Den ena tar över strålkastar ljuset... Dilemma.

O

oink

Mina valpar Piggy (Beige) och Ziggy (Brun) är bröder och är ägare av bägge. Piggy är högst i rang, han är även störst och mest "Aktiv/Lekfull".
Detta skapar problem. När jag leker med dom, tex Kastar boll, så är det Piggy som springer efter och tar över hela showen om ni förstår.
Ziggy försöker hänga efter några steg men ger upp lätt.
Ziggy verkar därav inte så interesserad av lek som har och göra med springa/fånga saker etc. Och det gör mig lite orolig. (Han är inte sjuk, vi är stamkunder hos vetrinären så detta handlar inte om det).
Det är jobbigt att Ziggy blir åskådaren, även om jag försöker att kasta till honom.
Det känns som att all underhållning går till Piggy och det är ju inte så rättvist....

Detta skapar även problem vid träning. När jag försöker lära dom sitt, så blir det automatiskt Piggy jag lär och inte den andra.
För så fort jag ger min uppmärksamhet till den andra så kommer Piggy och trängs och puttar bort den andra.

Sen kanske ni tänker, men lås in Piggy i ett annat rum eller så, men han börjar gnälla och gråta på en gång han är själv eller inte har uppmärksamheten på sig själv. Vilket stör våran träning....

Suck. Någon med tips på hur detta ska lösas?

n650650407_1279252_1430.jpg

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Den ena tar över strålkastar ljuset... Dilemma.

Jag tycker absolut att du ska träna en i taget. Måste vara supersvårt att träna två valpar samtidigt. Att den större inte vill sitta tex i komposthage, är ju en träningssak, och en viktig sådan också. Han tränar ju passivt (på att vara lugn och bara observera) medan du tränar aktivt med den lille.

Börja med att lära dem att vistas i bur utan problem, köp två stycken, sätt brevid varandra, och flytta dem succesivt ifrån varandra.
De ska kunna slappna av ordentligt i buren innan du börjar träna dem med något annat. Ta ut dem en och en och träna på golvet, (vad jag har förstått så får de inte lämna lägenheten) Börja först med att bara ta ut den ena valpen och byt rum och kom tillbaka,så den andra fattar att det inte är farligt att den första valpen försvinner ett ögonblick.
Så, träna först bur träning, sen trix.

Jag har oxå ägt två bröder. Det är naturligt att den ene är starkare.

Du måste träna en åt gången.

Ok tack för alla svar!

En sista fråga, bör jag även separera dom vid Lek också?
Så att den lilla får ta del av lite lekar även han?

Ok tack för alla svar!

En sista fråga, bör jag även separera dom vid Lek också?
Så att den lilla får ta del av lite lekar även han?

Ja, var det inte de som var grejjen? Att han inte får vara med och leka?
Om jag hade 2 jämngamla valpar skulle jag försöka separera dom så mycket som möjligt, vid lek, träning, promenader osv.
Och som nån skrev, den som inte får vara med får ju träning av annat slag istället- passivitetsträning :)

Gud så söta.

Jag hade genast lärt den valpen som är mest framåt att inte komma fram om jag säger ifrån. Eller bara skickat honom till ngn annan. Då kan man med kommando hålla honom på avstånd medan man lär den andra sitta.

När det gäller leken tror jag inte att du behöver känns dåligt samvete. De är olika individer och har olika platser i leken. Kanske kommer den tillbakadragna valpen fram i andra situationer som kel, morgonpuss, promenader eller liknande. Jag tror inte att han "tar illa upp" av att en andre är mer framåt och får fånga bollen mest. Det fungerar inte riktigt så. Det är deras positioner i "rangen" eller i ordning i "ledet". Det fungerar så i en flock. :) Vänta och se hur de utvecklas som individer så ska du se att de snart träder fram på sina egna små vis båda två.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 288
Senast: Marvin
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 446
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 529
Senast: IngelaH
·
Hundträning Jag skulle gärna vilja diskutera detta lite med andra hundägare med krävande raser, i mitt fall bruksschäfer. Jag håller på att lära...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 326
Senast: Carolininen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka