Ja det är han ju. Och mycket kamp
Jag försöker använda mycket lugnande godisbelöning och strykningar på kontaktzoner.
Men i fria följet vill jag ha mycket engagemang och som sagt; hittills har han varit balanserad och tyst när han väl får en uppgift. Det är vägen fram till träning som är problemet.
Skönt att han är tyst i träning, men som du själv skriver så är det ju lätt att det smyger sig in ljud även där till slut...
Startrutiner: förutom speciella grejer som används för specifik träning (ex ett visst halsband/koppel, sele för spårande osv) så kan en ju också ha en viss procedur som en alltid gör. Startrutin är alltså för mig ett sätt att få hunden i den sinnesstämning där jag vill att den ska vara på tävling. Vad den här proceduren innehåller är nog mycket beroende på hund: jag har kört snurrar på en del hundar, jag vet nån som har att hunden sitter fot mellan benen, när hunden är i rätt modus så ber de hunden göra en ingång och så startar de fotgåendet in på planen så. Nån kanske har en speciell leksak som bara används i rutinen. Anpassa efter hunden och vad den behöver mer av - kanske nåt som kräver stadga/fokus är bra för din herre?
Viktigt med kriterier här, och att vara konsekvent. Dvs att träna på startrutin/ingång på plan/ingång mot spårstart separat, och bestäm hur du vill att den här startrutinen ska se ut, vad hunden ska vara i för känsla.