låtsat att problemet inte existerar. Tvärtom så försöker man lösa det så smidigt som möjligt.

Mvh

Tora

vilket produktivt inlägg.

det är väl artikelns innehåll vi diskuterar, och vad artikeln, rent innehållsmässigt handlar om. verkar som flera i denna tråd har väldigt svårt att greppa detta.

Fast det är just det som jag greppar men tycker att det som står i artikeln är fel. Jag tycker inte att veterinären har bakbunda händer, jag tycker inte att travet är en stor djurplågande kassa-apparat.

Visst finns det saker att förbättra (det finns det ju alltid) men ingen har heller påstått att det är perfekt.

Mvh

Tora

Så bara för att travet inte är bättre än något annat så ska alla hålla käften och låta allt passera?

ALL skit ska upp, nu var det travets tur. Är det så jobbigt för dig?

delvis KL

Kan inte alla enas om att vi bör jobba för att det ska bli så bra som möjligt för djuren (som aldrig får välja själva) oavsett sport.

Sluta försvara revir och hjärteämnen och se verkligheten som den är så kanske hästarna också börjar må lite bättre.

Jag tror inte att Gulan menade att man skall hålla käfft bara för att travet inte är sämre än någon annan utan att alla hästsporter dras med sina problem.

Jag tycker det är jättebra att sådana här saker diskuteras och kommer upp. Även om verkligheten inte är så svart som det utmålas i artikel (även om vissa väldigt gärna vill tro det) så finns det absolut saker som kan och bör förbättras.

Ta tex att det finns skador i hästarnas munnar. Det är jättebra att det uppmärksamas så att folk vet om det. Innan jag började åka med mina hästar till tandläkaren så hade jag tex inte en aning om att ett vanligt bett kunde ställa till så stora skador bara för att det var för långt.

Men munproblemet är inget specifikt för travet. Det problemet finns inom alla hästsporter som har bett i munnen på hästen. Magsår är också ett sådant problem och det forskars en hel del på det med pengar från just travet.

Mvh

Tora

Fälttävlan då? Vad man har hört är det inte heller en speciellt säker sport. Dödsfall på både hästar och ryttare. Om travet är djurplågeri borde väl fälttävlan också vara det - att riskera hästarnas liv över höga hinder och halt underlag. För att inte tala om hoppning över häckar, många hästar som dödsstörtar där.

Vem har skrivit att det är djurplågeri??

Och varför kontra??

Varför kan ni som kontrar inte diskutera det som faktiskt står i artiklarna utan att behöva kontra??

Hoppning över häckar?? Steeplechase menar du?? Det tillhör galoppsport!

Och nej fälttävlansryttarna rider inte sina hästar om underlaget är så pass dåligt att det är farligt, alternativt sänks tiden i terrängen eller så tar man bort hinder där det är som värst! Visst ryttare har dött förra året och efter det så har man utarbetat ett nytt sätt att kvala in bla, men den diskussionen hör ju liksom inte hit

Jag är själv ridhästmänniska men har jobbat i ett stort och känt travstall under en väldigt kort period i mitt liv.. Innan jag jobbade där hade jag en bra syn på travsporten men efteråt hade det sjunkit så lågt att jag numer mår dåligt när jag ens ser ATG-loggan.. Då var jag ALDRIG med under någon tävling utan såg bara det som försiggick hemma i stallet.
Så många vettskrämda/Stressade hästar har jag nog aldrig sett.. Och jag tyckte de allra flesta blödde ganska rejält ur munnen efter varje träningspass.. Det tom skrattades åt det :crazy: "Stoppa in duschslangen i munnen på han bara och skölj.. Hö Hö hö"

Jag klarade inte av att se detta sätt att hantera hästarna på (mycket sparkar, slag och skrikande) och ifrågasatte stallägare och tränare vilket resulterade i att jag ganska snabbt inte var välkommen tillbaka..

Dock tror jag kanske inte att ALLA har en sådan här tillvaro men tyvärr tror jag att det är rätt många.

Det är just sådana rötägg som ställer till det för oss andra. När jag jobbade på Åby så var det en som fick sparken för att han var så elak mot hästarna. Det var tom förhandlingar med facket innan han fick ett avgångsvederlag och äntligen slutade.

Men alla sådan här skräckhistorier måste upp i dagsljus. Det är först då man kan göra något åt det. Tänk bara på vilka skriverier det blev när den där dressyrponnyn i Holland gick så hårt inspänd. Förhoppningsvis så har man nått fram till någon som numera inte gör så. Men hade detta inte kommit upp så hade det inte hänt något alls.

Mvh

Tora

Det har nu varit en olycka där en häst fick stå med ett fraktur i en dag innan den blev avlivad. Just pga att veterinärkliniken var stängd under loppen. Vad jag vet så har man satt till en utredning för att se hur man skall lösa problemet så att man kan få tillgång till kliniken när det är misstanke om stora problem. Funderingarna är bla någon form av joursystem eller liknade. Så det är ingen som försöker stoppa huvudet i sanden och låtsat att problemet inte existerar. Tvärtom så försöker man lösa det så smidigt som möjligt.

Mvh

Tora

Men allvarligt hur kan du säga att travet ligger före när du berättar en sådan här historia :eek:

Det finns ju andra djursjukhus än just ATG klinikerna

Detta hade ALDRIG fått hända i ridsport och speciellt INTE i fälttävlan där hästambulans brukar närvara

Jag håller med till fullo att den diskussionen inte hör hit. Men fälttävlan är inte en helt ofarlig sport. Det har den senaste olyckstatisktiken visat. Att påstå något annat är att blunda dör sanningen. Men man har ju tagit tag i det här och förhoppningsvis skall det bli bättre både för häst och ryttare.

Men även om fälttävlan var en totalt livsfarlig sport för hästen så hade det ju inte rättfärdigat att travet skötte sina hästar illa.

Argumentet att "De sköter sina hästar sämre än vad vi gör alltså är det okej att fortsätta att vara lite halvtaskiga mot våra hästar för de har det endå bättre än de där fältävlanshästarna" är ju helt förkastligt.

Det jag försöker få fram när jag gör en jämförelse med annan hästsport är att alla sporter dras med sina problem. Den gången det blir förkastligt är om man sticker huvudet i sanden och struntar i dem för att någon annan har det sämre. Men det tycker jag faktiskt inte att travet gör utan snarare så tar man tag i problemet och försöker hitta en lösning.

Vill man var riktigt filosofisk så kan man ju fråga sig om det verkligen är rätt att tävla med en häst överhuvudtaget, eller ens sätta ett bett i munnen på den och begära att den skall arbeta för oss.

Mvh

Tora

Men allvarligt hur kan du säga att travet ligger före när du berättar en sådan här historia :eek:

Detta hade ALDRIG fått hända i ridsport och speciellt INTE i fälttävlan där hästambulans brukar närvara

Nu är det ju du som jämför.

Nu börjar du försköna fältävlan. Det finns hur mycket historier som helst om fältävlans hästarna.

Anledningen till att det tog så lång tid var att frakturen inte kunde faställas utan röntgen. Dagen efter tävlingarna så var röntgenapparaten ur funktion. Hästen var ju halt men det var inte så att den gick på tre ben. Hade man haft tillgång till kliniken under tävlingskvällen så hade man kunnat ta bilderna med en gång och inte behövt vänta.

Mvh

Tora

Här kan ni läsa om de reglerna STC har utfärdat för de som håller på med trav. Och de ska följas annars blir det åtgärder. Kan tillägga att man när som helst kan få besök till det stallet man har hästen i, det kollas upp hur stallmiljön är och hur hästarna mår. Man kan även bli av med sin licens om hästen inte sköts ordentligt. Vet fall där det har hänt. Misstänks det något så kan veterinären undersöka en häst på tävlingsdagen och få den stuken. Ekipagekontrollanten kollar så att utrustningen sitter som den ska och att den är tillåten. Får hästen startförbud krävs både veterinärintyg och att hästen ska visas för veterinären under ett jobb/provlopp eller liknande. Känns inte hästen bra under värmning stryker man den så klart - för det är faktiskt tillåtet. Man kan stryka en häst som är storfavorit inom v75.

Policy för god hästhållning
STC:s styrelse och ATG:s styrelse har antagit en policy för god hästhållning som finns publicerad i sin helhet nedan. Dokumentet skall tjäna som riktlinje för alla aktiva inom travsporten.

Policy för god hästhållning

1. Hästens välbefinnande skall alltid komma i första hand vid träning och tävling.

Bra hästhållning
Uppstallning, utfodring och träning skall vara förenliga med god hästhållning och får ej äventyra hästens välbefinnande. Hantering som på något sätt orsakar fysiskt eller psykiskt lidande, i stall, träning eller tävling, skall ej tolereras.

Träningsmetoder
Träningsmetoder som orsakar rädsla eller otillbörlig påverkan på hästens normala beteende skall inte användas. Hästar skall endast ges träning som är anpassad till deras fysiska kapacitet och mognad. De skall ej utsättas för träning som de ej förberetts för.

Skor
Hästars skor skall vara anpassade och tillverkade så att risken för skador minimeras.

Transporter
Under transport till och från träningscamper och tävlingsbanor bör full uppmärksamhet riktas mot att skydda hästar från skador och andra hälsorisker. Fordon bör ha god ventilation och de bör underhållas samt desinficeras regelbundet.

Viloperioder
Långa resor bör planeras noggrant och hästarna skall tillåtas regelbundna "viloperioder" samt tillgång till vatten. Luftvägsproblem kan minskas om hästen har möjlighet att sänka huvudet till golvnivå under viloperioder.

2. Hästen skall vara i fysiskt och hälsomässigt gott skick innan den tillåts tävla

Veterinära kontroller
Inga hästar som uppvisar sjukdomssymptom, hälta eller annan åkomma får tävla om detta kan vara skadligt. Vid tveksamhet skall sådan häst kontrolleras av veterinär innan den tillåts tävla.

Omogenhet
Hästar mognar olika snabbt. Tränings- och tävlingsscheman bör noggrant planeras för att minimera risken för muskel- och skelettskador.

Kirurgiska ingrepp
Kirurgiska ingrepp som hotar hästens hälsa eller som kan påverka andra hästars, ryttares eller kuskars säkerhet skall ej tillåtas.

Allvarliga eller återkommande kliniska åkommor
Hästar med allvarliga eller återkommande kliniska åkommor t.ex. lungblödare skall på veterinärs rekommendation temporärt eller permanent uteslutas från tävling.

Dräktiga ston
Dräktiga ston får ej tävla efter 120:e dräktighetsdagen.

3. Förhållanden på tävlingsplatsen får ej skada hästens välbefinnande.

Banförhållanden
Tävlingsbanor skall vara anpassade och underhållas för att minska risken för skador. Uppmärksamhet skall speciellt riktas mot korsningar, ojämnheter och avvikelser från det normala banunderlaget.

Steeplechase och hinderlöpning
Deltagande i dessa tävlingar bör begränsas till de hästar som har bevisade hoppegenskaper. Vikter, distans samt antal, storlek och konstruktion på hinder bör alltid bedömas noggrant vid planering av dessa typer av tävlingar.

Väderförhållanden
Sunt förnuft bör användas vid tävling under extrema väderförhållanden. Man bör tillse att hästar kan kylas ned snabbt efter tävling i varmt och/eller fuktigt väder. Hästar som tävlat i kyla bör tas in så snart som möjligt.

Felanvändning av spö
Att missbruka användandet av spö skall ej tolereras, t.ex. att få en redan distanserad häst att springa fortare, om hästen är obenägen att svara på drivning eller om en häst utan tvekan är på väg att vinna. Alla typer av spömärken efter tävling indikerar skada.

Medicinering
Efter veterinär behandling skall tillräcklig tid ges för fullt tillfrisknande innan tävling. Huvudskälet till regler för användning av läkemedel skall vara djurskyddet och ryttares/kuskars säkerhet. Dessutom skall dessa regler motverka orättvisa och försök att dölja defekter hos hästen som kan vara ärftliga och skada avelsarbetet.

Dopning
Droger, läkemedel eller andra ämnen samt andra åtgärder som kan påverka aktuell prestationsförmåga eller temperament är ej tillåtna vid tävling eller träning som är att jämställa med tävling.

Tävlingsstallar (gäststallar)
Uppstallning vid tävlingsbana skall vara säker, hygienisk, bekväm samt erbjuda god ventilation. Hästen skall kunna ligga ner bekvämt utan risk för skador. Färskt dricksvatten och tvättvatten skall alltid finnas tillgängligt.

Startgrindar
Hästar skall vara tillräckligt förberedda så att de är bekanta med inlastning i startboxarna. Grindar skall vara väl anpassade och säkra. Hjälp med inlastning bör vara begränsad till att uppmuntra hästen utan att orsaka oro eller rädsla.

4. Hästen skall garanteras rätt omhändertagande vid tävling, och att den behandlas humant den dag dess tävlingskarriär är över.

Veterinär behandling
Om häst skadas i tävling skall ryttare/kusk stiga av och hästen skall hämtas av djurambulans eller motsvarande när så är nödvändigt. Veterinär skall alltid finnas på tävlingsbanan. Om så erfordras skall hästen transporteras till närmaste remissinstans för vidare bedömning och behandling. Skadad häst skall ges adekvat behandling innan transport.

Tävlingsskador
Skaderegistrering i tävling och träning bör göras. Banförhållanden, tävlingsfrekvens, ålder och andra faktorer bör noggrant utvärderas för att minimera risken för allvarliga skador.

Avlivning
Om skadorna är tillräckligt allvarliga kan hästen tvingas avlivas av humanitära skäl. Avlivning skall ske så fort som möjligt för att minimera lidande.

Efter avslutad tävlingskarriär
Hästägare bör på alla sätt se till att deras hästar behandlas med sympati och humanitet den dag de lämnar tävlingskarriären. Tävlingshästar bör identifieras och registreras permanent så att deras välbefinnande kan övervakas även efter "pension".

Nu blandar du ihop två saker. Ibörjan på tråden så var jämfördes det trav och ridsport. Där all travsport beskrevs som ett helvete för hästarna medan ridsport var rena himelriket.
Nu har jag skummat igenom de 50 första sidorna och kommit fram till: Det var travvänner som började med jämförelserna trav/ridgrenar, ingenstans sägs "all travsport beskrevs som ett helvete för hästarna", och ingenstans sägs "ridsport var rena himelriket".
Varför inte hålla sig till det som verkligen sägs i st f att överdriva?

Ibland kan det vara svårt att svara på exakt allting som någon frågar om med en gång. Risken är att det skulle bli en avhandling på flera sidor. Jag väljer helt enkelt det som jag tycker är viktigast.
Då har vi problem, eftersom jag tycker att mina frågor är synnerligen viktiga, sett mot att dom omfattar uppgifterna i artikeln.
För att underlätta kommer dom här igen, nu försedda med nummer.

1 Hur hemmastadd är du i Mantorp?
2 Vad är det då för sakfel i artikeln?
3 Vad är det för fel i dom uppgifter om hantering av hästar som redovisas?
4 Vad är det för fel i dom beskrivningar av veterinärens arbetsförhållanden som redovisas?
5 Vad är det för fel i dom siffror om magsår, lungblödningar mm som redovisas? Delvis behandlat nedan!

Jag undrar alltså över om veterinärens uppgifter om hur det fungerar (fr a på Mantorp) är felaktiga, inte hur det teoretiskt ska vara på en travbana.

Återigen så är det ingen som har förnekat att säkert är så att det förekommer skador på hästarna precis som det gör inom andra hästsporter, det är inget unikt för travet. Man jag skulle aldrig tillfoga min häst skada medvetet och ingen som är i min bekanskapskrets heller. Du pratar om skador hit och dit men det är ingen som har förnekat det.
Var har jag talat om "skador hit och dit"?
Varken jag eller någon annan (tror jag) har beskyllt dig för att avsiktligt skada en häst. Var får du dom här tankarna ifrån? :confused:

Det som jag inte tycker stämmer är just det att det inte finns något djurskydd. Jag säger snarare tvärtom att travet i Sverige har ett utav det starkaste djurskydden, just därför att det är så utsatt för allmänhetens granskning.
Ähum? Hur ska ni ha det? Vi, här på Buke, blir av travvännerna beskyllda för att inget veta om travet, medan du framhåller att vi, allmänheten, utsätter travet för sån ingående granskning. Det stämmer liksom inte.

När det kommer till lungblödning så har jag skrivit om det redan. Det skulle underlätta om du läste alla inlägg. Det är väldigt tröttsamt att behöva skriva samma sak om och om igen. Men jag citerar mig själv:

Under mina 20 år som jag har varit i kontakt med travet så har jag haft två hästar som har blött ur munnen. Den ena var lungblödare. Det kan de få om man har tränat med virus i kroppen (vissa virus syns inte förren hästen kommer till sista sväng på en tävling då "dör" den bara och orkar inte hänga med de andra).
OK, så då är uppgifterna felaktiga? Eller är vi så olika USA? "Det finns studier i USA som visar att uppemot 50 procent av kapplöpningshästarna har lungblödningar." Se f ö # 105.
Frågan är om du är relevant som standard för hur travet fungerar, eller om du tillhör dom som tar bäst hand om sina hästar? Samtidigt som jag gärna tror på dina uppgifter om dina hästar, samtidigt undrar jag över om nästan alla uppgifter i artikeln är felaktiga. Jag får liksom inte in i huvudet hur en banveterinär i så fall skulle kunna komma med dessa uppgifter.

LIA

Allvarliga eller återkommande kliniska åkommor
"Hästar med allvarliga eller återkommande kliniska åkommor t.ex. lungblödare
skall på veterinärs rekommendation temporärt eller permanent uteslutas från tävling."

Senast ändrad:

Jag börjar undra om det är du som har läst artikeln ordentligt.

Mvh

Tora

Jodå jag har läst den ordentligt.

ang. olyckan så är det inte den första olyckan, men nu har det skapats en medial debatt, så man tittar väl på problemet lite mera pga det. Det är ju bra att det rör på sig äntligen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann, NT-guldvinnaren från Söderköping, slutade på en fin fjärdeplats i en 1.45-metersklass i tyska Hagen. Den felfria...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Norrköpings Tidningar) Ridsport, Åby Hästfesten i Åby firar tio år utan sina två största affischnamn, men med en vacker...
Svar
0
· Visningar
715
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NT) På ena sidan går väg 55, på den andra järnvägen. Mellan de två trafikstråken ligger paradiset - Yddetorps gård. Det är så Elinor...
Svar
0
· Visningar
735
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (NT) Nästan 1,8 miljoner kronor ur kommunstyrelsens ofördelade medel kan fördelas till bland annat luftstaket vid Norrköpings...
Svar
0
· Visningar
797
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama