Sv: Den mörka sidan av travsporten
Själv använder jag vanligtvis ingen check på mina hästar - bara i autostart lopp i monté där man
måste använda den, pga av säkerheten. Inte kul om hästen springer under vingen. Men då är den så lång att den egentligen inte gör någon nytta mer än att vara där. Och de jag rider åt har heller aldrig någon check på deras hästar, bara en lång vid auto. Sedan har jag inget check-bett i munnen utan en kindstropp under hakan.
Och man använder check som ett hjälpmedel när de blir trötta och som en säkerhetshjälp. Men nuförtiden är många av travhästarna naturtravare, så de behöver ingen check. Å inte tusan har man checken så hårt åtspänd så att den knappt kan se eller röra på huvudet.
Tungband använder man för att hästen inte ska svälja sin egen tunga och tappa luften. Hade hästen som stupade på någon travbana för ett tag sedan haft tungband hade den levt idag!
Ja, travsporten styrs av pengar men man blir inte miljonär av att starta sjuka och skadade hästar som tappat gnistan. Som amatör får man det knappt att gå ihop sig, man ska vara glad om man får någon matlapp ibland. Så vad har egentligen allt detta snack om pengar kommit ifrån? Jag ser inga i alla fall. Och jag tror inte man har alla hästar på loftet om man
endast sysslar för trav för att bli rik. Aktier är säkrare.
Jag anser att travsporten ligger mycket före ridsporten.
Tja, blir ju kul för ridsporten om spelet på travet läggs ner.
Vet ni inte hur mycket de sponsrar er? Tex alla ATG kliniker som
är så snälla och tar emot ridhästar. Men ridhästar behöver väl aldrig behandlas? + alla hästshower, tävlingar, forskningar och så vidare...
Tycker man ser mycket skit på ridtävlingar, stackars ponnier som sporras och piskas, starka bett och en oerfaren ryttare. Är det bättre än travet eller? Det kan gå illa till i travet och lika om inte mer
i ridsporten - den är så utspridd. Och hur går det till bakom kulisserna då? Allt är inte som det verkar.
Vi som håller på med trav vet mycket väl vilka rötägg det finns i sporten, men de blir förhoppningsvis inte långvariga.
Ingen skulle bli gladare än vi om reglerna blir ännu hårdare, för vi som vet lite om trav och hästar följer dem i alla fall!
Jag har inget emot ridsporten alls, har själv hållit på med den innan travet. Och jag rider ju själv - monté.
"Travets mörka sida" - allt är inte svart på vitt.