Sv: Den mörka sidan av travsporten
Nu blandar du ihop två saker. Ibörjan på tråden så var jämfördes det trav och ridsport. Där all travsport beskrevs som ett helvete för hästarna medan ridsport var rena himelriket.
Nu har jag skummat igenom de 50 första sidorna och kommit fram till: Det var travvänner som började med jämförelserna trav/ridgrenar, ingenstans sägs "all travsport beskrevs som ett helvete för hästarna", och ingenstans sägs "ridsport var rena himelriket".
Varför inte hålla sig till det som verkligen sägs i st f att överdriva?
Ibland kan det vara svårt att svara på exakt allting som någon frågar om med en gång. Risken är att det skulle bli en avhandling på flera sidor. Jag väljer helt enkelt det som jag tycker är viktigast.
Då har vi problem, eftersom jag tycker att mina frågor är synnerligen viktiga, sett mot att dom omfattar uppgifterna i artikeln.
För att underlätta kommer dom här igen, nu försedda med nummer.
1 Hur hemmastadd är du i Mantorp?
2 Vad är det då för sakfel i artikeln?
3 Vad är det för fel i dom uppgifter om hantering av hästar som redovisas?
4 Vad är det för fel i dom beskrivningar av veterinärens arbetsförhållanden som redovisas?
5 Vad är det för fel i dom siffror om magsår, lungblödningar mm som redovisas? Delvis behandlat nedan!
Jag undrar alltså över om veterinärens uppgifter om hur det fungerar (fr a på Mantorp) är felaktiga, inte hur det teoretiskt ska vara på en travbana.
Återigen så är det ingen som har förnekat att säkert är så att det förekommer skador på hästarna precis som det gör inom andra hästsporter, det är inget unikt för travet. Man jag skulle aldrig tillfoga min häst skada medvetet och ingen som är i min bekanskapskrets heller. Du pratar om skador hit och dit men det är ingen som har förnekat det.
Var har jag talat om "skador hit och dit"?
Varken jag eller någon annan (tror jag) har beskyllt dig för att avsiktligt skada en häst. Var får du dom här tankarna ifrån?
Det som jag inte tycker stämmer är just det att det inte finns något djurskydd. Jag säger snarare tvärtom att travet i Sverige har ett utav det starkaste djurskydden, just därför att det är så utsatt för allmänhetens granskning.
Ähum? Hur ska ni ha det? Vi, här på Buke, blir av travvännerna beskyllda för att inget veta om travet, medan du framhåller att vi, allmänheten, utsätter travet för sån ingående granskning. Det stämmer liksom inte.
När det kommer till lungblödning så har jag skrivit om det redan. Det skulle underlätta om du läste alla inlägg. Det är väldigt tröttsamt att behöva skriva samma sak om och om igen. Men jag citerar mig själv:
Under mina 20 år som jag har varit i kontakt med travet så har jag haft två hästar som har blött ur munnen. Den ena var lungblödare. Det kan de få om man har tränat med virus i kroppen (vissa virus syns inte förren hästen kommer till sista sväng på en tävling då "dör" den bara och orkar inte hänga med de andra).
OK, så då är uppgifterna felaktiga? Eller är vi så olika USA?
"Det finns studier i USA som visar att uppemot 50 procent av kapplöpningshästarna har lungblödningar." Se f ö # 105.
Frågan är om du är relevant som standard för hur travet fungerar, eller om du tillhör dom som tar bäst hand om sina hästar? Samtidigt som jag gärna tror på dina uppgifter om dina hästar, samtidigt undrar jag över om nästan alla uppgifter i artikeln är felaktiga. Jag får liksom inte in i huvudet hur en banveterinär i så fall skulle kunna komma med dessa uppgifter.
LIA