Den förlamande tröttheten.

Intressant.
Jag har sköldkörtelbekymmer och har ätit massor av Levaxin - något som sedan en dryg månad är ändrat till både Lvaxin och Liotyrin, och jag mår märkbart bättre. D-vitamin har de nog aldrig testat?
Det är ju klart värt att esta att äta även under ljusare tid också.

Jag har avstått eftersom jag sett varningar för att onödigt högt intag kan vara skadligt?

Det brukar gälla typ 5000ie dagligen över lång tid.

Det brukar gälla typ 5000ie dagligen över lång tid.

Gäller till och med högre dos än så.

Över 30 000 IE dagligen. Men jag rekommenderar inte allt för hög dos ändå.

MS patienter är rekommenderade att ta 2000 IE/dag men mina tabletter är pyttesmå och utan skåra dvs dom går banne mig inte att dela på så jag kör på 4 st/dag vilket blir 2400 IE.

Jag kan bara sälla mig till skaran som är så förlamande trött hela tiden, utan att veta varför eller vad jag ska göra åt det.

Så det är beklämmande att läsa tråden, samtidigt känns det otroligt skönt att inte vara ensam eftersom förståelsen från min närmsta omgivning är rätt så låg :(

Jag kan bara sälla mig till skaran som är så förlamande trött hela tiden, utan att veta varför eller vad jag ska göra åt det.

Så det är beklämmande att läsa tråden, samtidigt känns det otroligt skönt att inte vara ensam eftersom förståelsen från min närmsta omgivning är rätt så låg :(
Tråkigt att höra. Tyvärr är det ju så, ibland tror jag nästan själv att jag bara är lat eller allmänt dum i huvudet. :(

För mig var det sömnen som hade väldigt dålig kvalitét, länge.
Vaknar du på nätterna? Känner du dig utsövd när du vaknar?
Känner mig utsövd, generellt nej. Och jag vaknar nog då och då men utifrån vad jag kan utläsa på mitt aktivitetsarmband och mobilprogram sover jag inte direkt dåligt, har lätt att somna om. Men jag sover många timmar om jag bara får möjlighet.

Varit hos VC och fått ut mina prover. Det togs P-Glukos vilket jag antar är ett blodsockerprov? B-SR som är sänka och där låg jag lite högt men inte alarmerande högt. Blodvärde, där jag har legat lite lågt för att lämna blod (runt 125) men nu var det normalt. P-homocystein, högt värde där kunde vad jag förstod bero på B-12, B-6 eller folsyrabrist. Jag ligger inom referensvärdet (4,7-16,0) men åt det högre hållet (min kommentar, inte sjukvårdens) på 14,7.

Subklinisk hypothyreos eller okunnig läkare som går enligt gamla riktlinjer?

Vad har du för TSH, T4 och T3?
1.1, 12 samt 75. Ska ligga inom normalvärdet.

Varit hos VC och fått ut mina prover. Det togs P-Glukos vilket jag antar är ett blodsockerprov? B-SR som är sänka och där låg jag lite högt men inte alarmerande högt. Blodvärde, där jag har legat lite lågt för att lämna blod (runt 125) men nu var det normalt. P-homocystein, högt värde där kunde vad jag förstod bero på B-12, B-6 eller folsyrabrist. Jag ligger inom referensvärdet (4,7-16,0) men åt det högre hållet (min kommentar, inte sjukvårdens) på 14,7.

1.1, 12 samt 75. Ska ligga inom normalvärdet.

75? Är inte inom normalvärdet, kanske mäts annorlunda, inte pmol ?
T3, fritt, 2,5 - 5,6 pmol.

Det ligger en måttlig depression i grunden men ingen annan sjukdom, hjärnskada eller värkproblematik. :)

Höll på att skriva synd men tänkte efter innan :D

Jag har nämligen hjärntrötthet pga MS och även en fibromyalgi liknande diagnos.

Tänkte om det kunde vara något sådant du har, det är inte många som vet om att det är något man kan ha.

Känner mig utsövd, generellt nej. Och jag vaknar nog då och då men utifrån vad jag kan utläsa på mitt aktivitetsarmband och mobilprogram sover jag inte direkt dåligt, har lätt att somna om. Men jag sover många timmar om jag bara får möjlighet.
Men frågan är ju om en app och/eller armband kan tillfölitligt mäta om du "djupsover" tillräckligt.
Jag sov också måååååånga timmar utan att bli pigg.

Har du och din läkare pratat om depression? Eftersom alla prover var ok så är det inte orimligt att du har en depression. Är man det under en längre tid så är det lätt att vänja sig och inte tycka att man är deprimerad. Det är är inte ovanligt att depression ger fysiska symtom, speciellt om man har det en längre tid, och trötthet är väldigt vanligt vid depression. Jag mådde jättedåligt, var trött jämnt, kunde alltid sova mer men mina prover var också bra. Jag önskade faktiskt att jag hade ngn brist, så lätt det skulle vara att bara äta ngt tillskott och så skulle allt vara bra. Men det var inte så enkelt. Antidepressiva och KBT-terapi var den behandling jag fick och är lite drygt 1 år efter att jag började behandling betydligt piggare och med mer ork. Visst kan jag vara trött ibland men inom normalspannet, inte den där ständiga tröttheten som äter upp en och gör att man inte orkar ta tag i nåt.

Har du och din läkare pratat om depression? Eftersom alla prover var ok så är det inte orimligt att du har en depression. Är man det under en längre tid så är det lätt att vänja sig och inte tycka att man är deprimerad. Det är är inte ovanligt att depression ger fysiska symtom, speciellt om man har det en längre tid, och trötthet är väldigt vanligt vid depression. Jag mådde jättedåligt, var trött jämnt, kunde alltid sova mer men mina prover var också bra. Jag önskade faktiskt att jag hade ngn brist, så lätt det skulle vara att bara äta ngt tillskott och så skulle allt vara bra. Men det var inte så enkelt. Antidepressiva och KBT-terapi var den behandling jag fick och är lite drygt 1 år efter att jag började behandling betydligt piggare och med mer ork. Visst kan jag vara trött ibland men inom normalspannet, inte den där ständiga tröttheten som äter upp en och gör att man inte orkar ta tag i nåt.
Som jag nämnde är jag diagnostiserad med depression och äter antidepressiva, de är de tabletterna som ger min den angenäma biverkningen att jag känner mig som en normal människa första veckorna jag börjar äta dem. Är väl medveten om att depression kan ge fysiska symptom men just nu mår jag generellt rätt bra, det känns snarare som tröttheten gör mig deppig än tvärtom. Någon terapi får jag inte, de tyckte inte att det var någon vits. :meh:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 152
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama