Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi brukade åka kommunalt men det var ett tag sedan och jag blev förvånad över hur trött han blev. Jag hade räknat med en kortare sträcka till fots och trodde inte att han skulle ta åt sig av att åka t-bana och pendeltåg. Men han satt som en ekorre hela resan dit och kollade alla människor och andra hundar. Lille hjärtisenJag var orättvis mot Pysslingen idag. Vi åkte kommunalt till en tävling - det tog timmar och involverade nästan 1,5 mil till fots enligt min stegräknare, sedan satt han tre timmar ute på tävlingsplatsen. Och han gav mig inte fingret utan försökte... Hur ber man en hund om ursäkt?
Valpkurs idag.
Torsten var väldigt ojämn. Växlade mellan att vara riktigt duktig och fullständigt odräglig och okontaktbar.
Det blir fort fullt i det lilla huvudet. Han har svårt att koppla av och att sitta stilla. När intrycken blir för många så blir han virrig.
Men vi fick en hel del att öva på. Det mesta är förarproblem...
Han litar så benhårt på at jag har koll på honom att han bara vandrar runt planlöst om jag försvinNer ur synhåll Jag fick bassning för aTt jag inte låter honom hålla kolla på mig
Lite pinsamt är det allt att jag har haft honom sedan slutat av april och hanb ännu inte lärt sig gå i koppel utan att dra. Alla mina hundar har ganska snabbt börjat gå med slakt koppel. Inte han. Dags att börja ta tag i det på allvar.
Äh, hundar är olika med det där. Jag ser vissa hundar i området här som verkar dra konstant, år ut och år in... Mina egna kan också dra ibland (Ebrah har jag haft i 5 år, Aysu har jag haft i 7år). När mina drar är det dock oftast för att de vill hem pga dåligt väder eller för att det är middagsdags Har du haft samma utrustning hela tiden? Ebrah får i perioder för sig att hon ska dra så fort hon har sele på sig (hon är inte dragtränad), men går utmärkt i halsband. Med min första saluki var det tvärt om, hon drog när hon hade halsband men gick fint så fort hon fick på sig en bekväm sele. Även min Aysu tenderar att vara sådan.Lite pinsamt är det allt att jag har haft honom sedan slutat av april och hanb ännu inte lärt sig gå i koppel utan att dra. Alla mina hundar har ganska snabbt börjat gå med slakt koppel. Inte han. Dags att börja ta tag i det på allvar.
Jag har aldrig ägt en sele så det är inget jag ens funderat på. Mest för att jag inte fattar vad jag skulle ha för nytta av den? Så vi går med halsband.Äh, hundar är olika med det där. Jag ser vissa hundar i området här som verkar dra konstant, år ut och år in... Mina egna kan också dra ibland (Ebrah har jag haft i 5 år, Aysu har jag haft i 7år). När mina drar är det dock oftast för att de vill hem pga dåligt väder eller för att det är middagsdags Har du haft samma utrustning hela tiden? Ebrah får i perioder för sig att hon ska dra så fort hon har sele på sig (hon är inte dragtränad), men går utmärkt i halsband. Med min första saluki var det tvärt om, hon drog när hon hade halsband men gick fint så fort hon fick på sig en bekväm sele. Även min Aysu tenderar att vara sådan.
Låter som typisk slyngelålder.Valpkurs idag.
Torsten var väldigt ojämn. Växlade mellan att vara riktigt duktig och fullständigt odräglig och okontaktbar.
Det blir fort fullt i det lilla huvudet. Han har svårt att koppla av och att sitta stilla. När intrycken blir för många så blir han virrig.
Men vi fick en hel del att öva på. Det mesta är förarproblem...
En anledning till att ha sele kan vara just att hunden är bekväm med det. Jag kan tycka att det är jättepraktiskt med halsband, men är hunden mer bekväm med sele så får den ha sele hos mig. Om man sedan har en hund som drar så påverkar det kroppen mindre om den har en korrekt anpassad sele än om den har halsband. I vissa fall kan även en sele vara mer rymningssäker än ett halsband. Sedan tycker jag att det är lättare att ha kontroll på hunden om den gör utfall mot andra, vill jaga vilt eller liknande om den har sele, men där vet jag att åsikterna verkligen är olika mellan olika människor.Jag har aldrig ägt en sele så det är inget jag ens funderat på. Mest för att jag inte fattar vad jag skulle ha för nytta av den? Så vi går med halsband.
Jag tillåter inte att han drar. Hittills har jag stannat eller halat in honom så att kopplet blir slackt. Nu bytte jag metod och det verkar fungera (peppar peppar)En anledning till att ha sele kan vara just att hunden är bekväm med det. Jag kan tycka att det är jättepraktiskt med halsband, men är hunden mer bekväm med sele så får den ha sele hos mig. Om man sedan har en hund som drar så påverkar det kroppen mindre om den har en korrekt anpassad sele än om den har halsband. I vissa fall kan även en sele vara mer rymningssäker än ett halsband. Sedan tycker jag att det är lättare att ha kontroll på hunden om den gör utfall mot andra, vill jaga vilt eller liknande om den har sele, men där vet jag att åsikterna verkligen är olika mellan olika människor.