Jag beslutade att försöka hitta nytt hem till River då hon inte mår bra här hemma med det liv vi lever - hundcenter och vandrarhem på gården gör att det ständigt är folk och hundar här och hon är osäker/rädd för båda delarna.
Var på klubben en kväll för ungefär en månad sedan och hon var så rädd för allting, det kändes som att hon bara blev värre ju mer vi var på klubben - då var vi ändå bara där och lekte och tog det lugnt men det hjälpte inte, hon blev mer rädd för varje gång istället för att börja inse att inget farligt skulle hända. Där och då insåg jag att hon hade mått bättre i ett annat hem.
När jag väl hade insett det gick det ganska fort - jag satte ut en annons på rasklubbens hemsida och fick faktiskt svar bara två-tre dagar senare. En familj i Dalarna, som nyligen hade förlorat sin ena hund oväntat (bara 6 år gammal) och deras andra hund (en schäferhane, också den 6 år) var väldigt ensam och saknade sin kompis. Familjen har haft beauceron tidigare, vilket väl var anledningen att de kollade på rasklubbens sida när det var dags att hitta en ny familjemedlem.
Jag tänkte att det blir ju långt för dem att åka (typ 70 mil) för att träffa River och eftersom hon är som hon är behöver man träffa henne ett par gånger för att hon ska börja slappna av och lära känna någon. Men lite tur hade vi - familjen hade bokat in en dryg vecka här nere i Skåne och de har nu varit och träffat River två gånger.
River var förvånansvärt cool med dem redan första gången. Försiktig, visst, men inte tokrädd, inte som hon blivit med vissa människor. Det märks väl att alla i familjen är hundvana och mellangrabben (si så där 9-10 år) och River fann ganska snabbt varandra, det var faktiskt helt underbart att se. De röjde runt och lekte, hade dragkamp och hade så roligt!
Andra besöket fick hon träffa deras schäferhane och även detta mötet gick riktigt bra. Hanen har ett fantastiskt fint hundspråk så det hela var lugnt och fint, med lite bus mot slutet. River upptäckte att om hon morrade till lite så gick han undan, det stärkte henne rätt mycket.
Så, nu har det blivit beslutat att River följer med imorgon när familjen vänder hemåt efter sin semester. Det känns faktiskt väldigt bra, samtidigt som det känns väldigt sorgligt. Men det kommer att bli jättebra för henne tror jag.
Ett problem har jag dock - familjen vill betala för henne... Jag har inte ens funderat på det då jag inte tänkte ta något betalt för henne - hon har ju sina rädslor och får väl ses lite som en problemhund, om än inte en svår sådan. Men de insisterade och sa att vi fick fundera på vad vi ville ha för henne, de är beredda att betala det vi vill ha.
Vad sjutton tar man för en renrasig, drygt 2-årig hund, frisk och kry, med en del sociala rädslor men samtidigt oerhört snäll, glad och vänlig? Hennes blivande familj älskar henne redan, men det är inget jag vill utnyttja. Hon är varken MH:ad eller HD-röntgad (hade tänkt röntga henne under våren men sen kom Corona och jag kände att veterinärbesök fick vara så länge det inte var något akut), å andra sidan är de inte intresserade av att tävla.
Nån som har någon tanke?
Bild på fröken River. Åh, det kommer att bli tomt här hemma, trots att vi har 3 hundar kvar, men hon kommer att få ett underbart liv.