Den eviga rasfrågan. Hur fastnade du för din ras?

Sv: Den eviga rasfrågan. Hur fastnade du för din ras?

Nu har jag kapat tråden så mycket så kräver mitt samvete att jag även svarar på den ursprungliga frågan.

Jag var 18 och hade längtat efter hund länge. Fick vara hundvakt 2,5 vecka åt en tik som var korsning pudel/cocker/cavalier eller nåt. Smällfet!! Orkade bara gå 5 min. Väldigt lugn med andra ord... :angel: Efter det gick pappa med på att jag fick skaffa hund, bara det var en liten. Umgicks då mycket med släkting som födde upp springer spaniel så jag kom ganska snart in på spanielspåret trots att jag egentligen tyckte att de var alldeles för docksöta så blev det ändå en cavalier king charles spaniel. Hittade en kennel i närheten som hade en hanvalp till sällskap pga bettfel som jag fick till reducerat pris. Betalade hälften själv och fick andra halvan i julklapp av pappa.

Han blev 4 år, de sista två åren var fulla med sjukdomar och skador. Innan dess tränade vi mycket agility och personspår. Hann börja tävla. Mycket envis liten herre med mycket KRUT i. Ingen mespropp det inte.

Remus

Efter detta hade jag flyttat hemifrån, ville inte ha hund igen, började med hästar. Köpte ett varmblod jag fick ta bort efter 1,5 år pga olycka i hagen. Och kom in på hundspåret igen. Bodde då med sambo i radhus nära natur och ville ha en medelstor hund aktiv hund, lite allround, som jag kunde göra det "mesta" med. Ville testa på allt kändes det som! Var först inne på korthårig collie men bangade på slutet då det kändes som att jag ville ha något jag ändå kände igen lite, dvs spaniel eller retriever. Glad och frimodig. Såg en annons på blocket om två jaktgoldentikar och fick upp ögonen för denna typ av golden. "Vanlig" golden har jag aldrig varit så förtjust i. Läste på, pratade med folk och sen slutade det sig så att det blev just en av de tikvalparna som fanns i den annons jag först såg. Billie, hon var 4,5 mån när jag hämtade hem henne. Sen hur det gick med henne är väl en ganska känd historia...

Idag har jag Loka, en jaktgolden från samma uppfödare. Halvmoster till Billie men ändå hennes totala motsats. Med Loka finns inga begränsningar, med henne kan jag göra precis vad jag än känner för! *letar roliga kurser för fullt nu*

Har dock blivit sugen på en lurvig knähund också... Det var något speciellt med att ha två hundar ändå. Men det får vänta lite, jag letar lämplig ras nu och läser mycket. Mest inne på tibetansk terrier, bichon havanais eller c.c. powder puff. Fick tipset om en ny udda hundras Gos d´Atura Català som också är mycket intressant, ser ut som en minibriard.

Min mamma har en powder puff tik på 5 månader nu och det är HENNES fel att jag vill ha något liknande...! :D Den hunden är så go att man bara vill äta upp henne. Hälsade på i helgen. Moki, som hon heter, klättade på Loka när hon låg ner för att nå och hälsa...!? Hur kul såg inte det ut.

Jaktgolden är inte heller "min" ras även om jag älskat/älskar båda mina tjejjor. Jag letar fortfarande.

Senast ändrad:

Tja-a.... Jag är uppvuxen med hundar och har haft många olika raser. Dock så har jag rätt nyligen funnit Min ras, nämligen schäfer!:love:

Tidigare var jag rätt anti mot schäfrar, mestadels pga. min f.d. bästa kompis avgudade rasen så himla mycket-att det blev FÖR mycket! När jag var ungefär 9-10 år så träffade jag min morfar för första gången, i Polen.
Han hade då 2 (vakt)hundar, varav en var en (underbar)schäfer tik. Vi två blev bästisar direkt och blev väldigt tajta-alla lov och sommrar jag tillbringade hos morfar så var Norka vid min sida.
Tyvärr så blev hon inte så gammal.

Det gick några år och jag la inte någon större tanke på det mer. Tills vi blev erbjudna att ta en 6 årig schäferhane för omplacering(han är idag 9½ år) för annars skulle han avlivas. Sagt och gjort-jag och min sambo tog hunden.
Och trots att gamlingen är som han är:angel:-för det har varit en sann berg och dal bana med honom, så har både jag(mest jag) och min sambo blivit helt fast i rasen!

Sedan 4 månader tillbaka har våran lilla familj utökats med ytterligare en hund, en schäfer givetvis!

För första gången i mitt liv, så har Jag helt Själv valt ut en hund Jag själv vill ha, Min hund! Min fina och underbara och absolut bästa Nero, som blev hela 6 månader i lördags!:love:

Varför jag har blivit så schäfer frälst är för att det är en sådan underbar ras på alla plan, och vacker som få är den dessutom. En perfekt hund för mig då jag vill både träna och tävla och leva ett aktivt friluftsliv-och vad är inte bättre än en arbetsglad, lättlärd och klok schäfer som passar de flesta grenarna?:p

Senast ändrad:

Vi ville ha en stor, aktiv hund som inte är hoppig. Vi vill träna och tävla lydnad på "hobbynivå", kunna ha vovvan med i stallet och känna oss trygga med det, och samtidigt ha en hund som hundovana människor trivs med.

Jag är egentligen allergiker (var när jag var liten) och då i synnerhet mot korthårig strävhår. Därmed fick vi välja bort alla de vovvarna. Sedan vägrade min karl ha en så kallad "tantig krullhund" som inte tappar hår, så då gick alla de bort.

Därför blev det en Golden. En ras som jag av erfarenhet inte är allergisk mot. Och vår lille Cilas är en riktig Guldklimp! :love:

Kan man annat än att charmas av taxarna sätt och utstrålning. En ras som vet vad de vill, men samtidigt är lättlärd (godis framför nosen så går allt). Tålig familjehund, som även sambon kan använda till jakt. Har två underbara taxar, en lång- och en strävhårig.
Dottern (8 år)har en sheltie, den rasen läste vi oss till och hoppades att den skulle passa oss. Blev mer en perfekt. Dottern älskar sin hund, som är med henne överallt.

kl

kinesen trillade väl mest in i mitt liv. Ingen jag funderat direkt på innan, var väldigt inne på amerikanske cocker spaniel. Men sambon är allergisk. Efter att ha provat en hel del "allergivänliga" raser så provade vi min kompis kines. Han fick bo hoss oss över en helg och sådär för att vi skulle vara säkra på att det funkade.

Efter ett tag så började vi prata om att han skulle bo hos oss permanent då han inte riktigt trivdes med de andra hundarna. Och så blev det :love: han passar oss perfekt och jag har verkligen fastnat enormt för kinesen. Men om det blir en till återstår att se

Leonberger: träffade en hanne på djursjukhuset som var sååå :love: Jag satt på golvet & kramade honom när han skulle hem, det var en av de få jag verkligen inte ville släppa hem :angel: Ett sånt lugn & sån vänlighet trots allt vi gjorde med honom! Sp en levande jättenalle. Sen läste jag på allt jag kunde hitta, träffade fler lika mysiga, sen träffade jag rätt uppfödare å så var det klart :D

Vavva: bra fråga. Började åxå på kliniken, hade inte så bra syn på de bjäbbiga små monstren (haha) men träffade en supercool tik som jag gillade skarpt. Sen är d ju så att det blev flytt från landet till Sthlm, och här passar liten hund bättre. Gillar dvärgpinnar, dvärgschnauzrar, amrisar, westies åxå men vavvor verkade lite bättre.. och så blev det träff med superambitiös & dundertrevlig uppfödare. Så blev det mer bestämt.

Ångrar inget av valen. Underbara hundraser bägge två :)

Vi hade Golden retriever när jag växte upp i familjen, hur det blev den rasen har jag ingen aning om men en snäll och trevlig hund var det, fast väldigt envis och ouppfostrad.
Min sambo har också växt upp med golden men även cavalier och på senare år japansk spets, så först var vi inne på golden, mest för att vi båda kände till rasen. Men när jag såg bilder på golden så såg jag bara min gamla hund i dem allihop så då ångrade jag mig och så började vi titta på tollare istället. Vi hade tidigare diskuterat tollare men jag ville inte ha en sådan för att jag tyckte de hade så otäcka ögon!
Nåväl, det slutade med att jag ändrade mig och nu ligger lilla Hedda här och snusar vid mina fötter. Hon är en pigg och alert hund som alltid vill vara med och är väldig arbetsvillig.
Nästa hund blir dock en kelpie (om jag kan övertala sambon)!

Min första hund var en beauceron och det kan man säga var en slump även om jag var på det klara med att jag ville ha en stor brukshund. Det var för mig på den tiden en riktig hund :D Nästa hund blev en dobermann för jag blev påverkad av en kompis. Jag var helt förundrad över den vackra pälsen utan underull som inte drog in en massa skräp så man inte var tvungen att dammsuga varje dag. Några fler bra egenskaper hade den förstås ;)

Sen blev jag hundlös ett tag men var på det klara med att min nästa hund skulle vara en whippet, med (enligt mig) fler bra egenskaper än dobbisen men med samma snitsiga päls. Så bara på ett bananskal (eller tack vare buke:angel:) halkade jag in på en Italiensk vinthund och så blev det!

Kanske har vi varit på samma läger du menar sspk:s sommarläger? Var på en hel del läger med f.d. schnuzern för ca 8 år sedan.

Sorry för trådkap...

Joo. Allt började såklart med ett evigt tjatande om en hund. Både mamma och jag ville ha en hund... Men papp ville absolut INTE ha en hund!! Men Men.. Åren gick och vi passade en hund.. Gång efter gång... Och jag tjatade mer och mer om en egen hund.

Det blev midsommar-afton och efter 12 år .. Gav pappa med sig "om Jag ska ha en hund, ska det vara en sådan" Sa han och pekade på en dvärgshcnauzer. Det var ju bra tyckte vi och rasen verkade trevlig. Hela kvällen gick åt att prata hund.. Och till slut bestämde vi oss för att om Mamma och jag samlade ihopa 10.000 kr (Till en schnauzer) så skulle vi få.. :D

Vi läste mer, och mer , och ännu mera om hundrasen.. Och den blev bara bättre för var mening vi läste om de. Vi tog kontakt med en uppfödare och till slut fick vi ett samtal om att just vår lille tik hade kommit till världen.. :D

Och vi är sååå nöjda med denna hund.. för att denna just är en hund vi vill ha.. En pigg och alert hund.. Gillar agility som jag då vill hålla på med. Fäller inte.. Vaktar bra.. Och kan vara världens bästa soffliggare när det passar.. Det finns ju hur många anledningar till, men jag orkar nt rabbla upp de :p

Jag har alltid beundrat rasen lite på avstånd - tyckt de varit jätte vackra men man kan ju inte skaffa en hund enbart på utseende :angel: Blev i allafall så att en kompis till mig skaffade en kinesisk nakenhund och då fick jag chansen att lära känna rasen närmare och då insåg jag att de är lika fina på insidan som på utsidan :love:. Sen när jag på allvar kom i hundköpartankar så tänkte jag efter vad jag ville ha för egenskaper på en hund, vad som skulle passa mig och mitt liv, och kom fram till att det mesta stämde in på kinesisk nakenhund... så, efter ganska mycket planerande, läsande om rasen och letande så flyttade en liten kinesisk nakenhund in hos mig och nu kan jag inte fatta att jag har kunnat leva utan den här rasen i 19 år och jag kan inte heller tänka mig att skaffa nån annan ras just nu utan blir det en till hund så blir det en till kines. Rasen passar mig som "handen i handsken" ;)

Senast ändrad:

cockerspanniel/BC korsning
Skulle avlivas men var fullt frisk och levde 6 år hos mig innan hon dog vid 15års ålder. Dock definitiv ingen korsning jag någonsin skulle skaffat själv igentligen. Men min första egna hund. Familjen har haft många jyckar innan dess.

Labbrador
En riktig önskehund. Den jag ville ha högst av allt i hela världen. En underbart go svart tik som var tänkt att gå i avel och jag hade henne på foder då och uppfödaren skulle ha en kull. Tyvärr så dog hon i nån mystisk blod sjukdom 2 år gammal:(

Rottweiler

Var duktigt hundsjuk och ville ha en brukshund av något slag att träna och som pallade med mitt aktiva friluftsliv. Ville dock inte ha en valp utan behövde ha en hund som kunde klara sig ett par timmar hemma själv om det skulle behövas.
Fick då höra om en rottis tik som eventuellt skulle omplaceras om rätt person dök upp. Och det var tydligen jag :) Möttes av den största och fetaste rottwielern man kan tänka sig när jag åkte och tittade. Hon hade inte rört sig utan för tomten på ett år , och kunde varken leka eller springa. Innan dess hade hon blivt aktivt tränad och tävlad i lydnad så det blev till av väcka gamla kunskaper:) och sätta i gång med ett strikt bantningsprogram.
Nu är hon så atletisk så och älskar att ut och träna över allt annat!
Är snart 7 år och var tre när jag hämtade henne.

Grand danois
Ville igentligen ha en rottis till men insåg att tiden inte riktigt räckte till för ännu en så aktivitets krävande hund. Grandisar har alltid varit en favorit hoss mig men de få jag hade träffat har inte vart så trevliga i psyket tyvärr. Sambon var dock av annan åsikt och hade bara bra erfarenheter av grandisar och propsade på att det var det vi skulle ha. Så det blev det. Och vår lilla tik är det goaste man kan tänka sig och jag har bara blivit än mer frälst i rasen.

Älskar alla raser. Har haft många. Men nummer ett för mig har alltid varit schäfern. Har haft 4 stycken i mitt liv. Det är verkligen en hund. Sen beror det på att den är så lik vargen, ett djur som jag tycker är sveriges vackraste rovdjur. Så nästa hund blir en schäfer igen, samt en litet "gosedjur", kanske en pappis eller vavva.

*kl*

utseende, egenskaper - vi matchar varandra perfekt!

chinese crested dog :banana:

Berner sennen

Mycket trevligt gossedjur som man kunnde använda som häst när man var liten i brist på annat hon dog som 13åring. mycket trevlig ras men lite väl mycket vakt för att vara en barn hund.:love:

Strävhårig Tax
Envisa, ylande jakt maskiner men väldigt gosiga att ha i sängen mycket trevlig ras fast jag har mer respekt för en tax än en rottis måste jag säga jäk*ar vilket temprament:love:

Flatcoated retriever
min nuvarande hund hon är helt underbar älskar människor och vatten, vilket passar bra ihop med vår familj folk kommer och går lite som de vill.:love:

drömrasen är helt klart en Bracco Italiano hade en på prov men mamma tyckte att han dräglade för mycket:love:

PUDEL Gubben är uppväxt med mellan pudel och jag är uppväxt med en stor rottis hane men har alltid haft kontakt med pudlar genom släktingar och bekanta. Nu har vi en under bar aprikos dvärgpudel. Liten, allert och lättlärd hund som gillar att spåra. Men med hummör och inte alltid den lättaste hunden. Kan inte tänka mig någon annan hund nu.

Kooikerhondje Ville ha en liten hund, men inte för liten, men inte för stor. Medium helt enkelt. LAGOM :D
Ville ha en hund som skulle tåla att vara ute länge, inte frusen, inte känslig, ingen pälsvård, gärna lite reserverad (läs OBRYDD) och med ett trevligt utseende. Min första hund, så jag visste inte vad jag ville ha den till exakt, så det var tvunget att vara en hund som kunde göra "allt".
Valet föll efter många om och men på kooikern.
Jag trivs med min hund, man skrattar mycket åt hans upptåg. Han lär mig oerhört mycket, varje dag. Men en till kooiker blir det nog inte. Denna ras är alldeles för svårmotiverad och egensinnig för min smak. Lite smygterrier :devil::angel:
Jag visste inte att jag skulle bli så intresserad av hundträning som jag faktiskt blev, om jag hade vetat det hade jag aldrig valt denna ras.

Nästa hund jag köper ska jag använda till lydnad och spår. Kanske sök också. Jag vill prova det mesta. Det lutar för tillfället åt en finsk lapphund. Det är för mej den ultimata hunden. Nallebjörn med trevligt, stabilt temperament som är med på det mesta men som också kan vara inne en dag utan att riva tapeterna. Perfekt storlek, trevligt sinnelag (tycker om människor) och sunda proportioner på kroppen.

Borderterrier Jag har nog lite terrierhumör själv.:angel: Men en lagom stor hund - kan tas under armen när man behöver. Mina följer även med mig ut och rider. De är robusta och tåliga.
Lagom med pälsvård. Trimma ner dem två gånger/år sen så är det bra. De jagar råttor i stallet, vilket är praktiskt. Sen får man ju se till att ha lydnad på dem så att de inte äter upp grannskapets alla katter.
Men som sammanfattning kan vi ta en klysha - en stor hund i en liten kropp.

Groenendael är jag uppväxt med så det är så en hund ska se ut och vara i mina ögon. :) Men en sådan hund skulle aldrig må bra hos mig för jag har inte den tiden.

Sen tycker jag om Border Collien. De är otroligt vackra, har kroppen som jag tycker om - brukshund - och är klok, intelligent, vänligt och snabb/smidig. En BC hade jag nog valt i första hand men de är också för aktiva för att trivas hos mig.

Hittade en BC-korsning på bild nätet och kommenterande. Idag lever jag med hans husse. :angel: Han visade sig vara den till 100% ultimata hunden. Snäll, trevligt, intelligent, lagom aktiv, lagom social, fungerar att ha med på ridturer hela dagarna om man vill, charmar alla med sitt sätt och sitt utseende, lugn och harmonisk och han matchar dessutom SKITBRA till våran Amerikanare (bil). :D Ser ut som en riktig hund, frisk och sund. Ultimat utseende och ultimat temperament.

Badkruka
phpxioq4t.jpg

Barnvakt
phppi1tdj.jpg

BEAUCERON!:love: Jag har levt med Schäfrar (bl.al) och ville egentligen ha en Schäfer igen. Men med alla problem, fysiska inte minst, som finns i rasen numera, ville jag ha nåt annat. Letade länge. Ville ha en "nära" hund, med Schäferns lojalitet. En ganska stor Brukshund som vill och kan och orkar hänga med på ALLT, i ur och skur! En hund som ser ut att trivas i sin kropp! Ingen tjock, lång päls men tillräckligt för att hålla värmen. Sund fysik och sunt psyke! Robust med busiga barn! Och ... visst, måste jag erkänna, en hund med pondus som gör att folk tänker sig för både en och tio gånger innan dom hoppar på oss en mörk natt, eller bryter sej in i vårt hus!
Fanns egentligen bara ett att välja på - Beauceron! Han är dryga året nu, och visserligen Intensivare än väntat (...!!) men nu när jag vant mig vid hans vildhet, kan jag inte tänka mig nåt annat! Hittar du en Beauceron med bra psyke, är det en TOPPENhund!!!:bump::banana::love:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 593
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 542
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 439
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
4 168
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix